بازدید 15381

وضعیت نامطلوب برازجان پس از سیل +عکس

بارندگی‌ها تداوم داشت و لحظه به لحظه به شدت آن افزوده می‌شد و با افزایش میزان بارش‌ها و جاری‌شدن روان آب ها و ورود آب‌های جاری از کوه‌های اطراف شهر به داخل خیابان‌ها، نگرانی‌های مردم و خطرات این بارندگی‌ها بیشتر شد.
کد خبر: ۲۸۸۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۹ 02 December 2012
با وجود گذشت چند روز از بارندگی‌های اخیر در شهرستان دشتستان، بخش‌های سیل‌زده در شهر برازجان هنوز وضعیت مناسبی ندارند و در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برند.

به گزارش مهر، با آغاز بارندگی‌ها در استان بوشهر و به‌ویژه شهرستان دشتستان که قطب اول کشاورزی استان بوشهر است و هشت سال را در خشکسالی به سر برده بود، موجی از شادمانی و خوشحالی در بین مردم و به‌ویژه فعالان عرصه کشاورزی ایجاد شد و نوید سالی نیکو را می‌داد.

بارندگی‌ها تداوم داشت و لحظه به لحظه به شدت آن افزوده می‌شد و با افزایش میزان بارش‌ها و جاری‌شدن روان آب ها و ورود آب‌های جاری از کوه‌های اطراف شهر به داخل خیابان‌ها، نگرانی‌های مردم و خطرات این بارندگی‌ها بیشتر شد.

بارش بی‌سابقه باران در شهرستان دشتستان و برازجان به حدی شدت داشت و تداوم یافت که اغلب خیابان‌های شهر برازجان به یک مسیر رودخانه‌ای تبدیل شد و روان‌آب‌ها به راحتی وارد خانه‌های مردم شد.

هم‌اکنون که یک‌ هفته‌ای از بارندگی‌های شدید در این شهر می‌گذرد، هنوز شرایط بحران در بسیاری از مناطق این شهر دیده می‌شود و مردم این مناطق در وضعیت مطوبی به سر نمی‌برند.

شهروندان سیل‌زده برازجانی وضعیت مطلوبی ندارند


سهیلا محمدخانی عضو و سخنگوی شورای شهر برازجان در گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح وضعیت شهر برازجان پس از بارندگی‌ها پرداخت و با اشاره به بازدید خود از مناطق سیل زده شهر برازجان اظهارداشت: متاسفانه وضعیت بسیار نامطلوبی را در این بازدید مشاهده کردم و این وضعیت بر روی روح و روانم نیز تاثیر گذاشته است.

وی به وضعیت نامناسب مناطق سیل‌زده اشاره کرد و بیان داشت: شهروندان در مناطق سیل‌زده در وضعیت اسفناکی به سر می‌برند و لازم است که برای پیشگری از بروز چنین وضعیتی تلاش های بیشتری صورت بگیرد.

محمدخانی ادامه داد: متاسفانه آب به داخل بسیاری از خانه‌ها نفوذ کرده و بسیاری از وسایل منازل همچنان گل‌آلود است و مردم شرایط مناسبی برای ادامه زندگی خود ندارند.

وی خاطرنشان ساخت: با توجه به نفوذ سیلاب به داخل خانه‌های مردم هنوز بسیاری از خانه‌ها مشکل دارند و تنها توانسته‌اند فضای اندکی از خانه‌های خود را برای سکونت و خواب فرزندانشان آماده کنند و بسیاری از لحظات شب و روز را بیرون از خانه‌ها می‌گذرانند و با روشن کردن آتش خود را گرم نگه می‌دارند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر برازجان به تلاش‌های صورت گرفته برای رفع این مشکلات اشاره کرد و اضافه کرد: نیروهای امدادی هلال احمر و بسیجی و . . . پس از بارندگی‌ها تلاش‌های بسیار زیادی برای رفع مشکلات مردم و کمک به شهروندان انجام داده‌اند واین تلاش‌ها پاسخگوی نیازها نیست و همه دستگاه‌ها باید همچنان برای رفع نیازهای مردمی تلاش کنند.

گشنه می‌خوابیم ولی مشکلات ما اساسی حل شود


حمید ملک‌پور از شهروندان برازجانی که خانه وی در جریان حادثه سیل در برازجان دچار آب‌گرفتگی شده بود در گفتگو با خبرنگار مهر با تشریح وضعیت زندگی خود اظهار داشت: متاسفانه در روزهای گذشته یک لحظه هم نتوانسته‌ایم بخوابیم و همواره گرفتار مشکلات بارندگی‌ها بوده ایم.

وی با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته از سوی دستگاه‌های دولتی و نهادهای مردمی برای رفع نیازهای شهروندان سیل‌زده، اضافه کرد: نیاز ما تنها گرفتن مواد غذایی و پتو و چادر از سوی هلال احمر و دیگر نهادها نیست و امیدواریم کار به صورت ریشه‌ای حل شود.

این شهروند برازجانی تصریح کرد: نگرانی ما و دیگر شهروندانی که در خطر وقوع سیل قرار داریم، تکرار مجدد این وضعیت است و امیدواریم مسئولان تلاش کنند تا مشکلات ما به صورت اساسی حل شود و دیگر شاهد بروز چنین وقایع تلخی نباشیم.

هادی دهقان یکی دیگر از شهروندان برازجانی نیز به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه زیرساخت‌های مورد نیاز شهر همزمان با توسعه و گسترش وسعت شهر رشد نیافته است و همین نقص در زیرساخت‌ها سبب شده تا چنین مشکلاتی برای شهروندان ایجاد شود.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه زیرساخت‌ها به ویژه برای مقابله با روان‌آب‌ها و سیلاب‌های فصلی، ادامه داد: مسئولان باید از همین امروز برای جلوگیری از بروز مشکلاتی از این دست تلاش کنند و نه اینکه بعد از بروز مشکلات بخواهند وارد عمل شوند.

ضرورت تشکیل ستاد پیشگیری و پیگیری بحران به جای ستاد مدیریت بحران


سخنگوی شورای اسلامی شهر برازجان به خبرنگار مهر گفت: پس از بروز مشکلات ناشی از این بارندگی‌ها ستاد مدیریت بحران در نقاط مختلف استان تشکیل شد و در دشتستان نیز این ستاد به رفع مشکلات مردم پرداخت ولی کاش به جای ستاد مدیریت بحران، ستادی با عنوان پیشگیری و یا پیگیری بحران تثبیت و تشکیل می‌شد.

وی افزود: متاسفانه از سال‌های قبل تلاشی برای توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز برای دفع روان‌آب‌ها و سیلاب‌های فصلی در شهر برازجان صورت نگرفته است و هم‌اکنون که با بارندگی شدید مواجه شده‌ایم، با این مشکلات روبرو می‌شوم.

محمدخانی با فاجعه‌آمیز خواندن وضعیت زندگی مردم در مناطق قدیم و سیل‌زده شهر برازجان، ادامه داد: رفع نیازها و مشکلات مردم نیازمند اقدامات اساسی است و مردم تنها به پتو و بخاری نیاز ندارند بلکه باید یک کار اساسی و زیربنایی انجام شود.

وی تصریح کرد: مسئولان ارشد استان و مسئولان شهرستان باید اعتبار ویژه‌ای را برای توسعه زیرساخت‌ها اختصاص دهند و با ایجاد زیرساخت‌های مناسب از جمله ایجاد، تکمیل و بهسازی دیوارهای حفاظتی در مقابل سیلاب‌ها و بازگشایی دهنه پل‌ها و بهبود وضعیت آنها، مخاطرات بارندگی‌های آینده را کاهش دهند.

محمدخانی از تلاش‌های صورت گرفته توسط نهادهایی همچون شهرداری، بسیج و سپاه، فرمانداری، راه و شهرسازی، اداره برق و . . . تقدیر کرد و بیان داشت: دستگاه‌های مرتبط با بحث بحران تلاش بسیار خوبی در زمینه رسیدگی و رفع مشکلات شهروندان داشتند که لازم است از انها تقدیر کنیم.

پیش‌بینی بارندگی برای استان و لزوم آمادگی برای مقابله با بحران

درحالی که هنوز یک‌هفته هم از بارندگی‌های شدید در استان بوشهر نگذشته و هنوز اثرات آن در نقاط مختلف قابل مشاهده است، سازمان هواشناسی استان بوشهر از ورود سامانه جدید بارشی به استان بوشهر خبر داده که این سامانه از روز سه‌شنبه از غرب کشور وارد استان بوشهر خواهد شد.

این پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که باز هم بیشترین میزان بارندگی‌ها در نقاطی است که هفته پیش نیز بارندگی‌ها شدت داشته است و شهرستان دشتستان باز هم در معرض بارندگی شدید قرار دارد.

هر چند فاصله بسیار کمی تا زمان بارندگی ها وجود دارد ولی در همین اندک زمان باقی‌مانده نیز می‌توان با انجام کارهای زیربنایی از تکرار مشکلات هفته گذشته پیشگیری کرد و یا آنها را تا حدود زیادی کاهش داد.

مسئولان قبل از بحران چکمه بپوشند و وارد عمل شوند


پس از بارندگی‌های هفته گذشته بسیاری از مسئولان استان که خود را مسئول رسیدگی به مشکلات مردم می‌دانستند چکمه پوشیدند و برای رفع مشکلات و نیازهای مردم وارد عمل شدند ولی بهتر است مسئولان پیش از اغاز بحران‌های جدیدتر، چکمه بپوشند و برای پیشگیری از بحران‌ها وارد عمل شوند.

لایروبی کانال‌های دفع آب‌های سطحی، گشاد کردن پل‌ها و کانال‌ها و همچنین بازگشایی کانال‌ها و دهانه پل‌ها از جمله مهمترین اقداماتی است که می‌تواند در کوتاه‌مدت برخی از مشکلات را حل کند و مانع از ورود آب به معابر شهری شود.

ساخت سد، بند و آبگیر در مسیر روان‌آب‌ها و رودخانه‌های فصلی نیز از اقدامات زیربنایی است که نیازمند زمان طولانی‌تری برای اجرا است ولی اجرای آن می‌تواند علاوه بر ذخیره آب مورد نیاز برای کشاورزی و تقویت سفره‌های زیرزمینی، در پیشگیری از ورود سیلاب ها به شهر نقشی اساسی داشته باشد.

می‌طلبد که همه مسئولان با برنامه‌ریزی مناسب و مدون از همین امروز تلاش خود را برای شناسایی نقاط آسیب‌پذیر آغاز کنند و با  طراحی و اجرای برنامه‌های هدفمند در راسای کاهش خسارات بلایای طبیعی گام بردارند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان