بازدید 37425

ویرانه‌ای به نام قلعه شوش! +عکس

در همان ابتدای ورود به قلعه و درب ورودی می‌توان انباشت زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی را مشاهده کرد. این درحالی است که به محض داخل شدن به محوطه و حیاط اول، این ترک‌های فراوان روی جداره‌هاست که به‌شدت خودنمایی می‌کنند.
کد خبر: ۳۱۴۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۰ 21 April 2013
قلعه شوش (آکروپل) شاید شبیه به حکایت قلعه‌های ویران‌شده‌ روستاهای دور و داستان‌های عجیب و غریب مردمی را دارد که به‌خاطر اتفاقات و وقایع ماورایی به فرجامی شوم افتاده است. حالا فعالان میراث‌فرهنگی، از سرنوشت عجیب قلعه‌ای می‌گویند که تاوان آجرهای دزدی‌اش را می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری میراث‌فرهنگی، اهالی می گویند بیشتر مواقع در قلعه بسته است. قلعه‌ای که غربی‌ها پی‌اش را با آجرهای غارت شده کاخ آپادانا و چغازنبیل بنا کرده‌اند. تانکرهای چند تنی روی بام قلعه، پی‌ها و ترک‌های عمیق دیوارها از یک سو، و ساختن اتاقکی برای کبوتر‌ان در ارتفاع قلعه شوش باعث شده که در این مکان تاریخی اغلب اوقات بسته باشد.
 
«شهرام شهریار» دوستدار میراث‌فرهنگی و راهنمای تور اما در اینباره به CHN می‌گوید: «قلعه شوش درحالی دچار تخریب‌های عمده شده است که به‌وضوح شاهد فرسایش‌ پی‌ها و ترک‌های متعدد دیوارهای قلعه هستیم. این درحالی است که نه می‌‌توان تانکرهای چند تنی بر بام قلعه را نادیده گرفت نه اتاقک بالای قلعه را که برای کبوتران ساخته شده است. از نم و رطوبت در سقف بیشتر اتاق‌ها هم که بگذریم، متوجه می‌شویم که چرا اغلب اوقات در قلعه شوش بسته است.
 
به‌گفته شهریار، از آنجایی‌که این قلعه بدون پی بنا شده به‌علت بارش‌های فراوان و خالی شدن خاک زیر دیواره‌ها احتمال ریزش آن حتمی است. به‌طوری‌که در تصاویر فرسایش شدید خاک زیر دیواره‌های قلعه نمایان است.
 
 
انباشت زباله و نخاله در قلعه شوش!

این دوستدار میراث‌فرهنگی می‌افزاید: «در همان ابتدای ورود به قلعه و درب ورودی می‌توان انباشت زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی را مشاهده کرد. این درحالی است که به محض داخل شدن به محوطه و حیاط اول، این ترک‌های فراوان روی جداره‌هاست که به‌شدت خودنمایی می‌کنند.»
 
او همچنین از کتابخانه‌ای می‌گوید که هم‌اکنون تبدیل به مخروبه شده است. با اینکه پیش از این در خبرها آمده بود که به‌علت بارندگی سقف کتابخانه ریخته است و کارشناسان به مرمت آن پرداخته‌اند اما هیچ اثری از مرمت مشاهده نکردم. و این امر تنها مختص کتابخانه نبود گویی هیچ اتاقی در قلعه شوش در امان نیست و همگی در معرض خطر ریزش هستند.
 
در این میان، اتاقی که در آن کنتور و سیستم توزیع برق قرار دارد به‌گفته شهریار وضعیت اسفبارتری نسبت به دیگر اتاق‌ها داشت. احتمال ریزش سقف اتاق و آتش‌سوزی اتفاقی نبود که دور از ذهن باشد. چراکه هم‌جوار این اتاق، تانکری پر از گازوئیل قرار دارد. تانکری که روی سقف و کنار برج‌های قلعه جانمایی شده است!
 
این دوستدار میراث‌فرهنگی که موضوع را با فعالان میراث‌فرهنگی خوزستان در میان گذاشته است وضعیت قلعه شوش را بسیار نگران‌کننده عنوان کرد.
 
با این حال‌، قلعه شوش که به قلعه اکروپل یا قلعه فرانسوی‌ها نیز شهرت دارد به دست هیئت باستان شناسی فرانسوی در سال 1897 میلادی روی بلندترین نقطه شهر شوش بنا شده. این قلعه شباهت بسیار زیادی به زندان باستیل فرانسه دارد که با استفاده از آجرهای به دست آمده از کاخ داریوش و تعدادی از آجرهای منقوش به خط میخی چغازنبیل به دست معماران دزفولی بنا شده است.
 
پلان قلعه ذوزنقه شکل است که قاعده کوچک آن در سمت شمال واقع شده است. دور تا دور آن را راهرویی احاطه کرده و ردیف اتاق‌هایی به سمت حیاط، برگرد آن قرار گرفته‌اند.
 
تقسیم بندی کلی قلعه با دو حیاط و فضاهای پیرامون این حیاط شکل می‌گیرد. قلعه دارای سه ورودی است که یکی از آنها در حال حاضر مسدود است.
 
قلعه شوش که آن را قلعه آکروپل نیز می‌نامند، روى بلندترین نقطه شهر شوش بنا شده و شباهت بسیار زیادى به زندان باستیل فرانسه دارد.
 
اما این اثر تاریخی، در خلال جنگ تحمیلی و در سال‌های 1359 تا 1360 بارها این اثر تاریخی مورد حمله دشمن قرار گرفت و آسیب‌های جدی به آن وارد آمد. از سال 1371 تا 1373 قلعه شوش چندین‌بار مرمت اصولی شد ولی در سال 1375 متاسفانه قسمتی از راهرو‌ها و اتاق‌ها توسط سازمان میراث فرهنگی رنگ‌آمیزی شد.
 
قلعه تاریخی شوش در سال 1380 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 3983 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۲
انتشار یافته: ۱۵
غربی‌ها که قدمت آثارشون خیلی‌ کم تر از ماست یک بنای کم ارزش قدیمی‌ را انقدر مجهز می‌کنن که گردشگر میاد یورو میده و بلیط میخره که ببینه اون وقت ما بناهایی که به قدمت وجود تمدن بر روی زمین هستن را اینطور می‌کنیم.
ملتی که برای گذشته‌اش ارزش قائل نیست در حال و آینده کسی‌ برای او ارزش قائل نخواهد شد.
با تشكر از سايت تابناك كه حداقل اشاره اي به اين موضوعات دارد .بنده چندسال قبل نيز از اين قلعه بازديد داشتم كه متاسفانه وضع رسيدگي به خود قلعه و آثار بسيار نفيس و منحصر بفرد اطراف آن به همين شكل بود كه اتفاقا چند روز قبل از آن مسئولين كشوري مربوطه(بماند چه كساني) از شهر شوش بازديد داشتند كه مسئول حراست ميگفت از زيارت حضرت دانيال نبي كه ايشان باز ميگشتند حتي يك ترمز هم جلوي اين بناها و افتخارات تاريخي نزدند
شوش از دیدگاه تاریخی خیلی شهر پراهمیتی هست،چندین سده پایتخت تمدن عیلام و سپس پایتخت زمستانی هخامنشیان، آرامگاه دانیال پیامبر و ...
ولی امروز...
دست ميراث فرهنگي درد نكند خوب امانت داري ميكند!!
فقط ثبت بشه کافیه رسیدگی معنا نداره دیگه
باور کنید چون در شهر شوش و استان خوزستانه وضع این قلعه اینه.اینهمه دم از فرهنگ و تاریخ میزنن و تازه اذعان میکنن که شوش
پایتخت تمدن هم هست ولی وضعیت اینه.حالا اگه این اثر باستانی تو یک شهر بزرگتر و مهمتر بود باز وضع همین بود؟؟؟!!!!
منتظریم مثل بادگیر های یزد و امثالکم ...کشورهای دیگه بیایند از روش بسازند بعد کاسه چه کنم چه کنم دست بگیریم.
چه عجب به شهر شوش هم توجه کردی تابناک
ما کجای کارمون درسته که این درست باشه؟
شوش یادگاران تاریخی اش برای نگهداشت شان یاری میخواهند.
هيچی ندارم بگم جز انکه متاسفم و متاسف تر اينکه هيچ کاری هم از دستم بر نمی آد
این عکس ها چیه میذارید و غمی بر انبوه غمهامون اضافه میکنی؟
متاسفانه تمام آثار تاريخي خوزستان به همين وضع درآمده اند
شوشتر هم كه دهمين اثر ثبت جهاني ايران در آن قرار دارد وضع ميراث فرهنگي به همين منوال است
واكثر پلها مخصوصا شادروان كه بادو كيلومتر طول بزرگترين و قديمي ترين پل ايران است وده ها اثر بي بديل ديگر همگي رو به ويراني نهاده اند و متوليان فقط ابراز همدردي مي كنند
اي كاش............
تشكر شوشتري
دل آدم درد میگیره....
تو تعطيلات عيد از بناي هاي تاريخي در شوش و چغار زنبيل ديدن كردم . فقط در مدت ديدارم مي تونم بگم بغض غريبي من رو فرا گرفته بود......
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار