بازدید 31234

دانشمندان روسی به "قلب" زمین راه یافتند

کد خبر: ۳۲۳۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۱ 01 June 2013
رادیو صدای روسیه نوشت:

فیزیک دانان روسی کشف کردند که زمین لرزه ها، آتش فشان ها و دیگر فرآیندهای لغزشی، نه فقط به "رفتار" گوشته ی فوقانی، بلکه به گوشته تحتانی لایه ی زمین نیز، بستگی دارد. تا به امروز تصور می شد که فقط گوشته فوقانی، نقش اساسی در این فرآیندها را دارد. این نگرشی جدید به زندگی سیاره ی ما و تجدید نظر به ساختار آن است .

صفحه های تکتونیکی، متشکل از قاره ها و کف اقیانوس های جهان، بر روی گوشته ی فوقانی، نزدیک به پوسته زمین "شناور" هستند. تغییر مکان این صفحات، بروز زلزله، آتش فشان، سونامی و غیره را تحریک می کند. تصور می شد که فقط گوشته ی فوقانی زمین که در نزدیکی پوسته آن قرار دارد، در این حرکات نقش داشتند و گوشته ی تحتانی لایه ی زمین، عملا تاثیری در فرآیندهای لرزشی ندارد. اما اکنون دلایلی برای تجدید نظر در این نگرش بوجود آمده است .

دانشمندان آکادمی کریستالوگرافی مسکو و انستیتوی تحقیقات هسته ای آکادمی علوم روسیه به ریاست پروفسور ایگور لیوبوتین، بع این تنیجه رسیده اند که فروپریکلاز (اکسید آهن و منیزیم) ـ یکی از اصلی ترین مینرال های گوشته ی تحتانی که از اتم های اکسیژن، منیزیم و آهن تشکیل شده، خواص مغناطیسی جدیدی را کسب می کنند .

در نتیجه در اعماق زمین و در یک عمق مشخص شده ای، فرآیند تغییر خواص مواد، امری متداول است. این فرآیند با تغییرات خواص مغناطیسی مینرال ها و تغییر هدایت الکتریکی، رسانش گرمایی و چگالی آنها همراه است. معمولا دگردیسی این خصوصیات، منجر به تغییررات لرزه ای می شود .

یافته های جدید این اجازه را می دهد تا با پیدا کردن توجیهات مناسب به حقایقی برسیم که تا به امروز از نظر علمی، بی پاسخ بودند .

نتایج بدست آمده، چالشی به نظریه ی شناخته شده ی ساختار زمین است و امکان می دهد تا به فرآیندهای داخل سیاره مان، نگرشی عمیق تر داشته باشیم. از یک طرف پرسش های متعدد جدیدی را در مقابل محققان قرار می دهد. و از طرف دیگر باعث می شود تا نسبت به اطلاعات موجود در رابطه با گوشته ی زمین و در کل در مورد ساختار سیاره مان، تجدید نظر کنیم .

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی