بازدید 26928
خوانده می‌شوید:

شما چگونه شب یلدایتان را می‌گذرانید؟

برنامه‌های خود را درباره شب یلدا با ما در میان بگذارید. شما تا چه میزان به پاسداشت این شب اهتمام می‌ورزید؟ آیا عوامل اقتصادی باعث می‌شود تا مراسم سنتی چون شب یلدا از حافظه ما پاک شوند؟ نظر خود را در این باره با ما در میان بگذارید؛ این خبر با دیدگاه‌های شما تکمیل می‌شود.
کد خبر: ۲۹۲۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۴ 19 December 2012
پاییز نود و یک هم به ایستگاه پایانی رسید و ایرانی‌ها در آستانه شب یلدا قرار گرفته‌اند؛ بلند‌ترین شب سال در نیم کره شمالی، که از دیرباز در ایران به نام «شب یلدا» یا ««شب چله» گرامی داشته می‌شده و افزون بر عناوینی که به آن معروف است، همچون آغاز سال نو میترایی و شب زایش خورشید و عناوین دیگر به طریق دیگر، نمایانگر مفهوم نهاد خانواده در ایران بوده و هست.
 
به گزارش «تابناک»، از گذشته‌های دور تا کنون، ایرانی‌ها در بلند‌ترین شب سال، حضور در جمع خانواده را به مسائل دیگر ترجیح می‌دادند و با شب‌نشینی، انجام آیین‌های خاص و تدارک دیدن خوراکی‌های مناسب برای این شب‌نشینی به استقبال زمستان می‌رفتند.

این شب‌نشینی‌ها در سال‌های سال، رنگ و بوی گوناگونی داشته است؛ از خواندن شاهنامه گرفته تا این روز‌ها که شبکه‌های اجتماعی به محلی برای ایده‌پردازی برای این شب بدل شده‌اند؛ از گذشته‌ها که حضور در کنار پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها از واجبات بجا آوردنی این شب بوده تا این روز‌ها که جمع خانواده‌ها کوچک‌تر شده است؛ از انار و هندوانه‌ای که نماد خوردنی‌های این شب است تا پرتقال و نارنگی که گویا قرار است، در این یکی دو سال به دلیل گرانی‌ها، جایگزین اولی‌ها بشوند!

  • در آستانه شب یلدا، می‌خواهیم بدانیم شما شب یلدای خود را چگونه می‌گذرانید؟

  • آیا این شب برایتان اهمیت دارد یا برای شما یک شب معمولی است؟

  • تا چه میزان به انجام سنت‌های مربوط به این شب پایبندید؟

  • شما در هر جایی از ایران که زندگی می‌کنید، آیا آداب و رسوم خاصی برای این شب دارید؟ اگر پاسخ مثبت است، رسوم و سنت‌های خود را با ما در میان بگذارید؟

  • آیا گرانی‌ها باعث شده تا شما این شب را هر قدر هم شده، محقر به خاطر داشته باشید یا به دلیل گرانی از خیر تدارک دیدن برای این شب گذشته‌اید؟ آیا عاملی مانند گرانی باعث می‌شود سنتی اینچنین از حافظه ما پاک شود؟

  • تا چه میزان پایبندید که این شب را در جمع خانواده خود بگذرانید؟ آیا به دیدن بزرگترها هم می‌روید؟


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۱
در انتظار بررسی: ۴۳
انتشار یافته: ۴۴۴
هر سال نسبت به سالهای قبل مراسمها کمتر میشود .
پاسخ ها
امین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
ما که خانوادگی برای این شب از هفته پیش برنامه ریزی کردیم بریم خونه پدر بزرگم
با اینکه مریض آِی سی یو داریم دعامیکنم حاش خوب شه
سعی کنید دلتون خوش باشه حتی اگر قرار باشه روز آخر دنیا باشد
آرما
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
پس چرا بازارها شلوغه !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
انشاالله سال دیگر که اولین سال تاریخ است همه جشنها را مفصل میگیریم .
خوشخیال
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
بازارها شلوع نیست دادا (آرما)، مردم میان اما چیزی نمی خرند من خودم کاسب بازارم، پول هم کم و بیش دارن اما مجبورن با وسواس خرجش کنند چون قدرت خریدشون واقعا پایینه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
ما پای اینترنت میگذرونیم . اینم شاهدش ، الآن ساعت 6:41 عصر هستش و دارم نظر میگذارم
آرما
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
تا جایی که من یادمه هر سال همین برنامه ها بوده ، بدون کوچکترین تغییری. حالا بعضی اشخاص میخوان خودشون رو بدبخترین آدم نشون بدن !!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
ایام مهم ماه های شمسی درخانواده ی ما تحت تاثیرایام الله قمری مثل ماه محرم وصفر وشعبان وغدیراست فلذابه حرمت ایام الله خوشبختانه مانگرانی برخی رانداریم وبهترین ایام ماغدیر ونوروز یاغدیر بروایت ماه شمسی بسیارزیباواثرگذاربرگزارمی شود واگروفات باایام شمسی تفارن نداشته باشد درحد متعارف برگزار میکنیم ولی الان که ماه صفراست به احترام عزای ائمه دوماه ازخریدآجیل جشن خودداری میکنیم چون بنی امیه درچشن# قطع سرحضرت ع#آجیل میخوردندما لب به آجیل نمیزنیم درعوض درعیدغدیرآجیل از اقلام پذیرایی ماست
اعتقادی به این شب و سنت هاش ندارم تنها تنها این شب رو میگذرونم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
بخاطر هزینه هاش من هم انکارش میکنم چه کنم ندارم ندارم
ناشناسي ديگر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
ناشناس جون منم مثل خودت اين شبو مثل سالهاي گذشته تنها مي گذرونم و اعتقادي به اين جور چيزها ندارمۀ بزن قدش
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
من هم اعتقادی ندارم . یلدا هم مثل شبهای دیگه است. تنها تفاوتش اینه که براش اسم گذاشتن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
زیاد غصه نخورید . حسرت روزهایی رو می گذرونم که این شب رو به تنهایی و با غم می گذروندم . نه مثل حالا با اعصاب خوردی و دعوا و تنش. قدر تنهایی تون رو بدونید .
دلا خو کن به تنهایی که از تن ها بلا خیزد
هادی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
همچنین من!
ناشناس سوم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
منم همچنین...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
دل خوش سیری چند بابا .... این مراسما مال زمانی بود که زندگیا ساده بود و مردم تو خونه های کاه گلی بودن و دل خوشی داشتن... ولی حالا تو این عصر دود و ماشین و گرونی و تورم کی حال این کارارو داره....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
بدبخت كشورم و سنت هاي اصيلش ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
تمام این سنت های ما بهانه ای برای دور هم جمع شدن در این دنیای صنعتی و ترافیکی است منم میدونم هزینه ها بالاست .
عید، سیزده بدر ، یلدا و ... همه و همه فقط بهانه دیدن هم دیگه هست . و بقول یکی از دوستان با شب های دیگه فرقی نداره فقط براش اسم گذاشتن ولی بظرم یک بهانه برای دیدن که هست .
با این حال که 960 کیلومتر از خانواده پدریمون جدا هستیم ما همشهریها و فامیل امشب رو قرار گذاشتیم در مشهد با هم باشیم.
قدر بدونید ولی تشریفات رو زیاد نکنید سعی کنید سری به دوستان بزنید و اقوام بزنید .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
منم اعتقاد ندارم ولی تنها شبمو صبح نمی کنم
ما كه ميريم خونه بزرگترها هزينه شب يلدا هم با ما نيست ولي خدا به داد بزرگترها برسه با اين قيمتها!
پاسخ ها
م.ارین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
بدنيست توهزينه شب يلدابه بزرگترهاكمك كنيد
ناشناس
| New Zealand |
۰۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
یه سبد آجیل یه جعبه شیرینی بگیر دستت تا به بزرگتر فشار نیاد !!! دریغا
كارمند !!!!!!!
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
ما هم ميريم خونه بزرگترها ، براي اينكه به قول جناب آرين به بزركترها فشار نياد گفتم هندونه و انارش با من . ميدونيد چي شد 98000 تومان شد به عبارت ديگر به نرخ دلار حساب كردند ولي من كارمند كارگر زاده دريافتيم به همان ريال اول سال است . به عبارت ديگر تا آخر ماه سفره مان بوي هندونه خواهد داد !!!!
با استرس این همه گرانی.با نا امیدی و یاسی که جامعه را فرا گرفته و با آه و افسوس به گذشته.

با این سوال که میشود واقعا خوش بود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
عزیز اگر یکمم امید داشته باشی می تونی صرف نظر از همه ی مشکلات خوش بگذرانی
با نشستن یه گوشه و زانوی غم گرفتن که مشکلی حل نمیشه که ادمو هم افسرده میکنه
به خدا امید داشته باش
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
با این ذهنیت فوق منفی یه منفی کمت بود!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
ناشناس جون باید به بالای 200 نفر منفی بدی با این حساب!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
به ملکه انگلیس گفتن مردم نان ندارند گفت کیک بخورند حالا حکایت ماوشب یلداست عزیزم وقتی پولی دربساط نیست وذخیره خانواده تمام شده میفهمیدیانه ب فه مه
تاثیر گرانی بر چند و چون برگزاری مراسم این شب قطعاً تاثیر گذار است، و باعث شده رفته رفته این شب نیز طی سالیان متمادی به یکی از شب های معمولی و شاید تنش زا که باعث تحمیل هزینه های نسبتا سنگین به سبد خانوار تبدیل شود. توان مهمانی گرفتن برای کمتر کسی مغذور است، همچنن توصیه می کنم برای حفظ ارزش و احترام خود از مهمانی رفتن هم خودداری کنید چرا که بقیه هم مثل ما هر روز در حال فقیر تر شدن هستند. همچنین اگر دوست دارید که فردا صبح زودتر به محل کار برسید و با تاخیر سبب از دست دادن شغل و در آمد بخور و نمیر خود هستید، حتماً شب زودتر و سبکتر بخوابید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
برادر جان شب يلدا پنج شنبه هست. فرداش هم جمعه! البته شايد به دليل درآمد کم مثل ما مجبور باشيد جمعه ها رو هم سر کار بريد
دوست
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
هر چند در کل حق با شماست ولی مهم خوردن نیست، اصل دور هم بودنه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
با دوست موافقم
متاسفم برات آقای ناشناس که این شب رو هم مثل شبهای دیگر میگذرونی.
پاسخ ها
یکی مثل همه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
خداییش، شب یلدا با شب قبل و بعدش چه فرقی داره؟!
تا حالا فکر به خاطر همین شب، چقدر اسراف میشه، چقدر گناه توی همین شب نشینی ها اتفاق میفته؟ چقدر چشم و هم چشمی پیش میاد؟ چقدر نماز صبح ها قضا میشه؟
آخه هم وطن عزیز:
هر رسم و سنتی که خوب نیست، یه خورده فکر کنیم بعد نسبت به وفاداری اون تصمیم بگیریم.
به نظر من تنها فایده مثبت این شب، دید و بازدیدشه البته با رعایت جهات مختلف شرعی، اخلاقی و فرهنگی؛ البته باید حواسمون باشه توی این چند سال اخیر دید و بازدیدها خلاصه شده توی شب چله ونوروز این خودش میتونه آفت هم باشه چرا که در طول سال خودمون رو مقید به رفت و آمد با فامیل و بزرگترا نمی کنیم و دلمون رو خوش میکنیم به همین دو نوبت در سال!!!
علی رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
سلام، آقا یا خانم ناشناس محترم، دلیلی نداره متاسف باشید و اصلا این کار از نظر اخلاقی هم صحیح نیست، شما لطف کنید فکرتون به زندگی خودتون باشه، با بقیه چیکار دارید؟
محمد
| Canada |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
جناب یکی مثل همه
محض اطلاع بگم این شب از نظر زمانی بلند ترین شب سال (( این فرقش بود))
اگه بنا به اسراف باشه تو دهه محرم که این همه نعمت خدارو که به اسم نذری میپزن ولی دست مستحق نمیرسه اسراف بیشتری میشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
برای خودت متاسف باش نه برای مردم هرکس خوب میدونه چیکار میکنه
صالح
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
این شب ها ذاتا ارزش خاصی نداره ولی ملت ها و فرهنگ های بزرگ مناسک ومراسمی رو در ایا خاص سال برگزار میکنند که مزایای بسیاری داره
1- بالا بردن همبستگی اجتماعی
2- تقویت هویت ملی و بومی
3- بهانه ای برای شاد بودن
و....
فرهنگ بومی ما بسیار غنی هست.و هرگونه بی اهمیت جلوه دادن آن و سعی در کم رنگ کردن آن باعث میشه این خلاء توسط مناسک سایر فرهنگ ها جایگزین بشه.
من ترجیح میدم شب یلدا و نوروز داشته باشم تا ولینتاین !!!

لطفا عارض شدن اسراف و یا دیگر مسایل دیگه رو به خود این مراسم تعمیم ندیدو آن رو بی ارزش ندونید.
سیاوش
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
آقای یکی مثل همه!
اولا اگر اینقدر وضعیت خانواده ها به هم ریخته که با دیدن همدیگه گناه میکنند پس بهتره از فردا دیگه سعی کنیم هیچ بشری رو روی زمین نبینیم.
دوما، شما میتونی تا نماز صبح پیش خانواده باشی و بعد از نماز صبح بخوابی (البته چون دغدغه شما نماز هستش سه روز هم نخوابی باز نمازت رو میخونی)
سوما بالاخره دید و بازدید کنیم یا نکنیم؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
این که تو این شب گناه میشه یا نه به شما چه؟؟تو از طرف خودت حرف بزن.اینها سنت های بسیار خوبی هستند که فلسفه های عمیقی دارند که امثال شما صرفا با نگاهی سطحی اون رو بد می شمارید.شما نگران نماز صبح کسی نباش اونی که می خونه و با رغبت می خونه نگرانی نداره.مواظب باش که افکار امثال شما باعث تحجر میشه که از حکم خدا هم پیشی می گیرند.یه مقدار مطالعه و تفکر به جایی بر نمی خوره هااااا!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
جالبه برای ایرانی ها دیگه به چه نحوی گذراندن شب یلدا دیگه فرقی نمیکنه ؟
فکر کنم چند سال دیگه همین حرف رو برای عید نوروز داشته باشیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
اقای یکی مثل همه چرا فکر می کنید هر جا که عده ای دور هم جمع می شوند حتما" یه گناهی صورت می گیره ما از وقتی که چشم باز کردیم دیدیم همراه با مادربزرگامون این شبو جشن گرفتیم و هیچ وقت هم نماز کسی قضا نشده در ضمن شما که از این جور مراسم گله داری پس چرا خودتو مقید به رفت و آمد با فامیلا و بزرگترا می کنی ؟ شما بشین تو خونه و جایی نرو که خدایی نکرده گناه نکنی و نمازت هم قضا نشه!! آره داداشمی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
آقای یکی مثل همه، شما با دست پس میزنی و با پا پیش میکشی، به قول دوستان امثال تو همون بهتر که خونه بمونن و جایی نرن، اگر هم خیلی علاقه داری بری و میترسی نمازت قضا شه شمارتو بزار تو تابناک تا هموطنا زنگ بزنن واسه نماز صبح بیدارت کنند.
ناشناس
| Switzerland |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
شب یلدا بهانه ای برای دور هم جمع شدن است
خیلی هم خوبه
ادم یه شب سال رو دورهم بگذرونه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
آری سیرواقعا ازگرسنه خبرنداره مث ملکه انگلیس که گفت مردم نون ندارند کیک بخورند
با این گرونی دیگه هیچکس یاد شب یلدا نمیفته و خوشی از میان مردم رفته اکثر مردم تو فقر زندگی میکنن و محتاج نون شبشون هستند خدا به داد هممون برسه
پاسخ ها
علی
| United States |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
یه سوال واه من پیش اومده که شما اقای ناشناس از اون سر دنیا چظوری درباره این ور نظر میدی؟!!!
ali
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
vpn دارن ایشون ای پی شون عوض میشه وگرنه تو ایرانن
علی 2
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
علی جان از کجا معلومه ایشون از اون سر دنیا باشن ؟ شاید از وی پی ان استفاده کردن !!
خدایی نکته را داشتی !!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
برو بابا به مردم بگن بمیرید هم میگن گرونیه
ناشناس
| United Kingdom |
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
واسه منم همین سوال پیش اومده. واقعا چرااااا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حسن
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
علی جان خودت هم که از اون ور دنیا نظر دادی!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
با وی پی ان اومد باهوش
سلام
شب یلدای امسال مصادف شده با شب شهادت امام حسن مجتبی(ع) به یکی از روایتهای موثق یعنی هفتم صفرخواهش میکنم امسال فکر هندونه و آجیل شب یلداتون نباشین،هنوز عمه ی سادات و بچه ها ی امام حسین(ع) تو اسارتن{-31-}{-31-}به خدا اگر شب یلدا خوش نباشیم نمیمیریم{-31-}{-31-}امسال هم که با شب شهادته امام حسن(ع) یکی شده خواهش میکنم حرمت شکنی نکنیم{-31-}{-31-}
پاسخ ها
amir
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
دوست گرامی توصیه میکنم قبل از نگارش نظر حتما نگاهی به تقویم بندازین تا نخواسته اشتباهی مرتکب نشین... شب یلدای امسال مصادف با ولادت امام موسی کاظم و شب عید هست.....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
جناب آقای امیر
درمفاتیح وکتب تاریخی موثق روز 7 صفر روز شهادت امام حسن مجتبی (ع) میباشد که امسال هم چند تن از مراجع سه روز به نشانه عزا کلاس های درس خود را تعطیل نموده اند.واقعا متاسفم که اسممون مسلمون و لقبمون شیعه است و در ایام عزای امام زمان(عج) به فکر جشن و خوشگذرونی هستیم.
اللهم عجل لولیک الفرج
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
چی گفتی
شناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
شما عید به این واضحی رو نمی بینی (ولادت امام موسی کاظم ) بعد دنباله روایتی می گردی که این شب رو شب شهادت اعلام کنه؟!
فرهاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
گویند نیست از شب یلدا دراز تر
پیداست که اینان شام غریبان ندیده اند...
یا زینب
یا رقیه
ناشناس
| United States |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
دوست عزیز چرا همه چیز رو با هم قاطی میکنی...!!! شب یلدا شب باشکوهیه ... این که مردم به دیدن بزرگترا برن مهم تره یا اینکه عزاداری کنن؟؟؟
محمد
| Spain |
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
آقای روزبیانی و آقای ناشناس محترم که پیشنهاد میکنین یلدا نگیریم. ترسین. با این اوضایی که توی مملکت واسه ما پیش اومده و واقعاً هیچکس نیست که مدیریتش کنه ما هر شبمون یلدای مصادف با شهادته و هر شب و هر روز و هر لحظمون داغ داره. پس اینقدر کاسه داغ تر از آش نشید. برید ببینید خونه همین آقایونی که ادعا دارن چطور شب یلدا بریز و بپاشه... پس هرکسی به دین خودش. شمارو با دین مردم چکار؟
كوروش
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
چقدر عزاداري؟بيشتر روزهاي سال شده عزاداري ،افسرده شديم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
عزیزم تو می تونی خودتو 365 روز سال با عزاداری خفه کنی کسی جلو تو نگرفته اگه احساس کردی 365 روز سال برای عزا داری هات کمه می تونی از سال بعدی یا قبلیش یک کم روز قرض کنی تا روحت خوب بشه
نمی تونی برای دیگران تعییت تکلیف کنی
mashan
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
اگر هم گريه كنيم باز هم دردي را دوا نكرده ايم.
ناشناس سی و چهارم
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
به امید شب یلدایی که مصادف با شهادت امام حسن (ع) باشه و همه درکنار هم به جای منازعه از مرام و بزرگی امام صحبت کنیم، تاثیر بپذیریم و انار و هندوانه میل کنیم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
چرا نمی ذارین به این کامنت هزارتا منفی بدم.
من برای تو نوشتم ... ای خدا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
شب یلدا = شب گناه .. شب فساد .. شب غیبت .. شب اسراف ... شب لغو و بیهوده .. شب زیر پا گذاشتن دین و مذهب ... اما ... با اندکی تغییر .. می توان در ترویج فرهنگ قرآن و سنت پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت .. این شب بلند سال را به شب .. بندگی .. عبودیت .. تبدیل کرد . وای بر شما مردم .. وای بر شما .. هفتم صفر شهادت غریب ترین کریم اهل بیت بر شیعیان تسلیت ..
م.ارین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
كوروش خان اين چه حرفيه كه ميزنى عاشق واقعيه اهل بيت كه بخاطرعزادارى افسرده نميشه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
دوستی که مثلا برای ما نوشتی.محض اطلاع مبارک امروز ولادت امام موسی کاظم است.وای بر خودتان که فکر میکنید خیلی مسلمانید و بقیه همه گناهکار.لطفا با این لحن با مردم صحبت نکنید چون آنرا به مثابه یکی از مشتقات لبنیات (کشک) فرض میکنیم
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
خداوکیلی پیش خودت چی فکر کردی این حرفو زدی..عزیزم ما که عزاداریهامونو داریم..تازه امشبم شب تولد امام موسی کاظم هستش...بعد تو میری میگردی روایت پیدا کنی که تبدیلش کنی به عزاداری...واقعا دیگه .....حدی داره ه ه ه .خفمون کردی با این نظرت
با این گرونی دیگه هیچکس یاد شب یلدا نمیفته و خوشی از میان مردم رفته اکثر مردم تو فقر زندگی میکنن و محتاج نون شبشون هستند خدا به داد هممون برسه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
اینو که یکبار گفتی
ناشناس
| United Kingdom |
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
یعنی از هر 49 نفر 13 تاشون گرونی رو حس نمیکنن. اونایی که منفی دادنو میگم
به عنوان به ايراني وظيفه داريم سنتهامون رو پاس بداريم. به هر حال ما کارمند هستيم. قطعا نمي تونيم خريد چنداني داشته باشيم ولي چاره اي نيست با کمي ميوه ساده شب نشيني مي کنيم. فقط دارم تلاش مي کنم از بار شرمندگيم جلوي همسر و فرزندم کم کنم. ولي مي دونم فردا شب باز شرمندشون مي شم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
با این حرفت بخدا اشکم دراومد.امیدوارم خدا خوشی رو از هیچ کس نگیره.
ما شب جمعه که شب شهادت امام حسن مجتبی است برنامه ای نداریم. جمعه عصر به خانه ی بزرگترها می رویم تا دور هم باشیم .اکثر کشور های اسلامی شب شهادت و روزش را به احترام پسر خانم فاطمه عزاداری می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
چرا دروغ میگی؟ به کدوم تقویم شهادته؟
به تقویم ما که فرداش ولادت امام موسی کاظم (ع) هست و به عبارتی شب یلدا میشه شب ولادت!
شانتاژ می کنی که چی؟
دنبال چی هستی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
تقویمتو کجا خریدی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
اکثر کشورهای اسلامی سنی هستند و شب و روز شهادت ندارند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
ماشالله شما دیگه اینقدر تندروییید با موشکم نمیتونیم بهت برسیم..یکم یواشتر داداش...
به عنوان به ايراني وظيفه داريم سنتهامون رو پاس بداريم. به هر حال ما کارمند هستيم. قطعا نمي تونيم خريد چنداني داشته باشيم ولي چاره اي نيست با کمي ميوه ساده شب نشيني مي کنيم. فقط دارم تلاش مي کنم از بار شرمندگيم جلوي همسر و فرزندم کم کنم. ولي مي دونم فردا شب باز شرمندشون مي شم.
شب سوم شهادت حضر رقیه است

کمی هم به فکر محرم باشیم
پاسخ ها
...
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
البته تاریخ شهادت حضرت رقیه و برخی مسائل دیگه در ارتباط با ایشان در نزد علما و بزرگان دین هم محل اختلافه اما حرفم چیز دیگری است؛ کجای آیین های یلدا دست افشانی و بزن و بکوب دارد که دعوت کردید به فکر محرم باشیم؟
نکنه یادتون رفته که مردم ما همونایی هستن که چند سال پیش تو همزمانی محرم و نوروز هم تسلیت می گفتن و هم تبریک
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
محرم تموم شده شايد منظورت صفر باشه
مهرزاد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
اوهه چه خبر تو این سایت؟
به شب میریم خونه همدیگه سله رحم میکنیم(اگه درست نوشته باشم).
هیچی هم نمیخوایم.
حالا یه بهونه برا با هم بودن هست چرا به همش میزنید؟
یکی میگه این شب گناهش زیاده. آخه سله رحم کجاش گناهه.
mashan
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
اين حرف مال خودته يا حرف يك كارشناس يا عالم ديني است.مگر محرم در خطر است؟؟
ما این شب را نیز مثل دیگر شبها بسختی به سبح میرسونیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
من که برای تامین هزینه بفکرم افتاده فردا برم دوره فروشی کنار خیابان و از شادی مردم کمی برای زن و بچه پول در بیارم تا خوشحالشون کنم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
این هم از اثرات پاسداشت شب یلدا!!!!!!!!!!!
یه خورده فکر کنیم!!!
واسه چی برای خودمون استرس و دردسر درست میکنیم و بعد، کاسه چه کنم دست بگیریم؟؟؟!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
سبج یعنی چی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
سبج یعنی چی؟ خودتم که اشتباه نوشتی صبح درسته
شب يلدا ؛ ما با شيكم خالي ميخوابيم .
پاسخ ها
شيرين
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
پدرماهم كارمنده اماباشكم خالى هرگزنخوابيديم جنابعالى كمى درخرج ومخارجتون تدبيرداشته باش
علی رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
بدم میاد از افرادی که چشاشونو رو حقایق بستن...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
خانم شیرین ! کارمند داریم تا کارمند ! یکی توی وزارت ... کار میکنه که علاوه بر حقوقش کلی پول های تشویقی و اضافه کاری و ... میگیره و یکی هم فقط حقوق وزارت کاری میگیره
حالا شما بگو با حداقل حقوقی که دولت تعیین کرده با اجاره خانه و 1 بچه به نظر شما چیزی باقی میمونه ؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
منم بدم میاد از افرادی که یه ذره عزت نفس ندارن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
با شکم خالی هم نشستی پای اینترنت؟
اگه دورغ میگی ان شاالله خدا سرت بیاره.
این همه کامنت به شکر خدا ندیدم.بعضیا عادت کردن در همه شرایط ناله کنن و آیه نحص بخونن.امیدوارم همگی دور هم خوش باشید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
شیرین جان دخترم
غرورت افتخا آمیز است ولی حرفهاای کارمند هم نادرست نیست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
شیرین خانوم
خانوادگی نفستون از جای گرم در میاد!
شيرين
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
ناشناس توازكجاخانواده منوميشناسي؟پدرم بازنشسته بانك يكى از شهرهاى جنوب كشور نه وزارت خانه.مستاجرهم هستيم اماميشه درطول سال به فكرشب يلدابود
متاسفانه به علت چشم همچشمی رابطه خانواده ما با فامیل قطع شده و گرانی مزید برعلت شده تا شب یلدا را تنهایی به سر ببریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
بهتر فامیلی که به آدم استرس وارد کنه بهتره نباشه
با توجه به اينكه تمام حقوق آبانماه بنده تا 23 آذرماه تموم شد ؛ سعي ميكنيم شب يلدا رو آويزون يكي از آشنايانمون شويم
ميخواد ناراحت بشه ، هم بشه .
پاسخ ها
حقوقدان
| United Kingdom |
۰۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
هههههههههههههههههههههه
جان تو خیلی خیلی خندیدم
عالی بود این صراحت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
خیلی باحال بود... بهترین فکر مثبت
تابناک ..دلت خوشه ها
با این درسای آخر ترم و پروژه های مونده
فرصت برای خوش بودن میرسه
این استادا تا مارو تو گور نکنند نمیزارند یه آب خوش از گلومون پایین بره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
گل گفتی منم بد جوری تو پروژه موندم. اونایی که منفی دادن اصلا میدونن دانشگاه چیه وکجاست؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
بنازم به گوری که استاد بکنه.
حجت جون فرصت را غنیمت بشمار که حسرت الان منو نخوری
با نیم کیلو تخمه سیاه و یک کیلو انار هم میشه دور هم جمع شد، حتی کمتر! سخت نگیرید! مهم دور هم بودن و شاد بودنه :)
پاسخ ها
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
شما ظاهرا الکی خوشین احتمالا مشکل مالی ندارین با جیب خالی و شرمنده گی اهل و عیال ممکن نیست خوش باشی . فکر و خیال امانمون رو بریده . مگه میشه صرفا دور هم نشتن خوش باشیم . من که ارزو میکنم آخر الزمان بشه راحت بشیم از این زندگی نکبت بار
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
مرد حسابي نيم كيلو تخمه سياه + ا كيلو انار ميشه 8 هزار تومن دلت خوشه ها
مس اين كه وضعت خيلي خوبه .
کارمند فلک زده
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
مردم چه تفکرات الکی خوشی دارند . جیب خالی شرمنده زن و بچه خنده به لبش نمیاد . من یک دقیقه بیشتر فرصت دارم تا به بدهی ها و وام ها و ... فکر کنم . اخه ما کارمندا ادم نیستیم حقوقمون 15 درصد زیاد شده تورم 100 درصد !!!! 15 درصد افزایش حقوقم هزینه های لباس بچه ها م هم نمیشه . اینده و تفریح و .... که کلا تعطیل
بابک
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
دوست دم شما گرم.
م.ارين
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
اقاوياخانم ناشناس فكرميكنم درطول سال ميتونستى اين 8هزارتومن رو براى همچين شبى پس اندازكنى مگه نه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
چقدر ما بیچاره ایم که نه تنها خودمون نمیتونیم شاد باشیم بلکه چشم شاد بودن بقیه رو نداریم
با همون نیم کیلو تخمه هم میشه شاد بودف بعدشم کسایی که میان اینجا و نظر میدن آدمی نیستن که لنگ 10 تومن باشن بس کنید
کارمند فلک زده
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
آقا یا خانم م.ارين از اینک چنین دید کوتاهی دارین واقعا به خودم تاسف میخورم شما فکر کنیم فقط و فقط خرج زندگی همین شب و بس . انگار نمیفهمی که مردم تو نون شبشون موندن
خانم م.ارين
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
كارمندفلك زده من ديدكوتاهى نداره جنابعالى سطح توقعاتتو كه پايين بيارى مطمئنم كه يه 8تومنى توجيبت براى امشب ميمونه.
با اینکه گرانی وجود داره ولی فکر نمیکنم بتونه این چنین آیین های ملی رو کمرنگ بکنه. ما طبق رسم قدیم خونه بزرگترها جمع میشیم.
پاسخ ها
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
آره کمر اون بزرگتر رو بشکن ، خوش باش دیگران رو ولش ، بیچاره تو دوست اون بزرگتر نیستی بلکه دشمن اون هستی ؟ راست میگی میخوای بریی یک کلیو اجیل (50 هزار تومان) بگیر ببر بعد از شام هم برو
مرتضی
| Canada |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
تو از کجا میدونی من نمیگیرم ؟ من که گرونی رو نفی نکردم. من میگم حالا که اینقدر به جشن های ملی ما نامهربانی میشه سعی کنیم هر چند سخته ولی در نهایت سادگی برگزارش کنیم. نمیدونم افتاد یا نه!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
بیچاره بزرگترها
ناشناس
| United Kingdom |
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
مرتضی مگه تو آمریکا هم تورمه؟؟؟؟!!!!!
بهانه ای برای دور هم بودن به هر عنوان زیباست
مگه قرار نيست شب يلدا جهان تموم شه ؟
من كه اين خبر رو شنيدم خوشحال شدم .
چون ديگه توي اين شب شرمنده زن و بچه هام نميشم .
چون پول نداشتم ؛ نتونستم ميوه و شيريني و آجيل بخرم .
پاسخ ها
شيرين
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
اگه مسلمون باشى يك درصدبه اين فكرميكردى كه تاامام زمانت ظهورنكرده باشه همچنان دنياپابرجاست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
کاش جهان تموم میشد این شب یلدا تا راحت میشدیم از این زندگی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
از کجا میدونی این جمعه امام زمان نمیاد؟
شب یلدا قدم آهسته بردار
کمی هم احترام ما نگه دار
تو میبینی ربابم غصه دار است
بنی هاشم هنوز هم داغدار است
صدای العطش در گوش مانده
بدنها بی کفن هر گوشه مانده
شب یلدا تو هم چله نشین باش
سیه پوش غم سالار دین باش
لبیک یا حسین . . .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
من نمی دونم چرا شما فکر می کنین همه بی دین و ایمانند الا خودتون
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
کجای این شعر مربوط به بی دینی شما بود آقا جان، چرا به خودت گرفتی
شما که فقط حق نظر دادن نداری
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
یک سوال برام پیش اومده
صله رحم یعنی چی ؟ خوب این که ثواب داره
مگه قرار شب چله بزن بکوب باشه
mashan
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
پيام محرم آزادي و آزادگي است مبارزه با تملق ظلم فساد است رباب غصه اش از شهدت حسين نيست بلكه غصه اش از بي عدالتي جامعه است ظلمي كه بر مسلمانان ميرود است و الا طبل و قمه زدن و..... پاسداشت محرم و خاندان امام حسين (ع) نيست سياه پوشيدن نيست مبارزه با ظلم است و بس
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
ظلم یعنی شب یلدا = شب گناه .. شب غیبت .. شب اسراف .. شب لغو بیهوده ..
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
بابا به خدا به قرآن این تندروی ها بدتر مردمو دینزده میکنه...چرا بعضی ها نمی فهمن!!!!!!!!!!!!!!
خوشبختانه با برنامک های جالب تلویزیون ودرسهای آخرترم که احنمال افتادنش هست یلدای امسال خیلی خوش میگذره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
برنامک رو خوب اومدی .
بسمه تعالی

محضر مبارك مرجع عاليقدر شيعه حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني مدظله العالی

سلام عليكم؛

احتراماً با توجه به تقارن ميلاد مبارك حضرت موسي بن جعفر عليه السلام با شهادت امام حسن مجتبي عليه السلام و نيز ماه محرم و صفر، بفرماييد وظيفه و تكليف شيعيان در برپايي مراسم اين روز چيست؟

با احترام/جمعي از مؤمنين

بسم الله الرحمن الرحيم

عليكم السلام و رحمة‌الله

برپايي مجلس ميلاد ائمه عليهم صلوات الله اجمعين، بسيار خوب و مناسب است، امّا چون هفتم صفر بنابر بعض اقوال مصادف با سالروز شهادت امام حسن مجتبي‌ عليه السلام مى‌باشد، و از طرفي تمام ماه محرّم و صفر، ايام حزن آل الله و كاروان داغدار و مصيبت‌زده حضرت سيدالشهداء عليه السلام است، سزاوار است مؤمنين در اين دو ماه، مجالس روضه و عزا بر پا نمايند و از برپايي مجالس جشن و سرور اجتناب كنند. خداوند همگان را در اظهار ارادت به خاندان عصمت و طهارت عليهم السلام موفق بدارد.

لطف الله صافي

6صفر المظفر1433
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
يه سوال هم ما داريم حاج آقا: شيعيان در شب ولادت حضريت امام موسي کاظم (ع) بايد عزادار باشند يا شاد؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
هر کسیو در قبر خودش می ذارن لطفاً اگه می خاهید عذاداری کنید یا اگه می خواهید شادی کنید به دیگران چه کار دارید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
جناب تابناکی های ...
شما که میدونین بعضی کامنت ها، بازخورد منفی داره، چرا اونا رو تایید میکنین؟!
چرا مردم رو مقابل علما قرار میدین؟!
چرا نظرات علما رو علیه برنامه هایی که به ضرر مردمه، منعکس نمیکنین؟!
واقعا برای شما و لیدرتون متأسفم!
شما دشمنان دوست نما هستین و درست مثل رسانه های خارجی، چهارتا حرف درست می زنین تا بعد از جلب اطمینان عوام، زهر خودتون رو بریزین.
بعید میدونم این نظر رو منعکس کنین! چون ظاهرا اونایی رو که با نظر بیمار خودتون، نشخیص بدین، منعکس می کنین.
با سلام از وقتی که به یاد دارم همیشه پدر خدا بیامرزم میگفت گرفتن مراسم شب یلدا برای خانواده ما شگون نداره اینطور که تعریف میکرد یه بار قبلا گرفته بودند و اونسال عموم به رحمت خدا رفته بود خلاصه ما هیچوقت شب یلدا مراسم در خونه نداریم یادمه پارسال برای اولین بار با اصرار بچه ها این مراسم گرفتیم که چند ماه بعدش پدرم به رحمت خدا رفت .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
خرافاتي نباش علي آقا ...
مراسم باشکوهي که کلي به روحيه داغون ما کمک مي کنه و با عرف و شرع هم منافات نداره کجاش شگون نداره؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
فکر میکنم اون خدابیامرز هم مثل اکثر آدم ها مشکل مالی داشته و...
می شینیم پای برنامه های زیبنده و وزین صدا و سیما و انار و آجیل و میوه و شیرینی جلوی حضرات رو میبینیم و آب دهن قوورت می دیم اینقده خووووووبه
با عرض سلام خدمت شما و همه هموتنان عزيزم بايد عرض كنم كه بنده بياددارم زمانهاي قديم پدر بزرگ بنده با قدي خميده وبا 116 سال سن كه بنده آن موقع شانزده سالم بود با صدايي بلند و قراه شاهنامه مي خواند ومرحوم پدرم نيز همچنين و بنده بدليل اينكه شب يلدا شب تولد بنده هست آن خاطرات خوب و بياد ماندني هميشه برايم زنده است و با آن يادها امروز را مي گذرانم ياد آنروزها بخير باد وروح همه گذشتگان قرين رحمت الهي قرار گيرد انشا...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
تولد منم هست،مامانم همیشه شب یلدا میشینه از خاطرات بدنیا اومدن من تعریف میکنه و او اونجایی که اون شب با بمباران صدام(لعنت الله علیه)مصادف بود،تبدیل به خاطرات ترسناک و دلهره آور میشه!!!
18000 تومن از حقوق بنده مونده ؛ قراره با BRT از خاوران برم نارمك خريد كنم .
آخه رئيس جمهور گفته اونجا همه چي ارزونه !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
نیا ما اینجاییم بدتره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
ولم كن !
من بايد بيام .
رئيس جمهور دروغ نميگه !
حتما" اونجا ارزون تره .
ولم كن ! بذار بيام !!!
شيرين
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
بياخوزستان خريدكن همه چي مفته
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
منم با مترو از کرج میام نارمک .میخوام آجیل بخرم کیلو 1000 تومن نه 40000 تومن.
mashan
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
پسر اون 7 سال پيش بوده حالا احمدي نژاد هم خودش دنبال يك ارزان فروشه به همت بعضي ها بقال سركوچه آقاي احمدي نژاد هم حالا بازرگان شده كلي ........... ديگه بقال نيست.
عزیزان نگذارید دشمن بر شما پیروز شود ومراسم ملی تان را از بین ببرد هرچند وضعیت اقتصاری به شما فشار اورد .حتی اگرتنقلات کمتری در دسترس تان باشد میشود با حداقل نیز دور هم بود .ما هریک از افراد فامیل یک قسمت از هزینه را عهده دار شدیم وبه کوری دشمنان دور هم جمع میشویم ومگیم ومخندیم به ریش ضد ایرانی ها .وضد بشر ها .و افسرده های بلفطره .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
آفرین
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
گرفتم چي ميگي .
مینا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
دلت خوشه ها
ناشناس
| United States |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
جانا سخن از زبان ما میگویی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
انا لله و انا اله راجعون
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
خیلی خوشما آمد و همچنین شب تولد میترا وشب یلدا مبارک باشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
بهترین نظر
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
یلداچی
منظورت از دشمن کیه .
... شو داری بگو.
من وقتی که رسیدم خونه مجبورم با اخم و عصبانیت وارد بشم وشروع کنم به دعوا با همسرم بعد با دادو فریاد هم بچه ها مو از خودم بترسونم تا همراه همسرم خیلی زود برن بخوابند تا حسرت نداشتن آجیل و هندونه و انار و ... شبه یلدارو نکشند و به بی پولی و نداری وشرمندگی من فکر نکنند وخودم تا صبح از شرمندگی اونا نخوابم این میشه شب یلدا من که دوسه سالی هست که تکرار می کنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
حالا شما نیتت رو عوض کن با مهربونی وارد شو همه رو ببوس بگو چقدر دوستشون داری...
من همیشه از محبت پدرم بیشتر از خوردنی و پوشیدنی و مسافرت و ... لذت می برم
همسر و فرزندی که بهشون محبت بشه درکشون بالاست و نیازی به دعوا نیست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
برادرم واقعا راهكار جالبيه انشاالله امسال هم من همين كار رو مي كنم تا شرمنده خانواده ام نشم ممنون از اين راهكار
واقعا چرا منفي دادي مگر شرمندگي يك پدر منفي داره
ناشناس
| United States |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
واقعا که ..... هستی‌ که هنوز نفهمیدی روی خوش پدر ارزشش برای همسر و فرزندان از هزار آجیل و شیرینی‌ بیشتره، اخلاق بد خودت رو با این مهملات توجیه نکن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
کارت درسته....
هادی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
من مطمئنم شما هیچوقت و هیچگاه این کار رو نکردید و نخواهی کرد . درسته گرونی و تورم وجود داره ولی با این حال شما برو توی بازار رو ببین یا حداقل توی فامیل و اطرافیانت رو آخه بی معرفت خودت میدونی با اینکه قدرت خرید پایین اومده ولی باز هم کارمند ها و غیر کارمندها در حد توانشون خرید شب یلدا میکنن و با خوشحالی میگذرونن.
چرا ملت بیچاره رو فریب میدی؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
منفی دادم چون چون با عشق همه چیز زیباتره چرا اخم و خشونت وقتی با مهربانی می شه همسر و بچه ها را توجیه کرد یک خانواده باید همه با هم در شادی ها و مشکلات سهیم باشند من خودم در 2 سالگی پدرم رو از دست دادم و مادرم با حقوق کارمندی 5 تا بچه رو سروسامان داد همیشه وقتی حقوق می گرفت همه مارو صدا می کرد و بهمون می گفت که این پول تا آخر ماه باید با احتیاط خرج بشه و همیشه پول توی یک کشوی کمد بود که همه بهش دسترسی داشته باشند ولی ما همه با همکاری هم بالاخره حقوق مادر نازنینمو تا آخر ماه می رسوندیم. اینه نوع برخورد نه خشونت و دعوا
به کوری چشم دشمنان فرهنگ ایرانی هر چقدر هم که بهمون فشار بیارن حتی بدون میوه و آجیل و خوردنی هم که شده این جشن رو برپا میکنیم همچون نوروز،سیزده بدر و ...
اندکی صبر سحر نزدیک است بالاخره این وضع اسف بار روزی تموم میشه و اقتصادمون دوباره شکوفا میشه پناه بر خدا
پاسخ ها
علی رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
کدوم دشمن آقای عزیز؟ ما ایرانیا چرا انقد فک می کنیم همه با ما دشمنن، کار و زندگیشونو ول کردن شب یلدارو از ما بگیرن، مسخره س به خدا...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
اینقدر صبر کن تا زیر پات علف سبز شه. ما که سحری نمیبینیم.
با بی پولی و شرمندگی
دولت استثنائا" اين ماه 2 بار يارانه بده يا يارانه ماه بعد رو الان بده .
كفكيرمون خورده ته ديگ .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
دولت همین جوری یه ماه رو زیر سیبیلی رد کرده . ولی تو به کسی نگو . کسی نمیدونه . اگه یه ماه اضافه بده تازه بدهیشو صاف کرده!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
دمت گرم عجب تیکه ای انداختی
ما تصمیم داریم همه فامیل را دعوت کنیم ولی قرار بر این شده هر کسی که میاد با خوراکیهاش بیاد و همگی دور هم بخوریم و شادی کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
خسته نباشی!!!!
ali
| United States |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
ماشالا شما چقدر شادید .
یه وقت چشمتون نزنند.
ناشناس
| United States |
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
آفرین، چه کار خوبی‌، اصل دور هم بودن و صله رحم هست نه شکم پر کردن.
شیرین
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
کار بسیار خوبیه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
چرا فکر می کنیم شادی فقط در خوردنه باور داشته باشید با حداقل هزینه هم می توان شادی های بزرگ آفرید و بدانید هر وقت به شادی ها و خوبی ها فکر کنیم آنها خلق خواهد شد و این قانون جذب است
ما امسال شب یلدا را در خانه پدر بزرگ بچه ها خواهیم گذراند و هزینه ها بصورت دانگی پرداخت می شود.
دوستان در شرایط سخت به هیچ وجه اجازه ندهید شادی از زندگیتان رخت ببندد.
هنگام تنگدستی در عیش کوش و مستی، کین کیمیای هستی قارون کند گدارا
با نیم کیلو تخمه سیاه و یک کیلو انار هم میشه دور هم جمع شد، حتی کمتر! سخت نگیرید! مهم دور هم بودن و شاد بودنه :)
این شب یلدا یک سنت است باعث می شود که خیلی از خانواده از هم دور بودند یا اینکه کدورتی بوده با دور هم جمع شدن از بین برود .حالا هزینه کردن به جیب صاحبخانه دارد .دور هم بودن یک صفای دیگه داره به هزصورت از زندگی باید لذت برد خیلی به خاطر گرانی سخت نگیرم می توانیم کمتر هزینه کنیم.جمع خودمانی هستیم. انشاالله خوش بگدرد.شب یلدایتان مبارک.
رسانه برادر ضرغامي لطف كنه شب چله كمتر ميوه و شيريني نشون بده تا لا اقل ما كه نداريم ، فيلمش رو هم نبينيم تا جلوي زن و بچه مون شرمنده نشيم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
منم ؛ برق خونمو يواشكي از كنتور قطع ميكنم تا بچه هام تلويزيون رو روشن نكنند تا دلشون ميوه و شيريني بخواد .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
رسانه برادر ضرغامي

دمت گرم
سعی میکنیم ساده ولی در حد توان دور هم باشیم و دعا کنیم از این وضعیت بیرون بیایم و یلدداهای دیگه دلخوش تر باشیم .
ميشينيم پاي صدا و سيماي ضرغامي و عكس ميوه و شيريني رو از اون تو ميبينيم تا بلكه دلمون باز شه !!!
شب يلدا تا صبح بيدار ميمونيم تا بلكه پول نفت بياد سر سفرمون !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
8 سال نيومد توقع داري يه شبه بياد ؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
دمت گرم ...باحال گفتی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
بجای بیدار موندن تو خونه پاشو برو نارمک شاید اونجا بتونی بگیری
پول کجا بود بابا آجیل کیلویی 50.000 تومان ساعت 9 تخت میخابم چهار شنبه سوری جمع شد اینم میره کنار ، تابناک دلت خوشه ها
با سلام و احترام
من به طور كلي اعتقاد به اين شب و سنتهاش ندارم كه مثل بعضي متعصب باشم ولي اينكه باعث ميشه خانواده ها دور همديگر جمه بشوند رو دوست دارم.

اينكه گروني چقدر تاثير بزاره بسته به تفكر هر شخصي داره ...
يه عده تا همه چيزشون جور نباشه بهشون خوش نميگذره بعضي هم حتي با تداركات ساده هم خوش مي گذرونند.

من اگه مجبور نباشم سر كارم باشم(نه بخاطر پول بلكه برحسب نياز شركت) حتما حداقل با همسرم هستم در كنار خانواده آنها يا خودم ...

كلا هم زياد به آداب دست و پا گير اعتقاد ندارم آنچه رو انجام ميدم كه هم خدا رو خوش بياد هم خانوادم رو و هم خودم ...
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
آفرین، اصل دور هم بودن و صله رحم هست نه شکم پر کردن، ان شا الله خدا هم از شما راضی‌ باشه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
نفست از جای گرم درمیاد وگرنه میدونی که فقر که از یه در بیاد ایمان از در دیگه میره..... .
ناشناس
| United Kingdom |
۰۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
معلومه وضعت خوبه که اینقدر آروم و خونسردی . یه نیگاه به نظرای بقیه بنداز ببین دارن از دست گرونی و تورم منفجر میشن بنده خداها ازجمله خود من . ما چجوری میتونیم مثل شماها آروم باشیم در حالی که داریم له میشیم زیر گرونی.
ما چون هيچي نداريم بخوريم ، شب يلدا فقط 2 دقيقه بيشتر ميخوابيم . همين .
دور هم ميشينيم و تا صبح با شيكم خالي غيبت اين و اونو ميكنيم .
من فردا باید از ساعت 5 صبح برای دریافت آمپولهای بتافرون بیماری ام اس جلوی درب داروخانه هلال احمر منتظر باشم تا آخر شب تزریقم را انجام دهم ای کاش خانه ما هم بوی شب یلدا و بوی عید می داد یک روز درمیان باید داروها را تزریق کنم دردش به کنار قحطی و گیر نیامدن داروها هم بیماری ام را تشدید کرده
از کسانی که فردا شب را نزد خانواده خود و بزرگترها جمع می شوند تقاضا دارم برای من دعاکنند شاید روزی شب یلدا هم به خانه ما رونقی بخشد
شب یلدایتان مبارک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
دوست عزیز همسر من هم دچار این بیماری است و همان طور که می دونی ناراحتی برای این بیماری مثل سم می مونه پس لطفا حداقل یه روز رو در این دنیا به چیز مثبت فکر کن و خودتو ناراحت نکن . یلدای تو هم مبارک.
امین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
خواستم دعا کنم براتون ولی یک چیز به ذهنم خطور کرد شما دردتون به ما می گید؟؟
همون که درد داده درمونش داده
دعا می کنم با این درد و گرفتاری(انشااله رفع بشه) دل خوش داشته باشید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
خواهرم انشاالله خداوند براي همه ما سلامتي هديه دهد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
خدایا ... خدایا ...
خودت میدونی چند هزار نفر مثل ایشون گرفتار بیماری سخت هستن
خدایا خودت کمک کن ، خدایااااااااااااا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
انشاله دل تو هم خوش باشه مریم جون
حقوقدان
| United Kingdom |
۰۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
آخهههههههه.
خدایا به حق آنکه شریفترین و عزیزترین موجود عالم برای توست به خواهرم ، مریم خانم شفای عاجل عطا بفرما
من به فکر اونایی هستم که حقم رو دزدیدن
آيابا اين گراني مي شود شب چله را اجرا كرد من بعيد ميدانم با كدام پول با كدام دل خوشي من الان فكر اينم كه مرا از محل كارم بيرون نكنند
ماپول مدار يم كه اجيل و هند وانه بخريم فقط حصرت و غصه ميً خور يم . خدا كنه دنيا تمام بشه تا ما ديكه غصه نخوريم
باسلام هموطن هرچيزبجاي خيش نيكوست
هرچی بی پول هست میان تابناک
اینجا که وضع مردم زیاد بد نیست
نمیدونم شما تو تهران چطوری زندگی میکنید !!
یا هم دارین سیاه نمایی میکنید
یا هو اینجا فقط بی پول ها میان
پاسخ ها
ایمان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
نه عزیز آدم خندش می گیره از اونی که با گوشی 2 میلیون تومنی و اینترنت ماهی 120 هزارتومانی بقول شما می یاد کامنت سیاه نمایی و بی پولی می ذاره!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
درسته همه چی تهرانه بد بختی هم باشه شهر ما کارمند ساده دولت متوسط هست و می تونه با یکم برنامه ریزی شب یلدا آجیل و هندونه هم بخوره
جناب تابناک به جا این خاله زنک بازیا از دلار 3100تومانی حرف بزن
پاسخ ها
ایمان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
حالا کسی ندونه، آدم فکر می کنه این آقا منصور دلال نفتی و بزرگ فعال اقتصادی که قیمت دلار رو لحظه چک می کنه....! اتفاقا این حرف شما در این بین خاله زنک بازیه....همه ما مشکلات خودمون رو داریم و همه ما از دلار و گرونی خبر داریم...!خوب؟ حالا باید بریم بمیریم چون دلار 3100 تومنه!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
آقا ایمان ما هم از گرونی دلار خبر داریم البته بر زندگیمان هم تاثیرگذار بوده. البته مشخصه شما از افراد مرفه بی درد هستید که یکی از مشکلاتتان ضرر در سود کردن است نه ضرر در مالتان.(خدا بیشتر بهت بده)
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
همش زیر سر جمشید هست .....!!!!!!!!!!!
جمشید رو که میشناسی ها؟!!!!!!!!!!!!!
به کوری چشم دشمنان در این قحطی ما شب یلدا را جشن میگیریم
ما ایرانی هستیم ما هنوز زنده ایم درسته گرسنه ایم ولی هنوز نفس میکشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
درسته گرسنه ایم.......
با این اخبار و اوضاعی که برای ایرانی جماعت بوجود آمده هر روز منتظر شنیدن یه خبر بد یا یه اتفاق ناگوار هستیم لااقل یه همچین شبایی رو باید غنیمت شماریم و به دور از دقدقه دور هم جمع بشیم و حتما لازم نیست این شب رو لوکس بر گذار نماییم.
مرگ بر آمريكا .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
چه ربطي داشت ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
تو ناشناس نيستي تو خودجوشي .
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
مرگ بر اسرائیل
م.تارا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
مرگ بر روسیه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
چرا نظرمن بیچاره رو فیلتر میکنی؟؟؟؟؟
فرهاد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
آمار منفی ها نشون میده که بیش از 90% کسایی که میان به فضای اینترنتی علاقه خاصی به اسم آمریکا و انگلیس و اسرائیل دارن!!
امام خمینی(ره) میفرمایند: کسانی که خواب آمریکا را میبینند، خدا بیدارشان کند!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
این کسایی که به اینترنت میان نسل فردا و نسل جوان و فرهیخته ی امروزی هستند. اینا همون جوونای عادی توی کوچه و خیابونن از فضا نیومدن. قرار نیست که همه مثل شما فکر کنن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
به جای مرگ بر ملتهایه دیگه باید گفت مرگ بر مفت خوره داخلی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
مرگ بر کهکشان راه شیری
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
آقا فرهاد-نظرتون در خصوص علاقه به چین و روسیه چیه؟
با سلام
دوستان عزیزی که گفتند به دلیل مشکلات اقتصادی نمی توانند برنامه ای داشته باشند به نظر من درست نیست چرا که اولا این شب یک بهانه ای برای دور هم جمع شدن ودیدار با یکدیگر که سنت بسیار حسنه ونیکوئی است پس مسائل دیگر نباید مانع از این سنت شود من یادم قدیما به صورت امروزی مردم این همه تنقلات ومیوه رسم نداشتند بخرند با یک پذیرائی ساده این مراسم انجام میشد والان هم می شود با کمی مشارکت با یکدیگر وکم کردن هزینه از حداقل مزیت این سنت که جویا شدن از حال یکدیگر وساعاتی را با هم بودن است بهره برد
من توي اين شب تا صبح ميشينم فكر ميكنم تا فردا چي جوري و سر كي كلاه بذارم .
ساعت 8 شب سرمو ميكنم زير پتو تا 6 صبح فرداش كه برم دنبال بد بختيم .
شادی ؟؟؟ چه واژه مبهمی ؟ خیلی اشنا نیستم !!
از اونجایی که تولد خانمم هم 30 آذر هست. چندسالی است که جشن تولد ایشون و یلدا شب خیلی پر از شادی و مهانپذیری رو برای ما توام شده که خیلی خوش می گذره...جای شما خالی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
تو هم الكي خوشيا !
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
ای زن ذلیل!
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
دوستان به جای ما . خوشحالم که بت خوش می گذره
نرفانا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
به شماميگن يه مردنمونه
با این همه ادمهای گرفتار نمیدونم توی این همه قنادی و میوه فروشیها پس چه کسی خرید می کنه جالبه...
تابناک پشیمان نشدی از این سئوالی که کردی؟
خوب بود اگر نظر مردم را برای دولتمردان میفرستادی
سالهاست در تنهایی سپری میکنم.
تنهایی....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
بهترين كارو ميكني .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
غصه نخور من هم 40ساله و مجرد پس تنها نیستس
ما تا صبح توي سرمون ميزنيم و به عزاداري مشغوليم .
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
خیلی خندیدیم....
دو سه تا خانواده دور هم جمع می شیم، هر کسی یه چیزی می خره، (یکی انار، یکی هندوانه، یکی آجیل و ...) و دور هم می خوریم. حافظ می خونیم و لذت می بریم.
پاسخ ها
حقگو
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
مطمئن باشيد آخرش ميزنيد به كت و كول هم .
چون اونيكه خونه اش جمع شديد ميگه : بايد پول آب و برق و گاز خونه منو بديد .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
جناب حقگو،
ما چندین ساله که اینکارو می کنیم و تاحالا این مشکل پیش نیومده. ضمن اینکه ما هزینه هارو با هم تقسیم می کنیم.
نکته جالبیکه در خصوص هموطنانم می بینم اینه که کامنتهاشونو خیلی با دهنیت منفی نوشتند. من هم کارمندم و درآمد زیادی هم ندارم. کاملا هم قبول دارم که هزینه ها وحشتناک زیاده. اما درست کردن آش رشته، خریدن 4-5 عدد انار و مقدار کمی آجیل به اکثر دوستانیکه کامنت نوشتن فشار زیادی نمی آره. خواندن دیوان حضرت حافظ، کنار هم نشستن و روشن کردن یکی دو تا شمع هم که لذت مضاعف ایجاد می کنه.
برای همه هموطنان و همزبانان عزیزم شبی زیبا و با صفا آرزو می کنم.
بعد از 9 سال دانشجوی خوابگاهی بودن من و دوستانم امسال به خاطر گرونی و کاهش خرید و تورم هیچ برنامه ای نداریم واسه شب یلدا، فعلا توی این شرایط باید تلاش کرد واسه زنده موندن...یاد قدیما(پارسال) بخیر که پفک می خریدیم 250 تومان...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
9سال دانشجویی!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
و الان شده 700 تومن!
ما منتظر ميمونيم تا جهان تموم شه .
جشن میگیریم چون این یه جشن هست و بهانه ای برای شادی و دور هم بودن

اما بدون اجیل و انار .. جیب ما خیلی وقته تار عنکبوت بسته
این یکی از دیالوگهای فیلم معروف راکی هستش:
-بوقلمون نمي خوام
- اما جشن شکر گذاريه
- چيه؟
-جشن شکر گذاري
- آره، براي تو، اما براي من سه شنبه است.

شب اول زمستون هم برای من و خانوادم فقط یه شب معمولی مثل بقیه شبهاست.
اگه تا فردا « حقوق بشر » رو بريزن به حسابمون ؛ منم ، نيم كيلو تخمه سياه ميخرم .
يارانه رو كه خورديم و رفت پي كارش .
پاسخ ها
حقوقدان
| United Kingdom |
۰۴:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
خیلی رو اعصابی تابناک!!! کم رنگ زدی ولی زدی! اون خوانده می شوید که نوشتی واقعا از هر فحشی بدتره!!
پس خودتم میدونی که بدجور داری نظرات رو فیلتر میکنی ! پس در جریانی مردم چقد دلشون پره !!!
.
هروقت ازت شکایت کردیم که نظرمونو فیلتر میکنی فقط همون نظر رو گذاشتی که بگی نه اصلا فیلتر نمیکنی !
حالا اگه مردی اینو بذار !!
از دست تو هم داریم کم کم خسته میشیم !!!! شدی سوپاپ اطمینان که مردم نترکند یه وقت !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
ایرونی عزیز باهات موافقم شدید تابناک بدجوری سانسور می کند
شب یلدا چیه؟
خوردنی؟
تمام ایمیلها متاسفانه نشاندهنده وضعیت نامناسب اقتصادی و واقعاً هرسال دریغ از پارسال. ولی دورهم بودن و شاد بودن حتی برای یک شب خیلی ارزش داره و خیلی هم خاطره سازه بخصوص برای بچها. سعی کنید ازدست ندیدش.
فراموش نکینم لذت این شبها فقط به انار و آجیل خوردنش نیست.
من که سرما خوردم "اگر" هم قرار باشه خوردنی مردنی بخرن من نمیتونم بخورم.مهمونی هم که هیچی همه با هم قهرن :))
این نیز بکذرد
ندارم پس نمیگیرم
در تمامي نقاط دنيا و تمام مردم دنيا سنتهايي كه از نياكان خودشان به ارث برده اند را زنده نگه داشته و پاس ميدارند،، و هستند كشورهايي كه به دروغ براي خودشان تاريخ و سنت هاي ديگران را با پرويي به يغما ميبرند و به خودشان سبت ميكنند، حالا حيف نيست با داشتن اين كشور زيبا و با تمدن چند هزار ساله ، خودمان به بي خيالي بزنيم و سنتهاي زيباي نياكان مان را به فراموشي بسپاريم، تازه در اسلام هم جشن و شادي نفي نشده است.
شب یلدا قدم آرام بردار / کمی هم احترام ما نگه دار / تو می بینی ربابم غصه دار است / بنی هاشم هنوزم غصه دار است / صدای العطش در گوش مانده / بدن ها بی کفن هر گوشه مانده / شب یلدا تو هم چله نشین باش / سیه پوش غم سالار دین باش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
خوشحالم کامنت منفی ات زیاد شده است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
خوشحالی این دنیا = تلخی آخرت ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
ما را چه شدست رسوم دوران گمراهی خود را بر غم سالار شهیدان ترجیح داده ایم
خدا خیرت بده مجید جان میخوای خاطر دواتمردان رو مکدر کنی و شب یلداشون رو بریزی به هم
این پیغامها رو آدم میخونه فکر میکنه اکثر خوانندگان تابناک بی پول و درمانده و بیچاره هستند. من 5 ماه بیکارم ولی انقدر ناله و شکایت دلم نمیاد بکنم
به احترام اسارت عمه سادات حضرت زینب(س) و شهادت حضرت رقیه(س) ما مراسمی در این شب نمی گیریم و به مناسبت ماه صفر و شب جمعه شب زیارتی امام حسین (ع)به هیئت میرویم به بقیه همو طنان عزیزم هم توصیه میکنم که در این ایام مراسمی به مناسبت شب یلدا نگیرند التماس دعا. شب یلدا قدم ارام بردار -کمی هم احترام ما نگهدار - تو میبینی ربابم غصه دارست- بنی هاشم هنوز داغدارست- صدا العطش در گوش مانده-بدن های بی کفن هر گوشه مانده - شب یلدار تو هم چه نشین باش -سیه بوش غم سالار دین باش
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
ما هم به احترام همین یک جشن ملی که داریم این شب را با مختصر میوه ای که بسختی تهیه شده است می گذرانیم و 363 شب دیگر را در خدمت شما هستیم (یک شب دیگر هم عید نوروز، چیز دیگری نمانده است)
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
احسنت ..
من خیلی خوشحال می شوم اگر دنیا در این شب تمام شود چون نه کشور ثروتمندم وجود داره تا ثروتش را به غارت ببرند نه شهرم می ماند تا با سوختی که معلوم نیست از کجا و با چه کیفیت و با چه قیمتی خریداری می شود ، آلوده بشه و نه حتی خودم می مانم که شاهد این همه بی عدالتی و ظلم باشم . ایکاش خدا زودتر تمومش کنه .
در این شب بزرگها ی خانواده خیلی خیلی دلشان می خواهد که دور هم جمع شویم و به بهانه یلدا در کنار آنها باشیم و از یک طرف نمی خواهند هزینه شب یلدا را کوچکهای خانواده بپردازند و از طرف دیگر گرانی هندوانه و....صورتشان را از هندوانه یلدا قرمز رنگ تر میکند و آدم خجالت میکشد با این مراسم خدا خودش به بزرگان کمک کند.
شب میریم رستوران شام میخوریم
وای به حال کسانی که در این شب به فکر فقیران و نیازمندان نیستند، و وای به حال اسراف کنندگان
پاسخ ها
یارانه بگیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
فقیر خودتی ما یارانه میگیریم
امسال دو ماه پیش پسر خالم را در تصادف از دست دادیم ما امسال شب یلدا نداریم خدایش بیامرزد
بسم الله
تلخ می نویسی و خدا کند که این تلخی ریشه در عداوت نداشته باشد ... دست مایه ی نا امیدی میسازید برای که برای چه
حرف حساب خریدار ندارد یا می خواهی آب به آسیاب کج فهمی بریزی... پناه بر خدا
سلام تابي جان ، امسال وضعم خوب نيست بي پولي امانم رو بريده . امسال شب يلدا بايد شرمنده زن و بچه باشم . اي كاش شب يلدايي وجود نداشت . نميدونم چكار كنم . توان رفتن به خونه سايرين را هم ندارم . چه جوري بايد توي چشمان بچه ها نگاه كنم ؟
آمد زمستانی دگر
چشمانمان مانده به در
شاید که باز آید پدر
از راه دور یک سفر
باز هم یلدا از راه رسید با خاطرات تلخ وشیرین
برای همه ما . افسوس که در اوایل زمستانی
سرد پدر برای همیشه با ما وداع کرد .
90درصد ایرانی ها خوشحال هستند فردا دنیا به پایان خواهد رسید و دردهایشان به پایان خواهد رسید درد بیکاری و تورم درد قحطی داروهای خاص درد ازدواج و طلاق درد فاز دوم هدفمندی و ... این ها دردهایی است که فردا به پایان خواهد رسید ولی 10درصد دیگر از مردم بفکر روز شنبه هستند که چگونه خون این مردم بیچاره را با قانونها و بخشنامه های ارزی و .... توی شیشه کنند همان بهتر که فردا دنیا برای ایرانی ها به پایان خواهد رسید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
من هم جزو اون 90 درصدم ولی حیف که خوشحالیم الکیه چون شنبه باید سر کار باشم و روز از نو و روزی از نو
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
الهی آمین
م.ارين
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
كوروش خان اميدوارم دنياى پرازمشكلات شماوسايرهموطنان ايرانى امشب تموم وازفردادنياى پرازشادى وموفقيت نصيب شماوتمام خوانندگان تابناك بشه
ما که از بحث مالیش بگذریم شب تا صبح مجبوریم تو کارخونه سر کار باشیم.
سلام

آقايون همه تون دعوت من پذيرايي با آجيل خنده به ريش دنيا يك دو سه همه باهم هر هر مي خنديم به ريش دنيا !

بابا بسه چقدر مينالين
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
از آقای خنده بازار ( کفاشیان) هم دعوت میکنیم خوب میخنده.......
یه خونه دانشجویی با 5 نفر فارغ التحصیل رشته های مهندسی از دانشگاه امیرکبیر، که خدا رو شکر 4 تاشون بیکارن یکیشون هم تو یه آموزشگاه پاره وقت درس میده، از این بهتر چی؟ شاید تو این شب بلند سال نشستن یه حساب کتاب کردن که تو این همه فرصت شغلی که فراهمه کدومشونو انتخاب کنن، گرونی هم که نداریم، یواش یواش هم لوله نفتو احساس خواهیم کرد :)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
دمت گرم .واااااااای مردم از خنده . لوله نفت ............
حقوقدان
| United Kingdom |
۰۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
آقا جون این خونه دانشجویی چطور میشه که همه 5 نفرش فارغ التحصیل باشن ؟ هان؟ چه ج.ر دانشجویی هستین که فارغ التحصیل شدین؟ عجب مخی هستی امیرکبیر خونده
بعضی ها پول ندارند که 1 کیلو انار و یک کیلو تخمه واسه شب یلدا بخرن ولی پول دارن که بیان الان الاف و بیکار تو تابناک ول بچرخن!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
پول دارن اما مگه خرج ها به پول انار و یک کیلو تخمه است؟اینا مثلی برای وضع بد اقتصادیه و این که چقدر مردم قدرت خریدشون کم شده . شاید شما مرفه بیدرد باشی ولی خیلی ها پولشون از کرایه خونشون و خرجهای اولیه هم شاید برنیاد.آره واقعیته!
ی برنامه توپ داریم
اول دنیا را که ندیدیم می شینیم اخر دنیا را میبینیم
سختر میگذرونیم...چون طولانی تره

این چه زندیگیه ما داریم..

از وقتی یادم میاد ...تو استرس و افسردگی بودم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
تو آلمانم شب یلدا میگیرن؟
یک شب معمولیه مثل شب های دیگه اینقدر توی زندگی استرس و مشکلات داریم که شب یلدا مفهومی نداره تازه ایام عزادری سید و سالار شهیدان هم هست ما توی مجالس روضه هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
خووووووووووش بگذره
اعتقادی به این خرافات ندارم. من مسلمان هستم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
عمو مسلمان یا تو سوئدی داری عزاداری می کنی پس جای ما رو هم خالی کن یا بچه مسلمان داری با وی پی ان تو اینترنت تو سایتای غیر مجاز میری وگرنه دلیلی برای استفاده از وی پی ان نداری پس لطفا ادعای مسلمونی نکن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
پس پاشو بیا ایران . تو سوئد چیکار میکنی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
عجب متن ادبی زیبایی ، بسیار زیبا از آرایه تناقص استفاده کردید .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
چه ربطی داشت؟ ما که هم مسلمان هستیم و هم ایرانی و اگه خدا بخواد، هم آدم!!!
اگرفردا حقوقمان راندهند.من پولی ندارم که چیزی بخرم.
ما ایرانی ها اگر گرسنه هم باشیم شب یلدا را برگزار میکنیم دلیل روشن اون میدونید چی هست شما قبل از اینکه بنزین گرون بشه میگفتید انصافا دیگه با این گرونی بنزین کی ماشینش رو میاره بیرون اما خودتون به الودگی شهرها که بیشترش بخاطر ماشین های ما هست واقفیت پس یک شب هزار شب نمیشه فکر کنید 5 لیتر بنزین مصرف کردید
تعجب که نداره !!!!!!
این شب از زمان تولد ما نسل اولیها رقم خورده و پایان آن با پایان ما تمام می شود
با بدبختی صورتمان را باسیلی سرخ میکنیم به طاق ابروی مدیران با کفایت
با خجالت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مشکلات اقتصادی مگه میزاره به یلدا فکر کنیم. یلدا که سهله 3 ماه دیگه هم عیده اون موقع چطور میشه از خجالت زن و بچه در اومد
وقتی وضع زندگی اینقدر سخت شود
فقط برای مسولین جشن ها معنی پیدا میکند
ما شب ها رژیم غذایی میگیریم و میخوابیم. و زیر لحاف اه میکشم که شرمنده همسرو فرزندانم هستم .راستی جایی خواندم اه چقدر زود بالا میرود.
با داشتن 4 فرزند و حقوق بازنشستگی دارم می زنم توی سرم. تامین جهیزیه دخترم به کنار!. تصور کنید خودتون. مدارک هم مستدل موجوده
مثل قحطی زده ها سر نون ته سفره هم دعوا می کنیم و موندم اونایی که پسته 60 هزار تومانی می خرن در شب یلدا از کدوم کشور و کره اومدن ایروون
اون وقت شما می گید شب یلدا. ته دلمون اونقدر می خندیم به شما که ما کجاییم و شما دارید به یلدا فکر می کنید. ابرو و حیثیت ما بازنشستگان به باد رفت با این تورم و نداری و گرونی
با این تورم و گرانی, عید باستانی نوروز در آستانه فراموش شدن است چه برسد به اعیادی همچون شب یلدا و ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
هـــــــــــــــــــــرگز
نمیذاریم که فراموش شه
یه روزی میرسه که توی خیابونها جشنهای سنتیمون رو میگیریم
خیلی معمولی میگذرونیم. یه مهمونی خونه ی خاله عمه و رسم قدیمی ، میوه هم که حرفش رو نزن چون مجبور میشم بگم آخ! دور بخاری به یاد کرسی های قدیمی. منتظر پایان جهان!
با یک کیلو تخمک آفتابگردان با بچه های خوابگاه شب را تاصبح می گذرانیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
تخمک؟؟
در امد (دخل) ماهیانه 450 هزار خرج ماهیانه 450 هزار پس انداز 0.00 تومان خرج یک شب یلدا 2 نفره 20 هزار تازه اگر کسی نیاد و فقط بتونیم هندونه بخریم یا انار البته بدون تخمه و اجیل در امد مسافر کشی در زمان های بیکاری200 هزار هزینه 100هزار استهلاک 100هزار اگر خرید کفش و لباس و خرج هایی مانند بیماری و این حرفها رو در نظر بگیریم باز هم پس انداز 0.00 تومان تازه یارانه هم میشه خرج دانشگاه در ضمن بابا ننه اگر کمکم نکنن که کلن کله میشم باید دور دانشگاه رو هم خط بکشم حالا به اینجا میرسیم که مراسم هایی از این دست داره تبدیل میشه به مراسم های اعیونی که مال ما فقیر فقرا نیست یلدا برا قدیما بود و برا پولدارا هست تازه اگر هم پول داشته باشیم گیریم یلدا رو هم جشن بگیریم دل خوشی برامون نمونده که بخواد بهمون خوش بگذره
آیا این سزاوار است که شبی که به حضرت امام حسن المجتبی زهر دادند و به شهادت رساندند ما شیرینی خوری راه بیندازیم و جشن بگیریم ؟ یادتان باشد که خیلی ها بخاطر این شب و شهادت خیلی اشک ریخته اند از گذشته‌های دور تا کنون، ایرانی‌ها در شب شهادت امام حضور در جمع خانواده و دسته های عزاداری را به مسائل دیگر ترجیح می‌دادند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
اگه امام حسن (ع) اکنون بودند و این حرف را میشنیدند بسیار به حال شما و امثال شما تاسف میخوردند.

گرونی و فقر و ... باعث افزایش فساد و دزدی و غیره شده و داره دین واز بین میبره اونوقت شماها چسبیدین به ظاهر دین . اینو بدون اختلاس و فقر و .. هاست که دینو از بین میبره نه شیرینی خوردن تو یه شب از سال که از لحاظ تقویمی مصادفه با یک شهادت. من نمیدونم چرا رگ گردن شما واسه فقر و گرونی و بیچارگی و اختلاسهای نجومی که باعث افزایش فساد شده و جوونا به خاطر بی پولی و هزینه های وحشتناک ازدواج، نمی تونن ازدواج کنن و خدای ناکرده به فساد کشیده میشن، باد نمیکنه ولی واسه این جور چیزا خوب آماده اید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
اکثریت که با شما مخالف هستند .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
شما را بخدا اگر ذره ای دین دارید این قدر از خدا و اهل بیت هزینه نکنید شماها به چه حقی این قدر دین مردم را مقابل سنتهاشان میگذارید هان
از دولت سوال شود بهتراست
تابناک جان. با خوندن تمام نظرات فقط تونستم یه جمله بگم. برای خودم متأسفم که در ایران زندگی میکنم. برای مردمم متأسفم که دارن درد میکشن. . برای شما متأسفم که اون نظراتی که دلت میخواست بشنوی و بیننده هات بنویسن نصیبت نشد. ولی بازم دمت گرم حداقل گوش شنوا شدی که درد مردم رو بشنوی...
اگر سنت های قدیمی به فراموشی سپرده نشن برای یک شب یلدا این همه له له نمی زنیم

بهتره در طول سال به همدیگه سر بزنیم و از حال هم با خبر بشیم نه اینکه برای یک شب خودمون رو به سختی بندازیم
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
به خاطر اهمیت ندادن به سایر جشنها و مراسم ، کم کم حذف شده اند .. پس باقی مانده ها را پاس بداریم
به سختي . . . .
شب یلدا قدم آرام برادر / کمی هم احترام ما نگه دار
تو میبینی ربابم غصه دار است / بنی هاشم هنوزم داغدار است
صدای العطش در گوش مانده /
بدنها بی کفن هر گوشه مانده
شب یلدا تو هم گوشه نشین باش / سیه پوش غم سالار دین باش
شب یلدا شام شهادت حضرت رقیه(ع) تسلیت باد
پاسخ ها
امین کان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
گرچه برات مثبت گذاشتم، ولی تلویحا با نظرت مخالفم! نمیشه از همه ی آدما به یه اندازه انتظار داشت، بالاخره خیلی ها بعد از 2-3 روز بعد عاشورا دوباره مثل قبل میشه حال وروزشون، بعضی ها هم دوست دارن واسه اباعبدالله بیشتر عزادار باشن. به نظر من کار هیچ گروهی بد نیست. هم گروه اول احترام نگه داشتن و هم گروه دوم. پس یه مهمانی ساده و دور هم نشستن و فالی گرفتن کار ناپسندی نیست. گرچه خودم توی این چندسال که تولدم تو محرم و صفر بود اجازه ندادم واسم کیک تولد و کادویی گرفته بشه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
احسنت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
دوست عزیز،رسانه ملی که میگه تولد امام موسی کاظمه
زورمون به خرید انار کیلویی 5 هزار تومان نمیرسه
با رب انار فرد اعلاء و تخمه آفتابگردان منتظر
پایان جهان در 21 دسامبر می نشینیم .
شاید هم از شانس ما خبری نشه !
والا چند وقتی که اصلا نه کسی خونه ما میاد نه ما خونه کسی....همه افسردگی گرفتن
کلا دلخوشی ملت شده هیچی
به قول...:عیده و امسال عیدی ندارم...به جای عیدی عزیزم من تو رو دارم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
معلومه کسی خونتون نمیاد چون خونه کسی نمیری !با این حالی که شما داری منم افسرده شدم .
پاشو آبی به سر و صورت بزن وامشبه رو با کسی قهر نباش !!
دلتون خوشه ها! با اين تورم شب يلدا چه معني داره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
اگر اینکه فکر کنی پس چه فرقی با مرده ها درایم
اينقدر نگراني و استرس داريم كه...در ضمن در اقتصاد مقاومتي جايي براي جشن واعياد و پسته و تخمه و انار پيش بيني نشده ...
‫یلدای ما شبی است که فردا نمی شود‬
من که دانشجوی خوابگاهی هستم. میریم سر درس و کتاب. شب یلدا یه خورده وقت بیشتر داریم درس بخونیم (-:
ما امکان جمع شدن دورهم را نداریم انها که این امکان رادارند قدرش را بدانند. سنت شب یلدا آنقدرزیباست که نیازی به دفاع یا تبلیغ ندارد. شب سورچرانی نیست بهانه ای برای دورهم جمع شدن وباهم بودن است. مشکل جمعه ومردم دراین مورد نداری نیست بلکه نبودن همدلی است. همدلی اگرباشد نداشتنها را هم می توان دراین یک شب جبران کرد.
میشینم تخمه میشکونم و آخر دنیا رو تماشا می کنم :))))))))))
mr hojat ba shoma movafegam
همانطوری بازناکی ...
یلدا یعنی یادمان باشد که زنگی آنقدر کوتاه است، که یک دقیقه بیشتر با هم بودن را باید جشن گرفت

من که دانشجوی خوابگاهیم و با هم اتاقی ها پول میذاریم یه چیزی میخریم یک ساعتی جک و جفنگ میگیم ولی امسال به خاطر پایان نامه وقت کارای دیگه ندارم.
هموطنان نازنین بهترمثبت اندیش باشیم هرکس منفی نگراست هیج وقت خوشبخت نمی شود میگوییدنه یک بار امتحان کنیدتاآثارمثبت اندیشی راببینیند هرجشنی خوب است چه یلداباشد یانوروزد یاعیدفطر مهم اینکه خوش باشیم اما حق دیگران راضایع نکنیم
اگ چه در فشار زياد اقتصادي هستم ولي ايين هاي نياكان را بايد پاس داشت
باخانواده جمع شدن بلندترین شب سنتی زیبارابادیوان حافظ سپری کردن مگه خرج داره سنتهای زیبارا پاس بدارید جوانان عزیز
منم اکتفا می کنم به سخنان همون دوستانمون که آرزو شون فقط دیدن اشک مردمه وبه زن و فرزندم میگم در این شب خنده خرام و گریه حلال . وای بر ما که نمی توانیم از سنت های ساده نیاکانمان هم دفاع کنیم.
دوستان ناشناسی که میگید اعتقاد ندارید یا این شب هم یه شبی هست مثل همه شب های دیگه, شاید بلندای این شب بیشتر از یک دقیقه نسبت به شبهای دیگه نباشه, اما به رسم سنت های کهن ایرانی و نیز سنت زیبای صله رحم اسلامی, این شب تنها بهانه ای دیگر برای با هم بدون است. پس به رسم پاسداشت آئین های کهن و زیبای ایرانی مان و برای تداوم دوستی و عشق ورزی مان به یکدیگر, بیایید هرچند ساده یلدا را در جمع های خانوادگی و دوستانه پاس بداریم!!!
به امید آنروز که نسبت به هم مهربانت و عشق ورزتر باشیم....
به کوری چشم نیروهای خودجوش به هر نحوی این جشن را باید باشکوه برگذارکنیم
به نظر من، مشکل ما اینه که یا دچار افراطیم، یا تفریط. مناسبتهایی مثل عید نوروز یا شب یلدا بهانه ای هستند برای صله رحم و سر زدن به والدین که از سفارشات دینی ماست و منافاتی با محرم و ... نداره.
ولی اینکه بخوایم جشن بگیریم و به هم تبریک بگیم، یک چیز من درآوردی هست و ربطی به یلدا و سنت ایرانیان نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
شما دقیقا با چی مشکل داری ؟با جشن؟
حال خوش باش و عمر برباد مده
مدیریت تابناک عزیز ای کاش بجای این پرسشها یه نظر سنجی میذاشتید میدید عمق فاجعه تا کجاست ...
من هم کاملا عادی ! هیچ برنامه ی خاصی براش ندارم!
براي عمه تازه ازدواج كرده ام مادرربزرگ و پدرمادرم و عمه و عموهايم شب يلدايي مي برن.مانده ايم ما كه نميتوانيم برويم چه كنيم؟
درضمن براي من دعا كنيد.
شب يلداتون اگه خوبه،بلنننننننننند
با تبریک شب یلدا به همه ی هموطنان و آرزوی داشتن شبی پر خاطره با یاد اوری ایام محرم و صفر و مزید بر آن با یاد آوری رنجی که مادران داغدیده ی ما برای نوگلانشان در حادثه های نا خواسته مدارس : از تصادف اتوبوس کاروان راهیان نور ..تا آتش سوزی کلاس .. و زلزله زدگان آذربایجان (ورزقان )اتفاق افتاد باید یک روبان مشکی روی آجیل ها وهندوانه هایمان بکشیم و جای خالی آنها را پر کنیم .
=============================
امسال شیرینی شب یلدا بس ناجوانمردانه تلخ است
امسال با این اتفاق ناگواری که برای نوگلان دبستان پیرانشهر افتاد.غمی فراموش نشدنی تو دلهامون نشست.یلدای امسال بوی اندوه داره .جای سیران یگانه در یلدای امسال و سالهای دیگر برای همیشه خالیست.درد و رنج دانش اموزان سوخته در اتش رمغی برای جشن گرفتن یلدا نمیذاره.ای کاش این اتفاق ناگوار هرگز نمی افتاد .....شاید یلدای بهتری داشتیم.
من تك و تنها تو خوابكاه براي امتحان جامع دكتري كه شنبه هست درس ميخونم :(
اقا يا خانم يكي مثل همه كه جزو نظرات نخست هستيد و گفتيد شب يلدا با شباي ديگه فرقي نداره و تازه بدتره!چون باعث گناه ميشه!!!!:اين شب جزو فرهنگ ايراني هاست، همون فرهنگي كه فقط بلديم باهاش پز بديم(بفكر حفظ و اشاعه ش نيستيم)و اينكه با شباي ديگه چه فرقي ميكنه مثل اينه كه بگي ،زمين با زمين چه فرقي ميكنه؟خاك با خاك چه فرقي ميكنه؟خاك ايران با خاك كشور اونورش يا اينورش چه فرقي ميكنه؟
به نظر شما اينها مثل هم هستند؟نخير ما به اينا اعتقاد و باور داريم،اينها آداب و رسوم نياكان ما هست.
شانس أوردي كه نظرت جزو "پاسخ"هاست وگرنه ميديدي چقدر منفي ميگيره اين نظرت(بعضيها با اين همه منفي كه مردم ميدن بازهم از رو نميرن!!!!)
درضمن اگر كه كسي هم احياناً گناه و معصيتي مرتكب بشه،ربطي به اون شب نداره و تو هر شب ديگه اي هم گناهشو ميكنه همينطور ادم نماز خون واقعي،نميذاره نمازش قضا بشه.
زنده باد ايران و ايراني.
دلخوش ديگه از اين سرزمين رفته
خدمت شما عرض كنم كه شب يلدا همين
من که شب یلدا سر کارم اونم توی یک شهر دیگه باید صبح پنجشنبه برم تا صبح جمعه تو این گیر و دار آخر ماه کلی هم از جیب باید کرایه بدم برم و بیام که هیچیش دستمو نمیگیره آخرش هیچی عوض دستت درد نکنه میگن وظیفه اته آههههه
دو نکته از جملات هموطنان قابل استخراج است
1- تندروی مذهبیون
2- گرایش به دروغ یا بزرگ نمایی مشکلات ملی گراها

که البته دومی می تواند معلول قدرت اولی در فضای کنونی جامعه باشد
براستی برای تهیه احتمالا چند انار (خرید کیلویی ممنوع) و مثلا یک هندونه کمتر از 10 هزار تومان (بر اساس گفته بازدید کنندگان) نیاز است ولی به گفته زیبای یکی از بازدیدکنندگان مسئله این پول نیست بلکه همدلی نیست.

حکمت جشن های اصیل ایرانی اخلاقیات است چیزی که در دین اسلام و سایر ادیان هم بارها به آن توجه شده با این حال جای تعجب است که بعضا افرادی به ظاهر مذهبی تمایل به منع سنت ها دارند در حالیکه حتی یک نفر نگفت اشکال ندارد به واسطه جبران آن عیدنوروز که مصادف با محرم شد و عید نداشتیم این بار یلدا داشته باشیم و شهادت باشد برای فردا در روز خدا برگزار شود. چرا کسی نگفت؟!
بانگراني وشرمندگي شماچطور؟.بنده اميدوار بودم پس ازانقلاب به بركت مديران معاش مردم رفته رفته بهترخواهدشدولي رفته رفته با تورم وگراني روزگاررابه سختي ميگذرانيم
هندونه 5 هزار تومن کیلویی.....یلدا چیه؟؟
نتایج این سوالات را تجزیه و تحلیل کنید و نتایج را با حقوق یک نماینده مجلس مقایسه کنید.شاید نمایندگان محترم فکری برای مردم بکنند.
من امسال در غربت و تنهایی شب یلدام رو سپری می کنم هرچند که اینجا توی این زمستونی هر شبش شب یلدا است ولی من عاشق اون مراسم ها و مهمونی های خانوادگی هستم که هر سال می گرفتیم من قدر نعمت هایی که داشتم رو ندونستم شما قدر لحظه های شیرینتون رو بدونید.
پاسخ ها
vahid
| Germany |
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
ham dardim dooste man
باسلام به همه شما عزیزان ایرانی وایمانی
شب یلدا با چندثانیه بلند تر بودن به چه در د ما میخوره در مورد اونایی که ادعای ولادت حضرت موسی بن جعفر دارن عررض کنم که ایا به خاطر مام جشن میگیرید یا به بهانه امام کاظم ع...
شهادت حضرت امام حسن در کتابهای تاریخی موجوده ومحل اعلام مناسبتهای اهل بیت تقویم ها یا رادیو وصدا وسیما نیست قطعا این حرفا برای متعهدهای اهل بیته وگرنه اونایی که کار با اهل بیت ندارن کارخودشون انجام بدن
با سلام بر همه عزیزانم که این کامنت رو میخونند من از زمان کودکی تابحال همیشه با اعضای خانواده شب چله را طبق رسوم باستانی پاس داشته ومیداریم ودعا میکنیم تاسال دیگر خداوند مهربان تنی سالم به همه دهد تابتوانیم بازهم یلدایی دگر را دورهم جمع شویم
بنده خودم و خانواده ام مشکل مالی نداریم و از خانواده ی مرفه ای هستم ولی از اعماق وجود برای خانواده هایی که در این گرونی و تورم وحشتناک نگران برگزاری آبرومند مراسم زیبا و پر معنای فردا شب هستند ناراحت و نگرانم . امیدوارم فردا شب هیچکس شرمنده اعضای خانواده ی خودش نباشه و همه خوشحال باشند و به همه ی هموطنان عزیزم خوش بگذره ... یلدای همه عزیزان مبارک
من تو یه شرکت خارجی کار می کردم. به خاطر تحریم ها شرکت دفترش رو تو ایران بست. الان بیکار هستم. تو حسابم فقط 400 هزار پول هست. 800 هزار اجاره میدم. سال دومیه که ازدواج کردم. همه امیدهام نقش بر آب شده. یلدا برام معنی نداره. مهمتر تولد خانوممه که نمیدنم با این وضع باید از کجا پول بیارم.
لطفاً چاپ کنید
اينجا پر از آدم دروغگوست.

يکم خجالت بکشيد بابا انقدر اداى گداهارو در مياريد.

پول خريد هندونه و دوکيلو تخمه رو ندارن موندم پول اينترنت رو از کجا ميارن اينا ؟

حالم بهم خورد از آدمها بدبخت نما که هزارتا قروفر دارن بعد واسه دور هم بودن زورشون مياد دوزار خرج کنن.

بريد آدم شيد و دست از دروغگويى برداريد تا خدا بهتون لطف کنه و سروسامون عقلى و معيشتى بهتون بده.

البته اوناييکه حرف راست و درست زدن دمشون گرم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
جناب فواد خان ماهم اينترنت داريم اما توي خانواده ما 6 نفر صبح تا شب كار ميكنن براي شب يلدا قرار گذاشتيم هر كدوم يه چيزي بخريم كه به پدر فشار نياد ولي باز هم خيلي چيزا رو حذف كرديم گروني واقعا مردمو تو مضيقه ميذاره بيچاره خانواده اي كه يك نفر نون آور داره بايد چيكار كنه اينها واقعيت زندگيه و ربطي به داشتن اينترنت و ... نداره و متاسفانه امثال شما نميخوان باور كنن كه تامين هزينه هاي زندگي در ايران چه قدر مشكل شده .
هر سال میگم سال بعد وضعیت بهتر میشه اما هر سال دریغ از پارسال (پس انداز ریالی که داشتم ارزشش یک سوم شد)
باور کنید ادم خنده اش می گیره از نحوه برخورد رسانه ها در مورد برخی امور از جمله شب یلدا یک زمانی تلویزیون مثلا شب یلدا انگار نه انگار یک زمانی هم تو بوق وکرنا میگذارد که ای شب یلداست این یعنی نان به نرخ روز خوردن وفراموشی رسالت رسانه ای یکی از دعاهای دکتر شریعتی این بود که خدایا نانم را در گرو عقیده ام قرار بده یعنی نانم به خاطر عقیده ام تهدید بشه به جای اینکه با این پدیده اندیشمندانه برخورد کنید عوام گرایی را رواج میدید نمونه دیگرش هم شایعه پایان جهان بود که رسانه ها از جمله تابناک کم نپرداختند به ان
بابا شب یلدا شبی است مثل شب های دیگر اگر بهانه ای میخواهیم که بخوریم و خوش باشیم وبا غفلت سپری کنیم که وااسفا نه می خواهیم خداپسندانه این شب را سپری کنیم توجه داشته باشیم که هر لحظه ای که از یادخدا غافل باشیم در خسرانیم بنابراین ابر وباد و مه خورشید و فلک در کارند تا تو هندوانهای واجیلی و شیرینی و... در شب یلدا به کف اری و به غفلت نخوری
ای داد بیداد ای داد بیداد باز هوا امشب مثل هر شبه
امشب هم تنهام،...دور از خانواده،دور از عزیزان،دور از مادر
شب یلدایی ما بی تو به صبحی نرسد
عشق بی یار سفرکرده به بـاری نرسد

گفته بودی که رسد وعده ی دیدار ولی
عاشق دلشده با وعده به کامی نرسد

خسرو آن بود که دانست صلاح دل ما
موج برگشته زساحل به صلاحی نرسد

روزها می گذرد از پس هم بــــی تردید
هفته چون جمعه نیاید به کمالی نرسد

چون که مهرت شده پنهان به پیرایش ابر
چشم ، جانا ، به فراسوی نگاهی نرسد

در تمنای وصال تو دل ار تاب شود
آه بی ناله و فریاد به جایی نرسد

گفته اند شعر فراوان همه شاعرها
شعر بی یار به فحوای کلامی نرسد

از قضا تشنه شده باز کویر دل من
یار اما به ملاقات سَــــرابی نرسد

شعر از مهدی کویر
به نظر من باید به فکر نان بود که خربزه آب است.
مسولين فرهنگي کشور مي بايست بيش از پيش نسبت به بزرگداشت و پاسداشت چنين سنن خوب ايرانيان باستان اقدام نمايند.
ولمون کنین شماهم حال دارین. معلومه نفستون از جای گرم در میاد. شب یلدا خیلی خوبه چون توش صله رحم انجام میشه و همه دور هم جمع میشن ولی...... . کاش به جای این چیزا میرفتین به بررسی دردهای مردم میرسیدین. میرفتین میدیدین که فقر چه بلایی سرمردم آورده. دردهای جامعه کم نیستن بررسی و ریشه یابی بشه بد نیست. یک موضوع اینجوری توی سایتتون بیارید و نظر خواهی کنید. نترسید ونظرات مردم روهم نشون بدید.
کاش میرفتین و این نکته که چراغی که به خانه رواست .... رو به یاد آن مسئولین که میروند با پول مردم بجای اینکه به داد مردم کشور خودمون برسن برای مردم کومور جهیزیه و هدیه ازدواج تهیه میکنن. ای وای بر ما
ما شب يلدا و ديگر شبهايمان را با خون دل ميگذرانيم.براي اينكه نه وام ميلياردي داريم و نه دزدي كرده ايم يك كارگر ساده اي هستيم كه در آخر سال براي افزايش چند درصدي حقوق چشم به تنگ نظريهاي وزير كاردوخته ايم .
با این گرونی و تورم بالا چه دلخوشی واسه مردم میمونه...
مردم بتونن زندگی کنن سنت ها پیشکش
والا...
خدا به بزرگیت قسمت میدم شب یلدا اخرین شب دنیا باشه دکمه آخر زمانت بزن من جوون 24 ساله از این زندگی نکبتی راحت بشیم
حالا كه يارانه ميگيريد ديگه چه قصه شب يلدا رو ميخوريد بخشي از يارانه واريزي دولت محترم را بابت هزينه ميوه و آجيل شب يلدا اختصاص دهيد ديديد مشكلات چه آسان برطرف شد
نظرات عمدتا منفی و یاس آور است وضعیت بد اقتصادی متاسفانه بهانه های کوچک شاد بودن (شب یلدا...) را از مردم گرفته است.
من و همسرم هردو کارمنديم وقتي آخرماه است وما هنوز حقوق نگرفته ايم چگونه شب يلدا داشته باشيم ماحتي پول نداريم ميوه بخريم چهبرسد به آجيل وچيزهاي ديگگر بنابراين ماشب يلدا نداريم.
پاسخ ها
م.ارين
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
باباتوديگه كى هستى؟برادرشماكه هيچ اماخانمتون هم كه ماشاءالله مثل خودشماكارمندحداقل توى اين 12ماه بدنبودهرماه 5هزارتومن كنارميزاشت اونوقت با60هزارتومن ميتونستيدبهترين شب يلداروداشته باشيد.
ما كه پول نداريم شب يلدا بي شب يلدا هركي پول داره خوش بگذرونه
lما آریائی هستیم و سنت هایمان را پاس میداریم بنابراین هرچقدر هم بی پول باشیم هر چقدر توان اقتصادیمان کاهش یابد این سنت ها را پاس می داریم و یادی از ایام گذشته می کنیم که چگونه پدرانمان در این روزها مراسم را برگزار می کردند چقدر مردم با هم مهربان بودند و هر چیزی جای خودش را داشت اگر این دلخوشی ها را هم از مردم بگیریم که دیگه هیچ چیز برای این مردم بدبخت بیچاره نمی مونه . هر کسی هم دوست نداشت میتونه بشینه تو سرش بزنه و گریه کنه.
خيلي اعتقادي به بزرگداشت اين شب ندارم ولي اگه ديدي و بازديدي پا بده بدم نمياد.
با این گرانیها هیچ فرقی با شب های دیگه نداریم
فقط چای میخوریم و میخوابیم ..
در ضمن به انتخابات بعدی فکر میکنیم و بیصبرانه منتظریم ...
پاسخ ها
شيرين
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
مگه چاى گرون نيست چطورميخواى بخورى؟
يلدا يعني يادمان باشد كه زنگي انقدر كوتاه است كه يك دقيقه بيشتر باهم بودن رابايد جشن گرفت
ببین تابناک جان نظر سنجی نکن یا اگر می کنی نظرات را منتشرکن این که میگی بعد از 24 ساعت نظر شما بررسی خواهد شد یعنی چی ؟مگه خدای نکرده ما تو کشورمان برای نظر سنجی شب یلدا هم سانسور داریم؟
شب يلدا قدم آرام بردار/كمي هم احترام ما نگهدار
تو ميبيني ربابم غصه دار است/بني هاشم هنوزم داغدار است
صداي العطش در گوش مانده /بدن ها بي كفن هرگوشه مانده
شب يلدا تو هم چله نشين باش
سيه پوش غم سالار دين باش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
اه چقدر از این کامنتهای تکراری میذاری تابناک بس کن دیگه یه عده هستند که از نعوذبالله از خود خدا هم جلوتر دارن میرن
بزرگ ترها را می شود قانع کرد به این که مهم دور هم بودن است. اما با بچه ها چه کنیم. دیروز رفتم مغازه سه تا انار گرفتم. 150 گرم تخمه کدو و 150 گرم تخمه ژاپنی. اومدم خونه دخترم گفت هندوانه اش کو. گفتم دستم درد می کنه اگر می گرفتم هم نمی توانستم بیاورم تا خانه. گفت بعد از ظهر برویم با هم بگیرم من می آرم. گفتم باشه. بعد از ظهر او خوابید و من بی سرو صدا ماندم تا بیدار نشود. امروز هم تا اذان مغرب در محل کارم می مانم. بعد می روم خانه.
شب یلدا با مختصرخوراکیهایی هم قابل جشن گرفتن هست.اصل دورهم نشینی است.اینقدرگرانی را بهانه نکنید.
حتما" که نبایدسفره های آنچنانی گستراند.
به نظر من هیچ چیزی بدتر از دلسردی ی جوون ایرونی نیست از حضرت حق تمنا دارم تا خودش به لطف و کرمش که لا یتنا هی هست این جوونا رو صاحب شغل امن و خانه و زندگی کنه که بتونن هر چه بهتر خدمتگزار باشن و سازندگی رو بیشتر تجربه کنن به امید اون روز...
ما جايي نميريم ميشين جلو تلوزيون تنقلات ميخوريم
باحقوق 400 هزارتومانی واجاره خانه 340 هزارتومانی حتی نمیشود مرد چه به خرید انار وهندوانه هرکی میتونه نوش جانش مافقط نگاه میکنیم
احترام ایام نگهدارید تا احترامتان کنند
کارمندی با 17 سال سابقه خدمت هنوز مساجرم. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
باتوجه به همه مشكلات ازاينكه تني سالم داريم كه بهترين نعمتها از طرف خداوند متعال است خدارا هزاران مرتبه شكر تو اين كرفناريها يلدا را بي خيال
ماه اسارت عمه امام زمان نشستن دور هم و تخمه شکوندن روا نیست......
والله روا نیست
چون نه کسی رو داریم نه پول داریم تنها تو خونه میمونیم
با سلام
به نظر بنده آیین های سنتی که به تحکیم روابط خانواده و مهر ورزی و محبت منجر می شه بسیار پسندیده است. در ضمن بدور از هر گونه اصراف که این روز ها با این اوضاع اصراف میان مردم کمتر اتفاق میافته
شب یلدا کی هست؟
دور هم جمع میشیم
ولی برای ا ینکه به صاحبخونه فشار نیاد هر کی برای خودش غذا میاره

دست این تورم درد نکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
به همینشم راضی باشیم..بعضی ها هستند چندتا خونواده هم نمیتونن همینارو جور کنن
شب یلدا عاشق شدم
پنج شب یلدا با عشق
این یلدا تنها
ازم جدا شد
یلدا بی یلدا
دیگه کم کم باید این شبها و مراسم ها را به تاریخ سپرد جز عده ای که پولدارندو یا حقوق بالایی میگیرند اکثر مردم فقط به فکر و تامین معاش روزمره هستند که اگه نتوانند کار کنند به نان شب هم محتاجند حتی مراسمهای تدفین و سوگواری را هم یکی میکنند پس خدا به دل ما برسه و هر چه زودتر فرج امام زمان را بخواهیم تا مردم از ضلم وستم رهایی یابند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
ظلم و ستم رو خوب اومدی.
من چون پول ندارم با خونوادم میشینیم نظرات دوستان رو تو این صفحه تابناک خوندن(البته اگه تا شب خوندن نظراتو پولیش نکردن!) بعضی ها خیلی خنده دار بعضی ها خیلی ناراحت کننده و بعضی ها خیلی .... ولی در کل جالب. شاید با این کار بچه ها فکر آجیل و انار و هندونه ...از یادشون بره!
زینب جان شرمنده ایم که بهای حسینی شدن مابی حسین شدن توبود شرمنده تر انکه توبی حسین شدی وماحسینی نشدیم
شیعیان در ایام محرم وصفر جشنی ندارند/من هجریار دیده ام وزنده ام هنوز @خاک برسرم این شرط عاشقی نبود مهدی جان تورابه جان عمه زینب بیا"ماشیعه نماها منتظرت هستیم
ما که غربت دور از خانواده هستیم .
تنهای تنها تو خوابگاه :(
مراسم های سنتی ایران همش قشنگند ولی افسوس که همه شده اند دکونی برای خالی کردن جیب ملت مثل روز مادر و پدر و یلدا و سال نو دو روز مانده به شب یلدا تره بار انار کیلوئی 2 تومان بود روز پنجشنبه پانصد تومان رفت روش و فروشنده قسم میخورد که کیلوئی 2200 خریدم
خیلی جالبه.حالا اگه به این جماعت عوام فریب بگی امشب ولنتاینه یا شب هالووینه میشینن برات دو ساعت فلسفشو میگن ولی وقتی میگی یلدا هیچ کس اعتقاد نداره .وقتی ما به سنت های خودمون بی توجهیم حقمونه که سنت های اجنبی تو ایران رواج پیدا کنه. از قدیم گفتن خلایق هر چه لایق.
صدای پای یلدا از بلندای تاریخ بگوش میرسد
با حسرت گذشتن آخرین روز پاییز رویایی را نظاره کرده و نیم نگاهی به زمستان سرد و
رخوت انگیز دارد . هنوز با یاد خاطرات زیبای
پاییز دلخوش است که دست سرد زمستان
را در دستهایش احساس میکند و زیر لب
زمزمه میکند خداحافظ پاییز عزیز و به امید دیدار
اميدوارم دل همتون خوش باشه مهم اينه خوردني بهانست.
واقعا وقتي نظرات رو خوندم دلم گرفت اكثرا چقدر افسرده ان چقدر نظرات منفي و پر از درده خدايا به همه هم وطنان عزيزم كمك كن
.واقعا ازپارسال تا حالا هزینه ها را سه برابر کردند شاید پول هم داشته باشیم ولی کو دل خوش.؟؟؟!!!هر جا میرویم چهره فقر اشکار است.
اين شب امسال چون با شب پايان دنيا مقارن گشته و آخرين شب عمر دنيا است خيلي جالب است همه از اين زندگي سنگين خلاس ميشيم ولي مي ترسم دروغ باشد باز هم فردا صيح شود
دل انسان از این همه جهالت خون میشود. آخر انسان برای انجام هر کاری باید دلیل و منطقی داشته باشد. حتی احترام به سنتها باید ریشه در عقل داشته باشد. اینکه بلندترین شب سال را گرامی بداریم چه منطقی دارد. آن هم با شیوه شکم چرانی. آنهم مردمی که از نظر مصرف مواد غذایی حیاتی جزو فقیرترین ملتها هستند. اخیرا گفته شد که سن پوکی استخوان در ایران به سی سال رسیده. بیکاری هم که بین جوانان بیداد میکند. انسانها باید سعی کنند در لحظه زندگی کنند. بتوانند از همین دوروزه عمر لذت ببرند نه اینکه صرفا از روی خرافات و باورهای کاذب و از روی برگ تقویم ادای خوش بودن را در بیاورند. بریزید دور این مزخرفات را.
چرا بعضی از ماها عادت داریم هر چیزی را بزگ نمایی کنیم؟ تو شهر ما پسته خوبش کیلویی ۲۶ هزارتومان است. ما ۵ نفریم و من با ۳۰ هزار تومان کمی پسته و مقداری گندمک و ذرت خریدم والبته یک بسته شکلات ۱۰۰۰ تومن. برای ما ۵ نفر زیاد هم است. به اینا میگن تنقلات نه اینکه از اول شب تا آخر شب هی بخورین. درضمن زیاد خوردن این تنقلات ضرر دارد. قابل توجه افرادی که میخوان لاغر بمونن. بیشتر از ۸ تادونه پسته نباید بخورن. کلا حالم بهم خورد از این افراد درغگو که اکثرشونم جز متمولین هستن.
واقعا این همه اسراف و خوش گذرونی فقط واسه یه دقیقه طولانی بودن یه شب نسبت به شب های دیگه چه معنی داره؟
من شب یلدا رو قبول ندارم اینو قبول دارم که دل ادم باید هر روز شاد باشه
بیایید در این شبهای سرد و طولانی حداقل یادی از زلزله زدگان آذربایجان و خراسان کنیم!
با سلام ... تا وقتی محرم و صفر هست م شب یلدا نداریم... ماه صفر ماه حزن و غم اهل بیت علیهم السلام تسلیت باد.
همین دوستانی که دل و دماغ مراسم شب یلدا را ندارند، در مراسم محرم با شور خاصی شرکت می کنند. واقعاً متاسفم برای کسانی که غم را به شادی ترجیح می دهند
شیعیان شب یلدای امسال امام زمان داغدار است
واي همش اه و ناله !! اي ايراني براي يه شب هم كه شده اه و ناله نكنين!! فقط براي يه شب تو سال خوش بگزرونين!! فردا هم كه اخر دنياست پس كمتر بناليد اي هم وطنان كه عمر كوتاه است..
تورم300%
جواب به آقای ف ر ه ا د
آقا فرهاد اگه امشب برای شب نشینی بیدار بودی ،به ما نگو ولی پیش خودت ببین نماز صبح خواب موندی یا نه؟؟ از بقیه یلدایی ها هم این سوال رو هم بپرس.
با هندوانه
وای دیشب خیلی خوش گذشت تو خوابگاه،چیزه زیادی نبود ولی دور هم نشستنش کلی به آدم انرژی میداد
اینم از شب یلدای دانشجویی
دلتون خوشه والا خوشی مردم رو گرفتین با شب یلدا میخاین دلشون رو بدست بیارین
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل