بازدید 35987

احمدی‌نژاد در خودرو خود هم باشد، سخنان نمایندگان را خواهد شنید!

رفتن احمدی‌نژاد به مجلس و نطق وی به مهمترین مسأله این روزهای سیاست ایران تبدیل شده است. بنا به اصل هفتادم قانون اساسی، رئیس‌جمهور حق دارد به مجلس برود و سخنانی را که درباره اداره کشور لازم می‌داند با مجلس در میان بگذارد.
کد خبر: ۲۹۷۷۴۵
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۲۱:۵۷ 15 January 2013

رفتن احمدی‌نژاد به مجلس و نطق وی به مهمترین مسأله این روزهای سیاست ایران تبدیل شده است. بنا به اصل هفتادم قانون اساسی، رئیس‌جمهور حق دارد به مجلس برود و سخنانی را که درباره  اداره کشور لازم می‌داند با مجلس در میان بگذارد.

در شرایط عادی و روابط معقول و منطقی دولت و مجلس، می‌توان وضعیتی را تصور کرد که رئیس‌جمهور در هنگام گرفتن تصمیمات مهم درباره کشور به مجلس برود و دیدگاه‌های خود و مبانی منطقی آن را با مجلس در میان گذارد و تصمیمات مهم با هماهنگی و اجماع دو طرف گرفته و با قدرت نیز اجرایی شود.

اما متأسفانه اکنون وضعیت دو طرف به جایی رسیده است که رئیس‌جمهور دو ماه پیش از این و چند روز پیش از موعد حضور در مجلس برای پاسخ دادن به پرسش نمایندگان، آن‌ها را به جلسه با خود دعوت می‌کند و حضور در چنین جلسه‌ای برای عده‌ای به تابو تبدیل شد؛ برای یادآوری این وضعیت می‌توان به روزنامه‌های ۲۹ آذر مراجعه کرد.

در آن هنگام، نظر برخی از نمایندگان مجلس ـ که البته بیشتر آن‌ها نیز در جلسه با رئیس‌جمهور حاضر نشدند ـ این بود که حرکت احمدی‌نژاد به سوی تعامل با مجلس مقطعی و برای فرار از سوال است؛ بعید نیست رفتار احمدی‌نژاد در روزهای اخیر و درخواست وی برای نطق یک طرفه در مجلس که با واکنش منفی برخی از نمایندگان مجلس نیز روبه‌رو شده، تا اندازه بسیاری، ریشه در پیشینه روابط دو طرف داشته باشد.

ناگفته نماند که اوج‌گیری رایزنی‌های رئیس‌جمهور با مجمع نمایندگان استان‌ها در هفته اخیر ـ که هدف آن تلاش برای تأثیرگذاری بر تصمیم مجلس در مورد درخواست‌های اقتصادی احمدی‌نژاد فرض می‌شود ـ نشانه‌ای دیگر از تنش بی‌دلیل و آسیب‌زا در روابط دو طرف است.

سخنرانی چهارشنبه احمدی‌نژاد در مجلس به دلیل موضوع آن، قطعا موضوعی مهم است. قانون هدفمندی، شیوه و زمان‌بندی اجرای آن قطعا بر زندگی مردم ایران و فضای سیاسی کشور تأثیرات عمیقی خواهد داشت، ولی آنچه می‌توان برای ان اهمیت چندانی قائل نشد، حضور یافتن یا نیافتن احمدی‌نژاد در مجلس پس از نطق خود است.

در این میان، نظر غلامرضا کاتب نائب رئیس کمیسیون بودجه مجلس قابل تأمل است که دعوا بر سر حضور یا عدم حضور پس از نطق خود را یک دعوای جهان سومی دانسته است و اظهار داشته که هیچ گاه چنین دعوایی در یک کشور پیشرفته رخ نمی‌دهد.

در نگاه وسیع‌تر، حتی می‌توان پاسخ فوری به اظهارات احمدی‌نژاد را نیز ضروری ندانست. اگر رئیس‌جمهور می‌خواهد نتیجه مدت‌ها فکر کردن خود و دولتش را در قالب نطق به مجلس ارائه کند، بهتر این است به جای ایجاد التهاباتی که در پناه آن حق مغفول می‌ماند و امکان دارد تصمیمی نادرست برای آینده کشور گرفته شود، پاسخ مستدل و فنی به سخنان رئیس‌جمهور به افکار عمومی ارائه شود؛ خواه این پاسخ در همراهی نسبی و یا مخالفت جدی با سخنان رئیس‌جمهور باشد.

در این باره باید گفت، حضور یافتن یا نیافتن احمدی‌نژاد نه احتمالا در پخش جلسه از رسانه‌ها تأثیری می‌گذارد و نه مانع از این می‌شود که مردم صدای نمایندگان خود را بشنوند. احمدی‌نژاد حتی اگر در خودروی حامل خود در حال ترک مجلس هم باشد، سخنان نمایندگان را خواهد شنید.

محتوای سخنان رئیس‌جمهور مهم است؛ تصمیماتی که پس از این نطق در مورد آینده کشور گرفته می‌شود، بسیار مهم‌ترند، ولی اینکه رئیس‌جمهور در مجلس بنشیند یا ننشیند هیچ اهمیتی ندارد؛ اگر تصمیم درست برای کشور گرفته شود و اگر همگان، چه در نطق و چه در پاسخ به آن، آینده کشور را مهمتر از نیات سیاسی خود بدانند!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۰۷
انتشار یافته: ۲۱
آفرین
مهم ترین نکته همین است
بودن یا نبودن احمدی نزاد پس از سخناش مهم نیست
تصمیمات بعد از آن مهم است
پاسخ ها
کارمند
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
عدم حضور بی احترامی به نمایندگان ملت است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
کار نماینده ها که دو ماه پیش نرفتن دیدار با احمدی نژاد هم درست نبود. بهتره منصف باشیم. همه باید یاد بگیرن با هم حرف بزنن و دعوا راه نندازن
یکبار هم مقاله منطقی و فارغ از دعوا های سیاسی شنیدم و حسابی خوشبختم.
آقای رییس جمهور لطفا یکسری هم به ادارات و دستگاه های زیر مجموعه ات بزن
حق با شماست. بودن ایشان بعد از سخنرانی اهمیتی ندارد. ایشان اگر گوش شنوا داشت تا به حال به صحبتهای نخبگان به خصوص اقتصاددانان گوش کرده بود و وضعیت مملکت اینگونه نبود.
اخيرا رييس جمهور شديدا مورد هجمه افرادي باوزنهاي سبك ،نيمه سنگين وسنگين قرارگرفته است .در مقام دفاع از نحوه اداره كشوراز طرف آقاي احمدي نژاد نيستم ولي بي انصافي است اگر تمامي اين تحركات برعليه وي را اعتراض به ناكار آمدي وي بدانيم .وضع اشفته كشور فقط حاصل دوران خدمت ايشان نميباشد بلكه نا كارآمدي دولتهاي گذشته وغفلت آنها عامل اصلي تر اين آشفته بازار است . نمونه ساده برخورد مغرضانه: فراموش نكرده ايم غرق شدن تعدادي از دانش آموزان دختر در استخر پاركي در تهران در دوران حكومت سيد اصلاحات ،مقايسه كنيد عكس العمل مدعيان ملت را در اينخصوص با آتش سوزي در مدرسه پيرانشهر. سواستفاده هاي مالي دوران اصلاحات، بي قانونيها ،رانتها، وامها و. . . كمتر از دولت فعلي نبوده ،حالا چطور اكثريت نزديك به كل سياستگردانان اين مرزو بوم به اين مر د پيله كرده اند .تا جاييكه نمايندگان چندين ده هزار نفري نيز به فصل مشترك آرا مردم بي احترامي مي كنند.احترام رييس جمهوري ما در اجلاس سازمان ملل متحدبه مراتب بيشتر از مجلس خودمان بوده است .واقعا كاركردن تو اين كشور سخته.
نه مثل اینکه واقعا نمیخواد بعد از نطق وایسه این نماینده ها هم اولش اعتراض کردن حالا که میبینن هیچ اثری نداشته و نداره و نخواهد داشت میگن از تو ماشینش هم میتونه گوش بده خوب احمدی نژاد هم از تو دفترش هم حرف بزنه همه صداشو میشنون چه لزومی داره بیاد وقت مجلسو بگیره؟
می دونم منتشر نمیشه ولی زنده باد احمدی نژاد
اصولا آقای رییس جمهور خودش کارشناس همه فن حریفه. نیازی به شنیدن حرف کسی نداره.
به نظر شما داره؟
به نظر من بهترین خدمت را آقای احمدی نژاد به مملکت خواهد کرد
یادتان باشد امروز جنگ اقتصادی واجتماعی وفرهنگی است هرکس هرکجا باشد مواظب حرف زدنش باشد ها ی همه بدانند دشمن زودتر از همه ما منتظر امدن احمدی به مجلس است همه به هوش باشند ریس جمهئر مجلسیان وعام وخاص مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
دوست عزیز و گرامی من, والا از وقتی که بنده یادم میاد به قول شما همیشه دشمن منتظر ببینه ما چیکار میکنیم و ...
آخه دوست گلم اگه اینطوری بخوایم فکر کنیم که تا ابد باید همینطور بی قانون و برنامه بریم جلو و هر وقت کسی صداش در اومد بگیم هیییییس دشمن میشنوه خوبیت نداره. اینطوری به هیچ جا نمیرسیم و فقط نقاط ضعف رو مقطعی ماستمالی میکنیم که شاید دشمن شاد بشه غافل از اینکه اینطوری بدترین ضربه رو به خودمون میزنیم.
البته این هم توجیه خوبی است برای عملکرد ضعیف نمایندگان
مگر تابحال که اینهمه گفته اند اقای احمدی نزاد به حرف کسی گوش داده که نمایندگان میخواهند بنشیند تا حرف بزنند....
غرق شدن تعدادی دانش آموز دختر در استخر پارک شهر ربطی به دولت سید اصلاحات نداشت پارک ها زیر نظر شهرداری است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
سال 81 که این حادثه اتفاق افتاد هم دولت و هم شهرداری دست دوستان اصلاح طلب بود خوب
آقا شما را بخدا آیا از اوضاع فلاکت بار مردم بی خبر هستید!!! بخدا همه چی داره تعطیل می شه، دید و بازدید خواهر و برادر و پدر و مادر هم تعطیل شده از ترس گرانی و عدم تحمیل هزینه به بستگان، صلۀ رحم هم تعطیل شد! وجدانا اگر این طرح بی هدف!!! اجرا نمی شد، آیا نرخ دلار باز هم سه برابر می شد؟؟؟ آیا ارزش پول ملی تا این حد نزول می کرد؟؟؟ آیا تولید و اشتغال به این روز فلاکت بار می افتاد؟ آیا نرخ تورم با این سرع سرسام آور صعودی می شد؟ با اینکه پاسخ سؤال را همه با پوست و گوشت و استخوان حس می کنیم، چرا دولت محترم یکجانبه دنبال اجرای طرحی است که نتایج آن در همان آغاز آشکار شده است؟؟؟؟ تورو خدا مجلس حداقل جلوی تداوم این طرح را بگیرد. بابا به کی دادمون رو ببریم خانواده ها در حال فروپاشی هستند. تورم و گرانی لجام گسیخته کمر اکثریت اقشار جامعه را خورد کرده!!!
پاسخ ها
علیرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
دوست عزیز من میگم ما نباید هر چیزی با هم قاطی کنیم. اول باید بگم دلیل شما برای اینکه میگید هدفمندی با عث افزایش نرخ ارز شده چیه؟ آیا تحریم ها باعث افزایش نرخ ارز نشده ؟ به خدا من تمام دلایل دو طرف گوش دادم اما به نظرم دولت داره حق میگه.من ازدوستان کاربران تابناک میخوام برا هر نظری که میزارید،دلیم بزارید
اگر فاز دوم اجرا شود طبقه متوسط جامعه که کارمندان را نیز شامل می شود و تا همین الان قدرت خرید آنها نصف شده است باز هم ضعیف تر می شوند .ضمنا ده در صد حقوق به عنوان ما لیات کسر میشود از این دریافتی مجددا بخشی در خرید کالا و ارزاق به عنوان ارزش افزوده پرداخت می نما ئیم یعنی دو بار مالیات راستی چرا کارمندان باید 2 بار مالیات پرداخت نمایند.
آقا جان وقتی پول باصطلاح ملی مون هر ساعت بی ارزشتر می شه، آزاد سازی قیمت ها چه منطق و توجیهی داره!!! مگه توان مردم در امرار معاش روزانه و تأمین بخور و نمیر چقدره!؟؟ بخدا پیازو و پنیرو سنگک دیگه خوراک آدم های فقیر نیست!!!!!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی