بازدید 13572
روز دوم درگیری تظاهرکنندگان با پلیس در ترکیه:

اعتراضات در ترکیه، به تظاهرات ضد دولتی تبدیل شد

شورش ها و تظاهرات در ترکیه که از روز گذشته با زمینه ای زیست محیطی آغاز شد، امروز ابعاد گسترده و غیرمنتظره ای به خود گرفته و مردم و نیروهای امنیتی را به شکل کم سابقه ای در مقابل هم قرار داده است. اینک معترضان می گویند بحثشان قطع چند درخت نیست؛ بلکه اقتدارگرایی دولت اردوغان است.
کد خبر: ۳۲۳۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۵ 01 June 2013
اعتراضات در ترکیه، به تظاهرات ضد دولتی تبدیل شد
شورش ها و تظاهرات در ترکیه که از روز گذشته با زمینه ای زیست محیطی آغاز شد، امروز ابعاد گسترده و غیرمنتظره ای به خود گرفته و مردم و نیروهای امنیتی را به شکل کم سابقه ای در مقابل هم قرار داده است. اینک معترضان می گویند بحثشان قطع چند درخت نیست؛ بلکه اقتدارگرایی دولت اردوغان است.

به گزارش «تابناک»، هزاران تظاهرکننده از روز گذشته در ترکیه به خیابان‌ها ریخته و در خشونت‌بارترین تظاهرات در این کشور طی سالیان اخیر شرکت کردند. تاکنون صدها نفر در جریان این تظاهرات زخمی شده و شمار بسیاری نیز از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. برخی رسانه‌های غربی با اشاره به رخدادهای سال‌های اخیر کشورهای عربی، نام «بهار ترکی» را به این وقایع داده‌اند.

بر پایه گزارشی که «راشا تودی» منتشر کرده، در دومین روز تظاهرات مردم ترکیه در استانبول و آنکارا، حضور نیروهای پلیس محسوس بوده و این نیروها تلاش کرده‌اند با گاز اشک‌آور و شیلنگ‌های آب پرفشار، تظاهرکنندگان را پراکنده سازند.

حضور تظاهرکنندگان ‌روی پل تنگه بسفر در استانبول، سبب بسته شدن این پل و غیرممکن شدن رفت و آمد بر روی آن شد. معترضان قصد داشتند از طریق این پل به بخش غربی شهر رفته و خود را به میدان تقسیم برسانند.

تظاهرات مردم ترکیه که روز جمعه در اعتراض به تصمیم دستگاه‌های دولتی برای قطع درختان و از میان بردن یک پارک آغاز شد، طی شب و روز بعد به درگیری‌های شدید معترضان با پلیس تبدیل شد. علاوه بر این، اعتراضات استانبول به دیگر مناطق ترکیه نیز گسترش یافت و شهرهای آنکارا و ازمیر نیز در این ماجرا درگیر شدند.

راشا تودی گزارش می‌دهد، در 24 ساعت گذشته، ماهیت اعتراضات نیز تغییر یافته و به تظاهراتی علیه سیاست‌های حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه تبدیل شده است. بر این اساس، معترضان حزب حاکم را به تشدید رویکردهای اقتدارگرایانه متهم می‌کنند.

در همین زمینه، یک دانشجوی تظاهرکننده به «رویترز» گفته: «موضوع، دیگر قطع درختان نیست. بحث بر سر همه فشارهایی است که ما از این دولت تحمل کرده ایم. تحمل ما تمام شده. ما از مسیری که کشور در آن حرکت می‌کند، راضی نیستیم».

بر پایه گزارش‌ها، دست‌کم دوازده نفر، از جمله یک نماینده کرد پارلمان ترکیه و یک عکاس خبرگزاری رویترز در جریان درگیری‌های مصدوم شده اند. شش نفر از مصدوم شدگان، از ناحیه سر دچار جراحت شده اند و جراحت آن‌ها خطرناک است. تعداد زیادی از تظاهرکنندگان نیز به سبب استنشاق گاز اشک آور دچار مسمومیت شده اند.

به جز استانبول، در آنکارا نیز تظاهرات شدیدی برگزار شد و پلیس برای متفرق کردن افرادی که قصد داشتند خود را به مقر حزب عدالت و توسعه برسانند، از گاز اشک آور استفاده کرد.

در این میان، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در واکنشی شتاب زده‌، ‌سخنرانی کرده و وعده داده افرادی از نیروهای پلیس را که از زور استفاده کرده اند، مجازات می‌کند. این در حالی است که «سیرین اونال»، معاون حزب عدالت و توسعه، در اظهارنظری در شبکه «توئیتر» از واکنش شدید پلیس به تظاهرکنندگان حمایت کرده است.

وی در این زمینه نوشته: «روشن است که برخی مردم نیاز به گاز [اشک آور] داشته اند. امیدوارم اگر میدان تقسیم را رها کنید، روز خوبی داشته باشید. نظام نیاز به متابعت و فرمانبری دارد».

حزب «صلح و دموکراسی» که از احزاب مخالف دولت ترکیه به شمار می‌رود، اقدامات شدید پلیس را «تروریسم دولتی» خوانده است. عفو بین الملل نیز اعلام کرده نسبت به استفاده بیش از اندازه از زور در مقابل تظاهراتی که به طور صلح آمیز آغاز شده، نگران است.

گفتنی است ریشه درگیری‌های دو روز گذشته، روز دوشنبه هفته قبل و پس از آن شکل گرفت که مقامات ترک تصمیم گرفتند «پارک قاضی» در نزدیکی میدان تقسیم در ترکیه را به یک مرکز خرید تبدیل کنند. این موضوع سبب گرد آمدن شمار زیادی از معترضان در این پارک شد که می‌گفتند قصد دارند از آخرین فضای سبز موجود در مرکز استانبول محافظت کنند.

روز چهارشنبه، «کمال قلیچداراوغلو»، رهبر حزب جمهوری خواه خلق که از احزاب مخالفت دولت به شمار می‌رود، از کمپ معترضان در پارک قاضی دیدار کرد و قول داد که اعضای حزب متبوعش همه تلاش خود را برای عقب راندن بولدوزرها از پارک به کار خواهند بست.

روز پنجشنبه، حملات نیروهای پلیس برای متفرق کردن معترضان آغاز شد و با تشدید این اقدامات در روز جمعه، اعتراضات اوج گرفت و وضعیت کنونی نتیجه این اقدامات به شمار می‌رود. 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار