بازدید 41304
به بهانه نمایش دوباره «لیلا» از تلویزیون

عاشقانه‌ای که بهترین زوج تاریخ سینمای ایران را شکل داد

لیلا حاتمی چند سال پیش در گفت‌وگویی در پاسخ به این پرسش که چقدر از ارتباط عاشقانه فیلم واقعی بوده و آیا حس علاقه‌مندی این زوج هنرمند سینما در طول همین کار شکل گرفته، گفته است: «اتفاقا دوست دارم به این سؤال جواب بدهم. آن حس‌ها همه‌اش واقعی است. قبل از شروع فیلمبرداری حس‌هایمان به هم شروع شده بود. اصلا آقای مهرجویی اول ما را به هم علاقه‌مند کرد و بعد فیلمش را ساخت‌».
کد خبر: ۳۲۳۹۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۹ 05 June 2013
در ‌تاریخ سینمای ایران، زوج‌های فراوانی ‌نقش‌آفرینی کرده‌اند که معدودی از آنها نیز با هم پیوند داشته‌اند؛ اما هیچ یک از آنها نتوانسته‌اند به موفقیتی شبیه آنچه این زوج (علی مصفا و لیلا حاتمی) بدان دست یافته‌اند، نزدیک شوند؛ رویداد منحصر‌به‌فردی که منجر به تولید آثار ماندگاری شد و به بهانه نمایش دوباره «لیلا» نخستین همراهی این دو بازیگر بود، می‌توان به مرورش پرداخت.

به گزارش «تابناک»، «لیلا» دختر علی حاتمی کارگردان سینما و زهرا خوشکام، بازیگر سینما و «علی» پسر دکتر مظاهر مصفا، مصحح مشهور و دکتر امیربانو کریمی، استاد مطرح ادبیات و چهره ماندگار سال 1383 اما این دو نه در محافل فرهنگی ـ خانوادگی که در یک رویداد سینمایی یکدیگر را یافتند و آن فیلم «لیلا» ساخته داریوش مهرجویی بود؛ فیلمی که یک جهش در کارنامه بازیگری هر دو آنها نیز به شمار می‌رفت و دیپلم افتخار جشنواره فجر را برای لیلا حاتمی به همراه آورد و احتمالاً این باورپذیری به دلیل واقعی بودن احساس هر دویشان بود.

«لیلا» که امروز از تلویزیون پخش شد، داستان لیلا (لیلا حاتمی) و رضا (علی مصفا) است که در یک مراسم شله‌زرد پزان همدیگر را می‌بینند و چندی بعد با هم ازدواج می‌کنند. آن دو، پس از مدتی زندگی متوجه می‌شوند که لیلا نمی‌تواند فرزندی به دنیا بیاورد. آنها درمان‌های متعدد و آزمایش‌های گوناگونی را دنبال می‌کنند، ولی همه بدون نتیجه می‌ماند.

عاشقانه‌ای که بهترین زوج تاریخ سینمای ایران را شکل داد

در این میان هر چند برای رضا بچه‌دار نشدن لیلا اهمیتی ندارد، ‌مادرش با وجود این احساس رضایت و خوشبختی رضا از زندگی بدون فرزند، لیلا را تحت فشارهای شدید می‌گذارد‌ و از او می‌خواهد که اجازه دهد برای رضا همسری بگیرند تا فرزندی برای او بیاورد و سپس همسر دوم رضا از زندگی آنها بیرون رود.

سرانجام فشارهای مادر رضا ‌کارگر می‌افتد و لیلا، رضا را راضی می‌کند. بدون اطلاع خانواده لیلا ازدواج مجدد رضا با گیتی (شقایق فراهانی) انجام می‌شود. اما شب عروسی، لیلا به خانه مادرش پناه می‌برد و حاضر نمی‌شود به زندگی رضا برگردد. رضا این رفتار را خلاف قول‌های قبلی لیلا می‌داند و مدتی بعد همسر دومش را طلاق داده و فرزند دختری را که از او دارد به مادرش می‌سپارد و خود تنها زندگی می‌کند. گیتی دوباره ازدواج می‌کند و رضا هم با خواهش‌های مکرر از لیلا و خانوادهٔ او، روزی در همان مراسم شله‌زرد پزان با دخترش باران به دیدار لیلا می‌رود.

لیلا حاتمی چند سال پیش در گفت‌‌وگویی در پاسخ به این پرسش که چقدر از ارتباط عاشقانه فیلم واقعی بوده و آیا حس علاقه‌مندی این زوج هنرمند سینما در طول همین کار شکل گرفته، گفته است: «اتفاقا دوست دارم به این سوال جواب بدهم. آن حس‌ها همه‌اش واقعی است. قبل از شروع فیلمبرداری حس‌هایمان به هم شروع شده بود. اصلا آقای مهرجویی اول ما را به هم علاقه‌مند کرد و بعد فیلمش را ساخت».

عاشقانه‌ای که بهترین زوج تاریخ سینمای ایران را شکل داد

لیلا حاتمی پس از ازدواج با علی مصفا، یک بار دیگر با او در فیلم «میکس» داریوش مهرجویی هم‌بازی شد و این فیلم که یک سال پس از «لیلا» ساخته شده بود، نیز مورد توجه بینندگان قرار گرفت.

حاتمی با اشاره به سرریز شدن پیشنهادی مشابه پس از موفقیت این فیلم گفته بود: «همیشه سعی کردیم تکراری نشود. همین جور با سیل پیشنهادهای دوتایی مواجه می‌شدیم اما از آن‌ها فرار می‌کردیم. یا هیچ‌ کداممان نمی‌رفتیم یا تنها من می‌رفتم و این همیشه به ضرر علی تمام می‌شد»؛ اما سرانجام در همان زمان، پیشنهادها علی و لیلا را به تسلیم واداشت و این زوج در سریال «کیف انگلیسی» اثر سید ضیاءالدین دری به نقش‌آفرینی پرداختند؛ سریالی که به شدت مورد توجه منتقدان و عموم قرار گرفت.

لیلا حاتمی پس از این نیز علاوه بر بازی در «سیمای زنی در دوردست» که نخستین تجربه کارگردانی همسرش بود، در سال 88 در «آسمان محبوب» به کارگردانی داریوش مهرجویی، در سال 89 در فیلم «چیزهایی هست که نمی‌دانی» اثر فردین صاحب‌الزمانی و سال 90 در فیلم «پله آخر» دومین ساخته همسرش با علی مصفا هم‌بازی شد و در واقع فعال ترین و البته موفق ترین زوج سینمایی را در تاریخ سینما به اذعان منتقدان و مخاطبان عام با استناد به نقدها و فروش، فیلم‌های فوق الاشاره را شکل داده اند.

به نظر می‌رسد این زوج جوان که هر دو در چهارمین دهه عمرشان در سطح نخست فرهنگ و هنر ایران هستند، در صورت حفظ رویکرد گزیده کاری، همچنان نقش اساسی در خلق آثار سینمایی و تلویزیونی ماندگار خواهند داشت؛ رویکردی که تاکنون در اوج گیری حاتمی و حفظ موقعیت مصفا میان سینماگران ایران نقش محوری داشته است. باید دید آیا در سال 92 نیز شاهد بازی این زوج در یک فیلم خواهیم بود؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۲۷
درود بر هنرمندانی که پیش از هر چیز اصالت شخصیتشان را به نمایش می گذارند
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
خب میخواستم ببینم
چرا یه عده منفی دادن به این حرف
مشکلشون چیه ؟
خداوند این زوج و کوچولوهاشونه در پناه خودش حفظ کنه
پاسخ ها
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۵
کوچولوهاشونو
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۵
این منفیا بعنی چی ؟ یعنی حفظشون نکنه؟
بی نام
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
کوچولوهاشون یعنی دو تا بچه هاشون یک دختر دارن و یک پسر خدا حفظشون کنه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
بابا جان شما سخت نگيريد. اين منفي ها رو امثال مادر بزرگ من ميدن كه فكر ميكنند يه جور بازيه از طرفي هم دوست دارند از علم روز عقب نمانند.
کاش اشاره ای هم به فیلم ارزشمند «جدایی نادر از سیمین» با بازی خوب لیلا حاتمی می کردید. هرچند در اون فیلم شوهر لیلا حاتمی بازی نکرد اما خود لیلا بازی خوبی ارائه داد و یکی دیگه از موفقیت های این هنرمند محبوب کشورمون محسوب میشه و همه می بینن که داشتن زندگی خوب خانوادگی با موفق شدن یک زن در فعالیت های اجتماعی منافاتی نداره و زن ها و مردها هم می تونن زن و شوهرهای خوبی باشن و هم فعالیت های اجتماعی خوبی داشته باشن.تا اون حد که برنده اسکار بشن.
چه قدر زیباست که دو تا ادمی که از همه لجاظ فرهنگی مذهبی سیاسی و ... شبیه هم هستند و به هم حس دارند آخر مار به هم میرسند. واقعا زیباست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
اخر ما رو خوب اومدی!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
آخر كار. شنونده عاقل بود
این نشان دهنده بعد شخصیتی هنرمندان است که عده ای زیادی بر این باورند که سینما بی بند و باری است.سینما بی بند و باری نیست ولی جدا از اجتماعی که در آن هست هم نیست.امروز ایران ما دچار معضلات همچون بی بند و باری هست و این زوج نشان می دهند که جدا از جو اجتماعی دارای شخصیت بارزی هستند که توانستند هم را به خوبی پیدا کنند و به موفقیت هایی در کارشان و باعث پیشرفت کشورمان ایران شده اند.
ممنون از مطلب.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
"سینما بی بند و باری نیست ولی جدا از اجتماعی که در آن هست هم نیست"
آفرین
چه قدر زیباست که دو تا ادمی که از همه لجاظ فرهنگی مذهبی سیاسی و ... شبیه هم هستند و به هم حس دارند آخر کار به هم میرسند. واقعا زیباست
سینما کشکه و فقط آدم های سطحی رو جذب می کنه. خصوصا سینمای ایران.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
چه بدبين. اين همه منفي‌نگري آزارتونن نمي‌ده؟
سلام
خدا آخر عاقبت این سینما رو بخیر کنه که کارگزدان اول اونا رو به هم علاقه‌مند میکنه و بعد فیلمش رو می سازه.
"آقای مهرجویی اول ما را به هم علاقه‌مند کرد و بعد فیلمش را ساخت"

آیا این کار در سینمای ما یک رویه است؟
یعنی این احتمال هست که توی دیگر فیلم ها هم زن و مرد یا دختر و پسر اول به هم علاقه مند بشن بعد بازی کنند؟

خدا عاقبت ما رو با این اهالی فرهنگ!!! بخیر کنه.
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
جناب خرمافروش ان شاءالله خدا آخر عاقبت ما رو ختم به خیر میکنه و روسیاهی میمونه واسه زغال
بانو لیلا حاتمی از بهترین هاست...
و همچنین علی مصفا که امسال در فیلم جدید فرهادی بازی کرد....
همچنین فیلم لیلا به نظر من بهترین فیلم داریوش مهرجویی به حساب میاد...
بیش از هشتاد سال از زندگی سینمای سینمای ایران میگذرد ،با چه آگاهی واطمینانی آنها را "بهترین زوج تاریخ سینمای ایران" تشخیص داده اید؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
خوب شما چند تا پیشنهاد بده
راه دوری نمیره
تابناک بررسی نکنه کاربراش که بررسی میکنند؟!
خدا رحمت کند علی حاتمی
باعث افتخار سینمای ایران هستند. البته با همچین پدر و مادرایی که دارن جز این هم انتظار نیست. خدا حفظشون کنه
حس های ماندگاری که این روزها در ایران ما کم یافت میشود نمیدانم مدام باید تجربیات جدید رو امتحان کنیم انقدر در ایران در حال سعی و خطا هستیم که هزینه های زیاد ببار می اورد. امیدوارم حسمان نسبت به زندگی همچون حسی باشد که بین لیلا و علی جاریست اونوقت است که طعم زیبای و دوست داشتنی زندگی رو می چشیم.
خدا رحمت كند علي حاتمي رو و سخت بگيره بر مردمي كه به آرزوي رحمت شدن كسي ديگر كه دستش از دنيا كوتاه است «منفي» مي دهند. خدا بر شما سخت بگيره كه در رحمت خدا هم عنين هستيد. خدا بر شما سخت بگيره كه حتي ظن نيكو به رحمت خدا هم از دل شما رفته و خدا را نماينده خود در آسمان مي دانيد. خدا بر شما سخت بگيره
انشالله همه چیز بر وفق مرادتان; عشق واقعی, شخصیت خوب, پدر و مادر خوشنام, واسطه خوب, هنر خوب., فرزند صالح, همه چیز عالی! خیر و خوشی به کامتان
علي حاتمي يك اسطوره بود از ايشان انتظاري بجز تربيت ليلا نمي رود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی