بازدید 3389

لزوم ارایه اوراق سکه در بورس کالا

کد خبر: ۳۰۸۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۳ 16 March 2013
یک کارشناس بازار سرمایه انتشار اوراق سکه را سیاستی مقطعی اما تاثیر گذار دانست و گفت: برای رفع بحران در متغیرهای اقتصادی باید طرحی بلندمدت در راستای کنترل نقدینگی‌ها اجرا شود.

مرتضی دلخوش در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه نوسان و افزایش نقدینگی مسوولان را ناچار به تصمیم برای انتشار اوراق صکوک سکه کرده است این قبیل سیاستگذاری‌ها را تصمیم گیری مقطعی دانست و افزود: این در حالی است که در صورت کنترل بحران نقدینگی بسیار بهتر می توان متغیرهای مالی را هدایت کرد.

وی با اشاره به اینکه افزایش و کاهش قیمت سکه مشکل اصلی موجود در اقتصاد نیست افزود: مسله اصلی سفته بازی شناور در کشور است و سکه به دلیل کشش و جاذبه بیشتری که برای مردم دارد مزید بر علت شده است.

دلخوش با تاکید بر اینکه سکه خود عامل تحریک برای افزایش قیمت آن نیست و حباب اصلی مربوط به سفته بازی و جو روانی حاکم است ادامه داد: بنابراین باید تصمیمی محکم برای کنترل و هدایت نقدینگی سرگردان کنونی به سوی تولید اتخاذ شود تا دیگر نیازی به اجرای سیاست‌های عجولانه که در بلند مدت نمی تواند پاسخگو باشد، نباشد.

او تاکید کرد: طلا و سکه جزو ذخایر و پشتوانه های کشور هستند و نباید به سهولت در دست مردم قرار گرفته و به کالایی برای معامله در بورس تبدیل شود.

به گفته وی با تمام انتقادهایی که به تبدیل سکه به عنوان وسیله‌ای برای معامله و سودجویی وجود دارد، انتشار اوراق سکه می تواند تا حدودی از سفته بازی و نقدینگی موجود بکاهد.

دلخوش با اعتقاد بر اینکه سکه یک کالا است و باید اوراق آن در بورس کالا عرضه شود تاکید کرد: از سویی سکه فلزی با ارزش نظیر نیکل، روی، پلاتین است و باید همانند آنها در بورس کالا ارایه شود از سویی دیگر در بورس سهام اوراق بهادارداده ها و گزارشات بسیار موثر هستند و خرید و فروش بر اساس تحلیل‌های مالی انجام می شود در حالی که در بورس کالا خریدار و فروشنده تعیین کننده هستند.

وی همچنین در مورد انتشار اوراق سکه با نرخ سود 20 درصد نیز تصریح کرد: تعیین نرخ 20 درصدی برای اوراق سکه روندی شبیه سهام ممتاز است که سودی ثابت به آن تعلق گرفته و در ایران ممنوع است، اما از سوی دیگر به دلیل وجود نرخی ثابت و تضمین کننده همچنین افزایش قیمت در سهام جذابیتی را برای سهامدار ایجاد می کند که اوراق سکه را به کالای سکه ترجیح دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی