بازدید 23931
افزایش مرخصي زايمان مادران و مرخصی اجباری پدران رد شد؛

نه لایحه دولت به کار افزایش جمعیت آمد و نه مصوبه مجلس!

اگر گمان می‌کردید که با پدر و مادر شدن، از مزایای دو هفته مرخصی اجباری (برای پدر) و همچنین افزایش سه ماهه مرخصی زایمان برخوردار خواهید شد، این خیال خام را‌‌ رها کنید، چراکه مصوبه دولت و مجلس پس از گذشت زمان طولانی که صرف تهیه آن شد، با چنان اشکالی روبه‌رو شده که چه بسا تبدیل شدن آن به قانون تا پایان سال ۹۲ هم ممکن نبوده و یا حتی به بوته فراموشی سپرده شود!
کد خبر: ۳۱۳۱۰۱
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۲ 11 April 2013
«در اوایل دهه هفتاد اجرای سیاست کنترل جمعیت بنا بر مصالحی، صحیح بود اما ادامه آن در سال‌های بعد خطا بود. بررسی‌های علمی و کار‌شناسی نشان می‌دهد که اگر این سیاست ادامه پیدا کند، به تدریج دچار پیری و در ‌‌نهایت کاهش جمعیت خواهیم شد؛ بنابراین، مسئولان باید با جدیت در سیاست کنترل جمعیت تجدید‌نظر کنند و...»؛ همین فراز از سخنان رهبر انقلاب در چهارمین روز ماه رمضان گذشته، کافی بود تا مسئولان به تکاپو افتاده و برای جایگزینی «دو بچه کافی است» با سیاست تشویق به افزایش جمعیت، دست به کار شوند.

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که نزدیک نه ماه از تغییر سیاست‌های تنظیم خانواده و جمعیت گذشته است، به جز تغییرات نیم‌داری که محدود به موضوعاتی مانند تغییر یا حذف درس یک واحدی «تنظیم جمعیت و خانواده» در سطح دانشگاه‌ها و یا توقف عرضه رایگان وسایل کنترل بارداری در سطح مراکز بهداشت شده است، عملا با تغییر خاصی روبه‌رو نبوده‌ایم؛ چراکه بارز‌ترین راهکاری که مسئولان برای تشویق افزایش جمعیت در دستور کار قرار داده بودند، افزایش مرخصی زایمان بود که گرچه نخست در هیأت دولت و سپس در مجلس به تصویب رسید، به دلیلی عجیب، با شکست مواجه شد و البته تأخیرهای رخ داده در تصویب آن موجب شده که رفع نقص و تبدیل آن به این زودی‌ها محقق شدنی نباشد.

ماجرا از این قرار است که دولتمردان برای افزایش جمعیت، رویکرد تشویق را مناسب ارزیابی کرده و به این منظور لایحه‌ای تدارک دیدند که بر پایه آن قرار بود مرخصی مادران پس از زایمان از شش ماه به ۹ ماه افزایش پیدا کرده و پدران نیز به همین مناسبت برای نخستین بار در تاریخ کشورمان به دو هفته مرخصی اجباری بروند؛ لایحه‌ای شیرین که حتی قرار بود مزایای آن شامل حال مادرانی که در مرخصی زایمان بودند نیز شده و به این ترتیب ادعای تصویب سریع در بطن آن به چشم می‌خورد.

از سوی دیگر، انعکاس سخنان رهبری در سخنان نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم نشان از عزم جزم ایشان برای تغییر در سیاست‌های تنظیم جمعیتی داشت و توجه به همین گزاره کافی بود تا رسیدگی سریع مجلس به این لایحه و تصویب آن قابل پیش بینی باشد؛ اتفاقی که بی‌کم و کاست رخ داد تا لایحه وارده از جانب دولت در دومین روز اسفند ماه سال گذشته (البته با اصلاحاتی) به تصویب اکثریت نمایندگان (۱۵۵ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از ۲۲۳ نماینده حاضر) رسیده و برای تبدیل شدن به قانون، در گام آخر راهی شورای نگهبان شود.


برای مشاهده تصویر مصوبه مجلس در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید

تا اینجای کار طرحی در حالی بررسی بود که رأی موافق دو قوه، دولت و مجلس را به همراه داشت و همین موضوع موجب شده بود که بسیاری از نمایندگان و دولتمردان موفقیت آن را حتمی دانسته و بار‌ها در ستایش آن این سو و آن سو مصاحبه کنند و افزایش جمعیت را در سایه اجرای آن حتمی بدانند. اما نظر شورای نگهبان در روزهای گذشته نشان داد که نه دولتمردان به عنوان طراح لایحه و نه بهارستان نشینان به عنوان کار‌شناسان قانون‌گذاری، به مهم‌ترین نکته مصوبه خود دقت نکرده و به عبارت بهتر، مصوبه‌ای را راهی شورای نگهبان کرده بودند که به رغم گذشت ۹ ماه برای تدارک آن، تا آن اندازه بی‌دقت تنظیم شده بود که عملا راه تصویب آن را تا نیمه دوم سال ۹۲ بست!

پاسخ شورای نگهبان پس از بررسی این مصوبه، حاکی از آن است که بر ماده واحده مصوب هیچ ایرادی وارد نبوده و حتی تبصره یک در نظر گرفته شده برای آن نیز خالی از اشکال است؛ اما تبصره دو،‌‌ همان بخشی از قانون که بدنه اصلی تغییر را در بر گرفته و در ارتباط مستقیم با جامعه است، به این دلیل که «به افزایش هزینه عمومی منجر شده و طریق تامین آن نیز معلوم نشده است»، مغایر با یکی از اصول قانون اساسی شناخته شده و به موجب آن، مصوبه دولت و مجلس رد می‌شود.

این نظر شورای نگهبان به آن معناست که می‌بایست مجلس مصوبه‌اش را بار دیگر به کار‌شناسی سپرده و حتی با دعوت از کار‌شناسان دولت در کمیسیون‌های تخصصی، برای رفع این نقطه ضعف (که از قضا کوچک هم نیست!) تلاش کند. اما این مهم به این زودی‌ها محقق شدنی نیست، چراکه لایحه بودجه سال ۹۲ تا این لحظه بسته نشده و بحث‌های مفصلی که پیرامون آن مطرح است، عملا فرصتی برای بررسی طرح‌ها و لایحه‌های مختلف باقی نمی‌گذارد.

شهلا میرگلو بیات، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره گفت: شورای نگهبان مصوبه افزایش مرخصی زایمان زنان از شش ماه به ۹ ماه را رد کرد، چراکه منابع مالی اجرای این طرح مشخص نشده بود، در حالی که باید پیش از تصویب این موضوع، با کارشناسی‌های دقیق در کمیسیون بودجه، منابع مالی اجرای این طرح را تعیین می‌کردیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این مصوبه توسط مجلس اصلاح و امسال ابلاغ می‌شود، گفت: با توجه به وضعیت بودجه کشور در سال ۹۲ بعید می‌دانم که بتوان منابع مالی اجرای این طرح را تأمین کرد.

بدین ترتیب عملا اصلاح این مصوبه در ماه‌های آخر دولت ممکن نبوده و از آنجایی که مبدأ آغاز آن، لایحه‌ای بوده که از طرف دولت وصول شده بود (نه طرحی که توسط نمایندگان مجلس تنظیم شده باشد)، چه بسا ‌با برگزاری انتخابات و استقرار دولتی که در مفاد لایحه‌های ترتیب اثر داده نشده، انتقادهایی وارد شود و عملا افزایش مرخصی مادران و در نظر گرفتن مرخصی اجباری برای پدران تبدیل به قانون نشده و تمامی مدعای دولت دهم و مجلس برای تحقق خواسته‌های رهبری، در حد سخن باقی بماند.

البته شاید هم این چنین نشده و نظر نمایندگان بر تصحیح هر چه سریع‌تر مصوبه خود بوده و تلاش بر جبران مافات کنند که در این صورت یا بررسی منابع مالی مورد نیاز برای اجرای این طرح به مباحث مرتبط با متمم بودجه سپرده شده و مشروط به شروط متعدد خواهد شد و یا عملا به بررسی لایحه بودجه سال ۹۳ رقم خورده و عملا کارآیی خود را تا اندازه بسیاری ‌از دست خواهد داد؛ اینجاست که گویا دیرکرد و تعلل طولانی دولت و مجلس در بررسی یک تغییر ساده و بی‌توجهی شگفتی آور ایشان به مقوله‌ای بدیهی مانند هزینه اجرا، موضوع جمعیت رو به پیری را با چنان چالشی روبه‌رو کرده که به آسانی ‌حل شدنی نیست.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۹۱
انتشار یافته: ۲۶
آخه وقتی فقط هزینه زایمان چند میلیون می شه و حالا اونم با خرج بچه های این دوره زمونه که زن و مرد هر دو مجبورند کار کنند داشتن دو تا بچه و درست بزرگ کردن آنها هم خودش شاهکاره
وضع مبهم جوانان امروز درست شود و شرایط به گونه ای شود که جوانان از ازدواج نترسند خود به خود جمعیت زیاد خواهد شد ، ولی الان کشورمان در زمینه ی ازدواج جزو بدترین کشور ها برای ازدواج کردن است و سخت ترین شرایط برای ازدواج و طلاق حاکم است و سنت های غلط از سوی دیگر بر دوش جوانان سنگینی میکند.برای شروع زندگی در این شرایط حداقل باید سی چهل میلیون در خوشبینانه ترین حالت ها داشته باشید و با در امد های اندک و با بی کاری و گرانی روز افزون کالاها و مسکن هر چی شوق و شور جوانی و ازدواج باشه از سر ادم میپره !
جوانان به چه امیدی ازدواج کنند و به چه امیدی بچه بیاورند در صورتی که آینده ی بچه های امروز در هاله ای از ابهام قرار دارد و مسائل اقتصادی در وضع بدتری قرار میگیرد و کسی هم به فکر نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
فقر و ثروت، عامل مهم در فرزندآوری نیستند بلکه فرزندآوری ریشه در فرهنگ و اعتقاد مردم دارد.
به عنوان مثال؛ بسیاری از خانواده هایی که از لحاظ ثروت، در سطح بالایی قرار دارند و این گرانی ها تأثیری در معیشت شان ندارد، بسیار کم جمعیت تر از سایر اقشار جامعه هستند و رغبت چندانی به فرزندآوری ندارند.
پس، مشکل در فرهنگ است نه در دارا بودن یا نبودن.
مگه چند درصد مردم کارمند دولتند که اینقدر قضیه رو پر و بال میدید. ظاهرا فقط شاغلین دولتی برای مسولان مهم و شهروند درجه یک اند.
وقتی میزان ازدواج در کشور کم شده چه توقعی دارید جمعیت افزایش پیدا کنه؟
ازدیاد جمعیت و ازدواج نیاز به پول و وضع اقتصادی خوب داره. آخه الان با این قیمت طلا و ...کدوم پسری می تونه ازدواج کنه. وام ازدواج هم که 3 میلیونه با بدبختی میشه گرفت. بعد هم با این پول هیچ کار نمیشه کرد. الان با این افزایش قیمت طلا و اجناس ، اگه وام ازدواج 25میلیونی بدند شاید بشه ازدواج کرد . وگرنه باید قیدشا زد.
با این هزینه های سرسام آور بچه دار شدن حماقت محضه ! -
تا وقتی تورم و گرونی هست اوضاع همینه.......
در شرايطي كه رشد اقتصادي منفي است و آمار بيكاري وحشتناك است، كاهش نرخ باروري يك پيامد طبيعي است و اگر غير اين بود به معناي انفجار بيكاري و افزايش معتادين، مجرمين و لزوم استخدام نيروي پليس و ساخت زندان هاي بيشتر بود. در صورتي كه رشد افتصادي به نرخ طبيعي برگردد و نرخ تورم اصلاح شود نرخ بيكاري نيز كم شده و به تبع آن نرخ مواليد به حد مطلوب مي‌رسد. پس بخشنامه و اقدامات تشويقي تا مادامي كه اين نرخ رشد اقتصادي منفي است بي ثمر است.
ادم بچه دار شه واسه مرخصی ؟ حالت خوبه ؟
قانونی که اجرایی نشه بدرد نمیخوره .بهتره نمایندگان محترم قوانینی تصویب کنند که قابلیت اجرا داشته باشه
با مرخصی زایمان کسی تشویق به بچه دار شدن نمیشه! تنها راه تشویق به بچه دار شدن ارتقا رفاه عمومی جامعه است.
با این روش راه کار ها جمعیت افزایش پیدا نمیکند ، 9 ماه که هیچی اگه 9 سالم مرخصی بدین مردم مثل قدیم حوصله بچه رو ندارن ، این یه باور و اعتقاد شده مخصوصا در نسل جوان کشور
حالا مگه همه مردم کارمند دولتند که با افزایش مرخصی مادران و مرخصی اجباری پدران فرزندآوری کنند. وانگهی به فرض که این طرح در بخش خصوصی هم به اجبار اجرا شود مگر همه مادران شاغلند یا مگر با این هزینه های سنگین زندگی سه ماه مرخصی بیشتر انگیزه ایجاد می کند.
مگر چند درصد مردم در سازمانهایی کار می کنند که بتونند از این شرائط استفاده کنند فقط برای دولتی ها بهتر می شه. شرکت خصوصی و کار آزاد که براش فرقی نمی کنه. بعلاوه مگه مشکل کاهش جمعیت دو هفته مرخصی مردان یا سه ماه مرخصی زنان است؟؟؟ مشکلات اقتصادی کمر مردم را می شکنه البته برای یک عده ای همیشه بهتر می شه اما همون افراد مرفه را هم ببینید که رشد جمعیت در خانواده اونها چقدره؟؟
جمعیتمون کافیه، همین الان داریم از شلوغی منفجر میشیم.
با این اوضاع بد اقتصادی وبیکاری جوانان صاحب اولاد شدن کار عاقلانه ای نیست اول مشکل کار وازدواج را حل کنید وبعدبه فکر ازدیاد نسل باشید......
به عنوان یک مادر کارمند که کودکی 6 ماهه دارم تنها آرزویم تصویب هرچه سریع تر افزایش مرخصی زایمان است
در حال حاضر رشد اقتصادي منفي است و نرخ بيكاري و تورم دور رقمي. حال همين مانده كه نرخ رشد جمعيت به شكل مصنوعي بالا برود. حاصل آن افزايش نرخ جرايم و كمبود زندان و شدت يافتن آهنگ رشد تورم و بيكاري خواهد بود. وضعيت معيشت را درست كنيد نيازي به تشويق براي ازدواج نخواهد بود خودش انجام مي‌شود.
رشد جمعیت بین نیم تا یک درصد برای کشوری مانند ایران رشد مناسبی است باید توجه کنیم ایران دارای جمعیت جوان است و این جوانی جمعیت بر رشد ان در اینده موثر است .درحال حاظر جمعیت ایران با اهنگ 1 و سه دهم درصد رشد می کند که از حد معمولی بالاتر است و جای نگرانی نیست.
باتصویب ماده واصول نه جمعیت افزایش پیدامیکند ونه کاهش بهترین روش ایجاد کار.درنتیجه ازدیاد ازدواج که باعث افزایش جمعیت میشود آنهایی که ازدواج کرده اند یک ویادوبچه دارند هیچوقت بااین وضعیت اقتصادی کشورتن به ازدیاد فرزند نمیدهند اماتامین کارباعث افزایش ازدواج ودرنتیجه افزایش جمعیت میشود
تو خرج یکیش موندیم .بچه با کدام آینده.
یکی از قوانین توجه به کانون خانواده همین است هر چند که شامل من نمیشود ولی امیدوارم اجرا شود چون واقعا" لازم است امید آن دارم شما نیز در این امر مساعدت فرمایید باتشکر
به نظر من مرخصی عامل تشویقی خوبی است .بیشتر همکاران ما منتطر اجرایی شدن این مصوبه برای بچه دار شدن هستند.زیرا سپردن یک نوزاد 5 یا 6 ماهه به مهدکودک برای مادران بسیار نگران کننده است.این درحالی است که کشورهای اروپایی حتی برای ایرانیان مقیم آنجا مرخصی یکساله درنظر می گیرند .بهتر است درایران نیز کلیه کارفرمایان ومجلس وشورای نگهبان به این موضوع نگاه مثبت داشته ومرخصی یکساله رابرای داشتن آینده ای با نیروی کار جوان در نظر بگیرند.
مگر مردم عقلشان را از دست داده اند که با افزایش جمعیت مملکت را فلج کنند ایا به جمعیت موجود در خصوص ارائه خدمات بهداشت ودرمان .ورزشی .اجتماعی .اقتصادی .اموزشی .و............قادر هستیم
چه افزایش مرخصی زایمان در افزایش جمعیت تاثیر داشته باشد چه نداشته باشد چیزی كه مسلم است افزایش این دوره به نفع نوزادان است كه آینده ساز كشورند لذا از مسئولین تقاضا داریم پیگیر تحقق این قانون باشند.ممنون
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار