بازدید 23760
کیوسک بین‌المللی «تابناک»

گسترش «جنگ‌های مخفی» میان ایران و رژیم صهیونیستی

چالش‌های رویاروی ایالات متحده در دوره جدید ریاست جمهوری این کشور، جایگاه سیاست خارجی در استراتژی رئیس‌جمهور تازه برگزیده شده آمریکا، افزایش جنگ‌های پنهانی میان ایران، رژیم صهیونیستی و غرب، انتقادات نماینده ایران در سازمان ملل از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و بازتاب افزایش بهای پروازهای داخلی در ایران، از جمله مهم‌رین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
کد خبر: ۲۸۳۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۰ 07 November 2012
چالش‌های رویاروی ایالات متحده در دوره جدید ریاست جمهوری این کشور، جایگاه سیاست خارجی در استراتژی رئیس‌جمهور تازه برگزیده شده آمریکا، افزایش جنگ‌های پنهانی میان ایران، رژیم صهیونیستی و غرب، انتقادات نماینده ایران در سازمان ملل از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و بازتاب افزایش بهای پروازهای داخلی در ایران، از جمله مهم‌رین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.


به گزارش «تابناک»، بخشی از اخبار امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به تأثیر نتیجه انتخابات آمریکا بر سیاست خارجی این کشور و به ویژه بر ایران اختصاص دارد. البته مطالب صبح امروز این مطبوعات، همگی پیش از اعلام نتیجه نهایی و پیروزی اوباما در این انتخابات منتشر شده‌اند.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در مطلبی در همین باره نوشته است: پیروز این انتخابات، با طیفی از تهدیدات جهانی و تصمیماتی که باید در این زمینه انجام گیرد، از جمله برنامه هسته‌ای ایران و گسترش بی‌ثباتی در خاورمیانه روبه‌رو خواهد بود که موجب بروز درگیری‌هایی از سوریه تا شمال آفریقا شده است؛ اما جدا از موضوع خاورمیانه، به باور نویسنده این روزنامه، مسأله دیگری که رئیس‌جمهور جدید آمریکا باید با آن دست و پنجه نرم کند، نحوه تعامل با چین است که به ویژه با توجه به رشد اقتصادی و افزایش قدرت نظامی این کشور در اقیانوس آرام، این مسأله اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. 


اما روزنامه «حریت» ترکیه از دید دیگری به این موضوع نگاه کرده و با توجه به محتوای مناظره‌‌های انتخاباتی و شعارهای انتخاباتی دو کاندیدای دمکرات و جمهوری خواه، سیاست خارجی را در جایگاه نخست اولویت‌های آتی ایالات متحده ندانسته است. این روزنامه بر این باور است که یکی از دلایل این امر، به تمایل نداشتن روزافزون افکار عمومی ایالات متحده برای وارد شدن در مسائل گوناگون جهانی بازمی‌گردد که در نظرسنجی‌ها نیز دیده می‌شود؛ افزون بر این، به نوشته این روزنامه، مردم آمریکا اینک کمتر نسبت به مسائلی چون تروریسم و برنامه هسته‌ای ایران احساس تهدید می‌کنند. حریت بر این باور است همین عوامل سبب خواهد شد، در دوره آتی ریاست‌جمهوری آمریکا، از نقش فعال و تکرو آمریکا در عرصه جهانی کاسته شود.


در همین حال، اخبار و تحلیل‌های مربوط به تقابل ایران و رژیم صهیونیستی، همچنان از جایگاه مهمی در مطالب مطبوعات جهان برخوردارند.

روزنامه «دیلی استار»لبنان در این زمینه با انتشار مطلبی به بررسی موضوعی که آن را «افزایش جنگ‌های سری علیه ایران» می‌خواند، پرداخته است. این روزنامه مواردی چون حمله رژیم اسرائیل به کارخانه اسلحه‌سازی در سودان، جنگ سایبری در کشورهای خلیج فارس و نفوذ پهپاد ایرانی به سرزمین‌های اشغالی را بخشی از جنگی پنهانی و غیرمستقیم دانسته که میان ایران و رقبایش در حال گسترش است.

به نوشته این روزنامه، پس از ماه‌ها بحث و گمانه‌زنی، اینک تحلیلگران بر این باورند که احتمال حمله نظامی رژیم اسرائیل به ایران کاهش یافته، ولی به نظر می‌رسد دو طرف راه‌های دیگری برای مبارزه یافته‌اند. دیلی استار نقش آمریکا و اتحادیه اروپا را نیز در این نبرد مورد اشاره قرار داده و تحریم‌ها علیه ایران را از جمله اقدامات آن‌ها در این جنگ برشمرده است.


روزنامه «تودی زمان» ترکیه، انتقادات روز گذشته نماینده ایران در سازمان ملل، از کارکرد تبعیض‌آمیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بازتاب داده است. این روزنامه به نقل از محمد خزاعی نوشته، اعمال تبعیض آمیز معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، موجب شده بسیاری از کشور‌ها این گونه احساس کنند که حضورشان در این معاهده، در همکاری‌های حوزه انرژی اتمی مانع ایجاد می‌کند.

با این حال، این روزنامه اشاره می‌کند که خزاعی با وجود انتقاد از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، بر باقی ماندن ایران در این معاهده تأکید کرده است.

تودی زمان در مطلب مفصل خود به ادعاهای غرب درباره برنامه هسته‌ای ایران و اقدامات و موضع‌گیری‌های ایران نیز اشاره کرده است.


در پایان، برخی از روزنامه‌های جهان، امروز توجه خود را به افزایش شدید بهای بلیت هواپیما در ایران معطوف کرده‌اند؛ برای نمونه، روزنامه «واشنگتن پست» در مطلبی اشاره کرده که بهای بلیت‌ پروازهای داخلی در ایران تا سقف 70 درصد افزایش پیدا کرده است. این روزنامه افزایش قیمت اخیر را بیشترین افزایش قیمت از دهه 1990 تاکنون دانسته و نوشته، هرچند پیش از این قیمت‌ها هر چند وقت 20 یا 30 درصد افزایش می‌یافت، اکنون شاهد افزایش 70 درصدی نبوده‌ایم. البته این روزنامه تلاش کرده این موضوع را با مسأله تحریم‌ها مرتبط کند و این موضوع را در کنار کاهش ارزش ریال، از جمله مسائل تأثیرگذار در گرفتن  تصمیم اخیر مورد اشاره قرار داده است. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی