بازدید 18646

خیز آمار افت تحصیلی دانش آموزان

کد خبر: ۳۲۵۶۹۹
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۴ 13 June 2013
مهمترین عوامل افت تحصیلی، نیروی انسانی و معلم است. یک معلم باید به مبانی تعلیم و تربیت، روانشناسی کودک و محتوای درسی که تدوین می‌کند، آشنا باشد. از سویی برخورداری از امکانات آموزشی مثل کارگاه و آزمایشگاه نیز بسیار مهم است.

به گزارش ایران به تازگی مرکز آمار و فناوری وزارت آموزش و پرورش میزان مردودی دانش‌آموزان را در مقاطع مختلف تحصیلی اعلام کرده است. بر این اساس در دوره ابتدایی 1/1 درصد، در دوره راهنمایی 6/4 درصد و در پایه اول متوسطه هم 8/0 درصد دانش‌آموزان در سال تحصیلی گذشته (90-91) مردود شده‌اند. همین آمار رسمی کافی است تا این سوال به ذهن بیاید که چرا این همه مردودی؟

 بازنگری عوامل دخیل در افت تحصیلی ضروری است

دکتر علیرضا شریفی، عضو پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش، در این باره به می‌گوید: افت تحصیلی (تکرار پایه) در مقاطع ابتدایی و راهنمایی امری طبیعی است و در همه نظام‌های آموزشی دنیا دیده می‌شود اما در کشور ما، نرخ افت تحصیلی با توجه به استانداردهای جهانی بالاست که همین مسأله نگرانی‌هایی را به دنبال می‌آورد. وی با اشاره به تاثیر نظام جدید آموزشی در کاهش میزان افت تحصیلی خاطرنشان می‌کند: مهمترین عوامل افت تحصیلی، نیروی انسانی و معلم است. یک معلم باید به مبانی تعلیم و تربیت، روانشناسی کودک و محتوای درسی که تدوین می‌کند، آشنا باشد. از سویی برخورداری از امکانات آموزشی مثل کارگاه و آزمایشگاه نیز بسیار مهم است.

به گفته شریفی، کنکور، نماد بیرونی ارزیابی در نظام آموزشی است، چرا که در اصل کارنامه آموزشی مدرسه، معلم و بخشی از آموزش و پرورش را محک می‌زند؛ ارزیابی‌ای که در طول 4 ساعت آموزش 12 ساله را می‌سنجد. بنابراین تا زمانی که این عناصر دخیل در افت تحصیلی تغییر نکند، تغییر ساختاری که اکنون در نظام آموزشی رخ داده است نمی‌تواند تاثیر عمیقی روی محتوا بگذارد. به همین علت نیاز به بازنگری در همه عوامل محتوایی و ساختاری دخیل در افت تحصیلی داریم.

واقعیت این است که شرایط و عوامل مختلفی گرد هم می‌آیند تا دانش‌آموزانی را در قالب مردودی‌ها فهرست کنیم. شرایطی که برای همه یکسان نیست، اما همه بچه‌ها را با یک معیار مورد سنجش قرار می‌دهد.

 امکانات آموزشی متنوع

مدرسه خوب، معلم خوب، ‌کلاس و معلم خصوصی، کتاب‌های کمک آموزشی مناسب فقط بخشی از امکانات آموزشی تلقی می‌شود که همواره بخش اعظم آن نصیب تعدادی از دانش‌آموزانی می‌شود که در مناطق برخوردار زندگی کرده و از نظر اقتصادی در سطح قابل قبولی قرار دارند. البته در بسیاری مواقع سهم عده زیادی از دانش‌آموزان هم از این قبیل امکانات تقریباً صفر معنی می‌شود. حتی در همین مناطق برخوردار هم امکانات خوب، توزیع یکسانی ندارد.
معلمان با تجربه، کار بلد و صاحب ایده‌های خلاقانه هم بیشتر خواهان تدریس در مناطق و مدارسی هستند که از هر نظر قابل قبول است. بنابراین کمتر کسی را پیدا می‌کنید که حاضر باشد در محدوده‌ای جغرافیایی که نام «محروم» بر آن نقش بسته خدمت کند مگر به اجبار.

 مناطق دوزبانه

تصور کنید دانش‌آموزی همه سال‌های قبل از مدرسه رفتن را در منطقه‌ای زندگی کرده که زبان مادری‌ غیر از زبان فارسی بوده است و فقط به زبان مادری‌اش تکلم می‌کرده است و حالا که وارد کلاس اول شده، به ناچار باید فقط با زبان فارسی حرف بزند که تاکنون تقریباً با آن بیگانه بوده است. ناگفته پیداست بخش زیادی از آمار افت تحصیلی را این قبیل دانش‌آموزان در مناطق دو زبانه رقم می‌زنند که بیشتر نادیده گرفته می‌شود.

 استعداد

در مدارس به ویژه دولتی دانش‌آموزان با استعداد‌ها و هوش متفاوت در کنار هم قرار می‌گیرند که به همه آن‌ها یک درس با یک شیوه داده می‌شود. به این معنی که در عمل توانمندی ویژه هر کس نادیده گرفته می‌شود. در حالی که هنر معلمی در این است که این استعدادها را شناسایی کرده و از دانش‌آموزان به اندازه‌ای که باید انتظار داشته باشد.

 استرس امتحان

فشار‌های روانی و اضطراب سر امتحان از جمله عواملی است که موجب می‌شود بر نتیجه امتحان سایه بیفکند. همین مسأله موجب کاهش بازده شده و بر نمره تاثیر منفی می‌گذارد.
به هر حال نرخ افت تحصیلی در نظام آموزشی ما به زعم کارشناسان قابل تأمل است و به بیان دیگر به هیچ وجه قابل قبول نیست و متأسفانه با وجود این‌که شرایط و امکانات تحصیلی برای همگان یکسان نیست، اما با یک معیار یادگیری آن‌ها مورد سنجش قرار می‌گیرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶۱
انتشار یافته: ۲۳
تا زماني که معلم مسافر کشي مي کند، شيفت شب کار مي کند، در آژانس و تا نيمه شب مشغول است و خلاصه تا زماني که سفره معلم از مايحتاج زندگي خاليست بايد به وضع آموزش و پرورش و دانش آموزان آن گريست. وضعيت معلمان از آنچه که تصور مي کنيد بحراني تر است....
یکی از مهمترین عوامل افت تحصیلی این است که جوان می بیند در کشورش یک تحصیلکرده هیچ جایگاهی ندارد و در اکثر مواقع هم به بیکاری و فقر آن فرد منتهی شده.
من سر کلاس بی انگیزگی رو تو چهره دانش آموزام میبینم
دلیل اصلی افت تحصیلی هم غیر از این نیست
چرا باید از یک بعد مساله بررسی شود.
از ارکان آموزش فضا و آموزش دهنده بررسی شده ولی اصلا به فراگیر اشاره نشده. کسی که هیچ علاقه و انگیزه ای برای آموختن ندارد( که تعدادشان نیز کم نیست) اگر متخصص روانشناسی و یا ... درس دهد، چون مبنای وی نیاموختن است، هیچ توفیقی به دست نخواهد آورد.
پس دغدغه معلمان و مشکلات مالی اونا چی شد؟
عزیزان شما اصل قضیه را فراموش کرده اید. وقتی بچه از زمانیکه پایش را میگذارد مدرسه و تا پایان تحصیل ، اصلا با چیزی بنام نمره که یکی از فاکتورهای مهم برای ایجاد انگیزه است ، بیگانه میشود این افت تحصیلی ها چیز دور از انتظاری نیست.
مهمترین عوامل افت تحصیلی، نیروی انسانی و معلم است.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
وقتی دانش آموز می بینه کسی که درس نخونده زندگی مرفهی داره چرا باید درس بخونه
تازشم نگارنده انگار بی خبره!!!
ابتدایی که تکرار پایه نداره
راهنمایی هم برای دومین سال نداره
یعنی تو این دو مقطع میگن بده بره بالا میاد مقطعی که من تدریس میکنم میگه اگه شما نمره ندی به ما نمره میدن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
افت تحصيلي در دوره اول دبيرستان مربوط به نظام آموزشي غلط ودادن نمرات غير منطقي در دوره ابتدائي وراهنمايي است در تمام دنيا در يك كلاس عادي هيچ وقت درصد قبولي 100 نيست كه در نظام آموزشي ما در دوره ابتدائي وراهنمايي چنين چيزي داريم .
عامل اصلی این چیزا نیست داداش

1- بی میلی دانش اموز از درس خواندن به دلیل نبود کار در بیرون

2- رخت بستن اخلاق از قشر نوجوان

3- اهمیت ندادن جامعه به نقش معلمان

4- به دلیل نبود فضای کافی اکثر کلاس ها تعداد بیشتری از نرم دارند

5- دانش آموز دیگر معلم را الگو قرار نداده چون هم اجتماع به آن توجه ندارد و هم حقوقش پایین است

6- درگیری معلم با شغل دوم و نبود بیمه کا ر امد
با سیستم جدید آموزشی که تو مدارس گذاشتن ابتدا اول باید معلمان یک دوره 12 ساله برند چیزی یاد بگیرن بعدبیان به دانش اموزان درس بدن بعدشم بانمره دادان a-b-c-d خانوادها دقیقا نمیدونند سطح تحصیلی بچه هاشون چه اندازه هست
آقا من خودم معلم هستم وقتی که خدمتگزار مدرسه معلم بشه همین بیشتر نمیشه
البته نباید توپ فقط انداخت تو زمین آموزش و پرورش چون الان دانشگاه های ما هم کیلویی مدرک میدن من آدم میشناسم به هندسه میگفت هندسنه الان لیسانس داره
استخدام نیروهای نهضت و حق ااتدریس و... فقط با گذراندن 300 ساعت ضمن خدمت ودگرهیچ را .
که دراین سالها بسیار استخدام شده اند را به این موارد اضافه نمایید.
عذاب امروز به خاط اشتباه دیروز است. اگر سالها قبل این دیدگاه که دانش آموزان موش آزمایشگاهی هستند کنار گذاشته شده بود و هر روز یک سیستم آموزشی روی دانش آموزان امتحان نمیشد امروز اینگونه نبود
فرمایشات ایشان قبول. اما سیستم توصیفی که در پایه دبستان بکار گرفته شده است موجب شد فرزند من و 99درصد دانش آموزان پایه ی دبستان بذبخت بشوند چرا؟ چون نه تنها 20 برای بچه ها مهم نیست بلکه وظیفه ی خود هم نمیدونن که 20 بگیرن و بطور کلی رقابت رو اصلن و ابدن نمی آموزند.
اینقدر فرافکنی نکنید. در سال های اخیر به معلمان فشار آورده می شود که نمره بدهید. از طرفی درد امروز آموزش و پرورش بی انگیزگی دانش آموز است.دانش آموزان می گویند چرا درس بخوانیم؟! شما که درس خواندی په شد؟! پدر من دلال است و 10 برابر شما درآمد دارد.راست هم می گویند. علت این بی انگیزگی دانش آموزان هم همین است.آینده ی شغلی مبهم! اینکه تحصیل در ایران ربطی به موقعیت اجتماعی ندارد! حلا چه کسی میخواهد به آدم بی انگیزه درس بفهماند. این آمار قبولی را هم که می بینید، ساختگی است.معلمان نمره می دهند .اگر مانند قدیم امتحان می گرفتند 90% مردودی داشتیم.خجالت آور است که اینها را گردن معلم و امکانات می اندازید.
در شهرستان ما در سال تحصیلی گذشته تعداد زیادی از نیروهای خدماتی را به جهت کمبود نیروی انسانی مجوز تدریس برای پایه های ابتدایی بالاخص ششم دادند ،این مساله در کجای دنیا اتفاق می افتد که کسانی که برای امور خدماتی استخدام شده اند می توانند دانش آموزان را آموزش دهند،چه کسی جواب خواهد داد؟حال مسائل روانشناسی و مبانی تعلیم و تربیت، روانشناسی کودک و محتوای درسی غیره بماند برای بعد!!
افت اموزشي از انجا شروع شد كه نمره مستمر و دو نوبته شدن امتحانهاوارد سيستم ماشد.اين طور معنا شد كه مديرها معلمان راتحت فشار قراردهندو با ابزارفرم اموز ودرجه ارشد وخبره ...،١٠ نمره مفت ومجانى براى دانش اموزهاداده شود.
با این حقوق و این گرانی ها بیشتر از این از معلمان نباید توقع داشت. کمبود امکانات یک بهانه است. البته گزینش غیر اصولی معلمان توسط آموزش و پرورش هم مزید بر علت است.
اساس افت تحصیلی عوامل زیادی دارد
کدام دانشمند معلم را مقصر می بیند
وقتی سی چهل نفر را در یک کلاس قرار می دهید، معلم بیچاره چه کار می تواند بکند؟ راستی مدارس تیز هوشان را چه اقشاری تشکیل می دهد؟ چند مدرسه ی دولتی توانسته با بودجه ی دولت ،دانش آموزان را به این نوع مدارس بفرستد؟حتی مدارس غیر دولتی ؟
اخر نگفتین علم بهتر است یا ثروت
ای کاش حقوق کم معلمان را هم جز یکی از عوامل محسوب می کرد
1- آيا در گذشته همين عوامل ايجاد افت در سطح بدتري بودند و افت تحصيلي كمتر از حالا نبود

2- سطح تحصيلات معلمان در زمان حال آيا قابل مقايسه با گذشته است ( با ششم ابتدايي و ديپلم معلم مي شدند....)؟

3- آيا امكانات آموزشي و كمك آموزشي بسيار كمتر نبود.

4- آيا در همان منابع علمي ننوشته كه جايگاه اجتماعي معلم حتي فارغ از مسايل مادي چگونه بايد باشد؟

5- آيا طريقه تربيت خانوادگي و آموزش خارج از مدرسه امروزه سكان آموزش و تربيت را از دست خانواده نگرفته است مثلا ساعت هاي پخش سريال هاي ماهواره اي در ساعت خواب و بيداري دانش آموزان و بي توجهي و خواب آلودگي طي روز و سر كلاس آنها موثر نيست.

6- آيا دانش آموزي كه رشد فكري و عقلي كامل ندارد در سيستم دانش آموز محوري موفق تر است يا در سيستم معلم محوري؟

7- آيا همانقدر كه به فكر دانش آموز هستيم به فكر جايگاه و معيشت معلمان هستيم؟

8- آيا كنترل دانش آموزان امروزي بيشتر انرژي معلم را نمي گيرد و او را خسته نمي كند ؟

9- آيا امروزه هركسي با هر كيفيت تحصيلي در يكي از دانشگاهها و در يكي از شهرها پذيرفته نمي شود؟

10- آيا حذف مردودي ضربه به كيفيت آموزش و حذف صورت مسئله نيست؟

11- آيا سيل و زلزله و ساير حوادث طبيعي در فرد اضطراب ايجاد نمي كند؟
اضطراب امتحان نيز يكي از حقايقي است كه فرد بايد ياد بگيرد آن را كنترل كند نه اينكه ماهيت امتحان را تغيير دهيم و بي ارزش كنيم؟

12- عملا چقدر به در خواستها و پيشنهادات معلمان در رفع نواقص كتب درسي و باز تاليف آنها توجه مي شود؟

13- آيا جايگاه علم آموزي در جامعه ما تنزل شديد پيدا نكرده است؟

14- آيا ديپلمه ها و ليسانس ها و فوق ليسانس ها و در مواردي هم دكتر بيكار در جامعه فراگير نشده است و باعث بي انگيزگي خانواده دانش آموزان و حتي معلمان نشده است؟

نتيجه : نقش ساير عوامل به غير از معلمان امروزه بسيار پر رنگتر و موثر تر از آن است بايد به واقعيت ها و تغيير فرهنگ خانواده ها و جامعه توجه داشته باشيم و انگيزه كافي را براي تحصيل با كيفيت ايجاد نماييم.
با تشكر
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی