صفحه خبر لوگوبالا تابناک
مفید صفحه خبر نسخه موبایل
خوانده می‌شوید؛

آیا ما کشور و جامعه ایرانی داریم؟

اگر ما کشور بودیم و جامعه داشتیم، حتماً کسی از بیت‌المال اختلاس نمی‌کرد و راضی نمی‌شد با تلفن، رانت و ارتباطات به ثروت برسد، چون تعهد و وفاداری به کشور داشت و از مردم خجالت می‌کشید. آیا یک آلمانی این کار را می‌کند؟ پیش از این که از قانون بترسد به احترام کشور و هم‌وطنانش این کار را نمی‌کند». نظر شما چیست؟ ما احساس تعلق به یک کشور را داریم؟ شهروندان و مقامات، به موجودیتی به نام کشور تعهد دارند؟ این گزارش با دیدگاه‌های شما تکمیل می‌شود.
کد خبر: ۳۰۰۲۴۴
| |
20663 بازدید
|
میانگین ایرانی خیلی دنیا دوست است. علاقه عمیقی به دنیا و مال دنیا دارد، ولی هنرمندانه و با ادا و ظاهرسازی آن را می‌پوشاند. بازتاب اخلاق و معنویت و انسانیت در زندگی و عمل ما بسیار محدود است. بسیاری از ما، هدفی بالا‌تر از تأمین غرایز اولیه نداریم. خلق کنیم، تولید کنیم، کار به جا ماندنی انجام دهیم؛ چنین افرادی در اقلیت محض هستند. افراد به دنبال این هستند که بیشترین بهره‌برداری را در زمان‌های کوتاه ببرند و حرصی که برای سریع به دست آوردن پول دارند، فرو بنشانند. در مقایسه با ملت‌های دیگر سهم تفریح و خوش‌گذرانی و دور هم جمع شدن‌های متعدد و طولانی بسیار بالاست. سبک زندگی ما به شدت خودمحور است، به گونه‌ای در خانواده، مدرسه و جامعه تربیت می‌شویم که نگاهمان نگاه اجتماعی نیست؛ نگاهمان نگاه عمومی نیست.

موارد بالا، برخی از مشکلات سبک زندگی ما مردم ایران از زبان دکتر محمود سریع‌القلم، استاد شناخته شده دانشگاه شهید بهشتی است، البته شاید در میزان عمومیت و جدی بودن این مشکلات اختلاف‌نظر باشد، ولی نتیجه‌گیری استاد دانشگاه شهید بهشتی در این زمینه متفاوت است.

وی می‌گوید: «بر این اساس است که معتقدم در این جغرافیایی که ما زندگی می‌کنیم، هنوز دو مفهوم در میان ما شکل نگرفته است؛ یکی این که ما هنوز کشور نداریم و دیگر آن که ما هنوز جامعه نداریم. ما عده‌ای هستیم که با سنن و خلقیات مشترک در جغرافیایی زندگی می‌کنیم. در علم جامعه‌شناسی، جامعه این گونه تعریف می‌شود که عده‌ای در آن دارای اهداف مشترک و جهت‌گیری مشترک هستند. ما هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم... اگر ما کشور بودیم و جامعه داشتیم، حتماً کسی از بیت‌المال اختلاس نمی‌کرد و راضی نمی‌شد  با تلفن، رانت و ارتباطات به ثروت برسد، چون تعهد و وفاداری به کشور داشت و از مردم خجالت می‌کشید. آیا یک آلمانی این کار را می‌کند؟ پیش از این که از قانون بترسد، به احترام کشور و هم‌وطنانش این کار را نمی‌کند».

* آیا ما هنوز جامعه و اهالی یک کشور نشده‌ایم؟

* چه چیزی می‌تواند رویای مشترک مردم ایران باشد؟

* هدف و جهت‌گیری مشترک مردم ایران چه باید باشد؟

* تاکنون چه کاری کرده‌اید که بتوانید ادعا کنید آن را برای ایران انجام داده‌اید؟

*     *    *

برای شرکت در بخش «خوانده می‌شوید» سایت، رعایت نکات زیر ضروری است:

می‌خواهیم در قالبی جدید با شما تعامل کنیم؛ به این شیوه که بررسی و تحلیل از دیدگاه‌های شما بیرون آمده و به متن افزوده خواهد شد؛ به عبارتی بهتر، قرار است هر بار موضوعی برگرفته از نظریات پیشین خوانندگان را طرح کرده تا در تعاملی دو سویه، درباره آن به گفت‌وگو نشسته و البته با دیدگاه‌های شما بحث را شکل دهیم.

ناگفته پیداست که همه دیدگاه‌های شما را خوانده و برای انتشارشان، ملاک‌ها و معیارهایی را لحاظ خواهیم کرد؛ بنابراین، شاید بد نباشد برخی چهارچوب‌های قانونی را برای بهتر شدن بحث مرور کنیم:


* از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری کنید.

* از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید.

* از اتهام‌زنی به دیگران خودداری کنید.

* از فرستادن مطالب حاوی لینک یا مطالب نا مرتبط با بحث بپرهیزید.

* از فرستادن مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری کنید.

* از تعمیم نظر خود به دیگران و ترغیب و حتی توصیه به دیگران بپرهیزید.


مفید صفحه خبر نسخه موبایل
اشتراک گذاری
سفرمارکت
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷۶
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۲۶۹
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
من فکر می کنم یه ریشه مشکل این است که ما یه تاریخ مشخص به عنوان تاریخ استقلال نداریم. اگر ما همه با هم تلاش کرده بودیم تا مثلا از زیر یک استعمار در بیایم یه احساس مشترک در مورد کشورمون بینمون شکل می گرفت.

مثلا بعد از انقلاب تا یه مدت، مردم که همه با هم علیه شاه مبارزه کرده بودن. به همین خاطر در جهاد سازندگی بچه شهری ها می رفتن کمک روستاییها بدون هیچ خواسته ای و فقط برای این که کشورشون رو جلو ببرن. زمان جنگ هم این احساس مشترک تا حد زیادی وجود داشت. داشتن این احساس مشترک خیلی مهمه . خیلی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
من با نظر شما به صورت کامل مواق نیستم . به عنوان مثال حتما نباید مصیبتی مثل جنگ نازل بشه تا مردم رو دور هم جمع کنه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
مشکل اینه که ما اشتباه گرفتیم ما اول ایرانی هستیم بعدا مسلمان دراین کشور ایران همه جور مذهبی هست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
ناشناس که گفته ما اول ایرانی هستیم بعد ایرانی نگو ما بگو من
من اول مسلمان هستم چون وقتی گذاشتنم تو قبر نمی پرسن اهل کجایی؟ مگین خدات کیه؟
پیامبرت کیه؟امامت کیه؟!
فرقی نمی کنه ایرانی باشی یا افغانی
اما دین در دشمنی با وطن پرستی نیست
(حب الوطن من الإیمان) این هم حدیثش
ناشناس
| United Kingdom |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
من هم موافقم انسان اول باید انسان باشه بعد اهل هر کجا که بود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
وقتی انسان بودی و از انسانیت همه چیز میدانستی تمام مشکل ها حل میگردد
رضا چ
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
ما اول مسلمان هستیم بعد ایرانی گرچه برای هردو جان خود را فدا میکنیم اما اساس وجود ما دین است.
بنده خدا ولی بی ریا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
وقتی از گرونی های افسار گسیخته می شنویم و واکنش مردمان دیگر کشورها به مسائلی از این دست رو می شنویم؛ مثلا واکنش اتحادیه های کارگری به میزان حقوق، واکنش مردم به افزایش مالیات، نخریدن یک کالا در واکنش به گرون شدن و ... هزار مولفه مدنی دیگه به گوشمون می رسه، باید نتیجه بگیریم که جامعه بیماری داریم وگرنه چند برابر شدن نرخ یک کالا باید بازار تقاضای اون محصول رو کم کنه و بازار به تعادل رهنمون بشه اما ...
وقتی هر ساله کرایه تاکسی در قانون عددی تعریف میشه که هرگز اجرایی نمی شه، یعنی ایراد داریم
وقتی کمبود دارو برا بیماران و خانواده هاشون مشکل می سازه و منی که سالمم ککم نمی گزه یعنی ایراد داریم
وقتی من و شما می ریم دلار و سکه می خریم که پولمون بی ارزش نشه اما از قبل این کار ما عرضه و تقاضای بازار سکه و ارز به هم می ریزه و همه چیز گرون میشه، یعنی ...
وقتی جنس ارزون چینی رو به محصول داخلی ترجیح می دیم یعنی ...
وقتی هممون منتقدیم اما خودمون رو کار درست می دونیم یعنی ...
وقتی بی اخلاقی می کنیم و توقع اخلاق داریم یعنی ...
وقتی تو رفتار ترافیکی هزار ایراد داریم و هر تخلفی رو به زرنگی خودمون تعبیر کرده و برا بقیه نسخه شفا بخش توصیه می کنیم یعنی ...از کل این مطالب میتوان نتیجه گرفت که دل هیچ کس برای ایران نمیسوزه برای منفعت شخصی تلاش میکنه و در کل لپ کلام جمله ای زیبا و رسا ست از مرحوم دکتر حسابی:جهان سوم جایی است که اگه بخوای کشورتو اباد کنی باید خودت از گشنگی بمیری و اگه بخوای خودتو بالا بکشی باید گشورتو ویران کنی
ناشناس
| Belgium |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
ناشناس گرامی
تاریخ استقلال رو حتما نمی دونی کاملا چیه
چند کشور تاریخ استقلال ندارند چون بیشتر از همه کشورهای جهان شهرنشینی دارند
اینها عبارتند از ایران , چین و یونان
برای نمونه ترکیه کمتر از 100 سال داره و پاکستان نزدیک 60 سالشه و امارات زیر 40 سال
این کشورها باید بگن تاریخ استقلال
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
عزيزم همدل شدن يک جامعه به اين نيست که حتما جنگ باشه تا همه محبتمون گل کنه که.محبت وقتي ارزش داره که اوني که تو رفاه هست دست مستمندو بگيره نه وقتي که جنگ شده همه ديدن تو يه سطحن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
آفرین رضا چ
علی خوزستان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
با سلام؛ لطفاً ترتیبی بدین که بشه به پاسخ نظرات هم به صورت جداگانه رأی مثبت یا منفی داده بشه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
جامعه زمانی جزء یک کشور به حساب می آید که زمانی که فردی در رده های بالای کشور خلاف قانون عمل کرد همان برخوردی را با او کنند که اگر یک فرد عام در جامعه بود با او برخورد میشد.
پاسخ ها
دانشجو
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
توجه كنيد. اين يه نفري كه منفي داده ، همون خلاف كار رده بالاييه هستا.
دلسوز
| United Kingdom |
۰۵:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
البته من با نظرات دوستان در مورد جز جز کم و کاستیهای کشور "اخلاقی‌ و عملی‌" هم عقیده هستم. اما به نظر بسیاری از استادان عالم، بزرگترین عامل در تثبیت یک جامعه پیشرفته از لحاظ کلی‌، اشتغال بالا و قوانین مدون برای کسر مالیات از اشتغال برای کمک به بیکاران است. برای مثال حتی مقدار تقریبی ۵۰% مالیات برای ثروتهای باد آورده برای کمک به دیگران در نظر گرفته شده. (زمین داران، دلّالان...) و قوانین مدون راه فرار را بسته است. در اروپا امکان ندارد یک شبه پولدار شوی بدون آنکه سهم هموطنت را بدهی‌. و خدا وکیلی با میل و رغبت هم اکثراً داده میشود.
اشتغال مهمترین است چون حتی کشورهای پیشرفته با اشتغال کم دچار بحران اجتماعی میشوند چه برسد به ایران ما، گفتنی زیاد است و مکان محدود.. لطفا در نظر داشته باشید. دلسوز
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
همین مالیاتی رو شما میگی جز کارمندا کیا میدن؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
واقعا که درست گفتی اقای دکتر ، من باهات موافقم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
برعکس خیلی هم اشتباه گفته این آقای دکتر یعنی توی آلمان یا هر جای دیگه دنیا اختلاس نداریم دزدی نداریم رانت نداریم؟ اینا همش دروغه محضه اتفاقا خوبشم داریم، ما جامعه نداریم؟ جامعه ما اون مردمی هستن که از طبقه متوسط و ضعیف جامعه اند اون مردمی که برای حفظ کشور هستن! کجای دنیا انقلابی به بی نظیری انقلاب ایران سراغ دارید؟ کجای دنیا مردم اینجور جوانمردانه با دست خالی از کشور دفاع کردن؟ ما مشکل آموزش داریم میتونیم جامعه بهتری داشته باشیم ولی این قضاوت نسبت به مردم و جامعه ما خیلی ناصحیح است. ایکاش افراد فهمیده تری برای آموزش داشتیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
سلام بسیار بسیار با نظر این استاد عزیز موافقم . ما در افتخارات پیشین ایرانیان که غالبا صحت و سقم آن هم مورد تردید است در جا زده ایم . اگر حقایق جامعه را درک و قبول نکنیم باز هم در بی اخلاقیها درجا خواهیم زد بلکه بدتر هم خواهیم شد . به نظر این حقیر اکنون کنکاش و تجزیه و تحلیل جامعه شناسی مهمترین و حیاتی ترین نیاز جامعه ماست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
معتقدم عدم رعایت حقوق متقابل از اثرات "فوتبال" است.

مردم "فوتبال" و "مسابقه" را به تمام امور زندگی تعمیم داده اند. (در فرهنگ ما "سبقت" قابل تحسین است!!!)

وقتی بی توجه به اشک بازیکنان تیم مقابل، از خوشحالی ِ شکستشان بالا و پایین می پریم، و به عنوان یک زرنگ(!) مورد تشویق قرار میگیریم؛ در بقیه امور زندگی هم زرنگی(!) را شایسته تقدیر میدانیم. موقع سوار شدن اتوبوس هم فرد زرنگ(!) را برنده میدانیم .

حتی در وضعیت حاد، کلاهبرداری و دزدی را هم افتخار و علامت برنده شدن میدانیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
قطعا همه چیز رو نمیشه به فوتبال ربط داد (با اینکه شخصا از فوتبال متنفرم) ولی مثال بسیار مربوطی بود. مرسی
سعید
|
Austria
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
تا زمانیکه هر کس به فکر منافع خود باشد و به منافع ملی بی توجه باشد باید شاهد از دست رفتن پرستیژ کشور باشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
پرستيژ چيه؟ درسته ايران نيستي ولي فارسي بنويس.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
به خق نتیجه گیری درستی هست.من که با تمام وجودب این را در سراسر زندگیم خس کرده ام.در بهترین خالت هر کسی به هر طریقی فکر حود وبچه هایش هست گویی بجه های دیگر و همه ی دیگران اصلا وجود شان بیهوده است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
ایرانی ها از نظر فرهنگی و رعایت حقوق دیگران ملتی عقب افتاده هستند. برای مثال من بارها دیده ام که فردی ماشینش را دوبله پارک کرده ترافیک ایجاد و خودش داخل ساندویج فردوشی مشغول خردن ساندویچ است، و یا داخل مغازه مشغول خرید می باشد.
این رفتارهای ما بیشتر به ..... شبیه می باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Belgium |
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
زیبا گفتی اما شما چند کشور رو رفتی و دیدی که دیگران این کار رو نمی کنند
من حداقل 7 کشور اروپایی رو رفتم و مانند این رفتار رو دیدم
شما چند کشور رفتی
مغلطه می کنی یا از روی کم سوادی نظر دادی
در ضمن این ساندویج خوردن رو کجا و کی دیدی
چرا به پلیس انجا نگفتی
ناشناس
| Germany |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
بیااینجا نمیبینی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
این عقب افتادگی نیست..عقب افتاده خودتی که تو همین نوشتت کل ملتو عقب افتاده خطاب میکنی..کشور در حال توسعس..توقعها داره رو به یه زندگیه ایده آلو کمو بیش تجملاتی میره..ظرفیتا روز به روز تغییر میکنه..تو یه بمبارون تبلیغاتیه دوستو دشمن هستیم که الان کمتر هیچ کشوری دچارش نیست..مردم سردرگمن..قبلا ماهی یه بار خبر مهم میشنیدنو الان ساعتی حداقل یه خبر مهمو امنیتیو اقتصادیو غیره بهشون میرسه..مردم تو تفکر تو هضم کردن تو تطبیق دادن خودشون با محیط اطراف بدجور سردرگمن..ولی این نشون از سردرگمی نیست نشون از بزرگیه این مردمه که این همه ظرفیت دارن..در ضمن شما یه نفرو دیدی دوبله پارک کرده ولی توجه نکردی که در کنارش صدها نفر دیگه طبق اصول مشغول رانندگیشون هستن..پس دیگه نگو ایرانیا عقب افتادن..خودتم همین الان حقوق این همه بازدیدکننده از سایتو که اکثریت ایرانیو اکثریت از داخل هستن رعایت نکردی.
هموطن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
روزنامه نگار جوانی که میتواند پرده از بسیاری مسائل بردارد و مردمی که بواسطه مطبوعات و رسانه های آزاد هرگز کلاهشان برداشته نمیشود... تنها راه جلوگیری از فساد و ارتقائ جامعه آزادی است که مانند آبی زلال و روان همه زشتی ها را میشوید...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
درود و سلام خدا بر تو هموطن،تنها راه پیشرفت آزادی است،آزادی در انتخاب همه شئونات زندگی.
زهره
| United States |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
روزنامه نگارا اکثرشون نون به نرخ روز خورن
zeinab
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
همینه هموطن
ابوذر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
شيرمادرت حلالت.خداوند هم انسان رو آزاد آفريد.احترام به افكار همديگه.بزور كسي را به بهشت نبردن!لا اكراه في الدين.
آرش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
به نظرم تا وقتی که یه نفر بتونه یک شبه میلیاردر بشه (از راه غیر قانونی) ، امید برای تلاش را بین افراد سالم جامعه از بین می بره.

کاش یکم بیشتر به فکر هم باشیم....
برچسب منتخب
# آیت الله سید مجتبی خامنه ای # عملیات وعده صادق 4 # جنگ منطقه ای # جنگ ایران و اسرائیل # جنگ ایران و آمریکا # شهادت رهبر انقلاب # مذاکرات ایران و آمریکا
نظرسنجی
پیش بینی شما از نتیجه مذاکرات و توافق چیست؟