بازدید 30792

سياست جديد اوباما در قبال ايران چگونه خواهد بود؟

با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انتخاب دوباره اوباما، سرانجام ماه‌ها بحث و گمانه‌زنی درباره اینکه سکاندار جدید کاخ سفید چه کسی خواهد بود، به پایان رسید. با این حال، بحث درباره این که سیاست‌های اوباما در دوره جدید بر چه محورهایی استوار خواهد بود، تازه آغاز شده است. بی‌گمان، حوزه سیاست خارجی و موضوع ایران، یکی از مهمترین مباحث در این زمینه است.
کد خبر: ۲۸۳۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۹ 07 November 2012
با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انتخاب دوباره اوباما، سرانجام ماه‌ها بحث و گمانه‌زنی درباره اینکه سکاندار جدید کاخ سفید چه کسی خواهد بود، به پایان رسید. با این حال، بحث درباره این که سیاست‌های اوباما در دوره جدید بر چه محورهایی استوار خواهد بود، تازه آغاز شده است؛ بی‌گمان، حوزه سیاست خارجی و موضوع ایران، یکی از مهمترین مباحث در این زمینه است.

به گزارش ‌‍«تابناک»، ساعاتی پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، سایت‌ها، خبرگزاری‌ها و محافل تحلیلی گوناگون، بحث درباره مسیر آینده سیاست خارجی ایالات متحده در مناطق گوناگون و همچنین در عرصه گسترده‌تر روابط بین‌الملل را آغاز کرده‌اند.

از این میان، خبرگزاری «رویترز» با انتشار تحلیلی، عرصه چالش‌های اوباما در حوزه سیاست خارجی را میدانی باز دانسته که مهمترین مباحث آن، به ایران، سوریه و احتمالاً چین مربوط می‌شود.

در این تحلیل آمده است:

انتخاب دوباره رئیس‌جمهور دمکرات، تداوم در سیاست خارجی ایالات متحده را تضمین می‌کند؛ اما مسائلی از این قبیل که آیا دیپلماسی در قبال برنامه هسته‌ای ایران کارآمد خواهد بود یا خیر و یا اینکه آیا اسرائیل و آمریکا حمله خواهند کرد یا خیر، همچنان مطرح هستند؛ افزون بر این، مشخص نیست که آیا اوباما خواهد توانست به سیاست خود مبنی بر خودداری از فرستادن سلاح برای شورشیان سوری جهت برانداختن بشار اسد ادامه بدهد یا خیر!

تحلیلگران سیاست خارجی بر این باورند که اگر سیر رویدادها اجازه دهد، اوباما به توجه و اتکای خود به آسیا ادامه می‌‌دهد و تلاش خواهد کرد، با تغییر جهت سیاست آمریکا به منظور بهره گرفتن از رشد کشورهایی چون چین و هند، به تدریج از خاورمیانه بیرون شود.

با این حال، هم ایران که ایالات متحده برنامه هسته‌ای آن را تلاشی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای می‌داند و هم سوریه که بمب‌گذاری‌ها و درگیری‌ها در آن ادامه دارد، همچنان نیازمند توجه هستند.

در رابطه با ایران، «مارتین ایندیک»، نایب رئیس بخش مطالعات سیاست خارجی اندیشکده «بروکینگز» بر این باور است که سال ۲۰۱۳ سالی تعیین کننده درباره ایران خواهد بود. به باور وی، تعهد اوباما به اشاعه ندادن سلاح‌های هسته‌ای، می‌تواند موجب ایجاد یک سیاست «متمرکز و قاطع» در این زمینه شود.
بنابراین، ایندیک موضوع ایران را یکی از اولویت‌های اصلی دستور کار اوباما می‌داند.

از سوی دیگر، انتظار می‌رود مذاکرات هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی در اسرع وقت (احتمالاً در همین ماه) از سر گرفته شود. البته مشخص نیست این مذاکرات بتواند به گونه‌ای باشد که ایران را به پذیرش درخواست‌های غرب درباره برنامه هسته‌ایش متقاعد کند!

در مورد سوریه، «جیمز دابینز»، مدیر مرکز بین‌المللی دفاعی و امنیتی «رند» بر این باور است که شاید سیر رویدادها به گونه‌ای باشد که اوباما را مجبور کند، با فرستادن سلاح در این کشور مداخله کند؛ اما در مورد ایران، حمله آمریکا به این کشور محتمل نیست.

تحلیلگران بر این باورند که مهمترین چالش برای اوباما این خواهد بود که وقتی ایالات متحده عمیقاً دچار بدهی است، دیگر قدرت‌ها در حال اوج‌گیری هستند و آمریکا با تهدیدات فرامرزی از قبیل تروریسم، حملات سایبری و تهدیدات زیست محیطی روبه‌روست، محیط بین‌المللی را در راستای منافع ایالات متحده شکل دهد.

ایندیک می‌گوید: «دیدگاه من نسبت به اوباما این است که وی در اصل می‌خواهد از خاورمیانه فاصله گرفته و بر آسیا تمرکز کند». به باور ایندیک، بعید است اوباما تلاش جدیدی در راستای صلح اسرائیل و فلسطین انجام دهد، برای تغییر دادن نتیجه درگیری‌ها در سوریه کوشش کند و یا به طور جدی موضوع دولت‌های اسلامگرا در مصر و تونس را دغدغه خود قرار دهد.

وی می‌گوید: «من گمان نمی‌کنم این موضوعات در مقایسه با ایجاد روابط با چین، کمک به رشد هند در آسیا و جست‌و‌جوی منافع در این منطقه از جهان، از جایگاه مهمی در دستور کار اوباما برخوردار باشند».

با وجود اینکه اوباما در آخرین مناظره خود با رامنی، از چین با نام «یک رقیب و در عین حال یک شریک بالقوه» یاد کرد، به احتمال زیاد تمرکز اصلی وی بر یافتن راه‌هایی برای همکاری با چین خواهد بود؛ نه تقابل با آن.

«جان آلترمن»، عضو مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی آمریکا می‌گوید: «از این پس ما به طور فزاینده‌ای خود را بیشتر یک کشور حوزه اقیانوس آرام در نظر خواهیم گرفت تا یک کشور حوزه اقیانوس اطلس».
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۸۸
انتشار یافته: ۳۰
سلام

باز هم خودمون رو با اینگونه گمانه زنی ها و دلخوشکنک ها سرگرم می کنیم ؟
دوستان عزیز و محترم بدانید که نه اوباما توسط آراء مردم امریکا انتخاب می شود و نه شخص اون در مورد نحوه برخورد با مردم ایران نظر می دهد و تصمیم می گیرد !!
من به شخصه به این قضیه که در آمریکا دموکراسی واقعی وجود دارد و آمریکایی ها میتوانند سیاست کشورشان را به دست بگیرند اعتقاد ندارم. اما رای مردم آمریکا رو هم بی تاثیر نمیدونم. به هر حال درصد دموکراسی آنها از خیلی از کشور های خاورمیانه که میدانیم بیشتر است.
سگ زرد برادر شغاله. همشون سر و ته يك كرباسن
خیلی خوش بین نباشین، در دولت دموکرات بود که بمب اتمی سر ژاپن فرود اومد، الان دست اوباما باز تر شده برای برخورد جدی با ایران. جوجه ها رو آخر پاییز میشمارن
خوشبختانه فضای مذاکره بیشتر برای کشورمان مهیا شده و با توجه به فضای جنگ که رژیم صهیونیستی بوجود آورده بود ومتقابلا مقاومت اوباما در برابر آن ، باید از فضای سیاسی موجود نهایت استفاده را کرد و برخوردهای دیپلماتیک و حرفه ای میتواند به نفع کشورمان رقم بخورد.
سياست چماغ و هويج ادامه پيدا خواهد كرد .
قطعا" سياست اوباما در برابر ايران ؛ در 4 سال دوم سختگيرانه تر خواهد بود .
سنگين ترين تحريمهاي ؛ در دوران اوباما براي ايران وضع شده است .
اوباما سياستمداري است كه سر را با پنبه ميبرد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
اوبا بیشترین فشارها را بر ایران وارد کرده است
او باما نيست . او با اسرائيل است .
همون قبلی
اونا معمولا به حرفایی که قبل از انتخاب شدنشون زدن عمل میکنند
نمی تواند همزمان با چین و روسیه در گیر شود باید با دوستی چین را به مسلخ ببرد همانطور که جین با دوستی دارد امریکا را میخورد در خاورمیانه عجله دارد و حق دارد تا به کارهای اصلی برسد
به قول سردار نقدی عزیز،آمریکا چاره ای جز زانو زدن در برابر ملت
ولایتمدار ما نداره
اوباما در هر شرایطی 4 سال دیگر از صحنه سیاسی آمریکا و جهان خارج خواهد شد. و تفکر بچه گانه است اگر پنداشته شود ملاحظات دور اول ریاست جمهوریش را لحاظ کند.عملکرد دور اول همیشه سندی خواهد شد برای انتخاب مجدد در دور دوم ولی ایشا یقینا نگاهش خارجی اش در مورد ایران و سوریه و صلح اعراب و رژیم غاصب صهیونیستی تغییر خواهد کرد و برای تاریخ ساز شدن سعی خود را در به انجام رساندن سیاست های کلی آمریکا در قبال جهان و خاور میانه بکار خواهد بست.
بابا مگه سیاست آمریکا رو رئیس جمهور مشخص میکنه.اونا یه خط مشخصی دارن که هر رئیس جمهوری هم بیاد همون مسیر ادامه پیدا میکنه.مثل مملکت ما نیست که با اومدن یه رئیس جمهور از صدر تا ذیل اون کشور تغییر میکنه.این چیزا مهم نیست.به درد مردم برسید که گرونی کمرشون شکست...
از قدیم گفته اند سگ زد برادر شغال است این یا آن رئیس جمهور امریکا باشد با ملت ایران دشمن است یادمان نرود امام فرمود امریکا شیطان بزرگ است نه رئیس جمهور امریکا وقتی دیدیم امریکا تغییر کرد و شرایط ایران را پذیرفت سخن بگویید
اين چه تيتري است؟آيا تصور مي‌كنيد سياست امريكا در قبال ايران را اوباما تعيين مي‌كند؟ آيا سياست آمريكا در قبال ايران طي سي و چند سال گذشته تغيير كرده؟ آيا اگر رامني انتخاب مي‌شد تفاوتي در اين سياست رخ مي‌داد؟ آيا ما بايد انتظار داشته باشيم كه آمريكا سياستي دوستانه تر با ايران اتخاذ كند؟ يا اگر مهربانتر صحبت كردند ما هم مثلاوايل حمله به عراق و افغانستان از آنها استقبال كنيم؟
در یک جمع دوستانه عده ای از زرنگیهای خود
داد سخن میدادند که فلان کار را کردند و چقدر
سود بردند . ناگهان آقا پسر ژیگولی با هیجان
گفت وقتی تو ایران هیچکس ماشن نداشت
خود من . خود من . بابام بنز داشت .
حالا باید دید خود اوباما (ببخشید باباش) چه
تصمیمی میگیره .
هاها نمیدونم چرا اینطور به نظر میاد که همه نظرات داده شده را یک نفر نوشته
ايران تو اين وضعيت تنها كارى كه مى تونه انجام بده اينه كه از تمام كشتي هايى كه از تنگه هرمز رد مي شن پول بگيره تا حال اين ها جا بياد
سیاست های اوباما در برخورد با ایران نسبت به رئسای جمهور سابق بهتر بود و نمیشه منکر این شد حداقل این بود که مثه بوش دم به ساعت اعلام امادگی برای حمله نظامی نمیکنه. یادمه اون اوائل هم که اومده بود برای مذاکره با ایران اعلام امادگی کرده بود که از این طرف کسی جدی نگرفت
بستگی به رفتار ایران دارد
همون سیاستی که از قبل بوده !
اوباما که نماد تفکر سیاست گذاری فعلی امریکاست اگر دشمن باشد دشمن عاقل است
عزیزان کشور آمریکا هیچ گاه سیاستش را در مقابل ایرانِ امروز تغییر نخواهد داد و یا به عبارتی کوتاه نخواهد آمد. مگر انکه اتفاقاتی بیفتد تا معادلات کنونی حاکم بر دنیا تغییر کند.
اگر میت رامنی رای می آورد قضیه ایران را زود تموم می کرد ولی اوباما با این سیاست باعث فشارهای بیشتر به مردم ایران خواهد شد.
خداوند وعده اش را عملی میکند اگر ما پایداری کنیم او ستمکاران راذلیل میکند طبس یادمون نره
هیچ رئیس جمهوری در امریکا به اندازه ی این مارمولک به ملت ضربه نزده است
اوباما هر سیاستی (یا بهتره بگم هر تاکتیکی) در قبال ایران داشته باشه باید اول به تایید نتانیاهو برسه و معلومه که به نفع ما نخواهد بود.
بنابراین بیخودی دل خوش نکنید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار