بازدید 22854
کیوسک بین‌المللی «تابناک»

واکنش‌های بین‌المللی به انتشار گزارش جدید آژانس

‌ همان گونه که انتظار می‌رفت، در پی انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران، موجی رسانه‌ای علیه ایران به راه افتاده که فارغ از انتشار خود این گزارش و جنبه‌های گوناگون آن، موضع‌گیری‌های گوناگون رسمی و غیررسمی بخش مهمی از آن را تشکیل می‌دهد. در عین حال، دولت فرانسه از ارائه پیشنهادی جدید به ایران در مذاکرات پیش روی خبر داده است.
کد خبر: ۳۰۴۳۵۸
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۰ 22 February 2013
‌ همان گونه که انتظار می‌رفت، در پی انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران، موجی رسانه‌ای علیه ایران به راه افتاده که فارغ از انتشار خود این گزارش و جنبه‌های گوناگون آن، موضع‌گیری‌های گوناگون رسمی و غیررسمی بخش مهمی از آن را تشکیل می‌دهد. در عین حال، دولت فرانسه از ارائه پیشنهادی جدید به ایران در مذاکرات پیش روی خبر داده است.


به گزارش «تابناک»، روزنامه «واشنگتن پست» با انتشار تحلیلی، گزارش جدید آژانس را حاکی از ارسال سیگنال‌های مبهم و درهم از سوی ایران به جامعه جهانی ارزیابی می‌کند.
این روزنامه می‌نویسد در آستانه مذاکرات با قدرت‌های جهانی، ایران به طور همزمان پدال‌های گاز و ترمز را در برنامه هسته‌ای خود فشار می‌دهد و ضمن افزایش سرعت غنی‌سازی اورانیوم، حجم اورانیوم غنی شده خود را کاهش می‌دهد.

این روزنامه در ادامه ضمن اشاره به بخش‌های گوناگون گزارش آژانس، می‌نویسد سانتریفیوژهای جدید نصب شده در تأسیسات هسته‌ای نطنز، چهار برابر کارآمد‌تر از سانتریفیوژهای موجود هستند. با این حال، این روزنامه تلاش دارد در مطلب خود با انتشار نقل قول‌ها و اشارات گوناگون، اقدام ایران در نصب این سانتریفیوژ‌ها را «تحریک آمیز» و «ناقض تعهدات بین‌المللی» جلوه دهد. 


خبرگزاری «رویترز»، موضع ایالات متحده نسبت به گزارش جدید آژانس و همچنین مذاکرات هسته‌ای پیش رو در قزاقستان را منتشر کرده است. به نوشته این خبرگزاری، «جی کارنی»، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده در صورتی که ایران نتواند نگرانی‌های جامعه جهانی درباره برنامه هسته‌ایش را از میان ببرد، با «انزوا و فشار بیشتر» روبه‌رو خواهد شد.

کارنی همچنین ضمن تکرار ادعاهای همیشگی مقامات آمریکایی گفته پنجره دیپلماسی برای ایران باز است، اما این پنجره برای مدتی نامحدود باز نخواهد ماند. وی همچنین با انداختن مسئولیت موفقیت یا عدم موفقیت مذاکرات آتی هسته‌ای به گردن ایران، گفته این بر عهده ایران است که در این مذاکرات وارد مباحثات «بنیادین» شود.


رژیم صهیونیستی نیز نسبت به گزارش جدید آژانس واکنش نشان داده است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اظهاراتی مدعی شده ایران بیش از همیشه به توانایی ساخت بمب هسته‌ای نزدیک شده است.

به نوشته این خبرگزاری، در بیانیه‌ای که دفتر نتانیاهو منتشر کرده، آمده گزارش آژانس «ثابت می‌کند ایران با سرعت به خط قرمزی که نخست وزیر در سخنرانی خود در سازمان ملل ترسیم کرد، نزدیک می‌شود».

در این بیانیه همچنین با اشاره به سفر آتی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به سرزمین‌های اشغالی تأکید شده بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای، نخستین موضوعی خواهد بود که نتانیاهو درباره آن با اوباما سخن خواهد گفت. 


به جز موارد نامبرده، دولت انگلیس نیز نسبت به این گزارش جدید به اعلام موضع پرداخته و آن را «مایه نگرانی» دانسته است. به نوشته خبرگزاری کویت، دولت انگلیس نسبت به نصب سانتریفیوژهای جدید در نیروگاه هسته‌ای نطنز، «عمیقاً ابراز نگرانی کرده است». این دولت با انتشار بیانیه‌ای مدعی شده اقدام ایران نقض دوباره قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین نشانه‌ای آشکار مبنی بر این است که ایران مایل به فراهم آوردن تضمین‌های لازم درباره برنامه هسته‌ای خود برای جامعه بین‌المللی نیست. در این بیانیه همچنین آمده زمان انجام این کار که درست پیش از ملاقات شورای حکام آژانس و نیز مذاکرات ایران با ۱+۵ بوده، انگلیس را نگران و ناامید ساخته است.


اما در پایان، در خبری فارغ از موضوع گزارش جدید آژانس ولی در عین حال مرتبط به موضوع هسته‌ای، فرانسه تأیید کرده گروه ۱+۵ در مذاکرات قزاقستان پیشنهاد جدیدی به ایران خواهند داد.

به نوشته روزنامه «دیلی استار» لبنان، جانشین سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اعلام کرده این پیشنهاد جدید، دربردارنده عناصر مهم جدیدی خواهد بود. وی همچنین گفته: «ما امیدواریم که ایران با روحیه‌ای سازنده وارد این مذاکرات شده و آماده باشد با جزییات و از چشم اندازی جدید، جنبه‌هایی از برنامه هسته‌ای خود را که ناآشکار مانده مورد بحث قرار دهد. وی مدعی شده غرب در این مذاکرات خواهان به دست آمدن نتایجی قطعی و آشکار است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷۳
انتشار یافته: ۲۷
اشتباه استراتژیک فاحش ایالات متحده نشان می دهد به رغم تصور مسوولان کاخ سفید تحریمهای مستمر بر علیه ایران باعث انزجار بیشتر مردم از این کشور و متحدانش می شود. تصور خانم کلینتون مبنی بر افزایش تحریمها و این که این مساله باعث تحریک و نارضایتی مردم ایران می شود یک تصور غلط بود و امروز ایران اسلامی بیش از هر زمان از آمریکا و هم پیمانانش منزجر هستند و مصمم تر از هر زمان دیگر به هدفشان ادامه می دهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
ببخشید این هدف دقیقا چی هست؟کی بهش می رسیم؟چه بهایی داره این هدف؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
منفی دهندگان هر روز بیشتر عاشق آمریکا میشن!!
وجود چنین افرادیه که باعث میشه صهیونیزم جهانی ذره ای به نتیجه دادن تحریم ها امید ببنده.
با خواندن اخبار مربوط به مذاکرات‏، کاملا مشهود است که صدای ایران در این رسانه ها جایی ندارد و آنچه که به گوش نمیرسد فریاد است. به نظر میرسد که تنها جایی که اجبارا صحبتهای ایران منتشر میشود، همزمان با برگزاری نشست باشد... لذا برای همراه کردن افکار عمومی دنیا، باید مذاکره کننده ها، دقیقا قبل از آغاز نشست، بیانیه ای قرائت کنند که دربرگیرنده عدم تمایل ایران به ساخت بمب هسته ای و تحمیل فشارهای یکجانبه آمریکا به ایران و جهان به بهانه چنین تهدیدی است و از مردم دنیا بخواهند که در مقابل این ظلم و بی عدالتی سکوت نکنند... به رسانه ها هم بگویند، اگر ادعای آزاد بودن دارید و اگر واقعا در بند آمریکا و صهیونیست نیستید، این بیانیه را عینا به گوش جهانیان برسانید.
روز از نو روزی از نو باز شروع شد بس کنید چرا ول کن نیستید؟ چرا به کشوری که نه درنیت ودرعمل کاری رو انجام نداده فشار بیخود وارد میکنید؟
نتانیاهو هیچی نیست ، در حد و اندازه ی ایران هم نیست که در مورد مسائل ایران واسه خودش نظر میده
کاش ما تو ایران چند تا سایت قوی خارجی مثل رویترز یا واشنگتن پست داشتیم به زبان انگلیسی از طریق این کانال به مردم دنیا پست فطرتی دیپلمات هاشون رو نسبت به ایران ثابت میکردیم
آولا آنها هنوز ایران اسلامی را نشناخته یا خودرا به کرگوشی میزنند !!!
آقای جی کارنی اولا جامعه جهانی شامل صدها کشور میباشد نه آمریکا دوما مدت دوسال است کرارا تکرار میکنید زمان برای ایران محدود است مثلا میخواهید چکار کنید؟ دیگر کاری نمانده که شما انجام ندهید بنظرم زمان برای شما محدود است آمریکا وفرزند نا مشروعش خوب میداننددرگیری باایران مساوی با نابودی حداقل فرزند نامشروعش میباشد پس زیاد قلدربازی نکنید.
امیدوارم این مذاکرات نقطه سر خط نباشد.
دیگه خسته شدیم از شنیدن کلمه ی مذاکره... بچه ی ۴ ساله هم از مذاکرات آتی حرف میزنه...
کی هست ندونه فرانسه و انگلیس و امریکا را یهودیها بهتر بگم صهیونیستهامی چرخونند.خدا ریششون را بخشکونه نه بدست ما بدست جهانیان
كشورهاي غربي ووايستگان آنها اول دررفتارخودشان كه بازورگويي وبي منطقي همراه است تجديدنظركنندسپس ازايران انتظارانعطاف راداشته باشندآنها به نيكي ميدانندكه ايران مخالف سلاحهاي غيرمتعارف بوده وهست ولي نميدانيم چرااصراردارند كه ايران مثل خودشان بي منطق شود
شما رو به خدا یکم کوتاه بیایید . ملت له شدن زیر این همه فشار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
کاش با یه کم کوتاه اومدن مشکل حل میشد. وقتی میدونیم حل نمیشه چرا باید کوتاه بیایم؟ مگه تا حالا امربکا امتحانشو پس نداده؟ آدم عاقل چند بار باید از یه سوراخ گزیده بشه تا بفهمه نباید اونکارو انجام بده؟ هان؟؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
له نشده عزيزم اگر اين مسئولين يكم مديريت داشتن الان وضعيتمون اين نبود از چي كوتاه بيايم ؟ يعني 8 سال تلاش بخاطر فشار هيچ
ایران با روحیه ای سازنده وارد مذاکرت میشه ولی غربیها با نیت بد خواهانه!انها بالاخره روزی ایران هسته ای رو باید بپذیرند.
به روباه گفتن شاهدت كيه ؟ گفت دمم
خوب معلومه آژانس هميشه حرف دل غرب رو ميزنه
غرب ميخاد سوار ايران بشه كه هيچ وقت به آرزوش نميرسه
باید ایران هم در برابر افزایش تحریم ها درصد غنی سازیشو بالا ببره تا بتونه برای گفتگو با 5+1 قدرت چانه زنی بیشتری در باره تحریم ها داشته باشه
اگر ایران شروع کند به آموزش کشورهای مختلف در باره غنی سازی اورانیوم و برای خودش بازار جدیدی درست کند چه اتفاقی در غرب خواهد افتاد؟
به نام خدا
ما باید ابتکار شاه عباس صفوی را سرمشق کارمان قرار دهیم و ان اینکه شاه عباس ابتدا بصورت صوری با عثمانی صلح کرد و برخی از شهرها را به انان واگذار کرد و سپس به جنگ ازبکان رفت و انان را شکست داد و سپس شهرهای از دست رفته را مجددا از عثمانی پس گرفت.....بنابراین ما میتوانیم بصورت موقتی غنی سازی اورانیم را متوقف کنیم تا ابها از اسیاب بیفتد تا بعد!...لطفا منتشر شود.
ایران باید بمب هسته ای رو تولید و سپس آزمایش کنه> بعد از اون دیگه همه میدونن که ایران بمب داره و تمام قائله ها ختم میشه و ازون به بعد از ایران هسته ای میترسند و اسرایی هم دیگه جرات دری وری گفتن نداره.خواهش میکنم پخش کنید
لطفا احساسی و از رو تعصب نظر ندین. بیاین یکپارچه و منطقی باشیم هموطنا
باید ما هم بمب اتمی داشته باشیم چرا پاکستان و هندوستان داشته باشند امریکا و کشورهای غربی ما را بیچاره کردند حالا وقت ان است که حقشونا بزاریم کف دستشون زندگی را بر ما حرام کردند همیشه هر وقت ایران خواست پیشرفتی کنه یک بازی در اوردند ولی این دفعه از ان دفعه ها نیست ما ایستاده ایم حتی به قیمت جانمان
تنها خبرگزاری که قسمت روزنامه های خارجی داره تابناک هست که روی کییوردهای درستی هم در مسائل روز مطلب جمع میکنه
ازتون خواهش میکنم مطالب از خبرگزاریهای بیشتر در مورد مسائل ایران مخصوصا سیاست خارجی بزارین تا بدونیم چی کار میکنن خارجیا
بنا به نظريه توين بي، يك تمدن به تناسب دشمن هايي كه دارد و تعداد دشمني هايي كه عليه او صورت مي گيرد قدرتمند مي شود و نبود دشمن و يا عدم تحرك دشمن عليه يك تمدن، منجر به زوال و نابودي آن ملت خواهد شد پس اين دشمني ها در نهايت به سود ماست چراكه ما را براي مقابله قدرتمند مي سازد و مانع از خواب مي گردد.
اين صهيونستها تا 10 سال ديگه هم كه اين مسئله كش پيدا كنه باز ميگن ايران داره به ساخت بمب اتمي نزديك ميشه
در صورتي كه ساخت اين بمب اتمي اينقدرهم سخت نيست واگر ايران ميخواست همونطور كه مقام معظم رهبري فرمودن تا الان ساخته بود
اگر از بمب اتم اينقدر ميترسن چرا خودشون نگهداري ميكنن ؟!
بسمه تعالی: بنظر من این حرفها همه تکراریست.منطق حکم می کند که اولا ایران تعهدی بصورت سند بین المللی در آمورد و به سازمان ملل بدهدو سپس آنرا بصورت جهانی در روزنامه ها منتشر کندو همزمان غنی سازی را موقتا متوقف کند تا حسن نیت خود را به جامعه بین المللی ثابت نماید.سپس در مذاکره شرکت نماید.انشاءا....موفق می شود.ایران اسلامی قلب من است .
بخدا قسم اگر قرار باشد تحريمها بيشتر ازاين طول بكشد روزه خواهم گرفت وكمتر مي خورم تا بيشتر در مقابلشان مقاومت نمايم فكر اينكه از مواضع انقلاب يك قدم به عقب برگردم هم در سر ندارم وپشت سر رهبرم در مقابل تمام عالم مي ايستم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل