بازدید 16252
تابناک در گفتگو با نمایندگان مجلس بررسی می کند

اقتصاد بدون نفت، رویا یا واقعیت؟!

تهدیدی که در سال گذشته از بابت تحریم‌ها و محدودیت در صادرات نفت ایران پدید آمد به نوعی موجب شد تا مجبور شویم به سمت برخی کسب درآمد‌ها از راه‌های دیگر برویم.
کد خبر: ۳۱۲۹۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۴ 10 April 2013
موضوع اقتصاد بدون نفت که مقام معظم رهبری بر آن تأکید فرموده‌اند، موضوع مهمی است که همواره و پس از انقلاب، دغدغه مردم و مسئولان بوده است تا اتکای بودجه به نفت کاهش پیدا کند. وابستگی به نفت نیز مربوط به دوره اخیر نیست، بلکه از زمانی که نفت استخراج و صادر شد، این وابستگی ایجاد شد. البته در دوره رژیم قبل نیز تعمدی در این وابستگی وجود داشت.

به گزارش «تابناک»، زمانی هم که سمت و سوی اقتصاد به این سمت رفت استقلال از درآمدهای نفتی بسیار سخت است چراکه این فشار‌ها هم برای مردم دشوار بوده و هم کار را برای مسئولان سخت‌تر خواهد کرد. البته مشکلاتی هم پدید خواهد آمد. اما به نظر می‌رسد تحریم‌های موجود، فرصتی را برای مسئولان و مردم پدید آورده ‌تا اقتصاد کشور خیلی متکی به نفت نباشد. نکته اینجاست که درآمدهای مالیاتی موجود در کشور نیز واقعی نیست، یعنی درآمد‌ها نیز نفتی هستند، چراکه ‌غیرمستقیم به نفت و فروش آن بستگی داشته‌اند.

 در هر صورت با توجه به این‌که «عدو شود سبب خیر گر خدا خواهد»، الان همین بحث تحریم‌های نفتی می‌تواند مسئولان و ملت ایران را به سمت استقلال از درآمدهای نفتی هدایت کند.

وابستگی به درآمدهای نفتی را باید کاهش دهیم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این باره گفت: شاید یکی از آسیب‌های اقتصاد کشور اتکا به نفت است و از دیرباز این موضوع مورد توجه بوده است. محمد علی عبدالله‌زاده با بیان این مطلب گفت: تهدیدی که در سال گذشته از بابت تحریم‌ها و محدودیت در صادرات نفت ایران به‌وجود آمد، به نوعی موجب شد تا مجبور شویم به سمت برخی کسب درآمد‌ها از راه‌های دیگر برویم.

وی همچنین یادآور شد: کشورهای بسیاری هستند که نفت ندارند و درآمدهای دیگری را جایگزین کرده‌اند. این آسیب بزرگی است که همه چشم امید ما به درآمدهای نفتی است. باید هرچقدر که می‌توانیم این را کاهش دهیم.

نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان تأکید کرد: اگر می‌خواهیم نفت صادر کنیم باید این کار حساب شده باشد. حتی اگر هم نفت را می‌فروشیم، بهتر است که اداره کشور منوط به درآمد‌ها نباشد که اگر درآمدهای نفتی محقق نشد در اداره کشور به مشکل بخوریم.

این نماینده مجلس نهم با اشاره به بررسی بودجه سال ۹۲ در صحن علنی مجلس، اظهار داشت: این نکته مهم را باید در لایحه بودجه سال ۹۲ هم که در روزهای جاری در دست بررسی است تا حد امکان در نظر بگیریم تا وابستگی کشور به درآمدهای نفتی کاهش بیابد.

همچنین این نماینده مجلس همچنین درباره مذاکره ایران با آمریکا و فرمایش‌های مقام معظم رهبری در این ارتباط نیز گفت: بحث مذاکره با آمریکا از خطوط قرمز نظام است که کسی غیراز مقام معظم رهبری نیز نمی‌تواند درباره آن تصمیم بگیرد.

محمد علی عبدالله‌زاده در ادامه تأکید کرد: اما در این ارتباط باید به این مسأله اشاره کنم که تا زمانی که نگاه از بالا به پایین موجود باشد نمی‌توان کاری انجام داد. در یک مذاکره نیز تا زمانی که طرف مقابل با تبخ‌تر و غرور قصد گفت‌وگو دارد بی‌معناست.

نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان یادآور شد: مذاکره در فضایی معنا دارد که احساس کنید شما هم می‌توانید نظر خود را اعلام کنید و می‌توانید به نقطه تعادل برسید تا منافع هر دو طرف تامین شود. مذاکره‌ای که در آن امر و دستور باشد، بی‌معناست. کسی نمی‌تواند درباره برنامه‌های ما برای آینده بهتر کشور مانند استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای برنامه‌ریزی کند. این یک تحمیل است و در مذاکره نمی‌تواند براساس یک جریان یک‌سویه گفت‌وگو کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل