بازدید 47341
المانیتور:

اوباما پنج ماه برای توافق با ایران فرصت دارد

از زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انتخاب دوباره باراک اوباما به عنوان رئیس‌جمهور این کشور، بحث‌ها درباره احتمال توافق ایران و آمریکا برای برگزاری مذاکرات دوجانبه شدت گرفته است. سایت تحلیلی «المانیتور» در مطلبی با بررسی این موضوع، زمینه را برای چنین چیزی فراهم دانسته است.
کد خبر: ۲۸۴۹۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۰ 13 November 2012
از زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انتخاب دوباره باراک اوباما به عنوان رئیس‌جمهور این کشور، بحث‌ها درباره احتمال توافق ایران و آمریکا برای برگزاری مذاکرات دوجانبه شدت گرفته است. سایت تحلیلی «المانیتور» در مطلبی با بررسی این موضوع، زمینه را برای چنین چیزی فراهم دانسته است.

به گزارش «تابناک»، سایت تحلیلی «المانیتور» در مطلبی درباره احتمال گفت‌وگوی ایران و آمریکا در دوره دوم ریاست‌جمهوری باراک اوباما، راهبرد اوباما را در این مذاکرات، سیاست «بیشتر در برابر بیشتر» دانسته است؛ یعنی توافق هر دو طرف برای دادن امتیازات بیشتر به طرف مقابل.

بنا بر این گزارش، در این مطلب اشاره شده که در حوزه داخلی، اوباما تنها شش هفته فرصت دارد تا مذاکراتی را درباره مسائل مالی با «جان بونر»، رئیس مجلس نمایندگان انجام دهد. هدف از این مذاکرات، جلوگیری از افزایش مالیات‌ها و کاهش هزینه‌هاست که می‌تواند ایالات متحده را به دوره رکود بازگرداند.

المانیتور ادامه می‌دهد، در عرصه سیاست خارجی، فرصت اوباما بیشتر و نزدیک پنج ماه است تا پیش از درگیر شدن ایران در انتخابات ریاست جمهوری، بحران در روابطش با این کشور را از میان ببرد. این بازه زمانی از این جهت است که در ایران نیز همچون آمریکا، انجام کارهای بزرگ در عرصه سیاست خارجی در زمان انتخابات شدنی نیست.

به نوشته این سایت، اکنون که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پایان رسیده، دولت این کشور در جست‌و‌جوی یک کانال دوجانبه قابل اعتماد است که می‌تواند مذاکرات چندجانبه را تکمیل کرده و به دو طرف اجازه دهد، بدون حضور دیگر اعضای ۱+۵، به چانه‌زنی با یکدیگر بپردازند.

این گزارش در ادامه آورده است، روسیه که یکی از اعضای کلیدی ۱+۵ به شمار می‌رود نیز روز دوشنبه، حمایت خود را از مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا ابراز داشت.

المانیتور همچنین مدعی است که بنا بر اطلاعات رسیده به این سایت، ایالات متحده در پی گسترش پیشنهاد «بیشتر در برابر بیشتر» است: اعمال محدودیت‌های معتبر بیشتر از سوی ایران در برنامه هسته‌ای، در مقابل امتیازات بیشتر از سوی آمریکا؛ از جمله برداشته شدن شماری از تحریم‌ها.

به گفته منابع نزدیک به دولت آمریکا، این پیشنهاد نسخه به روز شده «توقف، انتقال، تعطیلی» در رابطه با غنی‌سازی ۲۰ درصدی ایران است تا محدودیت عینی بیشتری را بر برنامه هسته‌ای ایران شامل شود.

ایالات متحده تاکنون شرکای خود در ۱+۵ را از برنامه دقیق خود آگاه نکرده؛ اما وقتی در ۲۱ نوامبر، هیأت‌های سیاسی کشورهای این گروه در بروکسل با هم دیدار کنند، فرصت این کار را خواهد داشت؛ بنابراین، انتظار می‌رود اندکی پس از این دیدار نیز یک دور دیگر از مذاکرات چندجانبه با ایران برگزار شود.

در این رابطه، سید حسین موسویان، دیپلمات سابق ایرانی نیز به المانیتور گفته: «انتظار ایران این است که دور بعدی مذاکرات با ۱+۵، در هفته آخر نوامبر برگزار شود، زیرا تهران در ماه دسامبر میزبان نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است... یک توافق سیاسی میان ایران و ۱+۵ می‌تواند توافق ایران و آژانس در موضوعات فنی را آسان کند».

با این حال، سخنگوی اتحادیه اروپا گفته که هنوز معلوم نیست، تاریخ دقیق مذاکرات بعدی ایران و ۱+۵ چه هنگامی خواهد بود.

این سایت می‌افزاید: بر پایه اطلاعات رسیده، مقامات آمریکایی می‌خواهند موضوع مذاکرات دوجانبه با ایران، فرا‌تر از مباحث هسته‌ای صرف باشد. مسئله اصلی اینک این است که آیا ایران برای چنین کاری آماده است یا خیر. با این حال، نشانه‌ها در هفته‌های اخیر، حاکی از این بوده که ایران نیز برای این کار آمادگی دارد.

بنا بر تحلیل المانیتور، در هر دو کشور، واقعیت‌های اقتصادی درونی، می‌تواند زمینه‌ای برای پیشرفت دیپلماتیک باشد. هم‌اکنون ایالات متحده با محدودیت‌های مالی روبه‌روست و نمی‌تواند از پس جنگی دیگر در منطقه برآید؛ افزون بر این، این کشور باید با خروج نیروهای خود از افغانستان، از هزینه‌هایش بکاهد؛ البته حمایت ایران از افغانستان، هرچند به طور ضمنی، می‌تواند در این زمینه کمک بسیار مهمی به آمریکا بکند.

ایران نیز مشکلات اقتصادی خاص خود را دارد. تحریم‌های اقتصادی آمریکا، به مردم عادی در ایران آسیب رسانده و محدودیت‌هایی را برای ایران درست کرده است. مقامات ایرانی حق دارند بپرسند که آیا اوباما خواهد توانست، در صورتی که ایران به مصالحه هسته‌ای تن دهد، این تحریم‌ها را بردارد؟

المانیتور در پایان می‌نویسد: رویکرد «بیشتر در برابر بیشتر» واشنگتن، هنوز در حد یک طرح بوده و به یک موضع مذاکراتی تبدیل نشده است؛ اما در شرایطی که مذاکرات اوباما با «بونر» در جریان است و به سبب توافق نکردن در جزییات، رسیدن به توافق بسیار دشوار است، این گزینه وجود دارد که آمریکا با انجام معامله‌ای بزرگ با ایران، از بحران‌ها و درگیری‌های بیشتر جلوگیری کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۹۳
انتشار یافته: ۵۱
رژیم صهیونیستی با ماجراجویی در غزه و لبنان و سوریه نخواهد گذاشت بین ایران و امریکا توافقی حاصل شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
کسیکه شک داشته باشد آمریکا همان رژیم صهیونیستیست و رژیم صهیونیستی عین آمریکا واقعا باید برایش تأسف خورد.
مسلم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
توافق در حقوق بین الملل به معنی همسویی نیست بلکه گشودن راهی برای استفاده قانونی از مشترکات در جهت منافع کشورهاست پس نگران چیزی نباش
ايران نبايد فريب بخورد، امريكا دارد همنطور تحريمها را اضافه ميكند تا درصورت لزوم براي مذاكره با ايران دربرابر برداشتن هركدام امتيازي را از ايران بگيرد. ايران به هيچ وجه نبايد با برداشتن تحريمهاي الكي معامله كند و اولويتش برداشتن تحريمهاي اساسي مثل كمك در ساخت نيروگاههاي اتمي و پرداخت خسارتهاي ناشي از تحريمها در اين چند سال و ... باشد .
پاسخ ها
حسین -کاکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
نگران نباش شاید افکار و نظر های مختلفی تو سیاستمداران ما باشد که بعضی ها جلو امریکا محکم بوده و بعضی ها نیستند اما در طول این چند سال مشخص شده که خوشبختانه فرایند تصمیم گیری از یک سری فیلتر هایی عبور خواهد کرد که تصمیم نهایی بر پایه عقل منطق آرمان و مصلحت ملت است
این تحریم ها که در اصل وجود نداشته حالا تحریم کرده اند و میخواهند رفع تحریمها به عنوان امتیاز از ما بگیرند؟
آمریکا هیچ الزامی در خصوص مذاکره با ایران ندارد .
به امید روزی که جنگ و تهدید جایش را با دوستی وآرامش عوض کند..
پاسخ ها
amir
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
دوست گرامی آنقدرساده نباش مطمئن باش مشکلات آمریکاخیلی بیشترازایران است تاریخ ماندگاراست آمریکافقط بدنبال منافع خودش است
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
مشکلات آمریکا بیشتر از ماست!!!؟؟؟عجب...
گیریم که مذاکره هم شد.با یه بار مذاکره که چیزی درست نمیشه.
اختلاف ایران با آمریکا خیلی بیشتر از برنامه هسته ای یه.فکر نکنم به توافق رسیدن تو این مذاکره ها به سن ما ها بخوره.
(خدا رو چه دیدی شایدم خورد).
بنازم ایران و که با این آمریکا چه کار کرده .رهبر دوستت داریم
خدا کنه پیشنهادشون شبیه قبلی نباشه.
"توقف، انتقال، تعطیلی" در مقابل"قطعات هواپیما" منظورم هست.
عزیزان دوستان برادران ایرانیان بخدا امریکا به درد ما نمی خورد.عاقلانه فکر کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
هیچ کس عاشق چشم و ابروی آمریکا نیست ولی واقعیت ابنه که حریم ها پدر مردمو درآورده
ایشا لا که خیر برای این مملکت داشته باشه
من که چشمم آب نمی خوره .
الان 12 ساله همین آش و همین کاسه هست .
هر روز یک طرحی می دهند . آخرش هیچی
پاسخ ها
فرهاد آذري
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
هميشه اميدوار باش عزيزم. انسان به اميد زنده است.
اميدوارم رهبر ومقامات کشور تصميمي بکيرند که به نفع تمام اقشار مردم باشه .
اينها تمام بهانه هاي بني اسرائيلي است نبايد به آمريكا اعتماد كرد .آمريكا اصل نطام را نمي خواهد كه اين هم امكان پذير نيست
ان العزه لله جمیعا.
خدا کنه یه روزی سایه تهدید برای همیشه از سر این مملکت رفع بشه.....زنده باد منافع مردم ایران...درود بر ایران و ایرانی.....متحد زیر یک پرچم....
حیف 10 سال تحمل این همه تحریما نیست که حالا می خواهیم از لحاظ هسته ای خودکفا شویم و چیزی کمتر از چند ماه از به نتیجه رسیدن نمانده حالا با این شیاطین بزرگ به پای میز مذاکره برویم؟
آقا یا خانم ناشناس روسیه چی ؟
روسیه به درد میخوره؟؟؟؟
اختلاف استراتژیک ایران با امریکا خیلی زیاده بحث فقط انرزی هسته ای نیست حزب ا... لبنان -فلسطین - سوریه- اسراییل موضوعاتی هستند که توافق را مشکل می کند واین نشان میده که عقب نشینی ایران باید در همه زمینه ها باشه تا توافق صورت بگیره واین معنیش اینه که باید تمام آرمانهامون عقب بکشیم ؟
اطمئنان داشته بالشيد بأم ذاكره مشكلات حل ميشه
امریکاییها در طول این نیم قرن اخیر درروابط خارجی خود هیچگاه صادق نبوده اند. ضمن اینکه کمترین نتیجه را هم از جنگ گرفته اند . درحالیکه از راه ایجاد روابط و نفوذ از طریق پول و جریان سازی و وعده دادن در احزاب و گروه های سیاسی نفوذ نموده و با ایجاد نفاق و چند دستگی فروپاشی نرم را پیش می برد . و برای رسیدن به این منظور از کوچکترین روزنه ای استفاده می نماید . لذا عنوان ایران هسته ای تنها یک بهانه برای رسیدن به این هدف می باشد
بعد از 33 سال و به قول حضرت امام و دیگر مسئولین و بویژه مردم در چهارچیز نباید با آمریکا مذاکره کرد1- اولا تضمین بقا نظام ایران توسط آمریکا
2 - مسئله غنی سازی ایران
3--مسئله سوریه که همیشه حامی ما بوده است
4- تضمین حقوق بشر توسط امریکا
دوستان همان طور که آقای بوش رئیس جمهور قبلی آمریکا گفت راوابط حاکم بر جهان امروز مثل یه جاده یکطرفه است که یک سرش شیطانه و یک سرش امام زمانه پس به سمت هرکدوم که قدم برداری از اون یکی دور میشی و یادتون نره امام درباره آمریکا چه گفت ((امریکا شیطان بزرگ است ))
هر انچه را که رهبر فرزانه ایران اسلامی بفرمایند با جان و دل می‌پذیریم
هر سیاستی که منافع می کشور ما رو تامین کنه کار درستی هست حتی مذاکره با امریکا
ولی با شرایط مناسب
اسرائیل واعراب نمیخواهند ایران وامریکا باهم گفتگو کنند.
امتیازهایی که ایران باید مطالبه نماید:

1) اقداماتی که ماهیتی سلبی دارند:

الف) عدم دخالت در امور داخلی ایران ب) عدم پیگیری سیاست های تضعیف کننده امنیت ملی ایران بویژه عدم میزبانی و حمایت از گروه های تروریستی

اقداماتی که ماهیتی توامان سلبی و ایجابی دارند:
الف) عدم مانع تراشی در پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی و کمک به تسهیل فرایند مذکور
ب) عدم مانع تراشی در سرمایه گزاری های خارجی و کمک به تسهیل فرایند جذب سرمایه گزاری های خارجی در بخش های مختلف اقتصادی
اقداماتی کا ماهیتا ایجابی هستند:

الف) رفع کلیه تحریم های اقتصادی و صنعتی
ب) پذیرش حفظ چرخه سوخت هسته ای صلح آمیز (5 درصد) و تعهد به تامین سوخت راکتورهای تولید کننده ایزوتب های دارویی، سرمایه گذاری فنی در ساخت راکتورهای تولید برق و استفاده از انرژی های تجدید پذیر بادی، خورشیدی و بیوزیستی
ب) پذیرش نقش و نفوذ منطقه ای
ج) مشارکت های راهبردی در تصمیمات جهانی
گفتگو حداقل تنش ها را کم و کمتر میکند.
امید است این مذاکرات با درنطر گرفتن حق ملت و کشور و ارزش ها ، با موفقیت انجام شود.
زنده باد ایران عزیز
به نظر میرسد مابیشتر ازآنچه ازآمریکا ودارودسته اش ضربه بخوریم از محتکران ، رانت خواران ،آنهاییکه به راحتی هر قانونی رادور میزنندو.... ضربه می خوریم
کشورهای عربی ، ترکیه و ........از اختلاف ایران و آمریکا سو استفاده میکنند و میخواهند از ایران امتیاز بگیرند و همین کشورها به هیچ وجه راضی نیستند اختلاف ایران و آمریکا حل شود و امیدواریم سیاستی که به نفع کشور و مردم باشد اتخاذ گردد.
خوشحاليم كه امريكا به زانو در امده است امريكاي شيطان صفت مرگ بر تو
ماشاا... همه کارشناسن
به نظر من با آمریکا مذاکره بشه حتی رابطه هم برقرار بشه اونوقت رژیم صهیونیستی هیچ کاره میشه و کارش تمومه منظورم اینه که با یک سیاست خوب میشه با حفظ استقلال خودمون با آمریکا رابطه برقرار کرد و هم تحریم ها از بین میره و هم رژیم صهیونیستی دیگه قدرتی نو منطقه نداره و حساب کار خودش و میکنه حالا انرژی هسته ای هم تولیدش متوقف بشه عیب نداره چون هیچ سودی تا حالا برای ما نداشته یا حداقل ضررش بیشتر سود هست یا چه اشکال داره با همکاری کشور دیگه که تجربشو داشت این کار رو بکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
دوست عزیز واقعا فکر کردی با چار تا مذاکره و دادن چند باج به امریکا امریکا از اسراییل دست میکشه ومیشه طرفدار ایران نه داداش اوضاع خیلی خرابتر از این حرفاست
در مورد هسته ای هم باید خدمتتون عارض شم که هر چقدر ما کوتاه بیایم اونا حریص تر میشن و به دنبال گرفتن باج های دیگری ازما میایند به قول رهبر اونا از ایران اسلامی میترسن نه از ایران هسته ای
اگر تحریمها برداشته نشودمذاکرات هسته ای چه سودی خواهد داشت ایران باید مواظب وهوشیار باشد
اگر ما مقاوم باشیم امریکا هر روز بیشتر از روز قبل تسلیم خواسته های مشروع ایران خواهد شد از اول در گیری تا امروز را مرور کنیم متوجه میشویم که چقدر کوتاه امدند وباید بیشتر کوتاه بیایند تا حق قانونی غنی سازی برای ما رسما وبرای همیشه برسمیت شناخته شود امریکا در طول حیات خود هر گز با چنین معضلی مواجه نبوده است که یک کشور 12سال در مقابلش مقاومت کند ومهمتر اینکه هر روز اون کوتاه بیاد مقاومت یعنی همین تنها راه مقاومت است که ابرقدرت پوشالی به زانو در بیاد واگر این اتفاق بیافتد برای همیشه کشور بیمه میشود وهیچ قدرتی در فکر تحریم ایران نخواهد افتاد حتی شوروی نتوانست اینقدر در مقابل امریکا مقاومت کنه افرین به غرور مردم بزرگ ایران
مذاکره درصورتی که مصالح ایران عزیز درآن لحاظ شود می تواند یک فرصت برای برون رفت از مشکلات ناشی ازتحریم ها باشد
امام علی (ع) : من صلح را مادامیکه مایه وهن و سستی اسلام نباشد،کارسازتر از جنگ یافته ام.
ايران يك كشور بزرگ و مهم است و امريكا نيز كشور مهم و بزرگي است،بهتر است تا دير نشده مشكلات دو كشور از طريق گفتگو حل شود كه به نفع ملت ها ي دو كشور خواهد بود و نظم جديدي در دنيا بوجود خواهد آمد.
انشالله هر چی به نفع ایران هست همون اتفاق بیفته
مذاکره به این معنی نیست که ماشکل انها بشیم مذاکره یعنی تبادل علمی .سیاسی.وازبین بردن تحریمها
اگر آمريكا به منافع ايران احترام بگذارد مذاكره بد نيست ولي مسئوليت تصميم گيري بر عهده افراد متولي باشد نه هر كسي كه چهار كلاس سياست خوانده. وتصميم گيرنده نهائي رهبر معظم باشد
توبه گرگ مرگ است
انهای که مملکت را تا بحال اداره کردن میدونن چه جور با امریکا معامله کنن که به ضرر ایران نباشه 0 امریکا با این همه ادعا هنوز مونده ایران چه قدرت نظامی داره ایا بلوف یا حقیقته پس بزار تو خماریش بمونه 0 عشقس ایران شاد
یا علی مددی کن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی