بازدید 31730

حمله دوباره جمهوری آذربایجان به شهروندان ایرانی

دیروز دوشنبه، شهروندان ایرانی در مرز با آذربایجان مورد حمله گارد مرزی این کشور قرار گرفته و مجروح شده‌اند. این افراد که از اهالی یکی از روستاهای شهرستان پارس آباد هستند، قصد ماهیگیری در رودخانه ارس را داشتند.
کد خبر: ۳۰۰۸۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۴ 05 February 2013
دو نفر از اهالی روستای پیریوانلی شهرستان پارس آباد مغان با شلیک گلوله نیروهای گارد مرزی آذربایجان مجروح شدند.

به گزارش «تابناک»، آژانس خبری آپا جمهوری آذربایجان در صفحه اخبار مربوط به ارتش خود خبر داده است که دو شهروند ایرانی در مرز با این جمهوری بر اثر برخورد گلوله مجروح شده‌اند.

رسانه آذربایجانی به نقل از سرهنگ اردشیر جوانشیر، فرمانده مرزبانی پارس آباد مغان گفته است: این دو تن پس از مجروح شدن، توانسته‌اند برای مداوا به بیمارستان پارس آباد مغان برسند.

در حالی که رسانه آذربایجانی به نقل از نیروهای مسلح این جمهوری مدعی شده که این دو نفر مسلح بوده‌اند، جوانشیر گفته که آن‌ها ماهیگیرانی بوده‌اند که بنا بر تحقیقات به قصد ماهیگیری از مرز آذربایجان در رودخانه ارس گذر کرده‌اند.

پیش از این نیز در مهر ماه سال ۱۳۹۰ یکی از مرزبانان جمهوری اسلامی در پاسگاه دیده‌بانی فیروز آباد شهرستان پارس آباد استان اردبیل به دست نیروهای مرزبانی کشور جمهوری آذربایجان به شهادت رسید؛ سرباز هجده ساله مرزبانی بدون حمل اسلحه و اشتباهی وارد خاک جمهوری آذربایجان شده بود که توسط مرزبانان این کشور با چهارده گلوله به شهادت رسید و بازگشت پیکر وی به ایران با تأخیر انجام شد.

این گزارش در ادامه می‌آورد، پس از این ماجرا، سردار «حسین ذوالفقاری» فرمانده مرزبانی ناجا درباره پرونده شهادت سرباز مرزبانی توسط نیروهای آذربایجانی گفت: بنا بر شواهد موجود، اقدام مرزبانان آذربایجان غیرمتعارف، بیرون از قوانین و مقررات و همچنین یک حالت عمد گونه‌ای داشته، زیرا به یک سرباز بدون سلاح ـ حتی اگر تعرضی هم داشته باشد ـ دیگر نیازی به شلیک چندین گلوله از جلو و پشت سر به او نیست.

امسال نیز در پنجم آبان ماه، مرزبانان جمهوری آذربایجان مدعی شدند، یک گروه مسلح از مرزهای کشورمان وارد کشور آذربایجان شده که در درگیری با آنان موفق به زخمی کردن یک تن از آنان و دستگیری وی شده‌اند که سرانجام پس از سه روز در بیمارستانی در کشور آذربایجان فوت کرد.

گفتنی است، فرماندهی مرزبانی ناجا درباره ادعای مرزبانان جمهوری آذربایجان جوابیه‌ای صادر کرد که در آن آمده بود: «در بازدید مشترک از صحنه که توسط مرزبانان دو کشور صورت گرفت، یک قبضه سلاح جنگی زنگ زده و قدیمی ساخت روسیه با تعدادی پوکه و فشنگ مربوطه در محل حادثه و در فاصله نزدیک چهل متری از صحنه تعدادی پوکه دیگر از‌‌ همان نوع که توسط نیروهای مرزی جمهوری آذربایجان مورد استفاده قرار می‌گیرد، دیده شد»؛ شخص فوت شده ساکن منطقه «پارس‌آباد» استان اردبیل بوده که برای دیدار با اقوام خود ساکن در آذربایجان، به آن کشور سفر کرده بود
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۳۸
انتشار یافته: ۴۶
هتوز ما ایرانی ها رو نشناختند مطمئن باشن تلافی شو در میاریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
تلافی نه !! ..... باید خجالت زده بشن و جریمه بپردازن ......... تلافی کردن همیشه یک روال و سلسله ایجاد میکنه که معلوم نیست اخرش به کجا ختم میشه
جغله لر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
این از عزت زیادی ما پیش همسایگان است........
مسائل دیپلماتیک معمولا متقابل است، این به این معنی است که چند روز یا چند ماه دیگه هم ایران میزنه یه سرباز از آذربایجان رو به رگبار می بنده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
به رگبار بستن که دیگه دیپلماتیک نیست ! نظامیه ! و تا جایی که به عقل من میرسه فقط مسایل نظامی هست که متقابله
سران جمهوري آذربايجان ؛ آدم اسرائيل اند .
بهترین راه تلافیه نه سکوت
پس اقتدار ایران کجاس که جواب بده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مرگ بر اسراییل
یاد اور تحرکات مرزی عراق قبل از حمله به ایرانه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
باید مراقب باشیم ولی این کشور توانش رو نداره
کریم
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
ولی امریکا واسرائیل هر دو در آذربیجان پایگاه نظامی دارند
بهترین کار اینه که مرزنبانای ما کنترل بیشتری در مناطق مرزی داشته باشند تا شاهد این گونه مسائل نباشیم
با آرایش موشکهای آماده شهاب 3 شلیک دهنشون بسته میشه
باید این گستاخی نوکران بلافصل آمریکا و اسراییل را در نطفه خفه کرد و جواب دندان شکنی دادتا موضوع شبیه تعرض عراق به ایران تکرار نشود و خون بهترین فرزندان ایران به خاک ریخته نگردد
حالا نميشد تو خط الراس نظامي ماهي گيري نكنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
ماهی های ارس خیلی خوش مزه هستند و مانع قانونی هم بر اون وارد نیست فلذا نباید به خاطر این کار اونها رو مواخذه کرد
کریم
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
من خودم اردبیلی هستم برای ماهیگیری به ارس میریم اذر بیجانی هم برای ماهی گیرییبه ایجا میان
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
اتفاقاً ماهیگیری در این محدوده ممنوعه.
کشور های همسایه مثل گرگ به کمین ایران و ایرانی نشستند . باید حواسمون باشه
اینهادیگه خیلی پررو شدنا.حالشونو باید بگیری
خوب از مرز رد شده اند ! توی اون منطقه همه اهالی می دونند حتی نزدیک شدن به لب مرز خطرناکه و کلی تابلو خطر هم هست. حالا اینها مرز رو رد شدن ! نیروهای ایرانی هم بودند باید همین کار رو می کردند.
پاسخ ها
داروساز
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
بله ولی بر طبق قوانین بین الملل نه اینکه به یه ماهیگیر چهارده گلوله شلیک بشه و اونو به رگبار ببندن. مگه عصر حجره. انسانیم همه. انسانیت بالاتر از همه ایناست. اونا به رگبار ببندن ما هم به رگبار ببندیم فاجعه آمیز است برادر.
یه مثل هست میگه شهر که شلوغ میشه قورباغه هفت تیر میکشه ایران باید جوابی قاطع و دندانشکن به این عروسک خوش رقص اسرائیل بده تا خفه بشه .... این کشور همه جوره محتاج ایرانه و از پا در آوردنش برای ایران کاری نداره اگربخاطر وابستگی های قومیتی نبود باید شاخشو می شکستیم متاسفاه دولتی بر مردمی که به ایران ارادت دارن حکومت میکنه که باید سرجاش نشونده بشه!
همیشه سکوت تلخ ما بعضی ها رو جری تر،میکنه،متاسفانه.زدن کشتن بری بپرسی میبینی طلبکارم هستن
همین و کم داشتیم که اذربایجان هم واسه ما شاخ شه چرا هیشکی جواب اونا رو نمیده یعنی چی جوون 18 ساله ما کشته شه بعد هم کسی چیزی نمیگه
سر گرگ را همان اول باید برید نه آن وقت که گوسفندان مردم درید
این ضرب المثل شامل حال دولت آذربایجان است که نباید اجازه دهیم و با جواب قاطع دمش را قیچی کنیم
هر دم از این باغ بری میرسد ما چقدر بدبخت شدیم که حتی تو اخبار خودمون هم راجب اش حرف میزنیم اما تو امریکا اگه یکی تصادف بکنه تو اخبارمون رسانه ای میکنیم
همه طرف مقابل ر محکوم کرده و بد و بیراه گفته اند . فارغ از اینکه این کار مرزبانان آذربایجان بی انصافی بوده است باید توجهی هم به خطای خودمان بکنیم . این حق در زمان عبور از مرز برای هر کشوری محفوظ است چه شده است که همه اش هموطنان ما از مرز عبور می کنند یکی برای ماهیگیری، دیگری اشتباهی از مرز رد می شود و آن یکی برای دیدن فامیل می رود . پس چرا از طرف مقابل کسی اشتباه نکرده است . مشکل از عدم کنترل مرز توسط مرزبانی می باشد
به نظر من درسته که سربازان آذربایجان زیاد از حد معمول اقدام کردن ولی ما هم باید به اهالی مرزنشینان خودمون آموزشهای لازم رو بدیم تا مرتکب اشتباح نشوند
آقایان خواهشاً اگر اطلاع کاملی ندارید اظهار نظر شتابزده و عجولانه نکنید من خودم ساکن همون روستای پیریواتلو هستم اینها هر روز از مرز عبور می کردند و برای شکار طیور وماهی وارد خاک آذربایجان می شدند و مرزبانان ایرانی هم مدام به آنها تذکر می داد ولی آنها به این حرف ها گوش نمی دادند. در ضمن بیشترین حمل مواد مخدر از همین منطقه صورت می گیرد که آذربایجان به این مسئله حساسیت زیادی از خود نشان می دهد . در آخر کار مرزبانان آذربایجانی در تیراندازی به این افراد کار صحیح نبوده و اگر واقعاً جربزه دارند این تیرها را برای آزادی قره باغ بکار ببرند.
پاسخ ها
اعلا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
چرا هر روز عبور میکردند و به رگبار بسته نمیشدند. شما دارید قدری شتابزده عمل میکنید. ما هم سرباز مرز بودیم.آیا مردم رو هی به رگبار می بستیم؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
ممنون از توضیحاتت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
ممنون از اطلاع رسانی و آفرین بر این فهم و درک شما علی آقا ولی من یادم هست بعد از کشته شدن دو مرزبان از دو طرف مسئولین مرزبانی دو طرف جلسه گذاشتن و قرار شد از این پس کمتر از سلاح استفاده کنن. به نظر میرسه ایران به تعهدش عمل کرد ولی تا الان دو مورد نقض توافق از طرف مرزبانی اونها انجام شده که به ویژه مورد اولی خیلی جای حرف داره. حالا این ماهیگیرها بحثش جدا
چرا ما در مقابل اینهمه گستاخی جمهوری آذربایجان ساکت هستیم ؟
کار مارو ببین به کجا کشیده این نوچه اسرائیل حالا 2 تا تفنگ از اسرائیل گرفته داره برا ما شاخ و شونه میکشه!! همینه دیگه،اگه همون اول که 1 بار تعرض کردن به یک هموطنمون و اون سرباز رو به اون وضع به شهادت رسوندن یه جواب میدادیم که متوجه میشدن شوخی کردن با ایران براشون خیلی گرون تموم میشه الان به این راحتی کشوری به کوچیکی اینا نمیومد به هموطنامون دست درازی کنه.
البته باید قبول هم بکنیم این بابا هم ضایع کرد،آدم که پا نمیشه بره تو یه کشور دیگه ماهیگیری.ولی باید قبول کرد حالا یه ماهیگیر اومده تو خاکتون،این که نظامی نبود سریع سلاح میکشی واسش!!
من هم ساکن پارسابادم و کاملا با نظر علی موافقم راس میگه اگه جرات دارند برن قره باغشون رو از دست ارمنی ها بگیرند.
باید اصول وقوانین بین المللی رادر مرزها رعایت کرد اللخصوص نیروهای مرزبانی
به این دلایل آذربایجان به ارمنستان حمله نمیکنه. آذربایحان درحال سرمایه گذاری کلان در میدان های گازی و نفت است وو خط لوله ای به طول هزاران کیلومتر به اروپا کشیده و ممکن است در حین جنگ صدمه ببیند و اگر هم جنگ کند باید با روسیه و ارمنستان جنگ کند همانطور که قره باغ را روسیه اشغال کرد نه ارمنستان در ضمن با سرمایه گذاری هایی که آذربایجان در ارتش کیکنه (پیشرفته ترین موشک ها و هواپیماها و پهبادها) فکر نکنم پس گیری قره باغ سخت باشه
خدا را شکر که آدربایجان یک کشور خیلی کوچولویی است. وگرنه باید شاهد حوادث سالهای 59 و ماجرای عراق می بودیم.
هیچگاه مامورین باغیرت ایرانی حاضر به تلافی نیستند که خدای نکرده یک شهروند بی گناه آذربایجانی را بی مورد و فقط به دلیل اینکه بدون مجوز و یا اشتباها وارد خاک ایران شده به گلوله ببندند و حتی مسئولین و مردم آذربایجان این مهم را به خوبی میدانند.
inha ke manfi midahand, vatan foroosh hastand
من خودم بچه مغانم هروقت بخوام میرم لب ردو ارس ماهی میگیرم ولی نزدیک روستاهای خاک خودمون ایران چند بارم مرزبانا تذکر دادن که تو خاک خودمونم باشه نرو خطر ناکه ولی چرا باید تو خاک خودمون هم ماهیگیری نکنیم به نظرم آذربایجان ÷ررو شده باید جواب بشنوه همچنین خودم چند بار که اونجا ماهیگیری میکردم سربازای ارمنستان نزدیک من بودن با قایق سبز گربه ماهی شکار میکردن اهالی روستام باهاشون دوست بدون ÷س چرا ارمنیا مارو نمکشن ÷س نتیجه میگیریم آذربایجان باهامون مشکل دارن و باید سرجاشون بشونیمشون
نه ما ایرانی چون دل رحم هستیم هیچ وقت اینکارو نمیکنیم .
ایران باید جواب آن را بدون کشته شدن کسی با شلیک بدهد
ماهیگیری در این قسمتها هم از طرف ایران و هم از طرف آذربایجان ممنوعه .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل