بازدید 27341
به بهانه ورود خواننده‌های زیرزمینی به فضای قانونی

جذب سینا حجازی و شهرام شعرباف به ضرر چه کسی تمام شد؟

باید این پرسش را پیش کشید که این پروسه تا کجا استمرار خواهد داشت و آیا خواننده‌های دیگری که پرسابقه‌تر بوده‌اند و وضعیت مشابه این دو جوان را دارند، می‌توانند وارد فضای موسیقی داخلی شوند و به جمع مجاز‌ها بپیوندند، یا این مجوز با اما و اگرها و ناگفته‌هایی همراه است؟ همچنین باید پرسید آیا مدیران فرهنگی اندکی دیر به فکر جذب همه ظرفیت‌ها برای مقابله با جذابیت‌های کاذب شبکه‌های ماهواره‌ای نیفتاده‌اند؟
کد خبر: ۳۰۳۱۹۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۳:۲۲ 16 February 2013
در چند سال اخیر، رویکردی متفاوت برای باز کردن آغوش روی آن دسته از اهالی موسیقی که وارد باند بازی‌های سیاسی مخالفان کشور نشده‌اند و در عین حال موسیقی‌هایشان در چهارچوب استانداردهای فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد است، در دستور کار قرار گرفته و برخی از خوانندگان و نوازندگان جوان که یا جزو خوانندگان زیرزمینی به شمار می‌رفتند و یا در خارج از کشور بودند و شرایط فوق را داشتند، دعوت به کار شده و وارد فضای رسمی موسیقی ایران شدند، اما آیا این اتفاق، رویکرد مثبتی است؟

به گزارش «تابناک»، با ریشه‌یابی موسیقی زیرزمینی ایران، گروه «اوهام» با محوریت شهرام شعرباف، قطعاً یکی از پرسابقه‌ترین گروه‌هاست که با همراهی شاهرخ ایزدخواه و بابک ریاحی‌پور در تهران تشکیل شد و پس از عدم صدور مجوز آلبوم این گروه در سال ۱۳۷۸، با انتشار آلبوم این گروه در فضای اینترنت و خروج شعرباف از ایران، عملاً این گروه تغییر وضعیت داد و پس از این سلسله رخدادها، برخی آهنگ‌های این گروه منتشر شد.

این گروه البته هیچ‌گاه آهنگ‌های سیاسی نخواندند و اشعار حافظ و دیگر شاعران را در قالب موسیقی راک و سبک غربی خواندند که گاه دارای سبک و شیوه استانداردی شده بود و گاه نیز آهنگ‌ها با مخاطب فارسی زبان ارتباط برقرار می‌کرد و شعر بر موسیقی ننشسته بود. شعرباف مدتی بعد به ایران بازگشت و موسیقی را پی گرفت و سرانجام توانست نخستین اجرای رسمی و با مجوزش را در سالن اصلی برج آزادی انجام دهد که با استقبال بسیاری همراه شد.



مدتی بعد، این خواننده و تنظیم کننده موسیقی راک، از تلاش خود برای دریافت مجوز انتشار نخستین آلبومش و انتشار آن در ایران خبر داد و چند هفته‌ای است که پای شعرباف به تلویزیون نیز باز شده و تیتراژ برنامه تلویزیونی «سپید پر رنگ» با موسیقی و خوانندگی او به روی آنتن شبکه دوم سیما رفت که مورد استقبال طرفداران او و گروهی از طیف جوان نیز قرار گرفت.

شهرام شعرباف درباره این قطعه نوشته بود: «بالاخره لحظاتی پیش «همیشه…» با تیتراژ برنامه «سپید پررنگ» از تلویزیون پخش شد. سیر طولانی طی شد تا این اتفاق بیفتد و از همه دوستان عزیزم که با من در این مدت همکاری کردند، فوق العاده تشکر می‌کنم. لحظه‌ای که تیتراژ را نگاه می‌کردم، یک لحظه ناخودآگاه تصور کردم نوجوان‌هایی که در روستا‌ها و شهرهای خیلی دور افتاده تنها دلخوشی‌شان دیدن تلویزیون و این برنامه‌هاست، الان از شنیدن این موزیک چه احساسی دارند...» و گویا قرار است کنسرت دیگری از او در اسفند ماه برگزار شود.

سینا حجازی نیز خواننده زیرزمینی دیگری بود که سابقه کمتری نسبت به شعرباف داشت؛ اما پس از انتشار برخی آهنگ‌هایش در فضای مجازی، به سرعت جذب و موسیقی‌اش وارد فضای صداوسیما شد و در تیتراژ سریال مسیر انحرافی نیز مورد استفاده قرار گرفت.

حجازی سبک متفاوتی از شعرباف در پیش گرفته بود و به استانداردهای وزارت فرهنگ و ارشاد به لحاظ شکلی و موسیقیایی نزدیک بود؛ اما به هر حال، هر دوی این خواننده‌ها اینک در فضای رسمی فعالیت می‌کنند و مخاطبانشان در فضای رسمی می‌توانند به آهنگ‌های این دو جوان گوش کنند.



در این باره باید گفت که این فضا علی‌الظاهر در حال توسعه است و دستگاه‌های رسمی فرهنگی و به ویژه صداوسیما درصدد برآمده‌اند تا از ظرفیت‌های موسیقیایی و فرهنگی جذاب برای جوانان که فاصله جدی با استانداردهای این نهاد‌ها ندارد، بهره‌برداری کنند و در یک معامله نانوشته، زمینه حضور این خواننده را در فضای رسمی موسیقی کشور فراهم سازند. این سرنوشت تنها نصیب خواننده‌هایی می‌شود که وارد باند بازی‌های سیاسی مخالفان کشور نشده‌اند که البته این دو نیز بدون سابقه سیاسی خوانی، توانسته‌اند به فضای رسمی راه یابند و اقبال جوانان به آن‌ها یک امتیاز برای تحصیل این موقعیت بوده است.

این رویکرد قطعاً یک اتفاق مثبت است و می‌توان در راستای سیاست‌های جذب حداکثری تعبیرش کرد و بی‌‌گمان تنها کسانی که از آن ضرر می‌کنند، شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای هستند. با این حال باید این پرسش را پیش کشید که این روند تا کجا استمرار خواهد داشت و آیا خواننده‌های دیگری که پرسابقه‌تر بوده‌اند و وضعیت مشابه این دو جوان را دارند، می‌توانند وارد فضای موسیقی داخلی شوند و به جمع مجاز‌ها بپیوندند یا این مجوز با اما و اگرها و ناگفته‌هایی همراه است؟ همچنین باید پرسید آیا مدیران فرهنگی اندکی دیر به فکر جذب همه ظرفیت‌ها برای مقابله با جذابیت‌های کاذب شبکه‌های ماهواره‌ای نیفتاده‌اند؟
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۲۵
دیر هست ولی باز هم خوبه داره انجام میشه البته اگر جلوش گرفته نشه
اندکی دیر که چه عرض کنم سالیان درازی است که مدیران فرهنگی ما نشسته اند تا جوان های با استعداد یکی یکی از کفشان بروند و ان موقع میماند افسوس خوردن برای از دست دادن یک نابغه و گاهی هم بدتر یعنی سوختن استعداد ان نابغه در پشت مرز های کشورش
به هر حال از این اتفاق و تصمیم مدیران فرهنگی خوشحال شدم و امید وارم با روندی حساب شده ادامه پیدا کند
با وجود این خوانندگان بی صلاحیت در امر موسیقی که هیچ بهره ای از علوم و فنون مرتبط با خوانندگی و اهنگ سازی نبرده اند باید فاتحه موسقی را خواند در کل این موسیقی که به عنوان پاپ به سمع و نظر مردم می رسد هجویات یک مشت جوا نان بی هویت است که نه درکی از شعر دارند ونه موسیقی کجاست کار های فاخری چون بیداد و استان جانان و دستان و....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
شما چرا موسیقی رو فقط سنتی میدونی؟!آخر کی ما بزرگترها میخواهیم جوانان خودمونو درک کنیم پس نیازهای نسل نو چی میشه!تو هر زمینه ای که تخصص نداریم نظر هم میدیم!
محمد حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
شما شاید از نوع خوندن اینا خوشت نمیاد.حالا باید مسخره کنی یا بگی فاتحه موسیقی رو باید خوند و ...؟ من هم سالارعقیلی و بنان گوش میدم هم سینا حجازی و ... هر کدوم سبک متفاوتی دارن که در شرایط مختلف ادم میتونه به هر کدوم گوش بده.از وزارت ارشاد هم به خاطر این حرکتش تشکر میکنم مطمئنا این کار باعث رضایت بیشتر مردم میشه....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
ناشناس دقیقه 14 ، الان تمام فضای موسیقی شده پاپ و شما نسل جدید با این موسیقی متولد شده اید موسیقی سنتی ما در حال نابودی است در همین تابناک مقاله "بوی جوی مولیان " نوشته خانم به ایین در ستون سمت راست را بخوانید تا کمی هم از آن زاویه به مطلب بنگرید
گروه اوهام بسیار گروه خوبیه
همه کارهامون همینجوریه. اولش بگیر و ببند و .... و در آخر آزاد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
راست ميگي يه زماني شطرنج هم حرام بود و ممنوع شده بود ولي الان فدراسيون داريم.
چه متن زيبايي دم شما گرم شهرام شعرباف کارش درسته با استفاده از اشعار حافظ فرهنگ ناب ايراني نشان داد قابل توجه بعضي ازخوانندهاي امروزي که معلوم نيست چي مي خونن
موسیقی راک! با شعر حافظ! یا خدا !!!!!
چی بشه!
فکرشم تنمو می لرزونه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
خدا رحمت کنه نورعلی خان برومند رو.ایشون یه شب میره کنسرتی که شعر حافظ رو اپرا خونده بودن.همون شب سکته میکنه و از دنیا میره.
silent
| United States |
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
شما بايد گوش بدي به اين آهنگ ها بعد ببيني تنو ميلرزونه يا لذت ميبري از اين همه ذوق و قريحه اي كه نوازنده به كار برده روي اشعار حافظ...
ناشناس
| United Kingdom |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
شما تنت بايد براي آهنگهايي امروزي بلرزه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
بله چرا که نه شما برو سفیر عرش کار هاشون گوش کن .شعر حضرت مولانا را می خونن اونم راک به چه زیبای.
موسیقی برخلاف تصور بعضی ها چیزی نیست که هر لحظه سبکی و موسیقی رو گوش بدی هرچند اینکار زیاد انجام میشه
اما حاصلی جز پریشانی ندارد
هر موسیقی و سبکی دارای معنی اثر و فلسفه جدایی هست که روحیات انسان رو سازمان میده
اینکه هر موسیقی ای گوش کنید مثل اینکه بگی هم مسیحی هستی هم مسلمان هم بی دین هم بوداییی هم یهود هم خداناباور هم عارف!

هر سبک و موسیقی معقولی محترمه و اجبار نباید تو سلیقه ها اعمال بشه
خسته نباشید به شما که این جور مسایل از چشم شماها دور نماند. البته از شماها انتظار بیشتری می رود نوآورتر باشید و مبتکرتر.
سینا حجازی هم حدود 10 سال پیش با یک سریال تلوزیونی کارشو شروع کرد
اوهام هم بنظر من کاراش در حد استاندار خوبه ..
ما كه تا حالا اسم اين خواننده ها رو نشنيده بوديم. اين مقاله بود يا تبليغ مجتاني براي دو خواننده گمنام؟
پاسخ ها
اکبر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
نشنیدن اسم این افراد توسط شما دلیل بر گمنام بودنشون نیست. کمی مطالعه در سطح اینترنت داشته باشین میشناسیدشون
یعنی حبیب از اینها مشکل دار تره؟!
من کارهای گروه اوهام رو سالهاست که گوش میکنم و بعنوان پیشروی راک ایرانی صرفا در موزیک قبولشون دارم. ولی به نظرم شعر حافظ موسیقی ویژه خود را میطلبد نه یک قالب از پیش جاافتاده به نام راک یا بلوز یا جاز ... به نظرم تا حدی انتخاب این سبک لیریک مضحک است.
برای جلوگیری از افزایش بینندگان ماهواره کار خوبی است، اما ای کاش اجازه میدادند موسیقی سنتی و زیبای ایرانی بیشتر بین جوانان جا باز میکرد، که هم معنویتش بیشتره هم اصیل تره و هم اثر مخربی نداره!...
خیلی جالبه. من این گروه رو توسط یک دانشجوی دختر اهل روسیه شناختم که عاشق سبک خوانندگیش بود!
گفت یه همچین گروهی هست و لینک ترانه هاشونو برام فرستاد!
خیلی تلخه
موسیقی ابزار بسیار مهم و تیزی است برای نفوذ فرهنگی در ممالک دیگر
خیلی دور نبود زمانی که جوانان ایرانی طرفداران دواتشه:
تارکان
و....
خوانندگان ترکیه ای بودند
چون تنها چیزی که می توانستند ببینند
کانالهای ترکیه ای بود( ان موقع کانالهای ایرانی مانند ,... نبودند)
....
می دانید چه پولهایی از کشور خارج شد برای برگزاری خوانندگان ایرانی در دبی و تر کیه و...
...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل