بازدید 4727

بررسی شکایت از افزایش 7 هزارتایی امامزاده‌ها

فاطمه جمال‌پور
کد خبر: ۲۹۹۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۸ 26 January 2013
رییس کمیسیون اصل 90 مجلس از بررسی افزایش هفت‌هزارتایی امامزاده‌ها طی مدتی کوتاه در جلسه کمیسیون 90 خبر می‌دهد. جلسه‌ای که به دلیل حضور نیافتن وزیر ارشاد به دوهفته دیگر موکول شده است. رییس کمیسیون اصل نود مجلس به خانه ملت می‌گوید: یکی از شکایت‌ها درمورد سازمان اوقاف و امور خیریه این است که در مدت کوتاهی تعداد مقبره امامزاده‌ها در کشور از چهار هزار به ۱۱ هزار افزایش پیدا کرده و نحوه هزینه کرد درآمدهای سازمان اوقاف نیز از دیگر شکایت‌هایی است که بررسی می‌شود.

جلسه چندی پیش اعضای کمیسیون اصل 90 با رییس سازمان اوقاف به نتیجه نرسید تا پای وزیر ارشاد هم به جلسه کمیسیون باز شود. اعلام افزایش مقبره‌ها به 11هزار مقبره در حالی است که معاون سازمان اوقاف چندی پیش در نشست خبری خود اعلام کرده بود هشت هزار بقعه امامزاده در ایران وجود دارد. حال آنکه در اوایل انقلاب تنها 1500 امامزاده در کشور وجود داشته است و رشد هفت برابری امامزاده‌ها در این سال‌ها تامل‌برانگیز به نظر می‌رسد.

طرح تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف از دی‌ماه کلید خورد

نمایندگان مجلس، با انتقاد از عدم برخورد مسوولان سازمان اوقاف و امور خیریه با «امامزاده‌های بدون شجره‌نامه»، از پیگیری طرح تحقیق و تفحص از این سازمان خبر داده بودند. غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، نماینده رشت، در همین ارتباط  گفته است: سازمان اوقاف «هیچ برنامه‌‌ای» برای «رفع ابهامات در مورد عملکرد خود نداشته و چاره‌ای جز تحقیق و تفحص از آن وجود ندارد.

این نماینده مجلس، 14 دی اعلام کرده که علی محمدی، رییس سازمان اوقاف و امور خیریه برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات حضور پیدا کرده، اما درباره درآمدها و هزینه‌های اوقاف «جواب شفافی» به سوال‌کنندگان نداده است. این نماینده مجلس خواهان این بود که سازمان اوقاف «به صورت شفاف» جواب دهد که در ایران در ابتدای پیروزی انقلاب چند امامزاده وجود داشته و «اکنون امامزاده‌ها به چه تعداد رسیده است.»

وی با ذکر اینکه امامزاده‌های فاقد شجره‌نامه «تنها برای اوقاف درآمدزایی می‌کنند و موجب وهن دین شده‌اند» اظهار داشته که سازمان اوقاف «قول داده بود امامزاده‌های فاقد شجر‌ه‌نامه را جمع کند که متاسفانه تاکنون این کار را انجام نداده است» اظهارات این نماینده مجلس در حالی است که یک کارشناس مسایل فرهنگی از وجود هشت هزار مقبره بدون مجوز در گفت‌وگو با ایلنا خبر داده است.

این در حالی است که سخنگوی سازمان اوقاف می‌گوید: سالانه 300 امامزاده بعد از انقلاب در ایران کشف شده‌اند. البته سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه می‌گوید، به جای لفظ کشف باید از تصحیح آمار استفاده کرد؛ چراکه این امامزاده‌ها نوظهور نیستند بلکه وجود دارند اما بقعه‌های‌شان در این چند سال کشف شده است. عدم‌رسیدگی به وضعیت بقعه‌ها و امامزاده‌های بدون شجره‌نامه حتی واکنش آیت‌الله مکارم‌شیرازی مرجع تقلید را نیز در بر داشته است. مکارم‌شیرازی تاکید کرده است که اسناد امامزادگان فاقد شجره‌نامه باید از وضعیت مبهم بودن خارج شود.

وی می‌گوید: برخی از افراد با توجیهاتی از جمله اینکه ما خواب دیده‌ایم، به دنبال سوءاستفاده از احساسات مردم و امامزاده‌سازی هستند که باید مراقب اینها بود چراکه ضعیف‌شدن اعتقاد مردم را در پی دارد و جلوی اینها باید به‌شدت گرفته شود؛ مردم در این‌باره از ما نیز سوال کرده‌اند.

غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی نماینده رشت در مجلس گفته است: «درآمدهای اوقاف جزو درآمدهای دولت نیست و دیوان محاسبات بر این درآمدها نظارتی ندارد و این سازمان نیز ترازنامه شفاهی را تهیه و منتشر نمی‌کند.» حال باید دید در جلسه آینده کمیسیون 90 مجلس با وزیر فرهنگ تکلیف امامزاده‌های بدون شجره‌نامه به کجا می‌رسند؟

منبع: شرق
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار