بازدید 11074
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با «تابناک»؛

برخی مدعی شدند که بورس رکورد زده است؛ کدام رکورد؟

در همه جای دنیا نوسان هست، ولی این گونه نیست که قیمت‌ها یکباره چند برابر شود. در چنین شرایطی، مشخص است که عوامل روانی تأثیرگذار خواهد بود. ما واقعا برای صنعت کشور نگرانیم؛ بنابراین، باید منافع ملی را در بلندمدت در نظر داشت. این شیوه مدیریت درستی نیست، به ویژه در شرایط بحرانی. بورس عامل دست دلالان شده و کالاهای عرضه شده در آنجا به دست تولیدکنندگان واقعی نمی‌رسد.
کد خبر: ۲۸۶۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۱ 26 November 2012
باید ثبات ایجاد کرد و از وقوع نوسانات جلوگیری نمود، چرا که بی ثباتی قابلیت برنامه‌ریزی را از صنایع می‌گیرد و صنعتگر نمی‌تواند برای آینده برنامه‌ریزی و سود و زیانش را محاسبه کند.
 
به گزارش «تابناک»، رضا رحمانی گفته است: دولت می‌تواند ارز را تک نرخی کند و مابه التفاوت را یارانه بدهد. دولت اگر می‌خواهد از صنعت حمایت کند، می‌تواند یارانه بدهد و تسهیلات بانکی در اختیار بخش صنعت گذارد، یا آن که برای حمایت از همه قشرهای جامعه، حمایت‌های بیمه‌ای اعمال و نیز در بخش درمان سرمایه‌گذاری کند.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: بنا بر قانون، باید هر ساله حقوق کارمندان و کارگران افزایش یابد، ولی پیشنهاد من این است که امسال به دلیل شرایط خاص، دولت این کار را برای بار دوم انجام دهد، چرا که شرایط خاص، تصمیمات خاص می‌خواهد. در کشور همه چیز گران شده و قیمت‌ها پایین نخواهد آمد و اگر هم پایین بیاید، به اندازه‌ای نیست که افزایش پیش آمده را جبران کند؛ اما گویا دولت این موضوع را جدی نگرفته است!

بنا بر این گزارش، وی درباره تأثیر نوسانات اخیر بازار ارز بر بازار مسکن و احتمال افزایش بهای مسکن گفت: افزایش قیمت مصالح ساختمانی در قیمت تمام شده ساختمان تأثیرگذار خواهد بود، ولی به دلیل بالا بودن قیمت‌ها و رکود در بازار مسکن، فعلاً خود را نشان نمی‌دهد؛ اما مانند فنری که فشرده شده و به یکباره‌‌ رها شود، بهای مسکن نیز جهش ناگهانی خواهد داشت. اشکال کار اینجاست که پس از وقوع اتفاق به فکر چاره می‌افتیم. مسئولان باید از هم‌اکنون به فکر آینده باشند تا جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکید کرد: دولت باید به همه ابعاد ماجرا بیندیشد و مدیریت کند. باید مکانیسم بازار حاکم باشد و با رقابت، قیمت‌ها کاهش یابد، که در حال حاضر این گونه نیست. یکی از مشکلات تک نرخی بودن ارز هم این است که تعادل بازار را بر هم می‌زند. دلیل انتصاب مسئولین این است که بیندیشند و بموقع با بحران‌ها مقابله کنند. باید پیش‌بینی کرد و از کارشناسان در کارها مشاوره گرفت. دولت باید از ابزارهایی که دارد، به درستی بهره گیرد.

رحمانی تصریح کرد: در همه جای دنیا نوسان هست، ولی این گونه نیست که قیمت‌ها به یکباره چند برابر شود. در چنین شرایطی مشخص است که عوامل روانی تأثیرگذار بوده است. ما برای صنعت کشور واقعا نگرانیم. قیمت مواد اولیه به شدت افزایش یافته و این افزایش، بر قیمت تمام شده تأثیر خواهد داشت. می‌توان بخشی از قیمت‌ها را با استفاده از بهره‌وری کاهش داد و یا اینکه سود را پایین آورد؛ اما از سوی دیگر، تولید در کشور کاهش یافته و این موضوع، باعث افزایش قیمت تمام شده، گردیده است. نباید گذاشت قیمت‌ها یکباره افزایش یابد؛ افزایش قیمت باید متناسب باشد.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در توضیح این مطلب که مردم اعتمادی به گفته‌های مسئولان ندارند، گفت: از مردم انتظار می‌رود که در اوضاع کنونی، با خرید مازاد بر نیاز به افزایش قیمت‌ها دامن نزنند. باید مردم را توجیه کرد که رفتارشان بر بازار تأثیرگذار است. مسئولان هم نباید بدقولی کنند، بلکه باید فضای شفافی بین مردم و مسئولان ایجاد شود. مردم در میدان‌های گوناگون، نشان داده‌اند که همراه نظام هستند و در این مقطع نیز همراه دولت خواهند بود. مسئولان از طرفی باید آگاهی‌رسانی کنند و از سوی دیگر، باید در گفته‌هایشان راستگو باشند؛ باید روی کمک مردم حساب بیشتری باز کرد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: برخی مدعی شدند که بورس رکورد زده است! کدام رکورد؟ غیر از این است که افزایش قیمت‌ها باعث افزایش شاخص‌های بورس شد؟ رکورد در این است که اقتصاد مردمی شود و صادرات افزایش یابد و بنگاه‌های اقتصدی فعال شوند. بورس در مسائل اخیر هوشمندانه برخورد نکرد. باید منافع ملی را در بلند مدت در نظر داشت. این شیوه مدیریت درستی نیست، به ویژه در شرایط بحرانی. بورس عامل دست دلالان شده و کالاهای عرضه شده در بورس به دست تولید کنندگان واقعی نمی‌رسد. این رشد‌ها، رشد حقیقی نیست، بلکه برگرفته از شرایط روز بحرانی است. باید شرکت‌ها در بورس فعال باشند و فعالیت‌های موجود گسترش یابد.

رحمانی گفت: متأسفانه تولید در کشور ما، بانک محور است، بر خلاف دیگر کشور‌ها که بورس محور است، اما نمی‌توان تنها بورس را مقصر دانست؛ بورس یکی از عوامل است و باید فکری اساسی کرد. یکی از منابع مالی، بانک است، ولی تنها منبع تأمین سرمایه نیست. باید به دنبال منابع مالی جدید برای تولید بود تا تولید تنها به یک عامل وابسته نباشد که با ایجاد بحران و محدودیت با مشکل روبه‌رو شود؛ برای نمونه، در ماجرای اختلاس اخیر سیستم بانکی کشور قفل شد و بانک‌ها تسهیلات ندادند و تولید ضربه دید. چندین برابر میزان اختلاس، بخش تولید خسارت دید.

وی با بیان اینکه در عسلویه و دیگر مناطق کشور، پروژه‌ها با تأخیر روبه‌رو شده‌اند و روزانه مبالغ هنگفتی از سرمایه‌های کشور را سایر کشور‌ها به یغما می‌برند، گفت: باید سهل‌انگاری‌ها و سوءمدیریت‌ها را مجازات کرد. روزانه معادل نفتی که استخراج می‌کنیم، سایر کشور‌ها از حوزه‌های مشترک برداشت می‌کنند. باید در حوزه‌های مشترک سرمایه گذاری کرد و سهم مردم و کشور را حراست کرد. باید منابع را بسیج کرد؛ جدای از اینکه چه کسانی مسئولند، ولی متأسفانه تصمیم‌گیری‌ها جناحی است و همکاری‌ها به حداقل رسیده‌اند. باید به دنبال کار کردن بود، باید حمایت کرد و البته باید ملاک منافع ملی و تولید ملی باشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر