بازدید 20700
فارین پالیسی:

ایران چگونه بازی قزاقستان را برد؟

فارین پالیسی در این مطلب با اشاره به مذاکرات اخیر ایران و ۵ + ۱ در قزاقستان، گفته که پیشنهاد کاهش تحریم‌ها برای ایران،‌ برگ برنده‌ای بود که از آن به خوبی برای بازپروری ارزش موقتی ریال استفاده کرده است. نویسندگان این مطلب اشاره کرده‌اند که اکنون تنها برنده این مذاکرات ایران بوده است.
کد خبر: ۳۰۷۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۳:۰۲ 09 March 2013
فارین پالیسی در این مطلب با اشاره به مذاکرات اخیر ایران و ۵ + ۱ در قزاقستان، گفته که پیشنهاد کاهش تحریم‌ها برای ایران،‌ برگ برنده‌ای بود که از آن به خوبی برای بازپروری ارزش موقتی ریال استفاده کرده است. نویسندگان این مطلب اشاره کرده‌اند که اکنون تنها برنده این مذاکرات ایران بوده است.

به گزارش «تابناک»، این مطلب آورده ‌است، نخستین پیروزی ایران در قزاقستان، مربوط به بدست آوردن پیشنهادی جدید از سوی ۵ + ۱ مبنی بر کاهش تحریم‌های اقتصادی بوده ‌که در ماه‌های اخیر به شدت اقتصاد ایران را با معضل روبه‌رو ساخته بود. اقتصاد ایران در این مذاکرات به عنوان یک گام موقتی و مقدماتی مورد معامله قرار گرفت و نه به عنوان بخشی از یک توافق جامع. بسته پیشنهادی آلماتی که به‌ «بسته کاهش تحریم‌ها» مورد اشاره قرار گرفت، حتی پیش از آنکه مذاکرات آغاز شود، فاش ‌و گامی اعتماد‌ساز تشریح و توصیف شد.

این مطلب در ادامه، با اشاره ضمنی به هدف تحریم‌ها علیه ایران گفته است: «کاهش تحریم‌ها» البته و در واقع یک قدم اعتماد ساز است، اما نه در راهی که پیشنهاد دهندگان آن می‌‌خواهند گام بردارند. پیشنهاد قزاقستان به شکل ساده به مقامات ایرانی این امکان را می‌دهد که روح رقابت و امید را برای بهبود شرایط اقتصادی هدایت کنند.

در زمانی که اقتصاد ایران تحت فشار تحریم‌ها در بحران است و درگیر تورم حاد و کاهش ۸۰ درصدی ارزش پول ملی، این‌‌ همان چیزی است که ایران انتظار داشت به آن دست یابد.

فارین پالیسی این امر را به مانند ‌اشتباهی استراتژیک در رفتار غرب توصیف کرده و نوشته است: ۵ + ۱ در مذاکرات قزاقستان با پیشنهاد «کاهش تحریم‌ها» دقیقاً در همین راه گام برداشت. در حالی که مذاکرات در قزاقستان‌ دیپلماتیک انجام شد، ‌دولت ایران از این مذاکرات و این پیشنهاد به عنوان شاهدی برای رفع قریب‌الوقوع تحریم‌ها بهره برد.

این مطلب، کاهش ارزش دلار و سایر ارز‌ها را در هفته گذشته در بازار آزاد ایران، شاهدی بر تأثیر پیشنهاد کاهش تحریم‌ها بر اقتصادی ایران دانسته و عنوان می‌کند: در نتیجه این امر ارزش ریال ایران که تا پیش از این نزدیک ۴۰۰۰۰ ریال در برابر هر دلار بود، به ۳۳۰۰۰ ریال برابر هر دلار رسید. مقامات دولتی ایران پیرامون این مذاکرات بسیار سخن گفتند و رامین مهمان‌پرست نیز اشاره کرد که جو مثبتی بر مذاکرات حاکم بوده است و اگر این جو مثبت پابرجا بماند، خروجی قابل قبولی برای هر دو طرف ‌خواهد داشت.

این مطلب با اشاره به مصاحبه‌ها و سخنان مسئولان دولتی ایران در خصوص وضعیت ارز اشاره کرده است: ارزش یک پول بی‌ثبات ارتباط بسیاری به اعتماد به آن پول دارد و دولت ایران از این مذاکرات برای دستکاری در ارزش ریال به خوبی استفاده کرد. این امر شاهدی بر‌ آن است که تنها برنده مذاکرات اخیر ایران بوده ‌و این اشتباه فاحشی در دیپلماسی ۵ + ۱ بوده است.

فارین پالیسی در پایان با تأکید بر اشتباهی که غرب در مذاکرات و پیشنهاد به ایران کرده، نوشته است: این امر به این معنا نیست که مذاکرات به شکل دیپلماتیک نباید ادامه یابد، بلکه مذاکرات آینده باید بر مبنای پیشرفت‌های حقیقی و خروجی‌های واقعی باشد و از اشتباهات دیپلماتیک این چنین در آینده پرهیز شود.

این مطلب همچنین با این رویکرد نوشته شده ‌که در مذاکرات ۵ + ۱ با ایران گویا قرار است غرب همچنان به فشارهای خود بر ایران ادامه داده و هیچ ‌گاه پیشنهاد مثبتی به ایران داده نشود. نویسندگان این مطلب، مارک والاس و کریستین سیلوربرگ که هر دو عضو انجمن «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» هستند، پیشنهاد مثبت غرب به ایران را ‌اشتباهی استراتژیک و دیپلماتیک از سوی غرب تلقی کرده‌اند.

این در حالی است که پیش از مذاکرات اخیر ایران و ۵ + ۱ بسیاری از تحلیلگران مطرح، نا‌کارآمدی تحریم‌ها ‌علیه ایران را بار‌ها در رسانه‌های بزرگی همچون نیویورک تایمز و واشنگتن پست یادآور شده بودند و همگی راهکاری دیپلماتیک ‌برای رسیدن به توافقی با ایران را در این راستا ضروری خوانده بودند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار