بازدید 35256

فرق جامعه ایرانی و جامعه آمریکایی

کد خبر: ۲۹۵۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۲ 01 January 2013
پروفسور ابراهیم سلطانی مدیر یکی از مراکز حساس علمی آمریکا که مدتی است برای دیدار مادر پیرش به ایران سفر نموده با "ناصرون" به گفت و گو نشسته است. 

بخشهایی از گفتگو با پروفسور ابراهیم سلطانی به شرح ذیل است: 

- بعد از فوق لیسانس در رشته مهندسی صنایع، علاقمند بودم که در همین رشته دکترا بگیرم ولی بنا به توصیه دکتر افروز رئیس سابق دانشگاه تهران که هم کلاس ما بود و می گفت: آینده در کامپوتر است، برو و کامپیوتر بخوان، من هم در رشته دکترای تکنولوژی کامپیوتر کانزاس مشغول به تحصیل شدم. آن زمان تحصیل کرده های این رشته در ایران کم بودند. جمعا سه نفر که در دانشگاه های اصفهان، گرگان و تهران بودند. 

موقعی که دکترا گرفتم هم در دبیرستان و هم کالج تدریس داشتم بعد از اخذ دکترا در دانشگاه های ایالات مختلف آمریکا تدریس کردم ولی زمانی که به اوکلاهاما آمدم به دلیل مدرسه بچه ها ماندگار شدم و روزی که ما رفتیم دانشگاه اوکلاهاما هیچ چیزی نداشت ولی با تلاشی که داشتیم توانستیم به جایی برسانیم که الان در رشته های مختلفی حرف برای گفتن دارد. 

یک سری پروژه های راه سازی و عمرانی را دولت آمریکا به ما سفارش داد و توانستیم با موفقیت انجام دهیم. در حال حاضر هم مسوول مرکزی هستم که در آن مرکز مشغول آموزش به اساتید دانشگاه های آمریکا هستیم. 

- نکته ای که باید بگویم این است که جوانان ایرانی واقعا نخبه و باهوش هستند و به جرأت می گویم اکثر کسانی که از ایران برای تحصیل به خارج از کشور و آمریکا می آیند واقعا جزء دانشجویان ممتاز آن دانشگاه ها هستند و این یعنی علاوه بر هوش جوانان ما سیستم آموزشی ما هم علی رغم یک سری اشکالات واقعا سیستم خوب و جامعی است و ضعف ما بیشتر در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی می باشد. البته سیستم آموزشی ایران و آمریکا شبیه هم هستند اما تفاوت هایی هم دارند. 

این را هم بدانید که دانشگاه ها و مراکز آموزشی آن ها الان واقعا دچار مشکلات اقتصادی هستند و از هر طریقی سعی می کنند که هزینه ها را کاهش دهند. چند سال است که بودجه های ایالتی به دانشگاه اضافه که نشده بلکه کاهش هم یافته است. 

- جوانان آمریکایی الان در خواب ناز و خرگوشی هستند. فقط در چند دانشگاه معروف واقعا جوانان نخبه ای وجود دارند که به نسبت جمعیت آن ها کم است. 

- بنده زمانی که فارغ التحصیل دکترا شدم فقط ۶ نفر آمریکایی در دوره ما بودند. اکثر جوانان آمریکایی به لیسانس قناعت می کنند ولی در ایران الان کسانی که جهت دوره کارشناسی ارشد ثبت نام می کنند به تعداد افراد دوره کارشناسی رسیده و این استقبال نشان از علاقه زیاد جوانان ایرانی است. الان دولت اوباما قوانینی تصویب کرده که هر کسی در آمریکا دکترا گرفت حتما به هر نحوی و با دادن امتیاز او را جذب کنند. 

- به صورت خلاصه عرض کنم الان مشکلات زیادی در آمریکا به لحاظ اقتصادی وجود دارد، گول زرق و برق تبلیغات آن ها را نخورید. الان مالیات ها بالا رفته در حالی که حقوق و درآمدها افزایش نیافته است. 

- یکی از محاسن جامعه آمریکایی این است که یک جامعه قانع است ولی جامعه ایرانی قانع نیست. آمریکایی ها اگر یک خانه و یک ماشین داشته باشند برایشان کافیست اما ایرانی ها با وجود یک خانه و ماشین و داشتن شغل باز هم قانع نبوده و می گویند باید بیشتر داشته باشیم. اگر یک آمریکایی ببیند شما ماشین نو دارید به شما تبریک می گوید، اما در ایران چون مثلا من ماشین ندارم دلم نمی خواهد شما هم ماشین شیک داشته باشید. 

- الان در آمریکا مشکلات حقوقی زیاد شده است، مالیات برق و بنزین بالا رفته است ولی کسی اعتراضی نمی کند ولی در ایران همه وسایل اولیه زندگی دارند و یک بهانه جهت گلایه و شکایت دارند. 
آن ها اگر مسیحی باشند هر روز یکشنبه تمام خانواده لباس تمیز می پوشند و به کلیسا می روند، ولی ما نسبت به دینمان بی اعتناییم. جوانان ما فکر می کنند مثلا اگر به مسجد بروند انگار عقب افتاده اند! من هر وقت به ایران می آیم به مسجد که می روم اما اکثرا افراد مسن را می بینم این فکر واقعا باید اصلاح شود. در اوکلاهاما که ما هستیم جوانان مبلغان مذهبی با دوچرخه به خانه ها می روند و تبلیغ مسیحیت می کنند. 

- هر خارجی که می آید با اخلاق خوب، کمک های مالی و دادن غذا آن ها را جذب می کنند. ما مسلمانان زیادی داشتیم که از این طریق مسیحی شده اند. 

- غرب سال هاست که در کشورهای اسلامی کار می کند و به صورت جنگ نرم و غیر مستقیم سعی در زیر سوال بردن اعتقادات، فرهنگ و مذهب جوانان کشورهای اسلامی و تبدیل آن ها به آلت دستی برای غرب کند. این را ما به واقع در گفتگوی با آن ها شاهدیم. 

- آن ها خودشان دیندارند و حتی با وجود انحرافات و سستی زیادی که در مبانی اعتقادی دینشان وجود دارد به جوامع اسلامی می گویند شما اگر دیندار و معتقد باشید، عقب افتاده و امل هستید! در صورتی که خودشان حواسشان به دینشان است. 

- در ایران خانواده ها به راحتی به کانال های مختلف ماهواره ای دسترسی دارند. کانال هایی که به راحتی خیانت، فساد و فحشا را ترویج می کنند. باور کنید در آمریکا اینجور نیست! ما در خانواده بسیاری از کانال ها را از قبل حذف می کنیم و در کانال های خانوادگی اگر صحنه ای رخ داد بچه ها به آن ها نگاه نمی کنند و کانال را رد می کنند. مثلا وضعیت مهمانداران در فرودگاه امام (ره) به گونه ای است که خانم من می گوید حجاب خانم های ایرانی چرا این قدر تحریک آمیز است؟ 

- آمریکایی ها دوست دارند تمام دنیا تحت سیطره آن ها باشند و همه پیرو آن ها باشند. شما ببینید چرا آمریکایی ها با کشورهای حاشیه خلیج فارس کاری ندارند و حتی به آن ها کمک های نظامی می کنند اما ما چون زیر بار سیاست های زورگویانه غرب و آمریکا نمی رویم هر روز یک موضوع را بهانه می کنند و تحریم های جدیدی را اعمال می کنند. 

- باور کنید الان گوش دادن به BBC و VOA مثل این است که مردم در زمان جنگ با عراق به رادیو عراق گوش کنند. الان آمریکا سالیانه بیش از ۴۹۰ میلیون دلار برای رسانه های ضد ایرانی هزینه می کند. این به نظر شما عادی است؟ دلیل آن چیست؟ 

- مطمئن باشید آن ها می دانند انرژی هسته ای ایران صلح آمیز می باشد. آن ها فقط این مسئله را بهانه کرده اند. 

- اسرائیل صدها کلاهک دارد. آمریکا بزرگترین انبار کلاهک های هسته ای جهان است. چند هفته قبل از این که به ایران بیایم آمریکا در نوادا آزمایش هسته ای انجام داد. هیروشیما و ناکازاکی را کسی هنوز فراموش نکرده است. آن ها که خود این گونه اند چگونه می خواهند جلوی فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران را بگیرند؟ 

- این را هم بگویم که برای آن ها خیلی تفاوتی نمی کند این جا اصلاح طلب یا اصولگرا ...حاکم باشد. چون هدف آنها عدم پیشرفت فناوری و تکنولوژی در ایران است مگر این که تحت نظر و وابسته آن ها باشد. 

- الان در آمریکا اوباما مستقل نیست، همه چیز دست آیپک (لابی صهیونیستی) است. انتخابات در آمریکا تحت تاثیر مستقیم دلارهای صهیونیستی می باشد. 

همین آخرین تحریمی که تحت تأثیر هشدار و تهدید لابی صهیونیستی وضع شد و مستقیم به نماینده ایالت اوکلاهاما گفته بودند اگر در دوره بعدی هم می خواهی باشی باید به این تحریم رأی دهی.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار