بازدید 114061

سخنان سفیر ایران در اردن را ترجمه کنید!

در روزهای اخیر و در شرایطی که به واسطه مشغول بودن بیشتر ایرانیان به برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم، توجه چندانی به اخبار داخلی و خارجی نمی‌شد، سخنان عجیبی از سوی سفیر ایران در اردن گفته شد که در نوع خود بی‌نظیر بود و جای بحث و بررسی فراوان دارد. گویا در این میان، لازم است یک نفر معنای واقعی این سخنان را برای مردم ایران بگوید!
کد خبر: ۲۸۷۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۹ 25 November 2012

در روزهای اخیر و در شرایطی که به واسطه مشغول بودن بیشتر ایرانیان به برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم، توجه چندانی به اخبار داخلی و خارجی نمی‌شد، سخنان عجیبی از سوی سفیر ایران در اردن گفته شد که در نوع خود بی‌نظیر بود و جای بحث و بررسی فراوان دارد. گویا در این میان، لازم است یک نفر معنای واقعی این سخنان را برای مردم ایران بگوید!

به گزارش «تابناک»، خبری که دو روز پیش در شماری از مطبوعات و رسانه‌های عربی منتشر شد، حاکی از آن بود که مصطفی مصلح‌زاده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اردن گفته، ایران آماده است در ازای صدور مجوز تبادل تجاری و گردشگری دینی میان دو کشور، تا سی سال نفت رایگان در اختیار اردن گذارد.

بر پایه این اخبار، مصلح‌زاده که در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی محلی خاطرنشان کرده که دستیابی به این توافق، نیازمند مذاکراتی میان هیأت‌های اردنی و ایرانی است تا درباره مراحل اجرایی آن به توافق برسند.

وی همچنین با اشاره به تلاش ایران برای بالا بردن روابط دیپلماتیک و تجاری با اردن، گفته بود: «دشمن ما یکی است و همه این را می‌دانند. این دشمن همچنان می‌کوشد میان مسلمانان تفرقه اندازد تا بر منطقه چیره شود».

اما جالب‌تر از سخنان مصلح‌زاده، واکنش‌های مقامات اردنی به این سخنان بود. در نخستین مورد از این واکنش‌ها، «سمیح معطایه»، سخنگوی دولت اردن در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «سی. ان. ان» گفت: «دولت موظف است، همه طرح‌هایی را که به پایان دادن بحران سوخت کشور کمک می‌کند، بررسی کند».

از سوی دیگر، برخی چهره‌های مخالف دولت اردن نیز به سخنان مصلح‌زاده واکنش نشان داده و این پیشنهاد را دارای اهداف سیاسی و با هدف مداخله و نفوذ در اردن ارزیابی کردند. این افراد که عمدتاً در داشتن دیدگاهی منفی نسبت به نقش و نفوذ ایران در منطقه، با دولت اردن همسو هستند، گفتند: «باید به این سخاوتمندی ایران با دیده شک و تردید نگریست».

و این واکنش‌ها ادامه داشت تا اینکه امروز برخی مطبوعات منطقه از رد رسمی پیشنهاد مصلح‌زاده از سوی دولت اردن خبر دادند.

بنا بر این خبر، سخنگوی دولت اردن گفته، با وجود تأخیرهای کشورهای عرب خلیج فارس در کمک به اردن، این کشور مایل است روابط خود را با این دولت‌ها تحکیم کند؛ نه با ایران.
 
بر پایه گفته‌های این مقام اردنی، هرچند این کشور در پی یافتن راه‌هایی برای حل بحران انرژی خود است، ترجیح می‌دهد این کار را با کمک کشورهای عرب خلیج فارس انجام دهد.

اما در این میان، آنچه دقیقا نیاز به موشکافی و آشکار شدن برای افکار عمومی دارد، این است که جناب سفیر، این پیشنهاد عجیب و غیرمنطقی را بر پایه چه چیز و بنا بر کدام رویکرد و با هماهنگی کدام نهاد مسئول مطرح کرده است؟!

آنچه روشن است، این که کلیت این ماجرا از دو حال بیرون نیست: یا وی این سخنان را بر پایه ارزیابی و اجتهاد شخصی خود و بدون هماهنگی با دستگاه دیپلماسی کشور گفته و یا این پیشنهاد، بخشی از یک راهبرد و یا تاکتیک جدید دولت در قبال کشور اردن است.

در حالت نخست، یعنی در صورتی که این اظهارات بدون هماهنگی گفته شده باشد، مسئولین وزارت امور خارجه باید ضمن بازخواست جدی از این سفیر، مشخص نمایند که وی بر چه اساسی سخنانی را بر زبان رانده که ضمن پایین آوردن شأن بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، زمینه القای ضعف و بلکه تحقیر ایران را توسط رقبای منطقه‌ای فراهم کرده است؟

در حالت دوم نیز بی‌گمان، وزارت امور خارجه باید جدا نسبت به این امر پاسخگو باشد که رویکرد جدید سیاست خارجی ما نسبت به منطقه ـ یا دست‌کم این کشور خاص ـ چیست که چنین پیشنهاد سخاوتمندانه‌ای در چهارچوب آن توجیه پیدا می‌کند؟

بی‌گمان، افکار عمومی کشور خواستار روشن شدن سریع این ماجراست که در شرایطی که کشور به سبب مجموعه‌ای از عوامل داخلی و خارجی در وضعیتی خاص از نظر اقتصادی است، طرح پیشنهاد صدور رایگان نفت، آن هم به کشوری که نه دولت و نه اپوزیسیون آن نظر مساعدی نسبت به ایران ندارند، بر پایه کدام منطق و استدلال انجام گرفته است!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۰۲۳
انتشار یافته: ۴۵
یک نفر توضیح بده اینجا چه خبره آیا این مصداق عزته یا سرافکندگی؟؟؟
بنده که تنها دنبال این هستم که یکی توضیح بده گردشگری دینی در اردن چه معنی میده !!!! پیروان کدام دین برای گردشگری دینی به اردن میروند؟؟؟؟
1- اگه نفت به این مفتی داشتیم، خوب به قیمت یک دهم قیمت اصلیش میفروختین، رو هوا همه کشورها میزدنش، اونوقت هزینش رو میدادین لااقل برای این مردم آذربایجان که الان بر اثر زلزله بی خانمان شدن و دارن تو این سرمای هوا میلرزن.
2- اگه نفت مفت داشتین، خوب میدادین به همون آمریکا نه این مفت خورهای که اونها هم قبول نکنن و شان ملت مارو پائین بیارن.
خبر بسیار عجیب است...
یعنی ایران از دید ایشان از لحاظ گردشگری اینقدر ضعیف است؟؟
دولت باید پاسخ گو باشد وقتی ما این همه فقیر داریم چرا باید نفت مفت بدیم
نفت رایگان برای رژیم پادشاهی اردن واقعا آفرین !!!!!!!!!!!!!
چند سئوال برای من پیش آمده
1- آیا ممکن است سفیر ایران در اردن به وظایف خودش آگاه نباشد؟
2- آیا ایشان در این مورد دستوری داشته ؟
3- آیا ایشان نظر شخصی خودش را بیان کرده ! آن هم به منظور خنده و شوخی ؟
آیا کسانیکه چنین افرادی را برای وظیفه حساسی مثل سفیر انتخاب کرده اند معیارشان چه بوده ؟
آیا ایشان می دانسته که پیشنهاد ایشان در جهان انعکاس می یابد ؟ :
خاطره شلیک گلوله توپ در آغاز جنگ تحمیلی توسط شاه وقت کشور اردن در کنار صدام معدوم هنوز از خاطره مردم ایران فراموش نگردیده است. کشور و شاه اردن پیش از انقلاب اسلامی مدیون کمکهای فراوان ایران به آنها بودند. کمی جستجو در گذشته روابط ایران و اردن نمکنشناسی این کشور بر همه آشکار می شود. در زمان رهبری جدید نیز هیچگاه اردن هوادار مواضع ایران در مجامع بین المللی نبوده و همواره در کنار اسرائیل از ایران بعنوان دشمن یاد نموده است. در کنار این مسائل کشور ایران بر خلاف کشور های عربی که توسط حکامشان همانند ملک پدری اداره می شود نیست. منابع ملی و ثروت نفت چیزی نیست که بتوان آنرا با نظر شخصی بذل و بخشش نمود. اگر قرار بر چنین امری باشد این امر می بایستی توسط مجلس و سایر مراجع تصویب و منافع جامعه در آن لحاظ شود. در این بین نکته ای هم که می ماند سکوت وزارت خارجه در این بین است که امیدواریم بعد از پایان تعطیلات جواب قانع کننده ای برای توضیح این عضو دیپلماسی کشور داشته باشند.
متاسفانه ما در داخل کشور نان گیر نمی یاریم که بخوریم مسئولان کشور سرمایه های نفتی که حق مردم ایران است را به رایگان به دیگر کشورها هدیه می دهند طیق این سخن معروف چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.
اصلاً ببینید این حرف را سفیر ایران گفته است یا نه؟ چون می دانیم که این اعراب ید طولایی در نفاق افکنی دارند و همیشه می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند. شاید این شایعه را گفته اند تا اعراب برای این که تونس طرف ایران نیاید، به او نفت مجانی بدهند. از شیطان هر کاری بگویید بر می آید ولی انسان به شیطان هم درس می دهد.
انشاا... مبارکه !
همین و کم داشتیم!!!!!!!
با سلام
من واقعا شگفت زده شدم!!!! واقعا آقای سفیر با چه منطقی این سخنان را بیان نموده اند؟آیا این مسئله، نظر شخصی ایشان است؟؟!! به فرض عملی شدن چنین طرحی و همسو شدن اردن با ایران (که محال ممکن است!!!) چه نفعی و برای چه مدتی برای ما دارد؟؟!! من و بسیاری دیگر از هم وطنان شک نداریم بنا بر تجربیات سالهای اخیر اگر دستمان را تا آرنج عسل کنیم و دهان این گونه کشورها بگذاریم در مواقع حساس پیرو کشورهای عربی هم مسلک خود هستند و مقتدای خود را فهد و امثالهم می دانند. قضیه بحرین که یادتان نرفته!؟ که صرفا یک سخنرانی که فقط مبنای تاریخی داشت ولی کشورهای عربی چه غوغایی بپا کردند. من فکر میکنم اعتدال و میانه روی اصل روابط داخلی و خارجی است. ما نباید برای برقراری ارتباط با کشورها چنان به آنها امتیاز دهیم که به به غرور ملی مان بر بخورد و از مسائل و منفعت های ملت مسلمان خودمان غافل بمانیم. هر چیزی در اندازه خودش خوب است.
جوانهاي خودمون رو دريابيد سيستم گردشگري و روابط با اردن اينقدر مهمه؟
رعایت سه اصل سیاست خارجی یعنی عزت،مصلحت و حکمت در سخنان این سفیر محترم کاملا مشهود است!
کسیکه چیز میبخشد زمال خویش میبخشد/ نچون سفیر که میبخشد سی سال نفت ایرانرا
خوب نوشتی‌
یعنی چی؟یعــــــــــــنی چی
بی تردید افکار عمومی کشور خواستار روشن شدن سریع این ماجراست که در شرایطی که کشور به سبب مجموعه ای از عوامل داخلی و خارجی در شرایطی خاص از نظر اقتصادی قرار دارد، طرح پیشنهاد صدور رایگان نفت، آن هم به کشوری که نه دولت و نه اپوزیسیون آن نظر مساعدی نسبت به ایران ندارند، بر پایه کدام منطق و استدلال صورت گرفته است!
سفرای ما باید براساس اصل حکمت ،عزت و مصلحت ودر چارچوب منافع ملی اظهار نظر کنند. اردن همیشه مواضعی خصمانه بر علیه کشورمان اتخاذ کرده .
تاریخ ثابت کرده که اردن همیشه در سیاستهای خود مسیری چون انگلیس در قرن گذشته را در پیش گرفته و به اصطلاح نان را به قیمت روز میخورد و اصلا کشور قابل اطمینانی نیست. مگر سیاستهای همایت از فلسطین مد نظر دولت ما باشد.
هفتاد و پنج میلیون تا مثبت!
تو رو خدا این قضیه رو پیگیری کنید و نذارید فراموش بشه ... ما که دستمون کوتاهه!
البته به قول فیلم دزد و پلیس یه راهه دیگه هم اینه که اصلا سخنان ایشان را تحریف کرده باشند و ایشان یک چنین حرفی نزده باشد! چرا این احتمال سوم را در نظر نگرفته اید؟
100% منتظر جواب مسئولین و مخصوصآ سفارت امور خارجه هستیم.
بابا آخه این چه کاری با آبروی این خاک بازی میکنید.اتحاد خوبه ولی نه به هر قیمتی!
اين خبر را طی چند روز اخير ديده‌ام و باعث شگفتی است که سرمايه ملی چنين بی‌مهابا حراج شود. تشکر می‌کنم که پيگير هستيد و خواهش می‌کنم همچنان به انعکاسش بپردازيد.
از لحاظ استراتژیک اردن با اسرائیل مرز مشترک دارد و می توان از طریق آن فلسطینیان را از شرق اسرائیل تغذیه نمود که می تواند جای خالی احتمالی سوریه را پر کند این قضیه به محاصره اسرائیل چه از شمال چه جنوب و چه شرق کمک می کند
حس بدی بهم دست داد وقتی میخوندم پیشنهاد ایران و جواب اردن را. مسئولان باید پاسخ دهند
رقبای منطقه ای؟؟!!!
اردن مصرف گرا و دیگر کشورهای عرب منطقه که غرق در مصرف گرایی هستند آخه چه رقیبی برای ایران میتونن باشن؟؟؟
دولت اردن به خاطرحمایت ازصدام درجنگ تحمیلی به ملت ما بدهکار است و رژیم حاکم بر اردن استحقاق چنین کمکی را ازجانب ما ندارد.بی جهت شان کشور ما دراین موضوع عجیب شکسته شده.
در هر دو صورت هم بايد متاسف باشیم با این پیشنهاد
الان 4ماه گوشت نخوردم حالا هی نفت مجانی بدید به اینها
سلام
لطفا جو سازی نکنید ، اگر اردن این پیشنهاد را قبول میکرد مطمئنا ده ها برابر سود میکردیم ، دور زدن تحریم یکی از هزاران سودی است که از اجرای این طرح میتوان برد تسلط بر دولت اردن و تعیین خط مشی و نظامی اردن توسط ایران یکی دیگر از اهداف میتواند باشد
حالا چرا سی سال....!!!؟؟؟

مگه ما کلا چقدر نفت داریم.....

چقدر سخاوتمندانه.... به به....
البته باید از این نقطه نظر نیز به ماجرا نگریست که اکنون نفت مازاد زیاد داریم.!
احتمالا صرفا یک حرکت تاکتیکی است. مثلا می تواند فشار بر رقبای منطقه ای ایران را افزایش دهد.
من که میگم تو روی در بایسی گیر کرده بنده خدا این پیشنهادو داده
آنهم کشور اردن که نوکر گوش به فرمان آمریکا و اسرائیل و عربستان است و مجسمه صدام را به عنوان قهرمان عرب در امان نصب کرده؟؟؟!!!
واقعا 30 سال نفت مجانی برای چی ؟؟؟؟؟؟؟؟
چرا کسی با پیشنهادهای این چنینی برخورد نمی کند ؟؟
در این وضعیت اقتصادی ایران ، بخشش منابع چه معنی دارد؟؟
این شاید یه بازی سیاسی از جانب اردنی ها باشه که بخوان دل کشورهای عرب منطقه را بسمت خودشون گرم کنند و از این طریق راهی برای حل بحران انرژیشون پپیدا کنند
خدا پدر و مادرشون رو بیامرزه که ما را تحویل نمی گیرند، وگرنه چیزی از منابع این کشور باقی نمونده بود.
حالا باید یک مسئول ایرانی پیدا بشه به این اردنی ها بگه شده همه نفتمون رو تفریحی تو چهارشنبه سوری آتیش بزنیم، به شما نمیدیم!
بپای نفت ایران خونها و ابروها ریخته شده تا حفظ گردیده..
اولا حدود اختیارات یک سفیر مگه چقدره که اینطور بخواد بذل و بخشش کنه؟ دوما با قبول این پیشنهاد منافع ملی ایران چیه ؟ حالا با رد این پیشنهاد هم که جز خفت و بی ارزش کردن ایران و نفتش نتیجه ای نداشت. خوب شد معنی سیاست خارجی رو فهمیدیم.
ایانیها به سخاوتمندی شهره هشتند. لطفا این موهبت را از ما صلب نکنید.
وااااااااااااااااا یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!
این نفت کی تموم میشه آخه یه زمانی به ما میگفتن صرفه جویی کنید نفت پانزده سال دیگه تموم میشه حالا اونقدر زیاد اومده که سی سال مجانی میدیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار