بازدید 12043
۱

فرش خاکی در جزیره هرمز رونمایی شد

کد خبر: ۳۰۲۹۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۴ 16 February 2013
فرش خاکی هرمز، با اتمام رنگ‌آمیزی با حضور خیل علاقه مندان به هنرهای طبیعی رونمایی شد. احمد کارگران با اشاره به این که ابعاد این فرش حدود هزار و چهارصد متر مربع می باشد افزود : " برای پروژه چهارم ، نزدیک به4 تن خاک رنگی جزیره هرمز به کار گرفته شده است".

به گفته وی در پروژه چهارم فرش خاکی ، فضا برای مشارکت هنرمندان و هنردوستان ایجاد شده بود به گونه ای که حلقه چهاردهم فرش خاکی با دعوت از گروه هنری آرتانیان از شیراز و نیز مردم جزیره هرمز رنگ آمیزی شد. چهارمین فرش خاکی جزیره هرمز ، روز جمعه 27 بهمن آماده رو نمایی و بازدید علاقه مندان به هنرهای محیطی است.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد کارگران مدیر هنری پروژه فرش خاکی چهارم عصر جمعه در حاشیه مراسم رونمایی از چهارمین فرش خاکی در جزیره هرمز در جمع خبرنگاران بیان داشت: در پروژه امسال که به مدت یک هفته به طول انجامید، نتیجه همراهی سی نفر از هنرمندان گروه هنر نو هرمز است.
کارگران با اشاره به این که ابعاد این فرش حدود هزار و 400 متر مربع است، افزود: برای پروژه چهارم ، نزدیک به چهار تن خاک رنگی جزیره هرمز به کار گرفته شده است.
به گفته وی در پروژه چهارم فرش خاکی ، فضا برای مشارکت هنرمندان و هنردوستان ایجاد شده بود به گونه ای که حلقه چهاردهم فرش خاکی با دعوت از گروه هنری آرتانیان از شیراز و نیز مردم جزیره هرمز رنگ آمیزی شد.

طراح و سازنده این فرش گفت: در جزیره هرمز 90 طیف رنگ خاک شناخته شده است که در فرش خاکی جدید از 12 طیف آن استفاده می شود.

وی گفت : 50 درصد از خاک مورد نیاز فرش چهارم خاکی هرمز از دور ریز معدن خاک سرخ این جزیره است.

این فرش با همکاری و مشارکت 80 هنرمند در مدت 20 روز و با هزینه آنها ساخته می شود .
کارگران گفت : این فرش پس از رونمایی در ساحل می ماند و پس از مدتی دوباره با طبیعت تلفیق و جزیی از محیط می شود .

مدیر هنری پروژه فرش خاکی در این باره گفت: با توجه به زمانبندی های صورت گرفته، با کمک طراحان و اجرا کنندگان، طراحی خطی این اثر آغاز شد.
کارگران در تشریح نقوش به کار گرفته در طراحی چهارمین فرش خاکی در هرمز گفت: طرح اصلی پروژه امسال برگرفته از یکی از اسطوره های بومی جنوب کشور است که به صورت ویژه این اسطوره متعلق به نوار ساحلی هرمزگان و جزیره هرمز است.

به گفته مدیر هنری فرش خاکی اجرای پروژه امسال با دوره های قبل متفاوت است و در تشریح این تفاوت اظهار داشت: تفاوت اجرای چهارمین اثر با سایر دوره های قبل در این است که در دوره کنونی برای این که مشارکت سایر هنرمندان را افزایش دهیم، تصمیم بر آن شد تا قالب کلی طرح را آماده کنیم اما جزئیات را هنرمندان دیگری که به صورت مشارکتی در این دوره همکاری می کنند، بر اساس قالب کلی اعمال کنند.

آنان که خاک را به نظر کیمیا می کنند

برپایی دوره چهارم فرش خاکی برای همه هنردوستان و نیز دوستداران مرزو بوم ایران مایه مباهات و خرسندی است به گونه ای که مریم بهنام بانوی هنر دوست هرمزگانی طی پیامی از بر پاکنندگان فرش خاکی تشکر کرد.

بهنام که پیشینه اقدامات فرهنگی و هنری او برای اهالی هنر و فرهنگ به خصوص در هرمزگان بر کسی پوشیده نیست. در متن پیام تبریک خود با بیان اینکه خبر گسترده شدن فرش خاکی هرمز مایه شادمانی من است، می افزاید: " هنر شما این را می نمایاند که ارزشمندی خاک خویش را در یافته اید.
وی که مدیر کل فرهنگ و هنر هنرمزگان تا سال 1357 بوده است؛ ارزنده بودن برپایی فرش خاکی را از آن جهت عنوان می کند که این اقدام هنری در جزیره ای بر پا می شود که مردمانش پاسداران همیشگی خطه جنوب بوده و هستند.

مریم بهنام را می توان نمونه ای بارز از انسان های جهان وطنی دانست که در هر گوشه ای از کره زمین، بدون هیچ گونه تعصب و جزمی نگری سعی در کمک به مردم را دارند.

وی که زاده شهرستان بندرلنگه می باشد اقدامات فرهنگی ، هنری و بشر دوستانه خود را در ایران ، هندوستان و پاکستان انجام داده است و در هر منتطقه ای که حضور پیدا کرد به عنوان شخصی بر جسته و ارزشمند مطرح شد. به گونه ای که از رئیس جمهور وقت پاکستان نقل شده ، در سال 1964 میلادی هنگام اعطای مدال شجاعت به پاس حضور مفید در پاکستان در زمان جنگ داخلی در ستایش بهنام اظهار داشت :" کشور ایران و پاکستان بر سر هیچ موضوعی با یکدیگر اختلاف ندارند و تنها بر یک موضوع اختلاف نظر داریم که ما مریم بهنام را پاکستانی می دانیم و ایران او را ایرانی."

از جمله اقدامات مهم و در خور توجه بانوی فرهیخته ایرانی می بایست به تاسیس موزه مردم شناسی بندرعباس و تاسیس دانشکده هنر سیستان و بلوچستان اشاره کرد.

پیگیری اتفاقات فرهنگی و هنری از سوی بهنام نشان از تپیدن قلب وی برای وطن است. 

امیدآنست که مسئولان امر نسبت به تقدیر از شایستگی های این بانوی فرهیخته که در آستانه نود سالگی است، اقدامی در خور داشته باشد.

از مریم بهنام که هم اکنون به همراه خانواده ساکن دبی است، کتابی با نام زلزله که زندگینامه وی می باشد در خارج از کشور به چاپ رسیده است و در سال 1382 نشر دستان نیز این کتاب را در ایرام منتشر کرد. 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱
این فرش نماد انست که ذره ذره خاک این وطن رنگی و ارزشی خاص دارد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها