بازدید 18173

ثبت‌نام 37 چهره شاخص در انتخابات

کد خبر: ۳۱۸۷۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۰ 11 May 2013
ثبت‌نام در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تمامی شور و حال انتخاباتی، گمانه‌زنی‌ها و آمدن و نیامدن‌ها دقایقی پیش پایان یافت؛ دقایقی که شاید تاکنون ساختمان وزارت کشور به لحاظ میزان حضور چهره‌های شاخص آن را از اول انقلاب تاکنون تجربه نکرده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دیوارها و تک تک اطاق‌های محل ثبت‌نام کاندیداها شهادت می‌دهند که تابحال به این اندازه افراد شاخص در انتخابات ثبت‌نام نکرده‌اند؛ افرادی که تعداد آنها تاکنون به 37 نفر از مجموع 686 فرد ثبت‌نام کننده رسیده است، یعنی حدود 5.4 درصد! درصدی که پیش از این به کمتر از 2 درصد می‌رسید.

با نگاهی آماری به تعداد ثبت‌نام شدگان انتخابات از سال 76 تا 92 می‌توان به تعداد قابل توجه افراد شاخص ثبت‌نام کننده در این دوره نسبت به چهار دوره قبلی پی برد.

تعداد کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در دوره هفتم در سال 76، 238 نفر بود که در آن دوران 4 نفر یعنی سید محمد خاتمی، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد، محمد محمدی ری‌شهری، وزیر وقت اطلاعات و نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج، رضا زواره‌ای، رئیس وقت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و عضو سابق حقوقدان شورای نگهبان و علی‌اکبر ناطق نوری، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی و وزیر وقت کشور از فیلتر شورای نگهبان گذشتند.انتخاباتی که منتج به پیروزی خاتمی شد.

در دوره هشتم انتخابات ریاست جمهوری در سال 80 یعنی بعد از گذشت یک دوره از ریاست جمهوری محمد خاتمی، تعداد ثبت نام شدگان به 817 نفر رسید که از این تعداد هم محمد خاتمی، احمد توکلی، علی شمخانی، عبدالله جاسبی، حسن غفوری فرد، منصور رضوی، شهاب الدین صدر، علی فلاحیان، مصطفی هاشمی‌طبا و محمود کاشانی از دیگر نامزدهای انتخاباتی بودند که نتیجه آن ریاست جمهوری دوباره خاتمی شد.

در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری در سال 84 این روند، سیر صعودی پیدا کرد و به 1014 نفر رسید و چهره های شاخص و مورد تائید شورای نگهبان، اکبر هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی‌نژاد، محمدباقر قالیباف، مصطفی معین، علی اردشیر لاریجانی، مهدی کروبی و محسن مهرعلیزاده بودند. پیروز انتخابات در این دوره محمود احمدی‌نژاد بود.

در انتخابات دوره دهم در سال 88 یعنی بعد از گذشت یک دوره از ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، تعداد ثبت‌نام شدگان به 475 نفر رسید که خروجی مورد تائید شورای نگهبان محمود احمدی‌نژاد، میرحسین موسوی، محسن رضایی و مهدی کروبی شد و در نهایت محمود احمدی‌نژاد دوباره ریاست جمهوری را در دست گرفت.

آمارهای اعلامی از حسنعلی نوری، مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور تا ساعت 13 آخرین روز مهلت ثبت‌نام‌ها نشان دهنده ثبت‌نام حدود 477 نفر برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری است که از این تعداد، 37 نفر یعنی صادق واعظ زاده، کامران باقری لنکرانی، محمد سعیدی‌کیا، حسن روحانی، مصطفی کواکبیان، حسین نصیرزاده، حسن سبحانی، محمد غرضی، باقر خرازی، علی فلاحیان، روح‌الله احمدزاده کرمانی، محمدرضا عارف، غلامعلی حداد عادل، اکبر اعلمی، علیرضا زاکانی، علیرضا علی‌احمدی، محسن رضایی، داوود احمدی‌نژاد، جواد اطاعت، محمدباقر قالیباف، پرویز کاظمی، محمدحسن ابوترابی‌فرد، علی‌اکبر جوانفکر، ابراهیم اصغرزاده، ابوالحسن نواب، طهماسب مظاهری، مسعود پزشکیان، علی‌اکبر ولایتی، منوچهر متکی، رامین مهمانپرست، محمد شریعتمداری، سعید جلیلی، صاق خلیلیان، قدیری ابیانه، محمدرضا رحیمی، اسفندیار رحیم مشایی و اکبر هاشمی رفسنجانی افراد شاخص هستند.

ضعف قانون و ایجاد مجال برای ثبت نام تمامی افراد در هر رتبه و مقامی برای کاندیداتوری و خلاء نبود احزاب قدرتمند برای تصمیم گیری و معرفی کاندیداهای مورد قبول مردم از جمله عوامل ثبت نام گسترده افراد عادی در این انتخابات سرنوشت ساز است.

شاید اگر احزابی قدرتمند در کشور وجود داشت، مردم می‌توانستند با تکیه بر نظرات کارشناسی احزاب، فرد شایسته مدیریت اجرایی کشور را انتخاب کنند نه اینکه همچون دوره فعلی از ورود خیل شیفتگان خدمت و البته تا حدی قدرت متعجب شده و این سوال برایشان پیش آید که مگر چه شده که هیچ کدام از آقایان به نظرات دیگری توجه نکرده و همه در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند؟ حتی آنهایی که ائتلاف کرده بودند هم معنای ائتلاف را در هم شکسته و باز هم ثبت‌نام کردند.

با حضور و ثبت‌نام چهره‌های شاخص بویژه در روز آخر، شور و حال انتخاباتی حداقل در حوالی خیابان فاطمی شکل گرفته است، اما امید است که در ادامه با کاهش تعداد کاندیداها، این صحنه قدری برای مردم شفاف‌تر شود تا آنها بتوانند با شعور سیاسی کاندیدای اصلح را از بین این همه شیفتگان خدمت انتخاب کنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر