بازدید 17071
درخواست یک روزنامه انگلیسی از دولت این کشور:

نگذارید دانشجویان ایرانی در «رشته‌های حساس» تحصیل کنند!

یکی از مهمترین مسائلی که از زمان آغاز مناقشات بر سر برنامه هسته‌ای میان ایران و غرب مورد اشاره مقامات ایرانی قرار می‌گیرد، این است که غرب اصولاً نمی‌خواهد ایران به کوچک‌ترین توانایی در زمینه دانش هسته‌ای دست یابد. روزنامه انگلیسی «تلگراف» در این زمینه مطلبی را منتشر کرده که آشکارا نشانگر وجود آپارتاید علمی در این کشور است.
کد خبر: ۳۱۶۳۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۷ 29 April 2013
یکی از مهمترین مسائلی که از زمان آغاز مناقشات بر سر برنامه هسته‌ای میان ایران و غرب مورد اشاره مقامات ایرانی قرار می‌گیرد، این است که غرب اصولاً نمی‌خواهد ایران به کوچک‌ترین توانایی در زمینه دانش هسته‌ای دست یابد. روزنامه انگلیسی «تلگراف» در این زمینه مطلبی را منتشر کرده که آشکارا نشانگر وجود آپارتاید علمی در این کشور است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه انگلیسی «تلگراف» امروز در مطلبی به بررسی تحصیل دانشجویان ایرانی در رشته فیزیک هسته‌ای و رشته‌های مرتبط در انگلیس پرداخته و دولت انگلیس را به سبب صدور اجازه تحصیل این دانشجویان مورد انتقاد قرار داده است.

این روزنامه در توضیح این انتقاد خود می‌نویسد: نباید وزارت خارجه انگلیس اجازه بدهد «یک حکومت متخاصم»، دانشجویان را به تحصیل در رشته‌هایی در انگلیس بفرستد که به آن‌ها دانش لازم برای تولید سلاح‌های کشتار جمعی را می‌‌دهد.

تلگراف می‌نویسد: در سال ۲۰۰۷، دست‌کم شصت ایرانی برای شرکت در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در انگلیس در رشته‌هایی ‌پذیرفته شده‌اند که از سوی سرویس‌های امنیتی با نام «حساس از نظر اشاعه هسته‌ای» از آن یاد می‌شود؛ از جمله این رشته‌ها می‌توان به فیزیک هسته‌ای، میکروبیولوژی و مهندسی شیمی اشاره کرد.

این روزنامه مدعی است، دولت انگلیس پیشتر از این رویه خود ضربه خورده است و اشاره می‌کند، «ریحاب طا‌ها»، میکروبیولوژیست عراقی ـ که پس از سقوط صدام، به اتهام طراحی سلاح‌های بیولوژیک برای صدام بازداشت شد‌ ـ دوره دکترای تخصصی خود را در انگلیس گذرانده بود و شوهر وی که مسئول برنامه موشکی صدام بود، نیز در دانشگاه بیرمنگام تحصیل کرده بود.

این روزنامه سپس در مقام مقایسه برآمده و اشاره می‌کند که محمد قنادی، معاون سازمان انرژی اتمی ایران نیز تحصیلات خود را در رشته‌های فیزیک هسته‌ای و رادیوشیمی در انگلیس گذرانده است.

به این ترتیب، روزنامه تلگراف ضمن انتقاد از دولت انگلیس و نهادهای مربوط در دستگاه‌های آموزشی این کشور، از مقامات مسئول خواسته در زمینه پذیرش دانشجویان خارجی در رشته‌های حساس، سخت‌گیری بیشتری کرده و به ویژه جلوی تحصیل دانشجویان ایرانی در رشته‌های مذکور را بگیرند.

این روزنامه همچنین از مقامات انگلیسی می‌خواهد، دقیقا اعلام کنند که چه تعداد دانشجوی ایرانی در این گونه رشته‌ها در انگلیس مشغول تحصیل هستند. تلگراف همچنین فاش می‌سازد که در سال ۲۰۰۷ نیز برخی مقامات آمریکایی از انگلیس خواسته بودند شمار دقیق این افراد را در اختیارشان بگذارد.

به هر حال، مقاله منتشره در روزنامه تلگراف، به خوبی نشانگر وجود روحیه آپارتاید علمی در محافل غربی است که هرچند تلگراف مدعی است، به سطح دولت انگلیس نرسیده، اما وجود آن از دیرباز در آمریکا آشکار بوده و به نظر می‌رسد، اینک در انگلیس نیز برخی گروه‌های فشار در حال حرکت به این سمت هستند.

این امر آشکارا تأیید کننده اشارات پیاپی مقامات ایرانی است که تأکید کرده‌اند، هدف غرب نه جلوگیری از اشاعه هسته‌ای، بلکه ایجاد مانع در مسیر پیشرفت علمی و فناورانه ایران است؛ امری که البته تاکنون به واسطه جدیت و پشتکار دانشمندان ایرانی، در آن برای غرب موفقیتی حاصل نشده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۱۴
ای کاش فقط مربوط به رشته های بازمینه ی هسته ای بود، من با بورس دکترا سال 2010 با اینکه رشته ام هم هیچ ارتباطی به این قضایا نداشت رد صلاحیت شدم!! جهت اطلاعات بیشتر در مورد رد کردن ویزای دانشجویی و پروسه ی اون این عبارت رو سرچ کنید. Academic Technology Approval Scheme
پاسخ ها
محمد.محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
انگليس از همه بدتره حتي اسرائيل .
اسرائيل رو هم همين ها درست كردند .
دانشگاهای داخلی بهترین فیزیکدانان رو تربیت میکنند.استادان شهیدی مانند دکتر علیمحمدی وشهریاری شاگردان بسیاری رو تربیت نموده اند...فقط باید تاسیسات هسته ای رو فعال نگه داریم وبه شدت ازشون مراقبت نماییم.
در دنیای امروز کشورهایی آینده روشن خواهند داشت و موفق و سربلند خواهند بود که تکنولوژی دانش هسته ای رو داشته باشند .
ایران هرگز نباید یک قدم هم عقب نشینی کند و با یک سیاست صحیح می تواندهم روابط خارجی داشته باشد و هم دانش هسته ای اش رو توسعه دهد...
ای بابا حساس تر و مهم تر از رشته های مدیریتی و اقتصادی برای جامعه فعلی ما چیه؟
که اونم به لطف وزارت علوم یکی از بهرین دانشکده هاش بسته شد
سلام براستاد.استاد انگاراشتباه متوجه شدید یه روزنامه به دولت انگلیش خرده گرفته(که به نظر من حق داشته).همین الان دارن اونجا تحصیل می کنن بعد تو نوشتی آپارتاید علمی؟ میخوایداونارو خراب کنید حداقل به فکر اعتبار سایتتون هم باشید.والا اونا ازشماخیلی بااخلاقترن
پیامبر اکرم فرمودند : (اگر علم در ثریا باشد مردانی از سرزمین پارس به آن می رسند)
و اینا نمی تونن جلوشو بگیرند جوابشون تو این آیه هست:
يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ
بابا یارو راست میگه آخه فقط خودشون حق دارن پیشرفت کنن بقیه باید نوکرشون باشن همانطور که خودشون نوکر آمریکان
به این می گویند تفکر قرون وسطایی !
اگر علم در ثریا هم باشد مردانی از سرزمین پارس به آن دست می یابند.
درود بر همه ی دانشمندان ایرانی در تمام رشته ها
الان یه 3 -4 ساله که نمی ذارن...قبل از اینکه درخواست دکترا بدی باید با هم افیس چک کنی..که اگه موضوعی که برداشتی جزء رشته های ممنوعه واسه ایرانی ها باشه ..نمی ذارن...واسه چینی هام سخت می گیرن
شكر مي خورند بهترين داشجويان خارجي ايراني ها هستند خودشان هم اين را واقفند
اينهمه حمايت بيچون چرا از اسرائيل عجيب است واقعيت انستكه حال آدم ازاين قضيه به هم ميخورد
ما اون چیزی روکه لازم داشته باشیم هر جور شده بدست خواهیم آورد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار