بازدید 3391

وقت كش‌ها به بهشت نمي‌روند

حميدرضا رسولي
کد خبر: ۳۰۱۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۲:۳۱ 07 February 2013
جدال تيم‌هاي ملي فوتبال ايران و لبنان در حالت عادي حساسيت چنداني نداشت اما حرف و حديث‌هايي كه چند روز قبل از اين بازي بر سرزبان‌ها افتاد، به شكل عجيب و كم سابقه‌اي مصاف روز گذشته دو تيم را به يك نبرد حيثيتي تبديل كرد. مطرح شدن بحث تباني سه بازيكن لبناني با قطري‌ها، بازي روز گذشته را تحت‌الشعاع قرار داده بود و اظهارات تند تئوبوكر، سرمربي آلماني لبنان هم درباره كيفيت نازل چمن زمين ورزشگاه آزادي، در فاصله چند ساعت مانده به شروع مسابقه تنش‌ها را به اوج رساند. در شرایطی که سی دقیقه تا شروع بازي زمان باقي مانده بود، سایت النشره لبنان که اخبار تیم ملی این کشور را لحظه به لحظه دنبال می‌کند از ناراحتي شديد تئو بوكر از وضعيت چمن ورزشگاه آزادي خبر داد. در‌‌واقع اظهارات او نوعي مقابله به مثل با كارلوس كي روش بود كه بعد از بازي ايران و لبنان در مرحله مقدماتي جام جهاني، زمين ورزشگاه بيروت را به مزرعه سيب زميني تشبيه كرده بود. تيم ملي ايران تقريبا با همان تركيب هميشگي مقابل حريف صف‌آرايي كرد. رحمان احمدی، خسرو حیدری، پژمان منتظری، ‌سید جلال حسینی، مهرداد پولادی، جواد نکونام، آندرانیک تیموریان، مجتبی جباری، مسعود شجاعی، رضا قوچان‌نژاد و اشکان دژاگه در تركيب اصلي به ميدان رفتند و با اين حساب به جز مهدي رحمتي كه مدتي قبل از تيم ملي كنار كشيد، بازي كردن مجتبي جباري به جاي محمد نوري مهم‌ترين تغيير محسوب مي‌شد كه كي روش در تركيب تيم ملي اعمال كرده بود.
 
 
 
ايران با سيستم 1-3-2-4 بازي را شروع كرد. اشكان دژاگه و مسعود شجاعي به عنوان هافبك‌هاي كناري و رضا قوچان‌نژاد به عنوان مهاجم نوك به ميدان رفتند و مجتبي جباري هم پشت‌سر رضا قوچان‌نژاد كه نقش تك مهاجم را ايفا مي‌كرد، در پست هافبك هجومي به بازي گرفته شد. دقايق ابتدايي بازي با حملات گسترده تيم ملي ايران روي دروازه حريف آغاز شد و اشكان دژاگه به اتفاق رضا قوچان‌نژاد در بطن اين حملات قرار داشتند. تيم ملي ايران در دقايق ابتدايي نيمه اول دو موقعيت خطرناك ايده‌آل را روي دروازه حريف خلق كرد اما مدافعان لبنان با دستپاچگي حملات را دفع كردند. با گذشت دقايق ابتدايي، بازيكنان لبنان آرام آرام به فضاي ورزشگاه آزادي مسلط شدند و جنگ را به ميانه ميدان بردند اما پاس طلايي مجتبي جباري به نگراني‌ها درباره ادامه روند نااميدكننده خط حمله تيم ملي پايان داد. در دقيقه 26 رضا قوچان‌نژاد پاس در عمق مجتبي جباري را با يك شوت دقيق وارد دروازه لبنان كرد و ضمن رقم زدن برتري تيم ملي ايران اولين گل ملي خودش را هم به ثمر رساند. بعد از اين گل لبنان از ارائه بازي تدافعي دست نكشيد و در دقايق باقي مانده نيمه اول، براي كمتر گل‌خوردن بازي كرد. با اين حال اشكان دژاگه در دقيقه 45 بازي اين فرصت را داشت تا گل دوم را به ثمر برساند اما ضربه او با اختلاف كمي به بيرون رفت. يك دقيقه بعد دژاگه در محوطه جريمه لبنان سرنگون شد و داور مسابقه يك ضربه پنالتي به سود تيم ملي ايران اعلام كرد. جواد نكونام در دقيقه 46 نيمه اول اين ضربه را به گل تبديل كرد. به اين ترتيب تيم ملي ايران كه چندماه قبل در مسابقات مقدماتي جام جهاني 2014 در بيروت به لبنان باخته بود انتقام سختي از اين تيم گرفت.
 
 
 
نيمه دوم بازي هم مطابق انتظار با فشارهايي كه تيم ملي ايران از جناحين روي دروازه لبنان وارد مي‌كرد آغاز شد. در دقيقه 58، اشكان دژاگه يك بار ديگر در محوطه جريمه لبنان سرنگون شد و نيشي مورا، داور ژاپني بازي يك پنالتي ديگر به سود تيم ملي ايران اعلام كرد. نكونام باز هم با يك ضربه محكم دروازه را باز كرد تا برتري تيم ملي ايران كامل شود. در دقيه 62، اشكان دژاگه، ستاره بي‌چون و چراي تيم ملي در اين بازي با يك پاس فوق‌العاده رضا قوچان‌نژاد را در موقعيت گلزني قرار داد و اين بازيكن چهارمين گل بازي را به ثمر رساند. بعد از اين گل كي روش چند بازيكن اصلي‌اش را از بازي خارج كرد و محمد نصرتي، يعقوب كريم و مهرداد اولادي را به جاي پژمان منتظري، مجتبي جباري و اشكان دژاگه به ميدان فرستاد. با اين حال فشار حملات تيم ملي ايران فروكش نكرد و جواد نكونام روي پاس مسعود شجاعي گل پنجم تيم ايران را در دقيقه 80 به ثمر رساند. به اين ترتيب تيم ملي ايران با درخشش غافلگيركننده ستاره‌هايي مثل جواد نكونام، اشكان دژاگه و رضا قوچان‌نژاد يك بار ديگر نگاه‌ها را در قاره آسيا به سمت خودش چرخاند اما تركيب معقول و مهره‌چيني منطقي كي روش در اين بازي را هم نبايد ناديده گرفت.
 
 
 
در ديگر بازي گروه B مسابقات مرحله گروهي جام ملت‌هاي آسيا، كويت با نتيجه 3 بر يك در بانكوك تايلند را برد و خودش را به عنوان مدعي صعود از اين گروه معرفي كند. تيم ملي ايران كه اكنون با تفاضل گل بهتر نسبت به كويت در صدر جدول اين گروه قرار دارد، دوم فروردين ماه سال آينده در كويت به مصاف اين تيم مي‌رود. برد در اين بازي صعود تيم ملي به مرحله بعد مسابقات جام ملت‌هاي آسيا را حتمي خواهد كرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی
وب گردی