تعرفه واردات خودرو جان چند نفر را می‌گیرد؟ + جدول تعرفه‌ها

تعرفه سنگین واردات خودرو در کشور که همزمان با آغاز به کار صنعت خودرو برقرار شد، اکنون و بیش از گذشت چهار دهه همچنان برقرار است، حال آن که نگاهی به وضعیت تعرفه واردات در کشورهای غول در صنعت خودروسازی، نشان می‌دهد که رمز موفقیت در صنعت خودروی این کشور‌ها چه بوده است!
کد خبر: ۳۰۳۷۳۹
| |
56387 بازدید
|
تعرفه سنگین واردات خودرو در کشور که همزمان با آغاز به کار صنعت خودرو برقرار شد، اکنون و بیش از گذشت چهار دهه همچنان برقرار است، حال آن که نگاهی به وضعیت تعرفه واردات در کشورهای غول در صنعت خودروسازی، نشان می‌دهد که رمز موفقیت در صنعت خودروی این کشور‌ها چه بوده است!

به گزارش «تابناک»، در کشور ما از دهه گذشته و تقریباً همزمان با پا گرفتن صنعت خودروسازی در کشور، شاهد تعرفه‌های واردات خودرو با ارقامی بیش از حتی ۱۰۰ درصد بودیم؛ منطقی که آن زمان برای یک چنین تعرفه‌ای در نظر گرفته شده بود، حمایت از صنعت خودرویی بود که تازه در کشور پا گرفته و نیاز به آن داشت تا در برابر هجوم خودروهای وارداتی از کشورهای غول تولیدکننده خودرو حمایت شود.

بنا بر این گزارش، این روز‌ها بیش از چهار دهه از تولد صنعت خودرو در کشور می‌گذرد و همچنان تعرفه بالایی برای واردات خودرو به کشور داریم. اکنون تعرفه اسمی واردات خودرو در کشور ۹۰ درصد است که با توجه به افزایش نرخ ارز در کشور، می‌توان حدس زد با یک چنین تعرفه‌ای و چنین نرخ ارزی به علاوه مالیات بر ارزش افزوده، واردات یک خودرو از بیرون کشور با چه رقمی تمام خواهد شد!

این در حالی است که انحصار تولید خودرو در کشور با برقراری یک چنین تعرفه سنگینی بر واردات، حاشیه امنی برای تولیدکنندگان درست کرده که خودروی تولیدی را با هر استاندارد و کیفیتی و با هر شرایط دلخواهی تحویل مصرف کننده ایرانی می‌دهند که البته نتیجه آن، صرف‌نظر از هزینه‌های اقتصادی، سالیانه چند هزار کشته و مجروح در جاده‌های کشور به دلیل نبود استاندارد لازم در این خودرو‌هاست.

به دقت که نگاه کنیم، درمی‌یابیم در این چند دهه، منطق تعرفه واردات خودرو اساساً تغییر کرده است؛ منطقی که یک زمان در راستای حمایت از یک صنعت نوپا و نیازمند توجه برقرار بود، امروز هم برقرار است؛ با این تفاوت که از یک صنعت انحصاری و با شبکه گسترده اقدامات مهندسی شده برای زنده نگه داشتن انحصار حمایت می‌کند.

تعرفه واردات خودرو در کشور با گذشت بیش از چهار دهه از زمان آغاز صنعت خودروسازی، هنوز تعرفه‌ای سنگین و کمرشکن است و نه تنها منجر به آن نشده که خودروسازان کشور دست به تولیداتی استاندارد و قابل رقابت با سایر تولیدات جهانی بزنند، بلکه تبدیل به یک امتیاز ویژه برای آنان شده تا همچنان بدون ترس از هیچ رقیب خارجی، به انحصار و فشار خود بر مصرف کننده ایرانی ادامه دهند.

نگاهی به وضعیت تعرفه واردات خودرو در کشورهای بزرگ تولید کننده خودروی جهان نشان می‌دهد که اکنون ایران در این حوزه چه وضعیت اسفناکی دارد. تنها کافی است به کشور چین توجه کنید که اکنون با بیش از هجده میلیون تولید خودرو در سال، چه وضعیتی دارد. تعرفه واردات در این کشور که تا سه دهه گذشته، ۲۶۰ درصد بود، اکنون به ۲۵ درصد کاهش یافته است.

آیا تعرفه واردات، رمز موفقیت این کشور‌ها در تبدیل شدن به غول‌های صنعت خودروسازی است؟ آیا تعرفه واردات بوده که توانسته این درجه از کارایی و کیفیت را در صنعت خودرو این کشور‌ها رقم بزند؟ آیا ما با برقراری یک چنین تعرفه سنگینی، توانسته‌ایم حتی به گرد پای این کشور‌ها در صنعت خودرو برسیم؟

البته لزوم حمایت از تولید داخلی بر هیچ کس پوشیده نیست؛ اما آنچه اکنون مشخص است، این که خودروسازان این حمایت را همیشگی پنداشته‌اند و گویا همین گونه هم هست. در غیر این صورت، چرا هیچ زمان مشخصی برای پایان دادن به این حمایت در نظر گرفته نشده تا خودروسازان کمی به خود بجنبند و دست به کار شوند؟

البته دولت در مصوبه اخیر خود برای خودرو سازان آورده است که تا پنج سال آینده، تعرفه واردات باید ۲۵ درصد (هر سال ۵ درصد) کاهش یابد! یعنی تا پنج سال آینده هنوز تعرفه واردات خودرو در کشور برابر با ۶۵ درصد (بیش از دو برابر کشور چین) خواهد بود!

هم‌‌اکنون پرسش اینجاست که تا پنج سال آینده، چه میزان دیگر اجحاف در حق مصرف کننده ایرانی باید روا داشته شود و چه تعداد دیگر باید در جاده‌های کشور جان خود را به دلیل نبود استاندارد لازم در خودروهای داخلی و دسترسی نداشتن به خودروهای روز دنیا از دست بدهند؟ چند نفر دیگر باید قربانی افزایش قیمت‌های همیشگی خودروسازان شده و از خرید خودروی ایرانی برای همیشه پشیمان شوند؟ خوب است دولت و مسئولان یک ‌بار هم که شده، پاسخ این پرسش‌ها را شفاف بگویند.
اشتراک گذاری
سلام پرواز
سفرمارکت
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۷۲۰
انتشار یافته: ۱۱۷
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
اگر از اول واردات اتومبیل بود .
و کارخانه نداشتیم
اینقدر کشتار جاده ای نداشتیم
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
تابناک جان لطفا به کمک کارشناسان اقتصادی مجرب این قضیه را تا مجلس شورای اسلامی دنبال کن، نیازی به حضور ملت هم بود تو همین سایت یک فراخوان مردمی بزن ما باهاتیم تا انشاالله دست رانت خواران از این صنعت مهم و پولساز کشور کوتاه شود.
محمد
| United Kingdom |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
میدونید اگه واردات آزاد بشه بخور بخوره چند نفر تعطیل میشه؟ کسایی که قدرت زیادی هم دارن.عمرا نمیذارن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
بزرگترین ظلم به مردم در صنعت خودرو شکل می گیرد و جز رانت خواری برای یک عده خاص چیزی جز بدبختی عاید مردم نمی شود چون جان مردم برای برخی مسئولین ارزش ندارد هر سال با خودروهای بی کیفیت در جاده ها جان هزاران نفر به خطر میافتد و آب از آب تکان نمی خورد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
تعرفه مهم است ولی کاش خودروسازان هم سرمایه رانیشان را در همان صنعت سرمایه گذاری می کردند نه هتل سازی در ارمنستان و خرید سهام سایر شرکت ها
خوب لابد این کار را اگر نکنند سودشان تامین نمی شود
باز هم مشکلی نیست می توانند کلا خودروسازی را جمع کرده و به هتل سازی بپردازند
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
دقت کردید همین گاریارو موقع صادرات به کشورهای دیگه به نصف قیمت میدن ؟!!
اگه این قیمت میصرفه چرا به مردم خودمون نمیدن ؟!!!!
ans
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
تابناك جان با جديت اين موضوع انحصاري بودن خودروي به ظاهر ملي ... رو پيگيري كن.تو تنها نيستي و يك ملت پشتتن.مهم اينه كه تو صداي خاموشه مردمي.خدا اجرتون بده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
البته ملت بعد از اينكه از صف خريد امدند بيرون و صف ديگه اي براي خريد خودرو نبود ميان پشت تو !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ali
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
اين آقايون ايران خودرو و سايپا كجاين تا ببينند نظرات مردم رو تو سايت تا بفهمند كه مردم از هيچكدوم از محصولاتشون راضي نيستن.بخدا ديگه هيچ جاي دنيا اينقدر به مردمشون ظلم نميكنند كه اينها دارن ميكنند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
فکر کنم اون قسمت به ظاهر ملی رو اضافه نوشتید
ali
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
ما حاضریم یک کمپین حمایت از حقوق مصرف کننده در مورد اتوموبیل راه اندازی کنیم.
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
چرا اصرار دارین تو صنعت خودرو خودکفا بشین. به جاش تو کشاورزی خودکفا بشیم که از واردات برنج نامرغوب هندی و گندم و میوه و خیلی چیزای دیگه خلاص بشیم. صنعت تولید خودروی داخلی امتحانش رو بارها با نمره مردودی پس داده. تو رو بخدا جمعش کنید و وارداتش رو آزاد کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
من تو ایران خودرو کار میکنم و به دلیل وجدان درد با حرف شما موافقم .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
احسنت
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
کاملا موافقم!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
تابی لطفا اسم و رسم چند تا از وارد کننده های خودرو رو بگو ببینیم شایعات راسته یا نه سنگ مردم و به سینه می زنی یا برو بچ وارد کننده .
لطفا وابستگی های سیاسی و حزبی و ...دوستان واردد کننده و سودهای ناقابلشون و بنویس
بالاخره بقول ... با ماهی دو میلیون که نمی شه زندگی کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
وقتی واردات خودرو آزاد بشه با تعرفه پایین هر کسی می تونه بره اتومبیل مورد علاقه شو بیاره حالا یکسری به خاطر گارانتی و خدمات خو مسلما سود خواهند برد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
حمايت از خودرو ساز داخلي سرپوش است براي منافع شخصي و گروهي
چقدر ساده لوه هستيم ما
تجربه دنيا ميگه كه در رقابت ادما و كشور ها و توليدات رشد ميكنن و اگر رقابت تو دنيا نبود فكر كنم ادم هنوز هم در دوره پارينه سنگي زندگي ميكرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
ساده لوح
آرین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
ممنون تابناک عزیز. واقعا عالی بود. ولی سنگ پای قزوین که از رو نمیره.
میرزایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
تنها راه این است که , از خودروسازان خارجی دعوت شود در ایران کارخانه تولید خودرو ایجاد نمایند با ***مدیریت کامل خودشان*** و کارگران ایرانی( فقط باید بیش از یک کارخانه تولیدی دعوت شود).در این صورت
1- کارگران بیکار نمی شوند.
2-کیفیت بالا
3-انتقال تکنولوژی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
این راه حل خوبیه فقط بدیش اینکه جیب بعضیا خالی می مونه و شروع میکنن .....از این حرفای بی سروته.
احسان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
عزیز من دوباره ایرانی ها میرن قاطی میشن باهاشون و دوباره همون آش و همون کاسه
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
گل گفتی اما کو گوش شنوا انهایی که باید ............سوار میشوند .
فرياد بي صدا
|
-
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
آنچه البته به جايي نرسد فرياد است ، من خاموشم تو نيز خاموش باش
برچسب منتخب
# خروج از ان پی تی # مکانیسم ماشه # جنگ ایران و اسرائیل # عملیات وعده صادق 3 # مذاکره ایران و آمریکا # آژانس بین المللی انرژی اتمی # حمله آمریکا به ایران # حمله اسرائیل به ایران # اسنپ بک
نظرسنجی
مهم‌ترین اولویت دولت چه باید باشد؟
الی گشت