بازدید 14962

شورای شهر تهران ۳۱ نفره شد

کد خبر: ۳۱۳۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۷ 12 April 2013
استاندار تهران از آغاز ثبت نام داوطلبان شوراهای شهر و روستا از روز دوشنبه 26 فروردین خبر داد.

به گزارش ایسنا مرتضی تمدن گفت داوطلبان عضویت در شوراهای شهر و روستای استان از روز دوشنبه 26 فروردین تا اول اردیبهشت فرصت دارند با مراجعه به فرمانداری ها و بخشداری های استان ثبت نام کنند.و بر اساس برنامه زمان بندی شده حداکثر تا 28 اردیبهشت نتایج رسیدگی به صلاحیت داوطلبان به نامبردگان اعلام خواهد شد.

تمدن گفت:"بر اساس قانون در چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر،شورای شهر تهران دارای 31 عضو خواهد بود.ودر خصوص انتخابات شورای شهر ری نیز منتظر اعلام نظر شورای نگهبان هستیم."

با وجودی که نمایندگان مجلس در آخرین ساعات کار خود در سال 91 تصمیم گرفتند انتخابات شوراها در سه شهرستان درون پایتخت، یعنی تهران، ری و شمیرانات یکپارچه شود، ولی تا این ساعت، دولت از تصمیم خود در اجرای سه انتخابات جداگانه در این سه شهرستان، گامی عقب نگذاشته و می گوید مطابق اصل 100 قانون اساسی، باید در هر "ده، بخش‏، شهر، شهرستان‏ یا استان" شورای مستقل تشکیل شود و معنی ندارد شورای پایتخت، فقط در تهران، باشد. 

اکنون که شورای نگهبان نیز درباره این مصوبه، اظهار نظر نهایی خود را مطرح نکرده، معلوم نیست آیا در پایتخت ایران، سه شورا در دوره چهارم تشکیل می شود یا یک شورا. این موضوع در کنار تغییر در تعداد اعضای شورای شهر و افزایش دوبرابری آنها در قانون، باعث شده موضوع با اهمیتی مانند تعداد منتخبان مردم در پارلمان محلی پایتخت، همچنان در هاله ای از ابهام قرار گیرد.

البته برای شورای شهر این دوره اختلاف تنها در برگزاری یک یا سه انتخابات شورایی در تهران نیست، بلکه تفاوت دیدگاه ها به موضوعی اساسی تر نیز باز می گردد: تعداد زیاد اعضا برای شورا بهتر است یا تعداد کمتر؟

در بین، دیدگاه های متضاد درباره این موضوع، بعضی تاکید می کنند هر چه اعضای شورا در تهران افزایش یابد، تصمیماتی که گرفته می شود پشتوانه بهتری خواهد داشت و استقبال مردم از مصوبات شورا، بیشتر می شود. موافقان این دیدگاه می گویند در تهران، باید شورایی با حضور 70 نفر تشکیل شود. 

البته در صورت محقق شدن هدف دولت در ایجاد سه شورا در تهران،این انفاق خواد ناخواه می افتد. زیرا با تشکیل احتمالی شوراها در شهرستانهای ری و شمیرانات (جنوب و شمال تهران) دو شورا با حداقل تعداد 21 نفر اعضای اصلی، به اعضای فعلی شورای شهر تهران که طبق قانون جدید 31 نفر عضو اصلی خواهد داشت، افزوده خواهد شد، یعنی 73 نفر شورانشین شهری می شوند که تاکنون با 15 عضو شورا، درباره اش تصمیم گرفته می شد. آنها می گویند نباید شورای شهرهای مهم و تاثیرگذاری مانند تهران و کلانشهرهای ایران، به صورت هیات مدیره ای و با حضور حداقل اعضا اداره شود، بلکه همه مردم و اصناف و دیدگاه ها باید در شورا نماینده داشته باشند و تصمیم بگیرند چه می خواهند کنند.

البه در دیدگاه جبهه مقابل، کسانی می گویند شورا، خانه اختلافات و دعواهای صنفی و سیاسی نیست و نباید برای تصمیم گیری درباره شهرداری و سایر امور مربوط به شورا، لشکر کشی کرد. آنها می گویند حضور دیدگاه های مختلف و بعضا متفاوت و حتی متخاصم در شوراهای شهر و روستا، بیش از گذشته، این نهاد را دچار ضعف می کند. از نظر آنان، باید تا جایی که امکان دارد، اعضای شورای شهر تهران در کمترین حد نگهداشته شوند، یعنی همان 15 نفری که در قانون سابق، تعیین شده بود. 

اما با تمام این حرف ها تمدن امروز از شورای 31 نفره شهر تهران سخن گفته است .و البته این که هنوز تکلیف شورای شهر ری مشخص نیست .
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر