بازدید 92040

خبر بازداشت «محمود احمدی نژاد» از کجا درآمد؟

یکی از رسانه‌های نزدیک به دولت، به نقل از ایرنای انگلیسی گزارش داده پایگاه خبری «ورلد نت دیلی»، در خبری مدعی شده، دکتر احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران به دست برخی نیروهای امنیتی ‌موقتا بازداشت شده است. این رسانه نزدیک به دولت همچنین افزوده، این خبر کذب در حالی بر خروجی این پایگاه خبری قرار گرفته که ‌تناقضات و دروغ‌پردازی‌های مکرر و متعددی در آن است.
کد خبر: ۳۱۶۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۷ 02 May 2013
به گزارش «تابناک»، یکی از رسانه‌های نزدیک به دولت، به نقل از ایرنای انگلیسی گزارش داده ‌که پایگاه خبری «ورلد نت دیلی»، در خبری مدعی شده، دکتر احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران به دست برخی نیروهای امنیتی ‌موقتا بازداشت شده است. این رسانه نزدیک به دولت همچنین افزوده، این خبر کذب در حالی بر خروجی این پایگاه خبری قرار گرفته که ‌تناقضات و دروغ‌پردازی‌های مکرر و متعددی در آن است.

هر چه به انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال‌‌ ۹۲ نزدیک‌تر می‌شویم، جریان ورود اطلاعات مخدوش و کذب به فضای رسانه‌ای کشور از سوی جریان‌های خبری ـ بعضا داخلی و عمدتا خارجی ـ به اوج خود نزدیک می‌شود.

 انتشار خبر احتمال وجود یک نوار که در آن سخنانی میان دو مقام کشوری درباره نتایج انتخابات سال ۸۸ رد و بدل شده ‌و تکذیب آن توسط دفتر ریاست جمهوری ـ فارغ از درستی و نادرستی آن ـ از آنجا که تنها یک احتمال است و منبع خبر می‌تواند به آسانی مدعی شود ‌از یک احتمال سخن گفته ‌و نه یک امر واقعی، از جمله این اخبار است؛ اخباری که با ادعای وجود یک احتمال، در صدر رسانه‌های داخلی و بین‌المللی قرار می‌گیرد و به راحتی شوکی رسانه‌ای در کشور پدید می‌آورد ‌و فضا را به گونه‌ای مدیریت می‌کند تا جامعه در روزهای منتهی به انتخابات درباره موضوعاتی که از قبل در مورد آن بحث درگرفته است، رادیکالیزه شود.

در چهارچوب چنین دستور کاری، پس از انتشار احتمال وجود چنان نواری از سوی منابع داخلی، در روزهای اخیر، اخباری مبنی بر بازداشت رئیس جمهور ایران، توسط برخی نهاد‌ها در رسانه‌های خارجی منتشر شده است؛ اخباری که عمدتا با استناد به منابع مجهول داخلی همچون «منابع آگاه»، «افراد نزدیک به ماجرا»، «یکی از نزدیکان»، «یک مقام عالی‌رتبه که نخواست نامش فاش شود» و... رسانه‌ای می‌شود. در حالی که بررسی دقیق ماجرا و جزییات خبرهای منتشره از بازداشت رئیس جمهور در یک روز ‌و یک ساعت خاص، نشان می‌دهد که رئیس جمهور در‌‌ همان زمان، در مکان دیگری و مشغول کار دیگری بوده است!

انتشار و تزریق چنین اخباری در روزهای منتهی به انتخابات، روز به روز بیشتر خواهد شد و رسانه‌های خارجی به کمک پیشرفت سخت افزای و نرم افزاری و در پیش گرفتن ‌رویکردی ‌یکپارچه در ضدیت با منافع ایرانیان، چنین اخباری را ساعت‌ها و روز‌ها در صدر اخبار منتشره خود قرار می‌دهند و تحلیل‌های متفاوت، اما همراستا با هم را برای مخاطب عمدتا داخل ایران تهیه می‌کنند.

بنابراین، لازم است در روزهای پرشور پیش رو‌ی،‌ رسانه‌های ایرانی تعهد بیشتری در انتشار اخبار داشته باشند و ‌مسئولان نیز با آگاهی‌رسانی بموقع، فضای شبهه و تردید‌ را از فضای سیاسی کشور بزدایند.

همچنین شاید لازم است مسئولان دقت کنند ‌این گزاره که «هر مطلب ارزش پاسخگویی ندارد»، دردی را درمان نخواهد کرد، چرا که انتشار یک خبر ولو کذب، تأثیر خود را بر بخشی از افکار عمومی خواهد گذشت. دنیای امروز، دنیای رسانه‌هاست. رسانه‌ها یک ایده را مطرح کرده، رشد داده و از آن بهره‌برداری می‌کنند؛ پس هر خبری، ارزش بررسی و شفاف‌سازی را دارد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی