بازدید 48901

تاسوعا دیگر تعطیل نیست؟

کد خبر: ۳۰۵۶۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۰:۰۳ 27 February 2013
با حذف تعطیلی تاسوعا و شهادت امام رضا(ع) قرار است تعطیلات رسمی در ایران کمتر شود. طرحی که احتمالا واکنش های متعددی درپی خواهد داشت.

به گزارش مجله مهر چرتکه انداختن مجلسی ها این بار برای حذف رنگ قرمز از 9 روز تقویم 92. روزهایی که تاحالا تعطیل رسمی بوده. اما درصورت تصویب نمایندگان، دیگر تعطیل نخواهد بود. طرحی که گفته می شود دستپخت  مرکز پژوهش های مجلس است و دوباره بعد از دوسال به صحن علنی آمده.

دورخیز برای حذف تعطیلات

حدود یک سال پیش بود که مرکز پژوهش های مجلس نهم، در آخرین ماههای فعالیت خود طرحی منتشر کرد که در آن پیشنهاد حذف 9 روز از تعطیلات رسمی  ایران به چشم می خورد.

مرکز پژوهش‌ها در پیش‌نویس طرح خود پیشنهاد کرده بود: تعطیلات رسمی قطعی در تقویم کشور عبارت باشند از: 4 روز نخست نوروز، روز 13فروردین ماه، روز عید فطر، روز عید غدیر، روز عید قربان، روز نیمه شعبان، روز 28 ماه صفر، روز 21 ماه رمضان، روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، روز 22 بهمن، روز 14 خرداد و روز اربعین حسینی.

این طرح البته یک تبصره جالب هم داشت: روز ولادت و شهادت امام رضا(علیه السلام) در استان خراسان رضوی و روز شهادت امام صادق(علیه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) در استان قم تعطیل رسمی باشد.در این 4 روز در همه نقاط کشور ساعت کار یک ساعت دیرتر شروع ‌شود.روز 29 اسفند نیز نیمه تعطیل و ساعت کاری تا 12 ظهر باشد.

این طرح البته همان موقع با واکنش های متعددی از سوی مردم ، کارشناسان و مراجع تقلید مواجه شد. به ویژه درباره روزهایی مثل شهادت امام صادق(ع)، امام رضا(ع) و حضرت فاطمه(س). چرا که دسته های عزاداری به ویژه در این دومناسبت آخری، چندسالی است که با دعوت و حضور بعضی مراجع تقلید در شهرها برپا می شود.

طرح مرکز پژوهش ها حدود یک سال و چند ماهی مسکوت بود تا این که دیروز، خبرهایی در مجلس پیچید مبنی بر این که طرح نمایندگان برای حذف 9 روز از تعطیلات تقویم رسمی کشور در دستورکار نمایندگان مجلس قرار گرفته است. طرحی که بلافاصله با واکنش چندتن از نمایندگان مردم هم روبه رو شد. رئيس كميسيون قضايي مجلس یکی از مخالفان این طرح است که دیروزبه مهر گفت:« طرحي با امضاي نمايندگان تهيه شده كه بر اساس آن بخشي از تعطيلات رسمي كشور حذف شود كه در آن تاسوعاي حسيني، 29 اسفند و حتي شهادت امام رضا(ع) مطرح شده است.البته اين طرح هنوز اعلام وصول نشده ولي بنده مخالف هستم چون تاسوعاي حسيني و برخي مناسبتها براي تقويت فرهنگ و ترويج فرهنگ و دين موثر و لازم است. اگر كارمندان تنها نصف معادل كاري خود را كار كنند اين تعطيلات لطمه اي به كار نمي زند. البته هنوز اين طرح خام است و در حال طرح موضوع است.»

تعطیلات پراکنده، بلای جان کشور

گزارش مرکز پژوهش های مجلس که سال گذشته منتشر شد، دربرگیرنده نکات جالبی بود. به اعتقاد مرکز پژوهش‌های مجلس، معضل اصلی تعطیلات در ایران، تعطیلات پراکنده در کشور است و تعطیلات رسمی هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم فراوانی بر اقتصاد کشور وارد نموده است.
به باور مرکز پژوهش‌های مجلس چالش تعطیلات ایران کم یا زیاد بودن آن نیست، بلکه مشکل اصلی در نظر گرفتن تقویم قمری و شمسی در محاسبه تعطیلات است که اتفاقا همین موضوع پراکندگی تعطیلات در کشور را دامن زده است. این مرکز در مقابل کاهش ایام تعطیل به دولت و مجلس پیشنهاد می‌دهد که می‌توانند در صورت تلاقی هر کدام از این تعطیلات با تعطیلات رسمی، آنها را با تعطیلی بین ‌‌التعطیلی تجمیع کند.

در ادامه این گزارش آماده است، یکی از آثار اقتصادی وضعیت فعلی تعطیلات صرف ۲۰ درصد از دستمزد پرداختی در اقتصاد کشور بابت روزهای تعطیل است، همچنین در این گزارش تاکید شده از آنجا که برای این اوقات فراغت برنامه‌ریزی خاصی صورت نمی‌گیرد و مردم در ایام تعطیل به حال خود رها می‌شوند، نمی‌توان به بهره‌وری ناشی از این تعطیلات امید چندانی بست.
در حال حاضر تعطیلات رسمی ایران، در این روزهاست:

تعطیلات شمسی:

4 روز اول فروردین          عید نوروز
12    فروردین               روز جمهوری اسلامی
13 فروردین                  روز طبیعت(سیزده به در)
۱۴ خرداد                    ارتحال امام خمینی
۱۵ خرداد                    سالروز قیام ونین مردم قم
22بهمن                      سالروز پیروزی انقلاب اسلامی  ۵۷
29اسفند                    سالروز ملی شدن صنعت نفت

تعطیلات قمری:
۹ محرم                        تاسوعای حسینی (ع)
۱۰ محرم                      عاشورا ی حسینی(ع)
۲۰ صفر                        اربعین حسینی(ع)
۲۸ صفر                        رحلت پیامبر اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع)
آخر صفر (۲۹ یا ۳۰)         شهادت امام علی بن موسی الرضا(ع)
۱۷ ربیع الاول                  تولد پیامبر اسلام(ص)  و امام جعفر صادق(ع)
۳ جمادی الثانی             شهادت حضرت فاطمه الزهرا (س)
۱۳ رجب                       میلاد حضرت علی بن ابی طالب (ع)
۲۷ رجب                       مبعث رسول گرامی اسلام(ص)
۱۵ شعبان                    تولد امام زمان(عج)
۲۱ رمضان                     شهادت امام علی بن ابی طالب (ع)
۱ شوال                       عید فطر
۲ شوال                       عید فطر
۲۵ شوال                     شهادت امام جعفر صادق(ع)
۱۰ ذیحجه                    عید قربان
۱۸ ذیحجه                    عید غدیر
 
 آیا تاسوعا روز کاری می شود؟

شاید اما قابل توجه ترین نکته طرح جدید نمایندگان مجلس، حذف تعطیلی روز تاسوعای حسینی (ع) باشد. روزی که در تمام این سال ها تعطیلی رسمی وسنتی مردم ایران بوده و برخی آئین های خاص عزاداری در ماه محرم، مختص به همین روز است.

علاوه بر این، داستان تعطیلی روزهای متعلق به امام رضا(ع) در تقویم نیز ازجمله حکایت های جالب تعطیلی در ایران است. روزهایی که در سال های مختلف بارها دستخوش تغییر شده است. چرا که ابتدا تعطیلی روز تولد امام رضا(ع) در سال های گذشته، با روز شهادت آن حضرت جا به جا شد و تعطیلی شهادت، به جای تعطیلی ولادت در تقویم ثبت شد و حالا شهادت امام رضا(ع) نیز در طرح نمایندگان مجلس از روزهای تعطیل رسمی در کشور حذف خواهد شد.

آیا این بار نیز واکنش مردم، کارشناسان و به ویژه مراجع تقلید، تصمیم گیری درباره حذف تعطیلی ها را دستخوش تغییر خواهد کرد یا روزهای قرمز تقویم سال 92، 9 روز کمتر خواهد شد؟ پاسخ این سوال را در روزهای آینده می توان فهمید.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۷۳
انتشار یافته: ۵۵
پیشنهاد خوبیست که تعطیلات اضافی حذف شوند
بنام خدا

با سلام و احترام

برداران محترم نماینده امروز عزت و احترام امروزاسلام عزیز از الطاف خفیه الهی در برپایی مراسم ائمه اطهار خاصه مراسم طاغوت شکن و احیاء کننده اسلام
مراسم حضرت امام حسین (ع) و یاران با وفایش می باشد اگر خدا توفیق دهد حتی با گرفتن مرخصی استحقاقی این روز را بزرگ خواهیم داشت هنوز اعجاز 9 دی دراذهان ما فراموش نشده یا امام حسین
بر ما خورده نگیر و ما را به ارواح پاک شهیدان انقلاب اسلامی ببخش

سعدی گر عاشقی کنی و جوانی
عشق محمد است و آل محمد
با این بهم زدن ساعت کار که اوضاع بدتر میشه... :|

بخدا دست نزنن به این تقویم خیلی بهتره بجاش بین تعطیلیا رو تعطیل نکنن...

یه چیز دیگه هم میخواستم بگم اما دیدم نگفتنش بهتره ... میدونم که حرف من دردی رو دوا نمیکنه...

فقط نظره و نظر هم اهمیتی نداره...
نباید تعطیلی شهادت حضرت زهرا و امام رضا و امام صادق را بردارند.
چه تعطیل باشد یا نیاشد عاشقان حسینی تعطیلش خواهند کرد .
دست از سرمون بردارید ....اگر میخواین دل مردم رو بدست بیارین تعطیلاتو زیادتر کنید نه کمتر........ما ایرانی ها که ساعت کار مفیدمون شهره عالمه و با این کارا بیشتر نمیشه.....والا............
سلام :: هرچه نظر میکند شخص به این تعطیلات میبیند که حذف هرکدام چندان جائز نیست و همه بطریقی مورد احترام است !!! اما بهرجهت تعطیلات هم مضر است و هم به اقتصاد در حال شکوفائی لطمه ها میزنند ! میشود روز نفت و و پیروزی انقلاب و اربعین حضرت امام حسین را حذف کرد و 14 و 15 خرداد را نیز یکی کرد !! اما بهترین راه این است که کوشش کنیم از تعطیلات من در آوردی جلوگیری کنیم !!! مثل اینکه کسی حق نداشته باشد 5 روز بعد از عید تا سیزده را تعطیل کنند و یا بین التعطیلات را جلوگیری کنند و محکم از بروز آن ممانعت کنند و همینطور موضوع هوا را !!!که متاسفانه ضرر اینها بیشتر از منفعت آنهاست دلیل ندارد فلان تولید کننده بخصوص 5 روز بعد از عید را حتی با مرخصی تعطیل کنند !!! حتی اگر تولید کنندهای خواست و مایل بود در تمام تعطیلات رسمی کار و تولید کند او را تشویق کنند !!و پاداشی در نظر گیرند که مثلا فلان تولید کننده ای که در تمام 360 روز سال بکار و تولید مشغول بوده است با در نظر گرفتن دوبله محاسبه کردن حقوق و مزایای کارگرانش از سهم مالیات او هم تخفیف در نظر بگیرند !! این مملکت کار و تولید نیاز دارد !! متاسفانه بازار و کسبه و متفرقه در روزهائی که باید تعطیل باشد مشغولیات دارند . اما تولید و کار را تعطیل میکنند !!
خب عید فطر را 2 روز کردید چرا؟؟
15 خرداد را حذف کنید که نیاز به تعطیلی نداره نه روزی را که مردم می خواند عزاداری کنند
اقا به نفع همس که تعطیلات یه سروسامونی بگیره
تعطیلات پراکنده کمتر شه.بهجاش در هفته2روز تعطیل باشیم
بابا همه تعطیلات بردارید
هر وقت که می ری تو یک اداره کار داری طرف صد جا سرش بنده کار داره تا نوبت شما می شه می خوره به تعطیلی!!
هر چقدر تعطیلات حذف بشود بهتر هست .
امامان معصوم نماد کار وتلاش ومقاومت بودند نه اهل تعطیلی و تنبلی و تن پروری
عزاداری با تعطلیلی منافاتی ندارد. مگر چقدر می خواهمیم عزدارای فوقش 4ساعت
یه سوال ..
حالا تعصیلی مشهد برای امام رضا (ع) قابل فهمه ولی امام صادق علیه سلام وحضرت زهرا (س) چه ربطی به قم داره ؟!! یعنی این عزیزان فقط مختص حوزه وقم هستند ..
اقا جان اگه بنا به تعطیلیه باید همه جا باشه اگه نیست هم همه جا ..نه اینکه مثل یه توپ چهل تیکه ..
اگه قوانین ولایتی و منطقه ایه بهتره برنامه ریزها هم بر اساس همون باشه ..
اینجوری که نمیشه .. چطوره تاسوعا وبقیه ایام رو هم قم تعطیل نباشه ...
مسولین به جای این کارها طرحی داشته باشند در همین ایام معمولی راندمان وبازده کار بالاتر بره نه اینکه مدام تعطیلات رو کم کنند ...
خیلی هم کار خوبی است ضمنا باید از تعطلیلات بیشتر کم بشه تا وضع مملکت بهتر بشه
بسیار خوباست درتعطیلات مردم سر در گم اند
ايكاش پيشنهاد كنندگان اين طرح به عواقب چنين كارى فكر ميكردند، بديهيه كه حذف تعطيليه تاسوعا به مصلحت و عملى نيست و با واكنشهاى تندى مواجه خواهد شد. خيلى افراد براى عزادارى به شهرهاى مذهبى و يا زادگاهشون ميرن و با اين كار امكان اين موضوع هم از بين ميره. بهتره به حذف تعطيليه ١٢ فروردين و ١٥ خرداد و ٢٩ اسفند باشيم. امام (ره) اين روز رو قبل از فوتشون عزاى عمومى اعلام كردن و حالا كه تاريخ فوت ايشان با اين روز مقارن شده بهتره كه تعطيليه ١٥ خرداد حذف و اين روز عزاى عمومى اعلام بشه.
الان مملكت به كار و تلاش احتياج داره و بايد فكرى به حال تعطيلات ( مخصوصاً تعطيلات نوروز ) كرد.
اگر ما مردم بدانیم که 9 روز تعطیلی کمتر تورم 30 درصد را تک رقمی میکند و ... حاضریم تمام روز های تعطیل از تقویم حذف شود و کل سال به سر کار بیاییم.
روزهای تعطیل در ایران برخلاف تبلیغات از خیلی از کشورها کمتره . بهتره به جای کم کردن تعطیلات و ضربه زدن به آرامش گاه به گاه کارمندان نگونبخت سطح بهره وری رو بالا ببرید
این کار خیلی مسخره است خب که چی بشه ؟! وقتی طبق آمار رسمی ساعات مفید کاری در ادارات 22 دقیقه است کم کردن تعطیلات چه تاثیر روی اقتصاد خواهد داشت ؟!!
اونم با این ضع بیکاری
همینو کم داشتیم.
متاسفم.روزهای که مردم باید در عزای سرور و سالار شهیدان شرکت کنند باید برن سر کار.عید که خانواده ها یه تعطیلاتی دارن که دور هم باشن برن مسافرت باید برن سرکار.به نظر شما این درسته؟
تعطیلی هرچی بیشتر بهتر!!
با سلام به تابناک
جهت اطلاع شما من چندین بار نظراتم را ارسال کرده ام اما هیچکدام منعکس نشده است. این بار هم امیدی نیست.
ای کاش پیش از تصویب هر طرح و لایحه ای عواقب، نتایج و حتی قضاوت جامعه در خصوص آن قوانین توسط متولیان بصورت دقیق و آماری مورد بررسی قرار می گرفت تا حداقل شان قانون و قانون گذار حفظ شود. نمونه بارز آن افزایش تعطیلات عید فطر و حالا بحث کاهش تعطیلات !!!
من بهعنوان یک شهروند ایرانی به شخصه با حذف تعطیلی تاسوعا و شهادت امام رضا شدیدا مخالفم
تاسوعا و عاشورا پایه های دوام دین در بین شیعان هستند
با حذف تعطیلات مذهبی آمار کار مفید افزایش نمی یابد یه فکری واسه درست کار کردن کارمندان در روز های غیر تعطیل بکنید.
در خیلی از شهرهای ایران در ظهر تاسوعا مراسم ها ی مختلف برگزار میشه، تاسف برای این افراد
این تعطیلی ها یی که ذکر شده در واقع تعطیلی نیستن و اثر تربیتی بزرگی دارند ومردم هم در این روز ها استراحت تعطیلی وار ندارن این تعطیلی ها به مراتب اثرش از ی ک روز کار برای کشور مردم وبهروری بیشتر است
خواهشمندم نظر منو بزنید
اگر مسئولان واقعا به فکر ترویج دین می باشند ودغدغه دین دارند بهتر است به مناسبت های مختلف در اداره برنامه هایی (ازجمله سخنرانی عزاداری جشن)را با حضور کارمندان برگزار کنند که هم به این ترتیب می توان از پراکندگی مراسم جلوگیری کرد و هم خیلی ها را از بی برنامگی نجال داد وهم بیت المال را هدر نداد
حضرت امام رحمت الله علیه فرمودند: پانزده خرداد را برای همیشه عزای عمومی اعلام می کنم.
اما سؤال من این است که آیا عزای عمومی معادل تعطیل عمومی است؟ چرا در کشور ما بزرگداشت یک روز (شادی یا عزا) را با تعطیلی برابر گرفته ایم؟
بله تعطیلات باید کمتر بشن
چیزی که واضح و مبرهن است هر کدام از این روزهای تعطیل برای عده ای از مردم که مطمئنا عقاید و دلایل خاص خود را دارند قابل قبول و یا غیر قابل قبول است. پیشنهاد می کنم که سایت تابناک این موضوع را نیز در بین طیف وسیع خوانندگانی که دارد به نظر سنجی بگذارد
جالبه که ما بعد از امارات کمترین تعطیلی رو در جهان داریم
حالا حدف از کار چی بوده خدا داند
حذف تعطیلی تاسوعای حسینی؟؟؟؟!!!!!!لطفا حرفشوهم نزنید
اگر به فکر تولید و پیشرفت کشور هستند باید تعطیلات کاهش یابد. مثلا صبح روز تاسوعا که ساعات کار ادرات می باشد هیچ دسته و مراسمی نیست و نباید تعطیل گردد.
واي به حال ما كه سيزده بدر تعطيل باشد ولي شهادت امام رضا و تاسوعا نه
با توجه به تعطیلات سایر کشورهاتعطیلات ایران زیاد نیست مشکل تعطیلات بدون برنامه است.مانند بین التعطیلیات یا دیرتر شروع کردن کار در روزهای قدر.از همه این حرفها گذشته مگر کارمندان در روزهای عادی کار می کنند که شما نگرانید همه میدانند که در فاصله 20 اسفند تا 20 فروردین تقریبا همه کارها تعطیل است.کارمندی که اگر در هفته اخر اسفند به او مراجعه کنی با عصابنیت به شما می گوید برو بعداز تعطیلات بیا فکر می کنید روز 29 کار می کند.از ان بدتر تعطیلات خود مجلس است که نصف سال تعطیلند.
خوب است. اما نه عالی!
تولد ائمه معصومین میتواند بصورت جشن در اول ساعات اداری در ادارات و مدارس و سازمانها باشد و یک زمان برای تعامل و نزدیک شدن بین همکاران و محصلین و مأثر تر برای جامعه باشد.
حالا شما چرا ناراحتید؟اگه نیت عزاداریه بدون تعطیلی هم میشه کرد.
ايا واقعا تعطيلات رسمي ايران زياده؟ ما در هفته فقط جمعه تعطيل هستيم ولي اكثر دنيا 2روز در هفته تعطيل مي باشند مشكل ما در جاي ديگر است
مثل اینکه نماندگان دقت نکرده اند که سال جدید در روز ۲۹ اسفند تحویل می شود و نه ۱ فروردین و اصولا نمشود تا ۱ ساعت قبل از سال تحویل سر کار بود!!!
مشکل تعطیلات ایران، رسم غلط بین التعطیلین است. رسم غلط دیگر، این است که در روزهای ماقبل تعطیلات و چه بسا بعد از تعطیلات، فعالیتهای اداری و آموزشی بصورت غیر فعال در می آید.
در همه دنیا ادارات و دانشگاهها تا روز 30 دسامبر ساعت 5 بعد از ظهر کار می کنند و روز 31 دسامبر و اول ژانویه تعطیلند، اما ما برای عید نوروز تقریبا از 20 اسفند تا 15 یا 20 فروردین بسیاری از امور آموزشی و اداری در حال توقف است.
شاید یک راه تصحیح تقویم آموزشی مدارس و دانشگاهها است. به صورتی که مدارس به جای تعطیلات طولانی و سه ماهه تابستان، تعطیلات یک هفته ای، دو هفته ای یا سه هفته ای در مناسبتهایی نظیر نوروز، محرم و عید فطر داشته باشند.
دانشگاهها نیز تقویمشان از 15 فروردین شروع ترم اول تا 15 مرداد (با امتحانات) و از 15 شهریور تا 15 دیماه ترم دومشان باشد. و در مناطقی که میسر است، ترم کوتاه مدت زمستانی (مشابه ترم تابستان در دیماه تا اسفند ماه) برگزار شود. به این شکل از دست تعطیلات ناخواسته ناشی از برف زمستان ، و دو تکه شدن نیسال دوم فعلی دانشگاهها بواسطف تعطیلات نوروز جلوگیری می شود.
تعطيلات قمري خيلي زيادند بايد كمتر بشن
شايد كسي كه اين پيشنهاد رو داده عزاداري مردم اردبيل رو نديده ، ما آذري ها حتي كار كردن تو اين روز را براي خودمون حرام ميدونيم ، چطور دولت ميخواد به كارمندا بگه اين روز بريد سر كار !!!
من خودم امسال اربيل عراق بودم به هزار بدبختي خودمو واسه تاسوعا حسيني رسوندم اردبيل اونوقت اينا ميگن تاسوعا نبايد تعطيل باشه ! جلل خالق !!!
چه اشکالی دارد تعطیل نباشد و عزاداری هم صورت گیرد؟
ائمه بزرگوار با عدم تعطیلی و کار و تلاش بیشتر خشنود می شوند.
حالا اگه این تعطیلی رو برداشتین سرعت پیشرفت علمیمون بالاتر میره؟
. صبح روز تا سوعا منزل پدرمان مراسم داريم.
تاسوعا وشهادت امام رضا(ع) را نباید تعطیل کرد.
بر خلاف اینکه گفته می شه ایران تعطیلی زیاد دارد ولی حقیقت این است که اینگونه نیست. به طور مثال در بیشتر کشورها آخر هفته دو روز تعطیل است (شنبه ها و یکشنبه ها) . تعداد شنبه ها 48 روز می شود .(در نظر داشته باشید تهران را ملاک قرار ندهید کل ایران را حساب کنید) این به غیر از تعطیلات متفرقه مثل کریسمس یا عید پاک یا در آمریکا روز استقلال و چیزهای دیگر. این هم مثل قیمت بنزین هست که می خواستند گران کنند گفتن در ایران از کشورهای عربی هم ارزون ترهست بعد معلوم شد اینگونه نیست. مشکل دیگر مغایرت تعطیلات ما با کشورهای دیگر هست. یعنی اینکه در ایران از ظهر پنجشنبه ادارات تعطیل هست تا صبح جمعه و در کشورهای دیگر از صبح شنبه تعطیل هست تا صبح دوشنبه یعنی ما چهار روز کاری را عملا از دست می دهیم. ضمن اینکه طبق پژوهشها تعطیلات هدر رفتن وقت نیست بلکه از لحاظ روانی برای جامعه بسیار مفید است. مجلس و مسولان اگر می خواهند کاری کنند فکری به حال افزایش ساعات کارمفید باشند. وقتی آمار میگوید ساعت مفید کاری یک تا دو ساعت هست حالا کم کردن 2 روز تعطیلی چه فرقی برای مملکت دارد؟
این مرکز بهتر است بجای کاهش تعطیلی های سراسری ، به حذف تعطیلات پنج شنبه تهرانی ها (54 روز در سال) اقدام فرماید، یا تعطیلی پنج شنبه ها را به تمام استانها تعمیم دهند تا تبعیض در روزهای تعطیلی مردم کمتر شود ونه فاصله رفاهی مردم بیشتر.
تعطيلات اول هر سال اسما چهار روز ولي عملا حداقل چهارده روز اگر سيزدهم فروردين روز چهارشنبه نيفته! كه در اين صورت ميشود شانزده روز !
هر کاری هم که بشه تاسوعا رو خودمون تعطیل میکنیم نمیریم سر کار...!
بسیار عالی است - حتما که نباید تعطیل باشد تا مردم عزاداری کنند . آیا به همان میزان که برای عزاداری ها برنامه دارید برای جشن ها هم چنین کارهائی میشود ؟؟؟ خیر .
بهتر است روز 12 و13 فروردين حذف شود تا 5 6 روز وسط هم آزاد شود نه تاسوعا که همه مراسم عزاداريدارند
والا نگا نکنین که خیلیه ، خیلی از این روزاش میفته روز جمعه از شانسمون
بالاغیرتا مخالفت نکنید. به خدا راندمان در ایران پایین است. من بارها با دوستان خارجی ام بحث کردم و تقویم بیش از 10 کشور دنیا را مطالعه کردم. تعطیلاتمان هم زیاد و هم پراکنده است. یعنی به فرض تعطیلی یکروزه هیچ فایده ای برای کارمند و کارگر ندارد.
برای چه واکنش؟ هر چه این تعطیلی ها کم بشه برای اقتصاد بیمار ما یهتره
اگر فقط روزهای بین التعطیل حذف شود کافی است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان