بازدید 68388
مرور روزنامه‌های ۲۴ دی:

رمز گشایی از «گردن کلفت» سیاسی

خطبه‌های نماز جمعه آیت‌الله جنتی، واکنش‌های گوناگونی را به همراه داشت. یکی از روزنامه‌ها در شماره امروز خود به رمز گشایی از سخنان آیت‌الله جنتی پرداخته است.
کد خبر: ۲۹۷۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۲ 13 January 2013
انتشار خبر سفر بی‌سروصدای محمود احمدی‌نژاد به قم در کنار خطبه‌های نماز جمعه آیت‌الله جنتی در آخرین نماز جمعه ماه صفر و تغییرات آب و هوایی که بخش بزرگی از کشورمان را در برگرفته، مهمترین موضوعات صفحات نخست روزنامه‌های صبح امروز بود.

به گزارش «تابناک»، پس از سخنان هفته گذشته رهبر انقلاب درباره «انتخابات آزاد» این بار خطیب موقت جمعه تهران نیز «انتخابات آزاد» را کلید واژه فتنه آینده در کشور خواند. آیت‌الله احمد جنتی اما سخنان دیگری هم گفت که به گزارش یک روزنامه قانون امروز بدل شد و این روزنامه آن را با نام «رمز گشایی از سخنان اخیر احمد جنتی در خطبه‌های نماز جمعه تهران» و با تیتر ««گردن‌کلفت» کیست؟» روی تصاویری از «عسکر اولادی، احمدی‌نژاد، موسوی خوئینی‌ها و آیت الله هاشمی رفسنجانی» منتشر کرده و در آن می‌نویسد: «کله گنده‌ها و شکست‌خورده‌های سیاسی امروز از انتخابات آزاد صحبت می‌کنند و یکی از آن‌ها که گردن کلفت‌تر از همه است از مدت‌ها قبل این موضوع را مطرح کرد و بقیه هم به دنبال آن این بحث را مطرح می‌کنند و در خارج هم منافقان، سلطنت‌طلب‌ها، آمریکا و اسرائیل‌‌‌ همان را می‌گویند.»

آیت الله جنتی با اشاره به وقایع انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ خطاب به کسانی که بحث انتخابات آزاد را مطرح کرده‌اند گفته است که مردم «حرکت‌های شما را دیده‌اند و هم شما را و هم روسا و لیدرهای فتنه را شناخته‌اند و می‌دانند در چه خطی حرکت می‌کنید لذا شما باید از مردم خجالت بکشید.»


به غیر از قانون، روزنامه جوان با تیتر «تأکید بر انتخابات آزاد زمینه سازی برای فتنه ۹۲ است»،
رسالت با تیتر «غیرواجدین شرایط تایید صلاحیت نمی‌شوند»،
بهار با تیتر «گردن کلفت سیاسی انتخابات آزاد را مطرح کرد»،
خورشید با تیتر «شورش با رمز انتخابات آزاد» و آرمان نیز با تیتر «انتخابات آزاد رمز فتنه جدید» به خطبه‌های نماز جمعه آیت‌الله جنتی پرداختند.

هفته تعیین تکلیف فاز دوم؟

در حالی که قرار است محمود احمدی‌نژاد سه روز دیگر برای گفت‌وگو با نمایندگان مجلس درباره مسائل اقتصادی و «هدفمندی یارانه‌ها» به صحن بهارستان برود، پافشاری مجلسی‌ها بر تعویق اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها روز به روز بیشتر می‌شود. علی لاریجانی در سخنرانی‌های پایانی خود در جمع مردم مناطق گوناگون استان اصفهان، بر مواضع مجلس مبنی بر مخالفت با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تأکید کرد و گفت: «مجلس موافق کمک به مردم است به شرط اینکه قیمت گازوئیل شش و بنزین پنج برابر نشود، چرا که کشور ما تحمل این مساله را ندارد.» وی افزود: «ما برخی اقدامات را ممنوع کردیم تا به گرانی‌ها دامن‌زده نشود، چراکه مصلحت نمی‌دانیم بیش از این فشار اقتصادی بر مردم وارد شود».

بحث‌ها بر سر نحوه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها پس از آن بالا گرفته است که محمود احمدی‌نژاد از امکان پنج برابر شدن یارانه نقدی سخن گفته و از مسئولان قوا درخواست کرده است که «بگذارند کار هدفمندی را تا پایان این دولت تمام کند».

روزنامه‌های ابتکار، دنیای اقتصاد و تهران امروز، سرنوشت فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را به سوژه خود بدل کردند:

تهران امروز در این باره می‌نویسد: «محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور کشورمان با وجود مخالفت‌ها و انتقادهای زیاد به ویژه از سوی مجلس شورای اسلامی، همچنان مصمم به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌هاست. فاز دومی که بسیاری از نمایندگان از اجرای بی‌سروصدای آن از سوی دولت خبر می‌دهند و در عین حال می‌گویند اگر این کار صورت بگیرد منجر به استیضاح رئیس‌جمهوری خواهد شد. از سوی دیگر نیز علی لاریجانی رئیس مجلس دلیل مخالفت قوه مجریه با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را حمایت از تولید و جلوگیری از افزایش تورم می‌داند و معتقد است که مجلس با این کار مانع دامن زدن به گرانی‌ها شد. از سوی دیگر احمدی‌نژاد درحالی اصرار زیادی بر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها دارد که مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است که اجرای فاز دوم بدون تصمیم مجلس و وجود وفاق ملی، هیچ موفقیتی را حاصل نمی‌کند. این واکنش‌ها و اظهارات درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از سوی مجلس، پس از آن شدت گرفت که احمدی‌نژاد داوطلب حضور در مجلس شورای اسلامی شد».
 
ماجراهای سفر بی‌سرو صدای قم

در حالی که در آغاز هفته گذشته، محمود احمدی‌نژاد برای افتتاح یک پروژه گازی به قم سفر کرده بود، در پایان هفته نیز خبری مبنی بر سفر بی‌سرو صدای رئیس جمهور در روز پنجشنبه به قم منتشر شد که در آن، احمدی‌نژاد بدون اطلاع قبلی به استانداری قم رفت و با کرم‌رضا پیریایی، استاندار قم جلسه گذاشت و بلافاصله پس از آن، از استانداری بیرون آمد و به زیارت حضرت معصومه (س) رفت.

روزنامه بهار در این باره در گزارشی با نام «سفر  پرابهام احمدی‌نژاد به قم و مشهد» می‌نویسد: «محمود احمدی‌نژاد به «قم و مشهد» سفر کرده؛ پنجشنبه و جمعه گذشته. البته این ‌بار سفرش با دیگر سفر‌ها فرق می‌کرد. محمود احمدی‌نژاد عادت دارد، بنا به عرف رواج یافته در دولتش، استان به استان بچرخد تا به قول خودش از نزدیک شاهد مشکلات مردم باشد.

احمدی‌نژاد می‌گوید، «سفرهای استانی» تا پایان دولتش ادامه دارد. این ‌بار هم به قم و مشهد سفر کرده است. اما جنس این سفر‌ها با سفرهایی که او «استانی» می‌نامدش از زمین تا آسمان تفاوت دارد. احمدی‌نژاد به قم و مشهد رفت، اما نه از رسانه‌ها خبری بود و نه از سخنرانی‌های مشهور رییس دولت در این سفر‌ها!

احمدی‌نژاد حتی از قبل هم اعلام نکرده بود که قرار است به «قم» و بعد هم به «مشهد» برود، بلکه ترجیح داده بود، سفرش «غیرمنتظره» و «کوتاه» باشد. روز پنجشنبه گذشته بود که محمود احمدی‌نژاد از پاستور راهی قم شد، تا یک‌راست به دیدار استاندار تازه‌منصوب‌شده قم برود. با ورود محمود احمدی‌نژاد به دفتر کرم‌رضا پیریایی، استاندار تازه‌منصوب‌شده قم، در‌ها بسته شد تا رییس دولت با استاندار تازه‌منصوب‌شده‌اش جلسه‌ای محرمانه برگزار کند؛ جلسه‌ای که چندین ساعت به درازا کشید و هیچ خبری از این جلسه به بیرون درز نکرد؛ جلسه‌ای که تنها به دفتر استانداری قم منتهی شد. محمود احمدی‌نژاد بعد از پایان این جلسه، راهی حرم حضرت معصومه، برای زیارت شد تا سفرش با زیارت تمام شود و راهی پاستور شده و خود را برای سفر به «مشهد» آماده کند».
 
و سرانجام زنده باد بهار

روزنامه خورشید هم تیتر یک امروز خود را به شعار «زنده باد بهار» اختصاص داد؛ شعاری که پیش از این، رئیس جمهور آن را در سخنرانی خود در سازمان ملل بیان کرده بود و برخی‌ها از آن به عنوان شعار انتخاباتی تیم نزدیک به دولت در انتخابات ریاست جمهوری آینده نام می‌برند. این روزنامه که پیش از این با تیتر «آن مرد آمد» درباره اسفندیار رحیم مشایی خبرساز شده بود، امروز البته در این مطلب که ربطی به انتخابات و مشایی ندارد، حلول ماه ربیع را تبریک گفته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار