بازدید 9515
بد‌ترین رتبه تاریخ رقم خورد

پرسپولیس در 91 چگونه بود ؟

آخرین روزهای سال ۹۱ برای پرسپولیس پرماجرا بود. در شب قبل از بازی با مس اعلام خبر خداحافظی مهدوی‌کیا از دنیای فوتبال آن هم دو ماه قبل از پایان فصل به اندازه کافی سر و صدا به پا کرد. این خبر آنقدر ناگهانی و تکان‌دهنده بود که حساسیت‌های زیادی را برانگیخت و در فضای مجازی می‌شد مشاهده کرد که بخش عمده‌ای از هواداران یحیی گل‌محمدی را باعث این جدایی و خداحافظی کاپیتان محبوبشان دانستند. مهدوی کیا در برنامه نود بغض کرد و همه چیز را گفت تا دقایقی بعد نیز گل محمدی استعفای خود را از طریق دوربین برنامه نود به خاطر اثبات رفاقتش به مهدوی کیا اعلام کند.
کد خبر: ۳۱۳۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۸ 13 April 2013
گرچه باورش آسان نبود اما قهر مهدی مهدوی‌کیا از پرسپولیس را هم به ‌عنوان یک شایعه شنیدیم. او بعد از تعویضش در دربی گفت که می‌توانسته تا آخر در بازی باشد و شایعه‌ها می‌گفتند به خاطر همین اعتراض، بازی بعد از آن را به نیمکت‌نشینی گذراند. اعتراض و قهر از پرسپولیس و سرمربی‌اش را هم در ادامه همین شایعه شنیدیم که البته هم خود مهدوی‌کیا تکذیبش کرد، هم یحیی و هم باشگاه. اما روزهای پایانی سال نشان داد که همه این شایعات واقعیت داشته است.

در سال ۹۱ سال خوبی برای پرسپولیسی‌ها نبود. سرخپوشان پایتخت سراسر سال گذشته را با ناکامی و اتفاقات تلخ گذراندند و در روزهای پایانی، اتفاقاتی در این باشگاه رخ داد که کام هواداران را در شب‌های عید تلخ کرد. اگر قرار باشد گزارشی از عملکرد پرسپولیس در سال ۹۱ منتشر شود، نتیجه حاصلی جز شکست، ناکامی، دعوا، استعفا، تغییرات پی در پی، خداحافظی و قهر نخواهد بود. در گزارش زیر، تک تک اتفاقاتی که در سال ۹۱ برای پرسپولیس رخ داد را بررسی خواهیم کرد.  
 
هتریک آسیایی بعد از ۲۲ سال 
 
برای پرسپولیس و پرسپولیسی‌ها که تکرار بازی ۶ تایی حتی حسرت قهرمانی را از دلشان می‌شوید، بهتر از این نمی‌شد. یک برد ۶ گله آسیایی که در دومین روز سال بیش از ۸۰ هزار نفر را به آزادی کشاند و‌‌ همان پرسپولیس رویایی را نوید می‌داد. در آن بازی ایمون زاید به تکرار ۳ گلی که مجتبی محرمی در سال ۶۹ در بازی با پنجاب پاکستان زده بود، بعد از ۲۲ سال لذت هت‌تریک آسیایی را به پرسپولیس هدیه کرد.  
 
پیروزی پرسپولیس شد 
 
از لحظه نو شدن سال هنوز حتی یک ماه هم دور نشده بودیم که دعوای مالکیت باشگاه به سرانجام رسید و حکم دادگاه، برند «پرسپولیس» را به پرسپولیس بازگرداند. این شاید بزرگ‌ترین موفقیت بود برای پرسپولیسی که می‌خواست رویایی باشد.  
 
پرسپولیس – داماش پرحاشیه 
 
پرسپولیس-داماش را بدون شک نه پرسپولیسی‌ها از یاد خواهند برد و نه فوتبال ایران؛ بیست و نهمین بازی فصل یازدهم که روز ۲۰ فروردین سوت خورد و از آنجا که داور شعارهای تماشاگران را تاب نیاورد، نیمه تمام ماند. بعد از‌‌ همان بازی بود که رییس کمیته انضباطی فدراسیون از اعلام نتیجه ۳- صفر به سود داماش خبر داد و محرومیت پرسپولیس که شایعه‌ها می‌گفتند تا آخر فصل نمی‌تواند تماشاگر داشته باشد. این محرومیت اما به دو بار میزبانی بدون تماشاگر پرسپولیس ختم شد و بد‌تر از آن، کسر دو امتیاز از مجموع امتیازهای پرسپولیس بود؛ حکمی بی‌سابقه که سر آخر کمیته انضباطی را به عقب نشینی واداشت و آن دو امتیاز هم به کیسه پرسپولیس بازگردانده شد. البته برخلاف نظر رییس شورای استیناف که معتقد بود بهتر است تنها یک امتیاز را به پرسپولیس پس بدهند تا این ذهنیت به ‌وجود نیاید که هر تهدیدی، فدراسیون را به عقب‌نشینی وامی‌دارد.  



آغاز دعواهای کریمی با دنیزلی و رویانیان
 
تساوی برابر الغرافه در آخرین روزهای فروردین نه تنها شانس صعود به مرحله حذفی لیگ قهرمانان را به کمترین رساند، بلکه شروعی بود برای دعوای کریمی با دنیزلی و رویانیان. جمله «فقط چند بازی دیگر تحملم کنید» را علی کریمی گفت و تنها پاسخی که شنید از زبان سرمربی بود که «کریمی حرفی از جدایی به من نزده!» کمی بعد اما شنیدیم که سرمربی ترک تبار نام علی کریمی را در لیست مازادش نوشته و چند سرخپوش ناراضی هم از این تصمیمش حمایت کرده‌اند. مدیرعامل اما گفت که «هم کریمی می‌ماند، هم دنیزلی» و با همین یک جمله دعوا را تمام کرد.  

 
 
به آخرین روزهای اردیبهشت رسیده بودیم و از فصل یازدهم، پرسپولیس تنها بازی با فولاد را در پیش داشت. شایعه روز هم این بود که پرسپولیس به اهواز نمی‌رود که رفت اما بدون سرمربی. آن بازی را هم با سرمربیگری یکروزه محسن عاشوری ۲-یک از فولاد برد.  
با به صدا درآمدن سوت پایان فصل یازدهم پرسپولیس با ۴۲ امتیاز و قرار گرفتن در رتبه دوازدهمی، بد‌ترین رتبه خود را در تاریخ لیگ ثبت کرد. حال آنکه تا پیش از آن هرگز رتبه دو رقمی را تجربه نکرده و بد‌ترین رتبه‌اش، مقام نهمی فصل ۸۴ با مربیگری علی پروین و آری‌هان نبود. پرسپولیس در حالی دوازدهم شد که با گرفتن ۱۰ امتیازی که به ۳ تیم سقوط‌کننده داد، می‌توانستند در رتبه چهارم بایستد و سهمیه آسیایی را بگیرد!  
 
‌دنیزلی رفت و برنگشت 
 
باخت به الاتحاد، لیگ قهرمانان را هم برای پرسپولیس به آخر رساند. بعد از آن بازی مصطفی دنیزلی در جده با پرسپولیسی‌ها خداحافظی کرد و رفت که یک روز نه خیلی دور دوباره برگردد اما آن روز انگار هنوز از راه نرسیده. از سویی دیگر رویانیان هم از انتظارش برای پاسخگویی درباره این شکست گفت و نیاز پرسپولیس به تغییر تا جدایی سرمربی ترکیه‌ای حتمی به نظر برسد. به ویژه که شایعه پیشنهاد بشیکتاش به دنیزلی هم‌‌ همان روز‌ها بر سر زبان‌ها افتاد و در ایران هم می‌شنیدیم که اگر علی دایی جای دنیزلی ننشیند، سرمربیگری پرسپولیس به منصور ابراهیم‌زاده خواهد رسید. این خبر هم البته همچون خیلی دیگر از شنیده‌هایمان درباره پرسپولیس مهر تکذیب خورد.  


 
کریمی در پرسپولیس ماند 
 
علی کریمی و داستان جدایی‌اش تا آخرین لحظه مورد بحث بود و خودش می‌گفت که تا دقیقه ۹۰ منتظر پرسپولیس می‌ماند. آن روز‌ها کریمی پیشنهاد سپاهان را هم در جیب داشت و پیش‌ترش گفته بود که «رویانیان مرا نخواست و امیدوارم آنقدر شجاعت داشته باشند که دلیل رفتنم را بگویند.» باشگاه اما بالاخره کوتاه آمد و با این جمله که «پرسپولیس خانه کریمی است» به استقبال تمدید قرارداد او رفت.! قرارداد تازه علی کریمی هم وقتی به امضا رسید که او از بابت سرمربی آسوده‌خاطر شد. جالب اما واکنش باشگاه به این اتفاق بود که می‌گفت تصمیم گرفته تندیس علی کریمی را بسازد!  
 
هتریک رویانیان در استعفا 
 
در روز ششم تیرماه محمد رویانیان برای سومین بار استعفایش را نوشت و وقتی «نه» شنید، علی پروین را به کمک طلبید تا در انتخاب سرمربی یاری‌اش کند و دوباره شایعه شود که می‌خواهند دایی را بیاورند.  


 
مانوئل سرمربی شد 
 
دهم تیر بود که بعد از یک سرگیجه چند هفته‌ای، مانوئل ژوزه حکم سرمربی‌اش را گرفت تا این بار بحث مبلغ قراردادش مطرح شود، قراردادی که ژ‍وزه پرتغالی اول بار برای امضای آن ۴ میلیون دلار پیشنهاد داده بود و بعد پرسپولیسی‌ها مدعی شدند که همه ارزش این قرارداد بیش از ۶۰۰ هزار دلار نیست. نخستین بار در روز ۱۷ تیر بود که مانوئل ژوزه پیش روی خبرنگاران نشست و واکنش به این حرف پروین که گفته بود ژوزه قول قهرمانی داده، تنها یک جمله کنایه‌آمیز بود: «قول می‌دهم پرسپولیس با من دوازدهم نشود.»  


 
آغاز مخالفت‌های پروین با مانوئل 
 
مخالفت علی پروین با سرمربیگری مانوئل ژوزه بعد از بازی دوم بود که رو شد. پرسپولیس در آزادی به فجر سپاسی باخت و همین بهانه‌ای شد برای پروین تا با خیال راحت مرد پرتغالی را از تیغ انتقادهای گزنده‌اش بگذراند؛ برخوردی که به مذاق باشگاه و باشگاه‌نشین‌ها خوش نیامد و به خاطر آن، رویانیان پست مدیریت راهبری را از پروین گرفت. از آن روز، پرسپولیس هیچ انتقادی را از علی پروین نشنیده است. بعد از آن پیروزی کم‌رمق در شروع فصل، پرسپولیس تا بازی دهم دیگر رنگ برد را به خود ندید. همه‌اش شکست بود و تک‌امتیازهای خنثی. چنانکه چهره شاداب و متفاوت سرخ‌ها در دربی، شدهمه امید پرسپولیس و بعد از‌‌ همان بازی هم بود که عهدنامه قهرمانی را رو کردند؛ عهدنامه‌ای که نه دوای درد پرسپولیس شد و نه مانعی برای ناکامی‌های دوباره‌اش.  


 
نخستین اولتیماتوم مدیر عامل به مانوئل 
 
نخستین اولتیماتوم را پرسپولیسی‌ها بعد از هفته هشتم از مدیرعامل گرفتند؛ به خاطر عملکرد ناامیدکننده‌شان در بازی بی‌برنده با نفت تهران. اولتیماتومی که آنهم اثربخش نبود و پرسپولیس بازی پرماجرای بعد از آن را در اصفهان به سپاهان باخت.  
 
اختلافات کروش و ژوزه 
 
اختلاف‌های کهنه ژوزه و کروش چالشی تازه بود برای پرسپولیس که خودش کم حاشیه ندارد؛ دعوا‌هایی که سر آخر باشگاه را هم با کارلوس کروش و فدراسیون رودررو کرد و بین آن‌ها اختلافی انداخت به بزرگی شکایت به مراجعی بالا‌تر از کمیته انضباطی فدراسیون. آرامش هم درست روزی به پرسپولیس بازگشت که مرد پرتغالی عزم رفتن کرد.  
 
بازی پرماجرای پرسپولیس و سپاهان 
 
ابهامی که از بازی رفت با سپاهان به جا مانده بود، همچنان دست‌ نخورده است. آن روز را پرسپولیسی‌ها به شکلی عجیب در اصفهان به سرگردانی گذراندند و بیش از نتیجه بازی، تلوتلو خوردن آن‌ها است که در ذهن‌ها جا خوش کرده. غیر از مهدوی‌کیا، نوری، نوروزی و نقی‌زاده که می‌گویند از آن بازی چیز زیادی در خاطرشان نیست، سرپرست پرسپولیس هم در رختکن به حال این بازیکنان دچار شد. اگرچه که آزمایش‌های بعد از آن هیچ مشکلی را اثبات نکرد اما خود پرسپولیسی‌ها هنوز معتقدند آب‌هایی که باشگاه سپاهان برایشان تهیه کرده بود، مشکل‌دار بوده است.  
 
گل محمدی سرمربی شد 
 
روزی که یحیی گل‌محمدی در قامت مربی – نه سرمربی – به پرسپولیس آمد، آن بازی عجیب برابر سپاهان را هم پرسپولیس از سرگذرانده بود. یحیی آمد تا هم تفکراتش را به سرمربی هدیه کند و هم اینکه اگر قرار بر رفتنش شد، بی‌دردسر بر جای او بنشیند؛ اتفاقی که تنها ۵ روز بعد از خداحافظی مرد پرتغالی رسمیت پیدا کرد و همه اختیارهای فنی را سپردند به یحیی. کمیته فنی هم با تصور حرف‌گوش‌کن بودن او این انتخاب را پذیرفت. یحیی گل‌محمدی اما‌‌ همان ابتدا با اعلام اینکه هیچ دخالتی از سوی هیچ‌کس و حتی علی پروین را برنمی‌تابد اقتدارش را به رخ کشید و تکلیف همه را یکسره کرد.  


 
شایعه قهر مهدوی کیا بعد از دربی 
 
اگرچه باورش آسان نبود اما قهر مهدی مهدوی‌کیا از پرسپولیس را هم به ‌عنوان یک شایعه شنیدیم. او بعد از تعویضش در دربی گفت که می‌توانسته تا آخر در بازی باشد و شایعه‌ها می‌گفتند به خاطر همین اعتراض، بازی بعد از آن را به نیمکت‌نشینی گذراند. اعتراض و قهر از پرسپولیس و سرمربی‌اش را هم در ادامه همین شایعه شنیدیم که البته هم خود مهدوی‌کیا تکذیبش کرد، هم یحیی و هم باشگاه. اما روزهای پایانی سال نشان داد که همه این شایعات واقعیت داشته است.  
 
نقطه عطف پرسپولیس 
 
نقطه عطف پرسپولیس در این فصل پرحادثه‌‌ همان پیروزی ۶ گله در خط شروع جام حذفی بود. بازی اول بعد از رفتن مرد پرتغالی که نخستین روز سرمربیگری یحیی در پرسپولیس هم بود. از آن روز، پرسپولیس چهره‌ای تازه به خود گرفت و‌‌ همان تحول کافی بود برای لمس دوباره پیروزی‌هایی که تا پیش از آن نقش حسرت داشت.  
 
خداحافظی کیا و استعفای گل محمدی 

آخرین روزهای سال ۹۱ برای سرخپوشان پایتخت پرماجرا بود. در شب قبل از بازی با مس اعلام خبر خداحافظی مهدوی‌کیا از دنیای فوتبال آن هم دو ماه قبل از پایان فصل به اندازه کافی سر و صدا به پا کرد. این خبر آنقدر ناگهانی و تکان‌دهنده بود که حساسیت‌های زیادی را برانگیخت و در فضای مجازی می‌شد مشاهده کرد که بخش عمده‌ای از هواداران یحیی گل‌محمدی را باعث این جدایی و خداحافظی کاپیتان محبوبشان دانستند. مهدوی کیا در برنامه نود بغض کرد و همه چیز را گفت تا دقایقی بعد نیز گل محمدی استعفای خود را از طریق دوربین برنامه نود به خاطر اثبات رفاقتش به مهدوی کیا اعلام کند. اما سرانجام این استعفا منتفی شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات # مسعود پزشکیان # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # محمدباقر قالیباف # انتخابات ریاست جمهوری