بازدید 25290
۱

رتبه هشتم ایران در تعداد زندانیان

کد خبر: ۳۰۱۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۹ 11 February 2013
مرکز مطالعات بین‌المللی زندان‌های جهان به‌تازگی آماری را از زندانیان کشورهای مختلف جهان منتشر کرده است. در این گزارش، ایران در رتبه هشتم تعداد زندانیان قرار گرفته و در آن آمده است که آمار زندانیان در ایران از 250‌هزار به 217‌هزار نفر کاهش یافته است.
   
به گزارش بهار، براساس آخرین آمارهای جهانی، بیش از 10‌میلیون نفر در 218 کشور جهان زندانی‌اند. مرکز مطالعات بین‌المللی زندان‌های جهان سال‌ها است که با جمع‌آوری آخرین آمار زندانیان جهان از بیش از 220 کشور توانسته است بستری را برای تحقیقات و پژوهش‌های کارشناسان، جرم‌شناسان و جامعه‌شناسان فراهم کند.



براساس این گزارش که در سایت این مرکز منتشر شده، 222 کشور جهان آمار زندانیان خود را به این مرکز جهانی هر شش‌ماه یک‌بار اعلام می‌کنند که براساس آخرین آمارها کشور دانمارک با هشت زندانی کم‌ترین و آمریکا با بیش از دو‌میلیون و 239‌هزار زندانی بیش‌ترین آمار زندانیان جهان را از آن خود کرده است.

در آماری که این مرکز در سال 2007 منتشر کرد، آمده بود بیش از 25میلیون نفر در سراسر جهان در زندان به سر می‌بردند که بیش‌تر آن‌ها، مظنونان و افراد در انتظار محاکمه هستند. براساس این آمار، تا آخر سال 2006 تقریبا نیمی از زندانیان جهان در ایالات متحده (19میلیون‌و200نفر نفر)، روسیه (870‌هزار نفر) و چین (یک‌میلیون و 50‌هزارنفر) به سر می‌بردند و تعداد زندانیان ایران تا میانه سال 2006، 147‌هزار و 296 نفر بوده که با توجه به جمعیت 69‌میلیونی ایران در آن زمان، نرخ زندانیان در ایران عبارت بود از 214 نفر به ازای هر صد‌هزار نفر.
  
آمار زندانیان ایران در حالی منتشر شده است که همین چند وقت پیش بود که غلامحسین اسماعیلی، رییس سازمان زندان‌های کشور، از تعداد زیاد زندانیان در ایران و کمبود بودجه برای آن‌ها گله کرد. خرداد ماه سال گذشته بود که او تعداد کل زندانیان در کشور را 150‌هزار نفر اعلام کرد و گفت که بر این اساس طبق آخرین آمار به ازای هر صدهزار نفر، 200 نفر در زندان به سر می‌برند.

مقایسه ایران با کشورهای همسایه‌ای که از نظر سطح توسعه‌یافتگی در شرایط مشابهی قرار دارند نشان می‌دهد که نسبت زندانیان در ایران در مقایسه با کشورهای همجوار اختلاف زیادی دارد. تعداد زندانیان در ایران در مقایسه با کشور ترکیه که جمعیتی برابر با جمعیت ایران دارد تقریبا 2/2 برابر است.   
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱
نسبت به جمعیت حسابکنید
چین با یک میلیارد و دویست میلیون نف جمعیت دارای 0/14 در صد زندانی
هند با یک میلیارد نفر جمعیت دارای 0/04 درصد زندانی
ایران با 75 میلیون نفر جمعیت دارای 0/33 درصد زندانی میباشد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر