بازدید 5480

جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان در کشاورزی چیست؟

استفاده بسیار زیاد کشاورزان از کودهای صنعتی و شیمیایی، عاملی دیگر از عوامل فرسایش خاک است. امروزه گسترش کودهای شیمیایی، آنچنان زیاد است که در به کار نگرفتن تکنولوژی‌های جدید، گویا چاره‌ای جز پذیزش آن از سوی کشاورزان وجود ندارد و راهی برای مهار آن نیست. این کود‌ها افزون بر فرسایش خاک‌های با ارزش و حاصلخیز کشورمان آسیب‌های بسیاری بر سلامت جامعه نیز وادر می‌سازد و شاید در آیند جامعه را با معضلاتی روبه‌رو کند.
کد خبر: ۲۹۱۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۰ 16 December 2012
کشاوزری یکی از ارکان تولید و خودکفایی در هر کشوری است و دولتمردان با دانستن این موضوع در کشور‌های خود با ایجاد قوانین جدید و همچنین راهکارهای علمی با استفاده از امکانات دولتی و ترغیب دانشمندان در راستای کشف و تولید مصنوعات جدید ـ که باعث افزایش بهروری زمین‌های کشاورزی و تولید محصول با کیفیت و کمیت بالای می‌شود ـ به جامعه خود کمک می‌کنند.

به گزارش «تابناک»، خاک خوب، یکی از مهمترین ملزومات تولید در بخش کشاورزی است، ولی امروزه استفاده نا‌بجا و غیر اصولی از این نعمت خدادای، باعث از بین رفتن آن می‌شود. از سوی دیگر، چاره‌ای جز این نیست. در برخی از نواحی کشور به دلیل موقعیت جغرافیایی و ویژه، برداشت محصول سالانه دو بار یا حتی گاه بیش از دو بار انجام می‌گیرد که این کار علاوه بر کم کردن مواد مغزی خاک به مرور زمان باعث کاهش عمر خاک می‌شود.

همچنین استفاده بسیار زیاد کشاورزان از کودهای صنعتی و شیمیایی، عاملی دیگر از عوامل فرسایش خاک است. امروزه گسترش کودهای شیمیایی آنچنان زیاد است که گویا چاره‌ای جز پذیرش آن نبوده و راهی برای مهار آن نیست. این کود‌ها علاوه بر فرسایش خاک‌های با ارزش و حاصلخیز کشورمان مضرات بسیاری بر سلامت جامعه نیز وارد می‌سازد و شاید در آیند جامعه را با معضلاتی روبه‌رو کند.

در این باره، پای صحبت یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شواری اسلامی نشستیم تا دیدگاه‌های وی را جویا شویم.

غلامرضا نوری گفت: مقوله جدید در بحث مصرف کود، بحث کودهای ارگانیک و کودهایی است که منشأ غیرشیمیایی دارند که از نظر علمی توصیه می‌شود. این کود‌ها در تقویت خاک و افزایش بهره‌وری کارآمدند و در کمیسیون کشاورزی نیز هر کاری که برای حمایت از تولید این نوع کود و فرهنگ سازی مصرف آن، انجام خواهیم داد.

وی درباره تأثیر مصرف این نوع کود‌ها در سلامت جامعه ادامه داد: هنگامی که از این کود‌ها استفاده شود، دیگر نگرانی تبعات جانبی آن را نداریم؛ از جمله آلودگی خاک و محصول. هنگامی که از کودهای شیمیایی استفاده شود، به مرور زمان محصول تغییراتی خواهد کرد و فساد پذیری آن افزایش می‌یابد و برای مصرف کننده مضر خواهد بود. برخی سرطان‌ها و بیماری‌ها نیز ناشی از مصرف بیش از اندازه کودهای شیمیایی در کشاورزی است. در کودهای ارگانیک، دیگر این نگرانی‌ها را نداریم، چرا که کاملا طبیعی هستند و عوارضی ندارند در نتیجه برای ارتقای سلامت جامعه سودمندند و هر چه برای فرهنگ سازی استفاده از این کود هزینه کنیم، کمتر از هزینه‌هایی است که برای درمان بیماری‌های ناشی از مصرف کودهای شیمیایی است.

عضو کمیسیون کشاورزی در مورد تأثیر استفاده از کودهای ارگانیک در صادرات محصولات کشاورزی گفت: کشورهای وارد کننده برای ورود محصولات کشاورزی ضوابط خاصی دارند و آزمایش‌های ویژه‌ای انجام می‌دهند تا استانداردهای لازم را دارا باشند و در صورت هر گونه مغایرت با استاندار‌ها، محصولات را برمی‌گردانند. اگر تولید ارگانیک نداشته باشیم، نمی‌توانیم محصولات خود را صادر کنیم، چرا که آن‌ها نخواهند پذیرفت.

نماینده مردم بستان آباد درباره تأثیر آن‌ها بر زمین‌های کشاورزی گفت: حفظ خاک که منبع تولید است، نخستین نتیجه استفاده از کودهای ارگانیک است. کودهای شیمیایی بافت خاک را تغییر می‌دهند و به مرور زمان حاصلخیزی خاک کاهش می‌یابد، ولی کودهای ارگانیک نه تنها عوارضی برای خاک ندارد، بلکه خاک را تقویت هم می‌کنند.

وی افزود: باید از شرکت‌های دانش بنیان و علم و دانش حمایت کرد. باید اعتبارات ویژه‌ای برای این بخش‌ها در نظر گرفت. باید برای افزایش اثربخشی کودهای ارگانیک سرمایه‌گذاری کنیم و این رغبت ایجاد شود که کشاورزان از آن بهره گیرند و محصولاتشان کاهش نیابد و سلامت جامعه و محصولات نیز تضمین شود. باید تولید داخلی را حمایت کنیم و اگر نیاز به ورود تکنولوژی است، دست تولیدکنندگان را باز بگذاریم.

نوری تأکید کرد: باید در بومی‌سازی نیز کار کرد و تسهیلات لازم در اختیار تولیدکنندگان کودهای ارگانیک گذاشته شود. باید تلاش کنیم صنعت تولید کودهای ارگانیک را بومی کنیم چرا که هم اطمینان بیشتری به محصولات خواهد بود و هم اشتغال پدید خواهد آورد و هم صرفه‌جویی ارزی خواهد شد. در کنار آن، نباید از تولید کودهای عالی غافل شد. می‌توان از پسماندهای شهری برای تولید کمپوست بهره برد و با این کار، معضل زباله‌ها را نیز حل کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی