بازدید 24372

سیستم آموزشی که راه رفتن و غذا خوردن هم آموزش نمی‌دهد!

حتی می‌توان باز هم عقب‌تر رفت و یادآور شد که حتی مسائلی همچون آداب غذا خوردن (چگونگی نشستن، ترتیب به دست گرفتن قاشق، چنگال، چاقو، ریتم خوردن و...)، آداب راه رفتن، آداب بهداشت شخصی و... نیز در قالب دروس عملی به دانش آموزان آموزش داده نمی‌شود
کد خبر: ۳۱۵۶۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۱ 25 April 2013
یکی از مهمترین دغدغه‌هایی که در مدارس به آن پاسخ داده نمی‌شود، جای دادن دانش‌آموزان از کودکی تا ابتدای جوانی در یک نظام تربیتی است که حداقل اصول زندگی شخصی و اجتماعی در این نظام آموزشی ـ تربیتی بر اساس استانداردهای معمول آموخته شود؛ حداقل‌هایی که آداب معاشرت یکی از کوچک‌ترین آن‌هاست و متأسفانه، بدیهی‌ترین این آموزش‌ها نیز از زمان پایه گذاری سیستم آموزشی کشور، تعریف نشده است.

به گزارش «تابناک»، پس از انتشار مطلب روز گذشته «تابناک» پیرامون نحوه برخورد مناسب شهروندان با آثار تاریخی و میراث فرهنگی کشورمان، یکی از مهمترین موارد مورد تأکید خوانندگان، نبود سیستم آموزشی است که بدیهیات نحوه برخورد با این آثار فرهنگی همچون عدم تماس با چنین آثاری را یادآور شده باشد، با این حال، چنین آموزش‌هایی تنها درس فرهنگی نیست که در میان دروس دوره ابتدایی، راهنمایی و متوسطه جایش خالی است.

برای نمونه حتی آموزش‌هایی بدیهی‌تر از حفاظت از میراث فرهنگی نیز در دروس قرار دارد و مثلا حتی درسی برای حفاظت از محیط زیست نیز در میان دروس نیست. باز هم می‌توان عقب‌تر رفت؛ حتی درباره آداب معاشرت نیز چنین خلأ آموزشی وجود دارد و یک سلسله اصول و جزئیات درباره نوع برخورد با قشرهای گوناگون در اجتماع، گفت‌و‌گوی دو نفره، گفت‌و‌گو در جمع، طرز نشستن در محافل، آداب سفر و نظایر این‌ها نیز در میان دروس آموزشی نیست.

به این‌ها می‌توانید ‌قوانین کلیدی و شهروندی که هر شهروندی در طول عمر نیازمند یادگاری آن است، ‌افزود و ساده‌تر از آن، حتی قانون اساسی به عنوان بخشی از یکی از کتب درسی به عنوان حقوق اساسی هر ایرانی آموزش داده نمی‌شود و هیچ کودک ایرانی مکلف به حفظ بخش اعظمی از قانون اساسی به عنوان مهم‌ترین قانون کشورش نیز نیست، چه رسد به قوانین شهروندی نظیر بخش‌های مهم قانون آپارتمان نشینی؛ حتی برخی از آپارتمان نشینان نمی‌دانند قانونی برای آپارتمان نشینی وجود دارد!

حتی می‌توان باز هم عقب‌تر رفت و یادآور شد که حتی مسائلی همچون آداب غذا خوردن (چگونگی نشستن، ترتیب به دست گرفتن قاشق، چنگال، چاقو، ریتم خوردن و...)، آداب راه رفتن، آداب بهداشت شخصی و... نیز در قالب دروس عملی به دانش آموزان آموزش داده نمی‌شود و این شاید آموزش‌هایی باشد که می‌بایست توسط معلمان تربیتی مطابق با دروس مشخص یک کتاب که جنبه دفعی نیز نداشته باشد و جذابیت‌های خاص خود را ‌داشته باشد، به دانش آموزان آموزش داده شود.

متأسفانه سطح بهداشت سرویس‌های بهداشتی بسیاری از مدارس و اماکن عمومی و کفش‌های با ساییدگی از یک سو و بیماری‌های گوارشی در سنین نه چندان بالای دانش آموزان دیروز، این واقعیت تلخ را یادآوری می‌کند که بسیاری از خانواده‌ها تصور می‌کنند چنین آموزش‌هایی باید توسط شخص به صورت غریزی و چشمی فراگرفته شود و ضرورتی برای آموزش درست راه رفتن، غذا خوردن و رعایت بهداشت نمی‌دانند یا اصول خود در رعایت برخی از این موارد با اشکالاتی مواجهند و مدارس نیز چنین آموزش‌هایی را تکلیف خانواده‌ها می‌پندارند و در این زمینه مسئولیتی متوجه خود نمی‌دانند.

هرچند نقش صداوسیما و دیگر نهادهای فرهنگی در این آموزش‌ها ‌انکارناشدنی است و انتظار می‌رفته و می‌رود که چنین آموزش‌هایی در قالب برنامه‌های آموزشی ‌مستقیم و در قالب برنامه‌های سرگرمی نظیر فیلم‌ها و سریال‌ها به طور غیرمستقیم آموزش داده شود، انتظار اصلی از وزارت آموزش و پرورش است که این مجموعه دروس در قالب کتابی به دانش آموزان عرضه شود و یک دانش آموز پس از پایان دوره متوسطه به حداقل‌های اینچنینی تسلط داشته باشد؛ کتابی که ‌با نام «مهارت‌های زندگی» می‌تواند طبع شود و قطعاً پرکاربرد‌ترین کتاب برای فرزندان ایران خواهد بود. بی‌گمان با چنین آموزش‌هایی، بخش وسیعی از فرهنگ‌سازی ‌که سالیانه میلیارد‌ها تومان هزینه دارد، به طور کامل برطرف خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۴
انتشار یافته: ۷۷
مهمترا ز همه اینها یاد بدیهم که یاد بگیرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۵
گنجاندن چند واحد مدون بنام حقوق شهروندی ، آداب اجتماعی و مهارت زندگی از مهمترین اینها باید باشه- همه چیمون شده سیاست بدبختانه
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
البته نظر تابناک در اینکه باید «مدون» باشه درسته ولی بسیاری از اینها رو ما از معلمهای دلسوزمون یاد گرفتیم...امیدوارم این معلمان الان هم باشند.....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
در سیستم آموزشی ما متولدین اوایل دهه شصت کتک خوردن از معلمان آن هم به طرز فجیع خوب آموزش داده شده است.
آخ یادش به خیر چه کتها خوردیم... چه کتکها خوردیم....
اجتماعی دوم راهنمایی درس 5 درموردحفاظت محیط زیست الان بچه هابیشترازبزرگترهارعایت می کننداونم بخاطرآموزش درمدارس است.بتونم عکسشو براتون میفرستم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
عزیز دل برادر! یک درس توی یک کتاب نمیتونه چندان مؤثر باشه. باید این موضوعات جدیتر گرفته بشه
به شدت موافقم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۶
به نظرت می شه به بچه ایی که ماهی یک بار گوشت می خوره آداب قاشق چنگال دست گرفتن رو یاد داد؟؟؟ یه چیزی مثل گوشت و پسته رو ببینند این بچه ها آداب ماداب یادشون می ره!!!
این اسمش مهارت های زندگی نیست بی خود وقت بچه ها را با این خزعولات تلف نکنید یک نگاه به دنیا بندازید ببینید به کجا رسیدن اونوقت شما هنوز گیر غذا خوردن بچه ها هستید ! این چیزا به عهده خانواده هستش بچه ها در مدرسه فقط باید کلیه علوم را بیاموزند و ورزش کنند ولا غیر بیکار میشی از این تز های صد تا یک غاز نده لطفا این امکانی که در اختیارتون هست غنیمت بشمارید به موضوعات عملی بپردازید نه خیال پردازی کنید نه هرزه نگاری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۵
یکی از نشانگان بارز نبود آموزش کافی مخترعی چون شما است و ما را همین بس .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۵
از همان کلمه "خزعولات" که نوشتی معلوم است چقدر در مدرسه به شما موضوعات علمی تدریس شده!! آقای مخترع!!
لطفا بی سوادها در این موارد نظر ندهند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۵
مخترع جان دلبندم
خزعبلات نه خزعولات
ناشناس
| Japan |
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۶
الان در کشور پیشرفته ای مثل ژاپن از دروس اساسی در دوران دبستان آموزش چگونه حرف زدن، احترام گذاشتن، رفتار با بزرگترها، رفتار های اجتماعی و حتی خانوادگی است. همینها افراد را مسئول تربیت می کند و خود به خود به علم آموزی هم برای پیشرفت کشورشان نگاه می کنند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۶
داداش ٰ‌یه نگاه به آموزش دیگر کشورها بنداز بعد تشریف بیار حرف اختراع کن
ساناز
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
از ناكار آمدي آموش همين بس كه نتيجه اش مي شه يكي مثل تو.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
آقاجان اول از همه کودکان دبستانی برو یکی دو واحد طرز آداب معاشرت و طریقه ابراز نظر در محیط فرهنگی رو پاس کن...ادیسون!!
دست و هورا خوب آموزش داده میشود......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۵
جیغ رو یادت رفت!
جیغ و دست و هوراااااااااااااا
دانش آموض ظرنگ
| Russian Federation |
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۶
دوثتان ماکه ثال آخر تهسیلمون حست و اض ما که گزشت اما تروخدا یه فکری به هال ثیستم آموظشی کشور بکنید که تا حم بچه ها بطونن ظندگی کنند و هم یه چیزی یاد بگیرند...آینده کشور ماها حصتیم....
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
اگر هزار بار بمیرم و زنده شوم باز به این نظر لایک میدم
سلام
به شوخی می گویند زندگی سه دوره است .مرد سالاری - زن سالاری - فرزند سالاری.به نظر شما الان چه دوره ای است.کاملا درست حدس زدید از مرحله دوم داریم گذر می کنیم وبه مرحله فرزند سالاری رسیدیم.یعنی نقش تربیتی خانواده براین اساس شده(بلا نسبت) مسلما این نوع تربیت وقوانین آموزش وپرورش که هیچ گونه برخوردی با دانش آموز خاطی نداشته باشیم هم برگرفته از قوانین احساسی ما می باشد صد البته با برخورد خشن من معلم هم مخالفم. ولی یک رفتارزشتی که یک دانش آموز در جمع انجام دهدکه مطمنا در یک جمع دانش آموزی با تربیت های مختلف اتفاق می افتد هیچ گونه برخوردی نشود یا برخورد خیلی ملایمی باشد واقعا متنبه خواهد شد.خوب همین فرد با این تربیت خانواده ومدارس ما وارد جامعه می شود انتظار دارد وقتی مثلا به آثار باستانی یا به دیگران صدمه وارد آورد دوباره خانواده (عذر خواهی می کنم)مثل عصر جاهلیت به هر قیمتی ازاو حمایت کنند وقوانین را برای ایشان زیر پا بگذارند.پس خانواده وقوانین عاطفی مدارس وقوانین پارتی پذیر جامعه همه مقصر هستند.انشاا... به کسی برنخوره کمی تلخ بود شرمنده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۵
با این نگرش به جایی نمیرسیم . هرگونه تغییری نیازمند کمی صبر و تحمله . باید شروع کنیم از همین الان . مسلمه که در ابتدا خانواده ها اموزش ندیدن ولی این دلیل نمیشه که ما به بچه ها یاد ندیدم اینا همین خانواده های فردا رو تشکیل میدن . از شما بعید بود با عنوان معلم .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۵
گل گفتی.
ناشناس
| Australia |
۰۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۶
با تمام احترامی که برای همه معلمان عزیز قائل هستم، چند نفر از معلمان خودشان به درستی آموزش دیده اند. اصول روانشناسی کودک و نوجوان، روش تدریس، آداب اجتماعی و ... ؟
ای بابا شمام دلتون خوشه ها...سیستم آموزشی ما داغونه داغونه...علاوه بر سیستم آموزشی داغون ما ، نحوه برخورد مردم هم با همین سیستم تخاصمیه...یه معلم جرات داره به بچه بگه بالای چشت ابروئه...فرداس که بچه هه باباشو بیاره مدرسه که بابای معلمو بیاره جلو چشش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
خوب این سیستم داغون باید از یه جایی اصلاح شه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
بزار بیاد پدر پدرش رو جلو چشش میارم البته با منطق!
حقوق شهروندی...... آداب معاشرت....آداب سخنوری....آشنایی با مشاغل....... و.....
موادی است که باید بصورت مدون و منسجم در تمامی مقاطع آموزش داده شود....
مسئول مستقیم آموزش و پرورش است که تاکنون حرکت شایسته ای در این زمینه انجام نداده است
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۰۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۶
باز پدر بزرگ های ما یک بوستان سعدی می خواندند، الان که آن هم تعطیل شده است!
خدايابه توپناه ميبرم ازعلمي كه مرازيادونام تو وازخدمت به خلق دورميسازدوازقلبي كه از اعمال بدم ترسي به خودراه نميدهدعلمي كه ماراازوظايف انساني واسلاميمان وبشردوستي دورسازدهمان بهتركه نباشدقديما معلمين دانش آموزان خودرافرزندخودميدانستندودرحاشيه آموزشهاي علمي رفتاروادب ودينداري رانيزبه اويادميدادندولي ...
آداب برخورد ها با افراد مختلف، آداب برخورد دوجنس مخالف، نحوه احترام به پدر و مادر، نحوه خوابیدن، آداب میهمانی، آداب دوستی آداب ملاقات ها، فرهنگ رانندگی، فرهنگ عشق به داشته های معنوی خود، فرهنگ غبطه علمی، فرهنگ کار و تلاش، فرهنگ رقابت، فرهنگ نماز، فرهنگ قرآن، فرهنگ ساده زیستی و ..... ما هیچی یاد نگرفتیم.
دقیقا ! بزرگترین وظیفه دولت تربیت افراد جامعه است که شامل بزرگسالان هم میشود وشاید به جرات میتوان گفت 90 درصد مشکلات جامعه از همین مسئله ناشی میشود...
با نظرت موافقم
من الان 23 سالمه هنوز در برخی موارد که حواسم جمع نیست، دیگران از غذا خوردنم متعجب میشن! دیگه به نوشیدنی های سرد و گرم نپردازم بهتره!!!
وضعیت اتاقم هم اصلا تعریفی نداره.
خیلی دوست دارم که این وضعیت رو اصلاح کنم ولی وقتی یاد دعواهایی که در تمام طول عمرم برای رعایت نظم خوردم، لجبازیم گل میکنه و اوضاع بدتر میشه.
اگر تو مدرسه یه همچین چیزایی به ما یاد میدادن (با رعایت کرامت انسانی) اوضاع من یکی که خیلی با الان فرق میکرد. البته احتمالا!!!
ما که تو مدرسه فقط تاریخ خوندیم. اونم کاملا متفاوت با بقیه تاریخ ها و متفاوت با سایر کشورها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
من که توی مدرسه هیچی از تاریخ نفهمیدم
سیستم آموزشی هم مثل دانشگاه ازاد وغیر انتفاعی وپیام نور همش شده تبصره .فقط میگن بچه ها یه کلاس برن بالاتر...
صبح که می ری بیرون به جای دیدن منظره گل و بلبل یه عده که به خودشون هر نوع حقی رو می دن پیاده رو ها رو پر آب دهن می کنن

ماشین که می رونی و کلی سعی می کنی تمامی قوانین و فرهنگ رانندگی رو رعایت کنی یهو یه نفر بدون راهنما زدن جلوت می پیچه و ..............

همش برمی گرده آموزش ندیدن و متاسفانه ویروس گونه هم این نوع فرهنگ زیاد می شه
متاسفانه تو آموزش و پرورش فقط بعد آموزش مطرحه، و از بعد پرورش و امور فرهنگی کلی دوریم؛
دانش آموزان ما حتی به معلمای خودشونم ارزش و احترامی قائی نیستن
البته از این نکته هم غافل نباشیم که خانواده ها هم همه هم و غم خودشونو رو معاش بچه ها گذاشتن و از بحث تربیتشون غافلن
فقط کار و کار و کار
با سلام
واقعا اگر این آموزش ها داده بشه حتی نحوه ی صحبت کردن و غذا خوردن نشستن در جمع و غیره مشکلات جامعه ی آینده مان که همین دانش آموزان امروزی هستند برطرف می شه .اما هر تغییر مناسبی در جامعه مستلزم گذر زمان و صبر است. اگر آموزش و پرورش واقعا هم به آموزش بپردازد و هم به پرورش جامعه ای علمی و با اخلاق خواهیم داشت بدور از فساد و بی کاری و بی بند و باری .
انشا الله
یکی از همکلاسیهای عرب من (در یکی از دانشگاههای کانادا) رو دیدم که یه چیزی شبیه کاردستی اورده گذاشته تو اتاقش. گفتیم چیه؟ گفت کاردستی پسرم هست تو مدرسه درست کردن و معلمشون گفته باید ببرید و اینو به یکی بفروشید و پولش رو بیارید مدرسه من هم خودم یه پول دادم که ببره بده مدرسه. پیش خودم گفتم اگه من هم بودم همینکارو میکردم. اما یکی از دوستان کانادایمون گفت بابا معلمه این کارو میکنه که از همین الان پسرت بتونه راه و روش پول دراوردن رو یاد بگیره بعد تو با اینکارت داری آموزش اونو خراب میکنی!

به خاطر همین اموزش های از نظر ما بی فایده است که اکثر جوانها بعد از 17 یا 18 سالگی دستشون تو جیب خودشونه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
واااااااااو ما کجای کاریم؟
غلاوه بر این راه رفتن و ...
والا من بچمو گذاشتم مدرسه چهارم میخونه اگه خودم بهش یاد ندم معلم بهش یاد نمیده
دمتون گرم عجب موضوعی رو بحث کردید دانش اموز از مدرسه در زمینه مسائل اخلاقی هیچی یاد نمیگیره هیچ حتی چیز های بد یاد میگیره
بله اینها از جمله مهارت های زندگی سالم است.
بعنوان کسی که در آمریکا بچه هایش درس می خونند و خودم هم تدریس میکنم باید عرض کنم که سیستم هابی آموزشی نکات قوت و ضعف دارند که نقاط قوت سیستم اینجا این است که بچه ها با هنر و ورزش و تاریخ و احترام به حقوق دیگران و دموکراسی و آزادی های شهروندی و قانون و فرهنگ بزرگ میشوند و بسیار وطن پرست هستند و از سیاهنمایی نسبت به کشورشان پرهیز میکنند. علاوه بر این در مدارس نحوه توجه به تغذیه و اخلاق عمومی و کمک های اولیه، محیط زیست، کمپ های بوی اسکوت و ... هم هست. نکته منفی این است که متاسفانه سطح معلومات علمی و ریاضی و فیزیک و امثال آن افت شدید داره که حتی یک دیپلمه نمیتونه خیلی وقت ها مساحت مربع رو حساب کنه! بنابراین باید همه چیز ها رو با هم دید و سعی کرد خوبی های سیستم ایران حفظ بشه ولی نقاط ضعف اون برطرف بشه تا کودکان ایرانی با استانداردهای روز و بلکه بالاتر از سطح جهان پرورش بیابند.
درمورد پیشرفت هاشون هم بگم که الان در اکثر دانشگاه ها 80 تا 90 درصد دانشجویان فوق لیسانس دکترا خارجی ها هستند و استادها تمایلی برای گرفتن آمریکایی ها ندارند به همان علت پیش گفته. البته دولت اوباما سعی داره بخصوص در زمینه علوم رفرم هایی داشته باشه که کلی بودجه و معلم و ریسرچ ... اختصاص دادند به این مساله.
نکته دیگر این است که امیدوارم در ایران مثل آمریکا فست فود و هله هوله و نوشابه ها و مواد مضر در مدارس رایج نشده باشد و همان غذاهای سالم سنتی خودمان را یاد بدهیم بچه ها بخورند. اینجا سی درصد بچه ها اوبیس هستند و اعتیاد به الکل و سیکار و ماریوانا و ... بسیار بالاست.
سيستم آموزشي ما فقط بر پايه حفظ طوطي وار است و اصلا جنبه كاربردي ندارد از رياضي فقط ضرب و تقسيم و جمع و منها از فارسي هم فقط املا ء اينا تنها چيزاي مفيدي كه تو دوازده سال ياد ميگيريم بقيه مطالب فقط جنبه حفظي و پاس كردن دارن
موضوع خوبی را مطرح کردید متاسفانه فقط در مدارس غیرانتفاعی آموزش داده می شود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
دوست ناشناس من اصلا اینطور نیست در مدارس غیر انتفاعی رباط تربیت میکنند هر چند پسر 16ساله من حتی رباط هم نشده عزیزم آموزش وپرورش در ایران ..........
بله اين شده اهتمام حضرات به علوم إنساني حتى ما در ابتداءي ترين مسايل نيز مانده اىديم بجه ها ديبلم مى كيرد بلد نيست از جراغ راهنما رد شؤد
وقتیکه حفظ شعر طولانی ایوان مداین حکیم نظامی برایمان در کلاس دوم دبیرستان خیلی سخت بود این جمله معلم برایمان درس بود که حفظ اشعار برای تقویت حافظه است نه دلسوزی برای نظامی و این جمله من را علاقه مند کرد/ معلم عزیز کلید کار دست شماست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
شعر ایوان مداین سروده خاقانی است
دانشجوی ادبیات عرب
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
ایوان مدائن مال خاقانیه عزیز!
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
واقعا که شما خیلی عالی حفظ کردی!!!
شعر ایوان مداین از نظامی نیست دلبندم. از خاقانیه
اشتباه شما اینجاست که این آموزش ها را که باید در درجه اول در خانواده ها و بدون ایجاد هزینه برای جامعه انجام بشه را می خواهید در سیستم آموزشی مدرسه و با ایجاد هزینه برای جامعه جا بدهید و این آغاز مقاومت در برابر این آموزش های ضروری است. مساله اینجاست که والدین بسیاری از دانش آموزان چنین آموزش هایی ندیده اند و حتی اگر فرزندشان بخواهد مواردی را رعایت کند به نظرشان مسخره و کار اضافه است. به نظر می رسد نهادهای عمومی تر ابتدا باید نگرش درست را در والدین ایجاد کنند. آن وقت میبینید که نه تنها بچه ها درست می شوند که به دلیل مطالبه والدین آموزش و پرورش هم خیلی سریع تر از آنچه تصور می کنید اصلاح خواهد شد.
پاسخ ها
آقا میر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
نه عزیزن اینطور نیست . قذیم ترها آموزش خیلی از مهارت ها ذر خانواده ها انجام میشد اما از زمانی که دولت به خودش اجازه ذخالت ذر هر امری رو داد مثل مدل موی بچه ها یا لباس پوشیدن یا اینکه کی توی خونه نماز می خونه ذر واقع آموزش خانواده ها رو به سخره گرفت و کمرنگ کرد.حالا مونذه چه کنه دوباره یاد خانواده ها افتاده
مطالب اخلاقی در کتب تخصصی از انگشتان دست هم تجاوز نمی کند.دانش آموزان تربیت نمی شوند. برای آینده خطرناکه.
مطلب بسیار جالبی بود ممنون که ریشه ای به این مسئله نگاه کردید
متاسفانه در جامعه ما عادت ناپسندی رایج شده و ان عادت این است که اکثر ما حاضر به پذیرش مسئولیت خود نیستیم و همیشه توپ را به زمین طرف مقابل می اندازیم.در حالیکه آموزه های دینی هم به ما آموخته اند که((کلکم راع وکلکم مسئول عن الرعیه)..بیاید این باور را بپذیریم در جامعه ای هستیم که: در حالی مسئولیت پدر ومادری را به عهده می گیریم که حداقل ها را هم نیاموخته ایم..در حالی معلم گزینش می کنیم که زمینه انتخاب برترین ها را فراهم نساخته ایم..و هرچه به جلو رفتیم این پذیرش ها سوال برانگیزتر شد..در جامعه ای زیست می کنیم که چرخه های اجتماعی راباور نداریم و نمی پذیریم اگر ما کوتاهی کردیم حتما نتیجه اش در این چرخه به خودمان یا نسلمان بر خواهد گشت وخلاصه آنکه برای یاد گیری فقط یک دست صدا ندارد مگر در استثنائات...من بعنوان معلم سعی کرده ام انچه مسئولیتم است ایفا کنم اما حتی سیستم آموزشی هم رفتار مرا برنمی تابد و هدفش به سمت روزمرِّ گی رفته تا اهداف عالی اموزش وپرورش...اما در نهایت قبول دارم که ما بعنوان معلم مسئولیم.
آنقدر وضع آموزشی بد هست که اگر چاره داشتم فرزندم را به مدرسه نمیفرستادم!
با سلام من کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی از دانشگاه تهران هستم که چهار سال سابقه ریاست اداره آموزش و پرورش را در کارنامه ام داشته و هم اکنون به تدریس دروس تربیتی مشغولم برادران تابناکی ضمن اینکه به موضوع خوبی که یکی از خلاهای اساسی آموزشی در ایران است پرداختید یعنی مهارت شهروندی اما امسال مشکل بزرگی که به وجود آمد تغییر قالب اموزش پرورش بود که به هیچ وجه نه ضرورتی داشت ونه مشکلی را از دوش آموزش و پرورش بیمار ایران بر میداشت نظام 6-3-3 و نظام 5-3-4 تغییر قالب است نه محتوا هردو نظام مذکور در دنیا رایج است و نمی توان گفت کدام توفیق بیشتری دارد مهم محتوا ،امکانات و شیوه ی آموزش است چیزی که آقای وزیر توجهی به آن ندارد خیلی علاقمندم در این زمینه با شما و مخاطبان تعامل داشته باشم و تنگناهای توسعه ی آموزش و پرورش ایران را به نقد بکشم
وجود درس در مقاطع تحصیلی مهم نیست بلکه این اون چیزیه که از سیستم آموزشی و روحیات معلمان به دانش آموز منتقل می شه
از این نظام آموزشی غیر از این انتظاری نیست. یرای آموزشهای مقاطع سه گانه ما اهدافی تعریف شده است که مهمترین آن درونی شدن آموزه های دینی و ارزشهای تربیتی و اخلاقی لازم برای زیستن در اجتماع کنونی است. اما چقدر خود آموزش و پرورش به این اهداف پایبند است؟ اآیا روشهای سنجش آموزش وپرورش قادرند این تغیر رفتار را اندازه گیری و گزارش کنند؟ نه در راه درونی کردن ارزشها و نه در مورد سنجش این تفییر رفتار در همه آموزش وپرورش ابزاری وجود ندارد .اگر ما میتوانستیم فقط به یک هدف رفتاری در آموزش و پروش مثلا دروغ نگفتن دست یابیم حال امروز ما بهترین از این بود! سالهاست که نتیجه کار آموزش وپرورش با نمره سنجیده میشود و نمرات هم بر اساس محفوظات دانش آموز است.علت چیست؟ تمام فعالیت آموزش وپرورش توانمند ساختن دانش آموزان برای گذر از سد کنکور است! و این شاه کلید همه مصیبت های ماست. به طوریکه اگر کسی در کنکور در رشته نان و آبداری قبول شد ، موفق است و اگر قبول نشد حتی اگر دانش آموزی با رفتار نیک و اسلامی و متخلق به اخلاق نیز بوده باشد، موفق نیست! آموزش وپرورش ما سالهاست که بیراهه میرود! اما این همه بنگاه به اصطلاح علمی نیز به این اشتباه دامن میزنند.
چرا وظیفه ی صدا وسیما را کسی بیان نمی کنه هم امکانات بیشتر دارند هم تاثیربهتر.
سلام
در دین اسلام برای تک تک این مسائل،آداب خاصی وجود دارد همانند آداب غذا خوردن، آداب دستشویی رفتن، آداب خوابیدن و ... . اما متاسفانه این آموزش ها مغفول مانده و خلاصه شده به برخی موارد سطحی. این آموزش ها باید از طریق روحانیون و افراد تاثیر گذار به خانواده ها و نیز از طریق مدارس به کودکان ارائه شود.
الان وقتی دانشجویان فارغ التحصیل می شوند تازه بهشون میگن باید بری مهارت کسب کنی نمیدونم پس دانشگاه به چه دردی میخوره ما برای تعلیم و تربیت 10 دقیقه فکر نمیکنیم اخه دانشجویی که 4 الی6 سال از عمرشو برای درس خواندن گذاشته مهارت نداره! .. مهارت کامل در حین کار بوجود می اید نه قبل از کار اونوقت نظام اموزشی پایه را مثال میزنید بعد از دانشگاه با رفتار غیر علمی و عوامانه روبرو هستیم تا چه رسد به دوره های پایه و اموزش انها!!!!!!!!!!!
در میان تمامی نظر ها فقط آقا یا خانم معلم اسمی از پرورش در کنار آموزش آوردند. چیزی که در مدارس ما جاش خالیه پرورشه و در عوض هرچه توانسته اند به آموزش پرداخته اند. این وزارت خانه اگر اسمش هست آموزش و پرورش از نیمی از وظایف خود را خلاص کرده. حالا اگر حرف بزنیم که مثلا در فلان کشور این کار را می کنند بلافاصله به اجنبی پرستی متهم می شویم که مهم نیست بگویند لیکن در زمانهای قدیم پدر و مادر ها خود این کار ها را می کردند ولی اکنون اغلب والدین صلاحیت تربیت فرزندان را ندارند زیرا خود آموزش و پرورش داده نشده اند. این وظیفه خطیر را وزارت مربوطه باید انجام دهد که نمی دهد. در مدارس کشور های پیشرفته از این نظر تمامی اینها را آموزش می دهند. اینجا بچه ها حتی نمی توانند یک کیلو سیب زمینی بخرند چه برسه که زندگی کنند. در کانادا به تمامی بچه های پسر و دختر آموزش می دهند که چگونه با یک درآمد معین امورات خود را بگذرانند یا اینکه چگونه پوشک بچه را عوض کنند. اینجا والدین به بچه ها می گویند توفقط درست را بخوان. آیا با این مدارکی که می گیرند می توانند زندگی کنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
شاید یکی از دلایلش وجود معاونت پرورشی باشد که معلمین دیگر نیازی به پرورش بچه ها نمی دهند و ان را وظیفه این معاونت میدانند در صورتی که این معاونت برای این کار ناتوان است
زمانی که معیار ارزشیابی کارکنان تنها و تنها درصد قبولی دانش آموزان است .کسی به فکر انسان تربیت کردن نیست . اگر رهبر دنبال تحول بنیادین در نظام آموزش وپرورش است( که اساس آن حیات طیبه می باشد) به این دلیل است .
بسمه تعالی
سیستم آموزشی با در بهترین حالت یک کنکوری موفق تربیت می کنه که خوب تست رو درک میکنه. به جرات می تونم بگم که از پس درس خوندن توی سیستم دانشگاه هم شاید درست برنیاد. البته گرچه به خود سیستم دانشگاه هم ایرادات زیادی وارد هست. کلاس پشت کلاس. کانون، موسسه، نهاد علمی تست و نکته!! با این رقابت فشرده برای ورود به دانشگاه دولتی و آزاد و غیره وسیله تبدیل به هدف شده. چند برابر خرج داشنگاه آزاد مردم پول میدن تا بچه هاشون توی دانشگاه دولتی قبول بشن! اصلا هدف اصلی گم شده. همه میدونن که با درس و مدرک به احتمال زیاد کار و درامد مکفی نخواهند داشت اما همچنان یک راه بیشتر باقی نیست. در حد یک مقاله بلند در این باب میشه نوشت. اما به اینن نکته بسنده می کنم که لااقل 7 8 سال توی مدرسه زبان انگلیسی و عربی می خونیم تست ها رو هم در حد اعلا می زنیم اما دریغ از یک جمله انگلسی و بخصوص عربی که بتونیم به زبان بیاریم. این یعنی اتلاف 100درصد منابع و انرژی ...
ببینیددوستان درآموزش پرورش وقتی می خواهیدپیشنهادی برای بهبوداوضاع داشته باشیدبایدپیشنهادتان بارمالی نداشته باشدیعنی وقتی من معلم برای بهبودتدریس ویادگیری دانش آموزان ایده ای به فکرم رسیده اگریک ریال بارمالی داشته باشداین ایده همون ابتدای کارمردوداست واصلابررسی نمیشودحالاشماچه انتظاری دارید؟32تادانش آموزدارم که فقط ساکت کردنشان تاظهرواین که اتفاقی نیفتدوخودکاتوچشم هنم نکنندخداراشکرمیکنم وبااعصاب خوردبه خانه می روم به خداحتی تکالیف بچه خودم راحوصله ندارم نگاه کنم.
متأسفانه خانواده های امروزی یا بچه دار نمی شوند و یا تربیت بچه ها را فقط در غذا و آب و خواباندن و لباس و... میدانند و پدر و مادر و اطرافیان، حتی گاهی رفتارها و عقاید غلط و زشت را به آنها یاد می دهند و اگر بپه ها آن گونه نباشند به آنها حمله کرده و تنبیه و تمسخرشان می کنند . بچه ها را باید از همان روز اول ورود به مدرسه هر روز با آداب زندگی فردی و آداب زندگی اجتماعی آشنا کرد و سیاستها و برنامه های تشویقی برای بچه ها در مدارس قرار داد. علاوه بر آن این دروس و برنامه ها باید هر روز و هر هفته و هر سال به طور دائم انجام شود و در تمام مقاطع دبستان راهنمایی دبیرستان و حتی دانشگاه ها هم ادامه یابد تا به این طریق این دانستنی های مورد نیاز و آداب و قوانین برای آنها ملکه ذهن شود و به عمق روح و روان شان نفوذ کرده و تبدیل به شخصیتشان شود . یعنی دائم و و در همه مکان ها و زمان ها. علاوه بر آن سایر نهادها مانند صدا و سیما و کانون های علمی و فرهنگی و بسیج و مساجد و ... هم باید این کار را در دستور قرار دهند یک کودکی که درست تربیت شود گاهی می تواند یک ملت را نجات بخشد . فراموش نکنید که کودکان نعمتها و امانت های خداوند و فرزند صالح گالی از گلهای بهشت است و آگر والدین در امر تربیت کوتاهی کنند رضایت خدا را از دست می دهند . آموزش چگونگی سخن گفتن با افراد مختلف ادب - آداب غذا خوردن و لباس پوشیدن و بهداشت و مسواک و حمام و مو و ناخن و ... آداب میهن دوستی- آداب احترام به والدین و بزرگتر ها - شناخت قوانین شهر و ترافیک و همسایه ها و آپارتمان نشینی و کار و تلاش و بویژه کار گروهی و تحقیق و پژوهش و کتاب خوان بودن و مطالعه و مواد غذایی و سلامت غذایی و خطرات موجود در جامعه و شناخت موجودات زنده و محیط زیست و تبدیل شدن به حامیان آنها و و حمایت از حقوق خود و دیگران طرز برخورد با کودک آزاری و یا حفاظت از خود و ... . اما چند مشکل اینجا هست 1-رفتار متناقض والدین و اطرافیان در محله و خویشاوندان 2- خود معلمان و مربیان و مدیر و ناظم و سرایدار مدرسه که خودشان گاهی و شاید اکثراٌ دچار مشکلات تربیتی و اخلاقی هستند و حتی این مسائل را به تمسخر می گیرند 3- طولانی بودن فرایند آموزش به کودکان و استمرار آن و تغییر دروس و ساعتها و مکان ها و معلمان و برنامه ریزی برای اجرای آن 4- همت ضعیف خود ما و مردم و مسئولین و کارشناسان
سلام
ناشناس جان باور کن ما معلم هاکه تربیت معلمی یا دانشگاهی هستیم تمام تلاش مان را می کنیم چون بچه های ما هم دانش آموز هستند(خودمان وشما هم بودیم).ولی باور کن زمانه عوض شده ولی بازهم سعی مان رابیشتر میکنم تا دانش آموزان بهتری تربیت کنیم انشاا... خداوند هم ما یاری خواهد کرد چون هدف مان خیر رساندن وانجام وظیفه بدون هیچ توقع وریاکاری می باشد.خدایا همه مردم ایران ومسلمانان جهان را عاقبت بخیر کن.آمین یاربالعالمین.
متاسفانه نه تنها در مدرسه بلكه در دانشگاه هم اين موارد آموزش داده نميشود و يكي از نشانه هاي يك فرد تحصيل كرده كه بايستي در تغيير رفتارش ديده شود مشاهده نميگردد شايد يكي از دلايل آن هم آموزش معلمان و استادان دانشگاه در همين سيستم تربيتي باشد كه باعث شده آنها هم زياد با اين مسائل آشنا نباشند تا بتوانند به بچه ها آموزش دهند.
ما واقعا مشكل داريم
بديهي ترين چيزهاي زندگي
حتي نحوه دستشويي رفتن بايد در مدارس آموزش داده بشه

كه انجام نميشه

من كه خود سرباز معلم روستا بودم مثلا ميدونستم كه هر چي هم حرف بزنم كه دندوناتون رو مسواك بزنين
براي بچه هايي كه خميردندان و مسواك رو صرفا در كتاب هاشون به زور ديدن بي فايدست
حداقل كاري كه تونستم يادشون بدم اين بود كه بعد غذا شده با يك چوب كبريت خلال دندون كنند
به نظرم تربیت مهم تر از علمه
چون تربیت همه جا بدرد میخوره ولی علم فقط برای یک شغل خاص مناسبه
مردم ما به جای اینکه مفاد قرداد ترکامنچای رو بدونن باید بفهمن که اگه در حق کسی ظلم کنند در حقشون ظلم میشه
متاسفانه تو مدارس ایران فقط رو تست زنی و حل مساله کار میشه. برای این نظام آموزشی بسیار بسیار متاسفم.
نظر منو نزدی
خدا ذلیلت کنه
فعلن که هر وقت بحث آموزش و پرورش وسط میاد موضوع بر میگرده به درامد و مواجب معلمین گرامی و تنها موضوع مهم ظاهرن در وزارت آموزش و پرورش همین بحث است سالهاست که در این سیستم که دائم هم در حال تغییر است صحبت از دگرگونی است اما این دگرگونی فقط خلاصه میشود در حقوق و مزایا و تنها تغییر در روش سه سه دو و سه سه چهار وو انگار مثل تیم ملی تمام هم غم شده در اسم و عناوین ...........
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها