بازدید 27899
۳
کیوسک بین‌المللی «تابناک»

توافق ایران و آژانس برای دور جدید مذاکرات هسته‌ای

بازتاب سخنان مطرح ‌از سوی مقامات نظامی کشور در مراسم بزرگداشت روز ارتش، توجه برخی رسانه‌های بین‌المللی به مراسم دولت در ورزشگاه آزادی، توافق ایران و آژانس برای برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای و اظهارات جدید وزیر خارجه آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
کد خبر: ۳۱۴۳۸۶
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰ 19 April 2013
بازتاب سخنان مطرح ‌از سوی مقامات نظامی کشور در مراسم بزرگداشت روز ارتش، توجه برخی رسانه‌های بین‌المللی به مراسم دولت در ورزشگاه آزادی، توافق ایران و آژانس برای برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای و اظهارات جدید وزیر خارجه آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.


به گزارش «تابناک»، بخش عمده اخبار مربوط به ایران در میان مطبوعات امروز جهان، به بازتاب رخدادهای داخلی ایران اختصاص دارد. در این زمینه، بیشترین سهم نصیب مراسم روز ارتش و سخنرانی‌ها ‌در این مراسم شده است.

روزنامه «تایمز اسرائیل»، یکی از مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: «دو تن از مقامات ارشد دفاعی ایران، روز گذشته حمله لفظی هماهنگی را علیه رژیم اسرائیل ترتیب داده و گفته‌اند این رژیم نمی‌تواند به عملیات نظامی موفق علیه ایران دست بزند. آن‌ها همچنین بار دیگر بر توانایی خود در از میان بردن تل آویو و حیفا تأکید کرده‌اند».

در این مطلب به سخنان روز گذشته سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع و همچنین امیر سرلشکر عطاءالله صالحی، فرمانده کل ارتش اشاره شده که به تهدیدات اخیر رژیم اسرائیل پاسخ داده بودند.

تایمز اسرائیل اشاره می‌کند که در سالگرد تأسیس رژیم اسرائیل، «موشه یعالون»، وزیر جنگ و «بنی گانتز»، رئیس ستاد ارتش این رژیم اظهار داشته بودند، اسرائیل می‌تواند در مقابل هر گونه تهدید از خود دفاع کرده و در صورت نیاز، به تنهایی علیه برنامه هسته‌ای ایران اقدام کند. 


خبرگزاری «رویترز» نیز گزارشی از مراسم روز ارتش در ایران منتشر کرده و اشاره می‌کند که احمدی‌نژاد برای آخرین بار به عنوان رئیس جمهور در این مراسم شرکت کرده است.

رویترز بخش عمده‌ای از توجه خود را به احمدی‌نژاد اختصاص داده و می‌نویسد، در سال‌های گذشته، وی از فرصت این روز برای بیان اظهاراتی علیه آمریکا و متحدانش استفاده می‌کرد؛ اما این بار، وی تنها به تقدیر از نیروهای مسلح کشور پرداخت و این عطاءالله صالحی، فرمانده کل ارتش ایران بود که علیه دشمن قسم خورده این کشور سخن گفت. این خبرگزاری در گزارش خود به تجهیزات نظامی جدید ایران که در این مراسم رونمایی شد نیز اشاره کرده است. با این حال، در این مطلب تلاش شده با آوردن نقل قول‌هایی از برخی کار‌شناسان، دستاوردهای ایران در عرصه نظامی کوچک جلوه داده شود.


برگزاری جشن دولت در ورزشگاه آزادی، موضوع دیگری است که در برخی مطبوعات جهانی بازتاب یافته است. «واشنگتن پست» می‌نویسد، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، در مراسمی که بیشتر به عنوان نوعی قدرت‌نمایی از سوی وی در آستانه انتخابات ماه ژوئن در نظر گرفته می‌شود، در یک اجتماع بزرگ به تقدیر از عوامل دولتی پرداخت.

این روزنامه با اشاره به اخبار رسانه‌های دولتی مبنی بر حضور نزدیک هفتاد هزار نفر در این مراسم، می‌نویسد: «منتقدان بر این باورند که احمدی‌نژاد این مراسم را به منظور تبلیغات برای کاندیدای مورد نظر خود در انتخابات پیش روی برگزار کرده است؛ با این حال، وی در این مراسم به موضوع انتخابات اشاره نکرد و کاندیدای احتمالی مورد علاقه وی، یعنی اسفندیار رحیم مشایی نیز در مراسم مذکور حضور نداشت».


اما در میان دیگر اخبار، سایت شبکه خبری «ای‌بی‌سی‌نیوز» از توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای برگزاری دور جدیدی از مذاکرات خبر داد‌. این سایت به نقل از دیپلمات‌های غربی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، می‌نویسد ایران و آژانس برای برگزاری گفت‌و‌گوهایی در ماه می با تمرکز بر ازسرگیری بازرسی‌ها از مراکز مشکوک هسته‌ای ایران توافق کرده‌اند.

این سایت با اشاره به آخرین دور این مذاکرات می‌نویسد در ماه فوریه، دو طرف نتوانستند درباره مسائل مطرح به توافق برسند.

«‌ای بی‌سی نیوز» همچنین می‌نویسد به باور ایران، پایه قضاوت‌های آژانس بر اطلاعات نادرست آمریکا و رژیم اسرائیل است.


در پایان، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» از موضع‌گیری جدید جان کری، وزیر خارجه آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، کری نسبت به دور اخیر مذاکرات هسته‌ای ایران ابراز ناامیدی کرده، اما در عین حال، خواستار‌ شکیبایی در این زمینه شده است.

به نوشته این خبرگزاری، کری که روز پنجشنبه در کمیته روابط خارجی سنا حضور پیدا کرده، گفته به واسطه شکست مذاکرات آلماتی احساس ناامیدی می‌کند، اما تأکید کرده راهکار دیپلماتیک، همچنان بهترین گزینه برای حل و فصل این موضوع است. کری همچنین گفته به باور وی، نباید انتظار داشت در هفته‌های آتی تا انتخابات ریاست جمهوری ایران، تغییری شگرف در زمینه موضوع هسته‌ای رخ دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۳
هالس بلیکس رییس سابق اژانس اتمی فردی بی طرف بود و میگفت که خطر هسته ی اسراییل مهمتر از مسئله هسته ی ایران است ولی برکنارش کردن و حالا تمام سازمانهای مهم بین المللی تحت سلطه امریکان!...
دشمنان فقط از یک راه میتوانند به ایران حمله کنند و ان پایگاههای نظامی انان در منطقه است و پایگاه نظامی امریکا در اذربایجان هم یکی از انان است...ایران جهت پیشگیری از حمله احتمالی دشمنان باید این پایگاهها را منهدم کند.
اگه ما بخوایم تحریم ها به طور کلی برداشته شوند احساس نا امیدی میکنن ولی اگه کل انرژی هسته ای ایران بدون پیش شرط بخوابه احساس شادابی میکنن !
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر