بازدید 35964

رمز گشایی شریف زاده از حکم مشایی

کد خبر: ۲۸۹۰۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۲۲:۲۴ 03 December 2012
شبکه ایران نوشت:

روز گذشته رئیس جمهور با صدور حکمی اسفندیار رحیم مشایی را به عنوان رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد منصوب کرد.

نظر حجت الاسلام بهمن شریف زاده را در خصوص زوایای گوناگون این حکم جویا شده ایم:

آقای شریف زاده، متن حکم صادر شده از سوی رئیس جمهور با محتوای مرسوم احکام این چنینی، بسیار متفاوت است. نظر شما در این خصوص چیست؟

از جمله ضرورت های این بُرهه از تاریخ کشور، ایجاد تغییر در مقیاس نگاه مدیران نظام است. افقِ دید و مقیاسِ نگاه مسؤولان باید از اندازه های ملی و منطقه ای وسیعتر شده و به اندازه های جهانی ارتقاء یابد. اگر ما با دقت به رُخدادها و حوادث جهان نگاه کنیم، به خوبی متوجه روند و حرکتی فراگیر در جهان می شویم؛ حرکتی که با شتاب، فاصله ها و مرزبندیهای گوناگون انسانی و فرهنگی بین ملت ها را کمرنگ کرده و آنها را به هم نزدیک می کند و به این ترتیب، جهان را رو به یکپارچگی می بَرَد و همین واقعیت است که بلندی افق و توسعه نگاه مسؤولان کشور را ضرورت می بخشد. امروز باید مسؤولان کشور به جهانی اندیشیدن، توجه ویژه کنند و آن را به عنوان فرصتی ارزنده برای تعالی ملت سرافراز ایران به شمار بیاورند. همچنین داشتن اندیشه های جهانی و نگاهی به وسعت انسان را می توان از مهم ترین ملاک ها و معیارها برای انتخاب مردم به شمار آورد. انقلاب ما امروز به کسانی نیاز دارد که با مقیاس جهانی بیندیشند، سخن بگویند و عمل بکنند؛ یعنی وقتی می خواهند برنامه ریزی کنند، به بشر بیندیشند و همه آحاد انسانی را به شمار آورند اگرچه حوزه دستوراتشان کشور خودشان باشد. امروز بر خلاف گذشته که مصالح هر ملت و سرزمینی، جدا از ملت ها و سرزمین های دیگر تعریف و تعیین می شد، نمی توان برای هیچ ملتی جداگانه مصلحت اندیشی کرد؛ زیرا ارتباطات به قدری توسعه یافته که جز با نگاهی فراگیر نمی توان مصالح کشوری را به درستی تعریف و تبیین کرد؛ برای مثال اگر به دنبال ارزشی همچون عدالت هستیم، بی شک جز با نقشه و طرحی فراگیر مثل مدیریت مشترک بر جهان، نمی توان به آن دست یافت. اگر خواهان صلح، امنیت، عشق، بهداشت، سلامت روانی و دیگر مقولات خوشایند هستیم، جز با طراحی های جهان شمول به آن دست نمی یابیم. ما جزیره ای جدا از دیگر ملت ها نیستیم که بدون توجه به پتانسیل و عملکرد آنها بتوانیم طراحی کنیم و کسی که به این بینش نرسیده باشد، شایستگی لازم برای طراحی را ندارد؛ به ویژه وقتی که دشمنان این نظام، نقشه براندازی می کِشند و به حذف نظام اسلامی می اندیشند.

به همین دلیل مهندس مشایی به سمت رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد انتخاب شده است؟

انتصاب مهندس مشایی در جایگاهی مثل دبیرخانه جنبش عدم تعهد، از ژرف نگری دکتر احمدی نژاد حکایت دارد. جناب احمدی نژاد با وسعت نظری که دارد به خوبی دریافته که چگونه می توان ظرفیت جنبش عدم تعهد را در مسیر شکوفایی برای ساختن جهانی بهتر به حرکت درآورد. مهندس مشایی از نادر شخصیت هایی است که اندیشه هایی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در مقیاس جهانی دارد. او مدت ها است که ساحت تفکر خویش را وسعت بخشیده و جهانی اندیشیدن را تمرین کرده است؛ از این رو با توفیقات خداوندی می تواند پتانسیل جنبش عدم تعهد را در برابر اندیشه شوم دهکده جهانی به حرکت درآورده و جهانی شدن را به معنای پاک آن، کلید بزند. بنده این انتصاب را مانند دادن مشعل المپیک از دونده ای به دونده بعدی می دانم؛ دکتر مشعل جهان افروزی را به دونده تازه نفسی همچون مهندس سپرد تا با الطاف خداوند، جنبش عدم تعهد را برای روشنایی جهان، شعله ور سازد و صدالبته که انتخاب دکتر، بهترین انتخاب بود.

کم نیستند شخصیثت های سیاسی که داعیه نگاه کلان و بین المللی دارند. تفاوت مهندس مشایی باسایرین چیست؟
تفاوت مهندس مشایی با برخی دیگر از کسانی که داعیه جهانی اندیشیدن را داشتند در این است که او جهانی شدن را با مبانی منطبق بر فطرت الاهی انسان تفسیر می کند. جهانی شدن در اندیشه مهندس مشایی، تصویری از مقدمه جهان تابناکی است که انسان کامل، مدیریت محسوس آن را برعهده دارد؛ اگرچه از نگاه او، مدیریت نامحسوس ولی خدا است که جهان را به سوی همین یکپارچگی پیش می بَرَد؛ چنانکه در روایات از آن به روشنایی از پشت ابر تعبیر شده است. نایبان ولی عصر(عج) کارگزاران صدیق حضرتند که مردمان را در این مسیر، راهبری و ارشاد می کنند. جناب مشایی زندگی در سایه ولایت فقیه را تمرینی برای زندگی در دوره ولی و حجت خدا می داند؛ بنابراین اندیشه های جهانی مهندس مشایی، جهانی شدن به معنای پاک الاهی- انسانی را نوید می دهد که بنابر باور همه ادیان الاهی، سرنوشت حتمی جهان است.

این انتصاب، موجب آشکار شدن زوایای پنهان شخصیت مهندس مشایی می شود و جهانی بودن شخصیت و اندیشه های او را شفاف می سازد. نادر افرادی که صاحب اندیشه های انسانی- الاهی برای همه مردمان جهان هستند، باید معرفی شوند و امید که این انتصاب، سرآغازی برای این باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار