بازدید 44918

اخبار ضد و نقیض از مرگ «عمرو موسی»

عمروموسی، دبیرکلی اتحادیه عرب را از سال ۸۰ تا ۹۰ (شمسی) بر عهده گرفت و در حالی که سه ماه از پیروزی انقلاب مردم مصر و سرنگونی رژیم مبارک نگذشته بود، وی زمزمه استعفا از سمت دبیرکلی اتحادیه عرب و نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری مصر پس از مبارک را سر داد.
کد خبر: ۲۸۸۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۰۰:۲۲ 01 December 2012
دقایقی پیش، شبکه خبری CNN با انتشار خبری در زیر‌نویس خود، از مرگ «عمروموسی»، دبیرکل سابق اتحادیه عرب، وزیر خارجه پیشین مصر و نامزد انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور خبر داد.

به گزارش «تابناک»، این در حالی است که در همین حال، شبکه 1TV نیز با انتشار این خبر، علت مرگ «عمر موسی» را سکته قلبی اعلام کرد.

تکمیلی:

بنا بر این گزارش، بر پایه نوشته روزنامه اخبار مصر، «عمروموسی»، دبیرکل سابق اتحادیه عرب و از نامزدهای انتخابات اخیر ریاست جمهوری مصر، خبرهای منتشره مبنی بر سکته قلبی خود را ـ که چند شبکه تلویزیونی منتشر کرده بودند ـ تکذیب کرد.

عمروموسی گفت: این خبر‌ها جعلی بوده و درست نیست و خود در تظاهرات مردمی که امروز با هدف لغو بیانیه قانون اساسی و انحلال مجلس مؤسسان صورت گرفته، شرکت کرده است.

مخالفان بیانیه قانون اساسی مرسی، روز جمعه با برگزاری تظاهراتی با نام «تظاهرات میلیونی رؤیای شهید» در میدان التحریر، لغو این بیانیه و انحلال مجلس مؤسسان را خواستار شدند.

وزیر خارجه پیشین مصر که ریاست حزب کنگره مصر را بر عهده دارد، همچنین گفت که وی رهبری این حزب را در تظاهرات التحریر به همراه دکتر «اکسید البدوی» ـ که او نیز هدایت حزب الوفد در این تظاهرات را عهده‌دار بود ـ بر عهده داشته است.

عمرو موسی کیست؟

«عمرو محمود ابو زید موسی»، معروف به «عمرو موسی» متولد سوم اکتبر ۱۹۳۶ در قاهره بود. وی در خانواده ثروتمندی در قاهره بزرگ شد؛ مسلمانی سکولار و فارغ‌التحصیل رشته حقوق از دانشگاه قاهره بود و برای مدت کوتاهی نیز وکالت می‌کرده است.

او در پایان دهه ۵۰ میلادی به دستگاه دیپلماسی مصر پیوست. در دوره‌ای مدیر اداره روابط خارجی مصر بود. پس از آن، سفیر مصر در هند و سپس عضو گروه مصری اعزامی به سازمان ملل در نیویورک شد و پس از آن سفیر کشورش در سازمان ملل گشت.

عمرو موسی را باید از جمله دیپلمات‌های باسابقه مصر برشمرد که یک دهه (از سال ۷۰ تا ۸۰ شمسی)، سمت وزیری خارجه مصر را به دست آورد و سکان سیاست خارجی رژیم دیکتاتوری «حسنی مبارک» را هدایت می‌کرد.

پس از آن عمرو موسی، دبیرکلی اتحادیه عرب را از سال ۸۰ تا سال ۹۰ شمسی بر عهده گرفت و در حالی که سه ماه از پیروزی انقلاب مردم مصر و سرنگونی رژیم مبارک نگذشته بود، وی زمزمه استعفا از سمت دبیرکلی اتحادیه عرب و نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از مبارک را سر داد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی