بازدید 24474
در حاشیه نشست امروز هیأت دولت

احمدی‌نژاد: تغییرات هیأت دولت هدفدار است

ده روز پس از آن که محمود احمدی‌نژاد در احکامی تغیراتی را در چینش مردان کلیدی خود انجام داد، در برابر خبرنگاران از علت این تغییرات سخن گفت و انتخاباتی بودن آن را رد و تأکید کرد، این تغییرات در راستای هدفی بوده که آن هم پیروزی ملت ایران است.
کد خبر: ۲۹۰۹۸۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۹ 12 December 2012
حاشیه نشست هیأت دولت امروز فرصتی بود تا محمود احمدی‌نژاد به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دهد؛ ماجرای تغییرات انجام گرفته در هیأت دولت که در چند روز گذشته صورت گرفته، مهمترین پرسشی بود که خبرنگاران به آن پرداختند.

به گزارش «تابناک»، رئیس جمهور در پاسخ به این که «برخی استدلال می‌کنند که تغییرات اخیر در دولت در راستای امر انتخابات بوده و انتقاداتی را نیز در ارتباط با ادغام برخی وزارتخانه‌ها و جابجایی‌ها وارد کرده‌اند و این که آیا دولت از این موضوع هدف خاصی را دنبال می‌کرده است؟» گفت: ‌ شما هر تغییری که می‌دهید برای هدف خاصی است و در واقع بدون هدف این تغییرات انجام نمی‌شود.

رییس‌جمهور با تأکید بر این که «این تغییرات در راستای بهتر اداره شدن امور انجام شده است»، گفت: با توجه به شرایط امروز منطقه و بین‌الملل، ما باید از همه ظرفیت‌های بین‌المللی کشورمان در راستای پیشبرد اهداف کشورمان در عرصه منطقه و جهان بهره گیریم و امکانات موجود در کشور را در این راستا بسیج کنیم، که البته تحقق این هدف، نیازمند برنامه‌ریزی گسترده و قوی‌تری است.

با این حال احمدی‌نژاد با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد که دولت هیچ برنامه‌ای برای تأثیرگذاری در انتخاب مردم ندارد و فرهنگ و اندیشه دولت این نیست.

ادغام در راستای مصالح کشور است

احمدی‌نژاد به تصمیم دولت مبنی بر ادغام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در وزارت راه و شهرسازی و ایجاد وزارتخانه امور زیربنایی اشاره کرد و گفت: از سال گذشته، وزارت ارتباطات در فهرست وزارتخانه‌هایی بود که قرار بود ادغام شود و به دو دلیل این موضوع قرار بود انجام شود؛ نخست این که دولت کوچک‌تر شود، چراکه هر چه دولت کوچک‌تر شود، بهتر است. از سوی دیگر در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری چیزی نبود. شرکت پست که قرار است واگذار شود و شرکت زیرساخت و کمیسیون مقررات رادیویی می‌ماند و آن نیز با توجه به اینکه مقام معظم رهبری که چندی پیش فرمان ایجاد مرکز فضای مجازی را داده‌اند، بخشی از تنظیم مقررات رادیویی زیر نظر این مرکز قرار می‌گرفت؛ بنابراین، عملا چیزی در زیرمجموعه این وزارتخانه قرار نمی‌گرفت، جز یک شرکت و کمیسیون که ما دو راهکار داشتیم؛ این که این وزارتخانه به سازمانی زیر نظر رییس‌جمهور یا زیر نظر یکی دیگر از وزارتخانه‌ها تبدیل بشود.

رییس‌جمهور با بیان اینکه «این ادغام در راستای مصالح کشور انجام می‌شود»، گفت:‌ هدف از این ادغام، چیز خاصی جز این نبوده و همان گونه که گفتم، دولت باید کوچک‌تر شود و وزارت ارتباطات نیز دیگر در حد وزارتخانه نبود.

وی با بیان اینکه «حتما برای ادغام، مصوبه مجلس را لازم داریم و با نظر مجلس این کار را انجام می‌دهیم»، گفت: ‌ متأسفانه در کشور برخی از سیاست و انقلاب، تنها انتخابات را می‌فهمند و آن هم این که خودشان به قدرتی برسند، در حالی که کشور تنها انتخابات نیست؛ البته انتخابات نقطه تجلی اراده مردم بوده و مهم است.

دولت به دنبال مشارکت صد در صدی در انتخابات است

رییس‌جمهور تأکید کرد: ‌دولت به معنای دولت، نه در انتخابات مجلس و نه در دیگر انتخابات انجام شده و نه در انتخابات آینده، به دنبال این نبوده که در انتخاب مردم تأثیرگذار باشد و دولت به این امور کاری نداشته است.

وی با اشاره به اهمیت انتخاب و نظر مردم برای دولت گفت: دولت همواره تلاش کرده و آرزو دارد که انتخابات با بیشترین حضور مردمی برگزار شود و همه بیایند تا اگر مثلا در انتخابات گذشته مشارکت ۸۵ درصد بوده، در انتخابات آتی صددرصد شود و یک رییس‌جمهور با بالا‌ترین رأی ممکن و با تشخیص مردم برگزیده شود و دولت دخالتی در این امور ندارد.

احمدی‌نژاد با بیان این که «ما آرزو داریم انتخاباتی با بالا‌ترین میزان حضور مردم برگزار شود»، افزود: وقتی مردم حضوری باشکوه در انتخابات داشته باشند، همه معادلات منطقه و بین‌الملل به سود مردم و ملت تغییر پیدا می‌کند و وقتی اراده مردم متمرکز شود، بسیاری از نابسامانی‌ها به سمت حل شدن پیش می‌رود و مسائل به کمک مردم حل می‌شود.

وی با تأکید بر اهمیت انتخابات در کشور گفت: انتخابات در چهارچوب حزب و گروه و من و تو نیست، بلکه ملت تشخیص می‌دهند و باید از تشخیص ملت پیروی کرد و کسانی که بخواهند جای مردم تصمیم بگیرند، مردم را محدود یا خیال کنند که نظر مردم را هدایت نمایند، اشتباه می‌کنند. مردم یک اقیانوس بوده و این‌ها قطره‌هایی از این اقیانوس هستند.

رییس‌جمهور با بیان این که «تجربه ثابت کرده که ملت در هر هنگامی، بهترین تصمیم را گرفته و من از این جهت خیالم راحت است»، گفت: ‌ ما در دولت در مورد اینکه چه کسی کاندیدا می‌شود یا بشود و چه کسی رأی می‌آورد یا بیاورد، حتی یک دقیقه هم فکر نمی‌کنیم، چراکه در حیطه کاری ما نیست. وظیفه ما این است که کشور را خوب اداره کنیم. این ملت هستند که تصمیم می‌گیرند و مردم هر چه تصمیم بگیرند به سود ملت خواهد بود.

احمدی‌نژاد ادامه داد: برخی گمان می‌کنند مردم را می‌توانند در گروه‌ها و دسته‌های سیاسی جای داد. این امر به مانند این است که بخواهیم اقیانوس را در یک لیوان جای بدهیم و امکان‌پذیر نیست. این جناح‌بندی‌ها برای ایجاد نشاط در عرصه انتخابات است و هیچ ملتی در آن‌ها جای نمی‌گیرند. برخی می‌گویند لازمه دمکراسی این است که مردم بروند و در احزاب عضو شوند. در آمریکا که ادعا دارند، آخر دمکراسی هستند، مردم در دو تا سه حزب جای نشدند، چقدر مردم در این احزاب عضو هستند و در آن جای شده‌اند.

وی با اشاره به اهمیت حاکمیت مردم اظهار کرد: ‌ همه ما باید در راستای خدمت به مردم حرکت کنیم و شرایط اجرایی را به گونه‌ای تهیه کنیم که مردم بتوانند رأی بدهند و آزادانه انتخابات کنند و همان گونه که دولت هیچ برنامه‌ای برای تأأثیرگذاری بر مردم و انتخابات ندارد، مطلقا این فرهنگ و اندیشه دولت نیست که بخواهد این کار را انجام دهد. ما تلاش می‌کنیم کشور را جلو ببریم. بخشی از مردم در فشارند و تلاش داریم که این فشار را از دوش آنان برداریم و مطلقا به این موضوعات اعتقادی نداریم.

تغییرات دولت مانند تیم‌های ورزشی است

رییس‌جمهور افزود: ما از اول تا کنون جابجایی‌هایی داشته‌ایم و این جابجایی‌ها برای بهتر شدن امور و پیشبرد آن‌ها بوده است. برخی متأسفانه سخن گفته و اندیشه خود را بیان می‌کنند. مگر قرار است استاندار یا فرماندار به جای مردم انتخاب کنند یا جابجایی یک وزیر چقدر روی رأی مردم تأثیرگذار است؟ افرادی که این گونه سخن می‌گویند، مردم و مکتب و روحیه ملت را نمی‌شناسند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه «دولت مثل یک تیم ورزشی است که برای پیشبرد خود و برنده شدن، برنامه و تاکتیک دارد»، گفت: هدف ما پیشرفت کشور و بهبود اقتصادی است و در این راستا، ممکن است جابجایی‌هایی داشته باشیم و افرادی بیایند و بروند ولی مهم پیشرفت کشور و حل امور است.

در ادامه، رییس‌جمهور در برابر پرسشی درباره هیأت اجرایی نظارت بر انتخابات پاسخ داد: به نظرم قانون اساسی برای نظارت مجلس بر انتخابات جایی نگذاشته و نظارت با شورای نگهبان است.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: ‌ نظارت مجلس بر انتخابات نیست و نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان و ریاست جمهوری بر عهده شورای نگهبان است.

احمدی‌نژاد: بودجه بموقع به مجلس می‌رسد

رییس‌جمهور همچنین در پاسخ به این که «بودجه سال آینده چه هنگامی به مجلس فرستاده می‌شود؟» گفت: بودجه به وقت خود به مجلس فرستاده می‌شود.

وی در پاسخ به این که «آیا احتمال دارد با مخالفت مجلس، هدفمندی یارانه‌ها متوقف شود؟»، اظهار کرد: نظر ما مشخص است. این طرح مهمترین برنامه اقتصادی کشور است، نه دولت و هر چه مراحل آن تکمیل زود‌تر پیش برود، به سود کشور خواهد بود و همه باید کمک کنند که اجرا شود.

خبرنگار دیگری پرسید، «اگر قرار باشد اجرا نشود، پاسخ چیست؟» که رییس‌جمهور گفت: بالاخره خیلی‌ها مانع پیشرفت کشور هستند.

در ادامه خبرنگار دیگری پرسش خود را این گونه مطرح کرد که «مهم‌ترین خبر خوش شما در بودجه سال آینده چیست؟» که احمدی‌نژاد پاسخ داد: ما در حال برنامه‌ریزی در مورد بودجه هستیم و امیدواریم بودجه بسیار خوبی ارائه شود.

وی درباره زمان فرستادن لایحه بودجه به مجلس خاطرنشان کرد: ‌ما تأخیر نداریم؛ بالاخره بودجه باید آماده شود. اینکه بودجه چه زمانی ارائه شود، امری میان دو قوه است و اگر زمانی می‌خواهند تنظیم شود، باید با تفاهم دو قوه صورت گیرد. ما باید دوره، پایان سال و آینده را در بودجه پیش‌بینی کنیم.

وزیری که یک سال در هیأت دولت دیده نشده

خبرنگار دیگری خطاب به رییس‌جمهور گفت: «در چند هفته اخیر، وزرا نسبت به گذشته کمتر در جمع خبرنگاران حاضر می‌شوند و یک وزیر را بیش از یک سال است در هیأت دولت نمی‌بینیم».

رییس‌جمهور نیز از این خبرنگار خواست که نام وزیر را بگوید و هنگامی که خبرنگار نام وزیر علوم را مطرح کرد، احمدی‌نژاد گفت: قول می‌دهم که همین هفته بیاید و با شما صحبت کند.

خبرنگار دیگری هم درباره نرخ دلار در بودجه سال آینده پرسید که رییس‌جمهور پاسخ داد: گمان می‌کنم که باید اقتصاد را به سمتی ببریم که بهای ارز خارجی مستقل باشد. اکنون مباحث کار‌شناسی ادامه دارد و پس از این که آماده شد، اطلاع‌رسانی می‌شود.

احمدی‌نژاد درباره سفرهای استانی نیز گفت: سفرهای استانی برنامه‌ریزی شده است و به امید خدا به زودی انجام می‌شود. یک سفر به کشور عراق داریم و پس از آن انجام خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی