بازدید 5918

نگرانی از افزایش مصرف مواد مخدر صنعتی

بعضی از دخترها و پسرها دلشان می‌خواهد به مهمانی‌هایی بروند که دور از چشم والدین در آنجا خوش‌گذرانی کنند و برای حضور در این مجالس هم باید انرژی زیادی داشته باشند؛ بنابراین، محرک‌ها بهترین گزینه برای آنها هستند.
کد خبر: ۳۰۷۷۱۴
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۱:۵۸ 10 March 2013
یکی از معضلات جامعه جوان ایران امروز، بحث گسترش مصرف مواد مخدر در بین اعضای این جامعه است، به گونه‌ای که در سالیان اخیر، میانگین سن اعتیاد، تصاعدی رو به کاهش گذاشته است.

به گزارش «تابناک»، هرچند برخی از آمار‌ها از کاهش سن اعتیاد به زیر ده سال خبر می‌دهد، اما امین گوشه مسئول واحد سلامت روان و سوء ‌مصرف مواد مخدر مرکز بهداشت شهرستان کرمان ضمن تأیید کاهش سن اعتیاد به مواد مخدر در ایران، می‌گوید: سن ابتلا به سوء مصرف مواد صنعتی کاهش یافته و به‌ ۱۵ تا ۲۵ سال رسیده است.

بنا بر این گزارش، این کاهش سن به این علت است که فرهنگ ما عوض شده و برخی از دختر‌ها و پسر‌ها دلشان می‌خواهد به مهمانی‌هایی بروند که دور از چشم والدین در آنجا خوش‌گذرانی کنند و برای حضور در این مجالس هم باید انرژی زیادی داشته باشند؛ بنابراین، محرک‌ها بهترین گزینه برای آن‌ها هستند.

اما تازه‌ترین آمار‌ها حاکی از شیوع مواد مخدر صنعتی در بین معتادان است که در این بین مواد مخدر شیمیایی همچون شیشه، کراک و... سهم قابل توجهی دارد و متاسفانه نوعی گرایش از مواد مخدر سنتی به سمت مواد مخدر صنعتی در بین مصرف کنندگان مواد مخدر دیده می‌شود.

محمدحسین قربانی در گفت‌و‌گو با ‌تابناک، علت اصلی گرایش جوانان به مواد‌مخدر صنعتی، القائات بیهوده در جوانان داناست و افزود: لازم است دستگاه‌های قضایی برای جمع‌آوری لابراتوارهای تولید مواد ‌مخدر صنعتی تلاش کند.

وی از افزایش گرایش جوانان به مواد‌مخدر صنعتی اظهار نگرانی کرد و افزود: متأسفانه هم‌اکنون در جامعه مواد‌مخدر صنعتی به ‌وفور و با قیمت ارزان یافت می‌شود که این موضوع بر افزایش آمار مصرف‌کنندگان تأثیر گذاشته است.

به باور وی علت اصلی گرایش جوانان به مواد‌مخدر صنعتی آن است که هم‌اکنون این مواد در میان جوانان به‌عنوان مواد انرژی‌زا، نشاط‌آور و تحرک‌زا شناخته می‌شود، حال آن که مواد‌مخدر صنعتی به ‌شدت اعتیادآور است.

وی با یادآوری تبعات استفاده از مواد‌مخدر صنعتی، تصریح کرد: زودرنجی، حمله‌های خشم، شک و تردید عصبی، افکار وهمی و توهمات شنیداری و دیداری از تبعات اولیه مصرف این مواد است.

این نماینده مجلس نهم، با بیان اینکه قوانین موجود برای مبارزه با تولید و مصرف مواد‌مخدر صنعتی کافی است، اظهار داشت: بنا بر قانون مجازات قاچاق و فروش این گونه مواد مانند هروئین و مرفین در نظر گرفته شده از این ‌روی، قوانین کنونی بازدارندگی خوبی دارند.

قربانی بر لزوم کنترل دستگاه‌های قضایی برای جمع‌آوری لابراتوارهای تولید مواد‌مخدر صنعتی تأکید کرد و افزود: متأسفانه هم‌اکنون هر فرد مجرمی به‌راحتی اقدام به ایجاد لابراتوارهای تولید مواد‌مخدر می‌کند، که این موضوع به ‌طور حتم بر سلامت جامعه تهدید بزرگی به‌ شمار می‌آید.

به باور این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، آموزش یکی از راه‌ها برای کاهش گرایش جوانان به مواد‌مخدر است؛ اما متأسفانه، موضوع آموزش یکی از مواردی است که در دستگاه‌های آموزشی به‌ ویژه مدارس مغفول مانده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی