بازدید 11219

لاریجانی: دنبال تجارت در فتنه نبودم

کد خبر: ۲۸۰۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۹ 22 October 2012
رئیس مجلس در نشست خود با دانشجویان اظهار داشت: باید بین اختلاف نظر و سایش‌‌های سیاسی فرق قائل بود، ممکن است بین قوای مختلف اختلاف نظر وجود داشته باشد ولی بن بستی در کشور نداریم.
 
به گزارش خبرگزاری فارس علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر امروز با حضور در مراسم پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه علم و صنعت که در محل سالن شهید بهرامی این دانشگاه برگزار شد، در سخنان ابتدایی خود اظهار داشت: برای من افتخار است که خدمت شما دانشگاهیان، دقایقی به بحث بنشینیم که برای کشور مفید باشد مخصوصا در شرایط خاصی که اکنون قرار داریم.

وی افزود: گفته شد که دانشگاه علم و صنعت در عرصه علمی صعود کرده و در بعضی رشته‌ها اول و در بعضی رشته‌ها دوم شده است که این امر مایه خوشبختی است.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: وضعیت فعلی کشور ما هم برای مسئولان و هم برای شما نخبگان که حوادث را رصد می‌کنید، پراهمیت است؛ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، رفتار ماجراجویانه غرب و آمریکا در قبال ایران از مختصات خاصی برخوردار شده است. جنگ 8 ساله بعد از پیروزی انقلاب بر ما تحمیل شد و درست است که صدام این جنگ را علیه ایران انجام داد اما همان زمان هم اخباری وجود داشت که پشت صحنه این جنگ، آمریکایی‌ها هم حضور دارند.

وی یادآور شد: یکی از شخصیت‌های معتبر که مسئول اطلاعات کل عراق بود، کتابی دارد و کل ماجرای جنگ از قبل از وقوع و در جریان دفاع مقدس تا پایان را در آن مرقوم کرده است. یکی از نکات او در کتابش این است که آمریکایی‌ها قبل از جنگ به صدام پیغام دادند که شما حمله کنید و ما به شما کمک می‌کنیم؛‌ در ابتدا کمک‌های آمریکایی‌ها به صدام اطلاعاتی بود و بعد تبدیل به چیزهای دیگری شد. یعنی تبدیل به یک جریان وسیع شد که هم آمریکایی‌ها و هم کشورهای اروپایی و کشورهای غربی به صدام کمک می‌کردند؛ البته شوروی سابق هم امکانات نظامی زیادی در اختیار صدام قرار می‌داد اما عمده کمکها مربوط به آمریکایی‌ها بود.

علی لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بعد از جنگ آمریکایی‌ها روش دیگری را در قبال ایران دنبال کردند. البته شرایط بین‌المللی هم عوض شده بود چرا که شوروی سابق سقوط کرده بود؛ از آن زمان هر از گاهی مسئله ای را برای ایران درست می‌کردند البته بعد از حادثه 11سپتامبر و نوع استراتژی جمهوری اسلامی ایران که جزء دقیق‌ترین استراتژی‌ها در منطقه بود، آنها رفتارشان را تغییر دادند و به لاک دیگری رفتند.

وی ادامه داد: شاید یکی از مسائلی که برای ایران درست کردند مسئله هسته‌ای بود البته رهبر معظم انقلاب همواره این موضوع را دنبال می‌کردند؛ این موضوع یک چالش‌هایی داشت و آنها قصدشان از حمله به عراق و افغانستان چیز دیگری بود و همان زمان هم بود که بحث هسته‌ای ایران تبدیل به یک مسئله شد.

غربیها در مساله هسته‌ای دروغ می‌گویند

رئیس مجلس در ادامه سخنانش یادآور شد: من زمانی در نیویورک مذاکره‌ای داشتم که می‌گفتند ما نظرمان این است که شما کلا انرژی هسته‌ای را تعطیل کنید، بنابراین آنها به دنبال محروم سازی هستند نه حل مسئله. اینکه مقام معظم رهبری فرمودند غربی‌ها درباره موضوع هسته‌ای دروغ می‌گویند درست است آنها دروغ می‌گویند، یعنی اگر مسئله هسته‌ای نباشد موضوع دیگری را بهانه قرار می‌دهند؛ در عربستان سعودی زنان حق رانندگی ندارند بنابراین آیا در این کشور حقوق بشر نقض نمی‌شود پس چرا آمریکایی‌ها واکنشی نشان نمی‌دهند؟‌

رئیس دستگاه قانونگذاری کشورمان همچنین خاطرنشان کرد:‌ هم اکنون تحریمها علیه جمهوری اسلامی ایران از جنس خاصی است؛ ما در این شرایط باید واقع‌گرا باشیم و ببینیم چه مختصاتی می‌تواند ما را از این شرایط بیرون بیاورد و باید بدانیم آنها به دنبال لبخند نیستند؛ وقتی می‌توانیم در مذاکرات موفق باشیم که کشورمان از نظر اقتصادی، راهکار جدیدی را اتخاذ کرده باشد.

لاریجانی دو هدف‌گیری در اقتصاد مقاومتی را مهم دانست و تصریح کرد: ما باید سازوکاری در اقتصاد داشته باشیم که قدرت مانور ما را بالا ببرد و دوم اینکه ما ظرفیت‌های زیادی در کشور داریم مانند نیروی انسانی متخصص و موقعیت استراتژیک کشور و همچنین منابع نفتی و ... باید نیروی انسانی متخصص ما در جایگاهی قرار گیرد که بتوانیم از استعداد آنها استفاده کنیم. توجه کنیم سازوکارهای رونق بخشی تولید داخل را فراهم کنیم و بدانیم اگر مقداری سازو کارهای ما در بخش‌های صنعت، کشاورزی و دامی تغییر یابد، ظرفیت‌هایمان بالفعل می‌شود.

رئیس مجلس ادامه داد: در دفاع مقدس تا وقتی که شرایط معمولی نشد و بسیچ وارد صحنه نشد نتوانستیم گام های استواری برداریم اما وقتی فرماندهی کل قوا از بنی صدر گرفته شد و نیروهای حزب الهی و متدین وارد عرصه جنگ شدند سرنوشت کشور تغییر کرد. در اقتصاد هم همین طور است، اگر اقتصاد ما دولتی باشد نمی‌شود، باید اقتصاد ما مردمی شود تا رونق یابد و سیاست‌های کلی اصل44 قانون اساسی هم به همین دلیل توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد.

علی لاریجانی اضافه کرد: خودکفایی در محصولات استراتژیک امر مهمی است که باید به آن توجه کنیم و اگر بتوانیم زمینه‌های کار را فراهم کنیم،استعداد این امر وجود دارد؛ تقویت کارآفرینی در کشور نیز موضوع دیگری است که باید شرایط آن فراهم شود البته کارآفرینی باید روش‌مند صورت گیرد و این موضوع موردی و دستوری انجام نمی‌شود.

علی لاریجانی با بیان اینکه حرکت اقتصاد باید بر اساس برنامه و قانون باشد تأکید کرد: اگر بخواهیم اقتصادمان مردمی شود، باید قابل پیش بینی باشد و این موضوع مستلزم قانون و برنامه است.

رئیس قوه مقننه یادآور شد: ما باید طرح‌هایی برای مدیریت مصرف در کشور داشته باشیم، ما باید قبول کنیم که میزان مصرف انرژی و یا میزان مصرف در ساخت و ساز ساختمانهای ما متعارف نیست و باید به این موضوعات توجه عام داشته باشیم.

کاهش وابستگی بودجه به نفت ضروری است

لاریجانی تصریح کرد: موضوع بعدی که باید در کشور مورد توجه قرار دهیم کاهش وابستگی بودجه به نفت است؛ در حال حاضر بودجه 91 حدود 144هزار میلیارد تومان است که از این رقم 101 هزار میلیارد تومان بودجه جاری و 43 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی است و اگر میزان بودجه کاهش یابد یعنی تحقق نیابد، فشار به بودجه‌های عمرانی وارد می‌شود چون بودجه جاری اکثرا حقوق و مزایاست ولی بخش عمرانی موتور حرکت کشور است.

رئیس مجلس ادامه داد: تسهیل فضای کسب و کار و هدایت نقدینگی به سوی تولید نیز از موضوعات مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد و باید بدانیم کشورهایی توسعه می‌یابند که سرمایه‌گذاری‌ها در آن رونق داشته باشد و یکی از کارهای مهم این است که بستر سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی را فراهم کنیم و مجلس، دولت و بخش‌های مختلف باید روی این نکات فکر کنند و امیدوارم در شرایط کشور، بعضی نابسامانی‌ها حل شود و رویکرد اقتصادی ما یک اقتصاد متکی به خود باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهاراتش در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی در دانشگاه علم و صنعت تهران در پاسخ به سؤالی در مورد اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: باید برای تسهیل فضای کسب و کار تفکری اندیشیده شود و البته فعالیت‌هایی هم در این خصوص در مجلس انجام شده؛ البته خیلی از امور است که قانون دارد و باید اراده برای اجرای آن وجود داشته باشد.

وی افزود: از زمان 2 خرداد که من رئیس صدا و سیما بودم همه تجهیزات از خارج آورده می‌شد که این مسئله برایم عجیب بود؛ من مصمم شدم که امکانات را از داخل تهیه کنیم و برای این منظور یک معاون فنی را عوض کردیم و جای دیگری هم معاون دیگر را گذاشتیم و بعد هم تعدادی از کارمندان آن بخش را کنار گذاشتیم و آدم‌های متدین را روی کار آوردیم و ظرف 3 سال توانستیم فرستنده‌های کم قدرت و متوسط قوی بسازیم که از آنها هنوز هم استفاده می‌کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه ما می‌توانیم از نظر گندم هم خودکفا باشیم گفت: ما حدود 3 میلیون تن برنج لازم داریم که 2.5 میلیون تن آن را خودمان تولید می‌کنیم. بر همین اساس اگر اراده وجود داشته باشد خیلی کارها را خودمان انجام می‌دهیم.

وی با تاکید بر همدلی میان مسئولان گفت: هر چه مسائل حاشیه‌‌ای کمتر باشد بیشتر می‌توانیم به کشور کمک کنیم؛ ممکن است استیضاح یک وزیر که حق مجلس هم هست، با نظر نمایندگان منتفی شود.

وی اضافه کرد: نمایندگان در یک استیضاح می‌بییند که شاید تغییر مدیریت در ماه‌های باقی مانده دولت به کشور صدمه بزند بر همین اساس با سبک و سنگین کردن مسائل را دنبال می‌کنم.

بن بستی در کشور نداریم

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: باید بین اختلاف نظر و سایش‌‌های سیاسی فرق قائل بود، ممکن است بین قوای مختلف اختلاف نظر وجود داشته باشد ولی بن بستی در کشور نداریم.

لاریجانی گفت: اگر اختلاف نظر‌ها تبدیل به کشمکش‌های حیدری، نعمتی نشود برای کشور مفید است. چنانکه در حال حاضر هم حتی بین اقتصاد‌ دان‌های مجلس اختلاف نظر وجود دارد که این مشکلی نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اخیرا خبرگزاری فارس، در مصاحبه‌ای از من پرسید که شما برای مسائل اقتصادی چه راه حلی دارید و من هم گفتم که نباید از روش‌های رابین‌هودی استفاده کنیم؛ به اعتقاد من اگر می‌خواهیم تورم کاهش پیدا کند باید زمینه برای سرمایه گذاری فراهم شود تا نقدینگی به این سمت سوق پیدا کند. باید وضعیت فعلی را به یک شرایط مستعد برای سرمایه گذاری تبدیل کنیم.

لاریجانی در پاسخ به سؤالی درباره گرانی‌های موجود در جامعه گفت: یک مقدار از گرانی‌ها، به دلیل مشکلات بیرونی است و یک مقدار هم مشکل داخلی است؛ البته اگر من که این را می‌گویم ممکن است شما بگویید با این حرف به اختلافات دامن می‌زنم، ولی به اعتقاد من نباید نقدینگی را گسترش داد.

استیضاح خلیلیان منتفی شد

لاریجانی در خصوص استیضاح وزرا در مجلس هم گفت: استیضاح حق قانونی مجلس است و نمی‌توان این حق را از مجلس گرفت.

وی با بیان اینکه ما از نظر آئین‌نامه نمی‌توانیم جلوی استیضاح را بگیریم اظهار داشت: در روز استیضاح وزیر ورزش خیلی دوستان قبول کردند که استیضاح را به خاطر مسائل اقتصادی منتفی کنند. امروز هم برای استیضاح وزیر کشاورزی نمایندگان و وزیر را خواستیم تا موضوع را حل کنیم و دوستان توافق کردند که این استیضاح مرتفع شود.

به خاطر دامن نزدن به اختلافاتی جواب احمدی نژاد را ندادم

وی اضافه کرد: آقای احمدی نژاد در مصاحبه‌اش از من نام برد و من هم به خاطر دامن نزند به اختلاف چیزی نگفتم.

لاریجانی در خصوص دو دو کردن نمایندگان در مجلس هم گفت: این انتقاد واردی است و رهبری هم در مورد آن تذکر دادند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به یکی از دانشجویانی که مقایسه‌ای بین اسلام در زمان پیامبر(ص) و اسلام در جمهوری اسلامی انجام داد، گفت: اسلام صدر اسلام را نباید به سادگی با اسلام امروز مقایسه کرد. در آن زمان پیامبر (ص) و امام علی (ع) و صحابه نزدیک به معصوم حضور داشتند و امروز هم ما باید تلاش کنیم که به اسلام پیامبر نزدیک شویم؛ البته هیچ یک از مسئولین ما حتی رهبری نیز ادعایی در این مورد ندارد.

وی افزود: عنصر جهاد در تفکر اسلامی یک اصل است که باید به آن توجه کرد.

لاریجانی با بیان اینکه در ادبیات امام و رهبری مجاهدان جایگاه ویژه‌ای دارند اظهار داشت: امروز جمهوری اسلامی در منطقه سرافراز است و من صادقانه می‌گویم که ما وضعیت خوبی داریم.

وی با بیان اینکه در جنگ 33 روزه یک عزت به وجود آمد اظهار داشت: اسرائیلی‌ها از یک گروه کوچک مجاهد حزب الله سیلی محکمی خوردند.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه ما مشکلات درونی در کشور داریم که باید آنها را اصلاح کرد گفت: هم مسئولین فرهنگی و هم اجرایی باید بیشتر کار کنند، جوانان ما فطرت پاکی دارند ولی باید سبک و سنگین کرد تا شرایط به سمت تربیت صحیح پیش رود.

لاریجانی با بیان اینکه ما در انقلاب رویش‌های زیادی داشتیم گفت: هم در حوزه دین و هم در سایر حوزه‌ها ما پیشرفت‌های داشتیم. مثلا شهید شهریاری نیرویی بود که در تکنولوژی‌ هسته‌ای کارهای بزرگی انجام داد. آیت الله حسن زاده آملی و جوادی آملی و سایر بزرگان همه از شخصیت‌های بزرگ کشور هستند.

کسانی که جلوی رهبری ایستادند کار غلطی کردند

لاریجانی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان که در خصوص ایستادگی برخی افراد در مقابل رهبری مسئله‌ای را عنوان کرد، اظهار داشت: ما کسانی را که در مقابل رهبری ایستاده‌اند داشتیم، ولی آنها کار غلطی را انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه رهبری با بزرگان انقلاب رابطه نزدیکی داشته و دارند گفت: جمهوری اسلامی ایران فراز و فرودهای فراوانی داشته تا امروز به اینجا رسیده است. از جمله کسانی که جلوی امام ایستاد بنی صدر بود در حالی که امام همه امکانات را برای وی فراهم کرد. ولی بنی صدر هر روز در کشور دعوا به راه می‌انداخت حتی وقتی خرمشهر داشت سقوط می‌کرد بنی صدر به بچه‌های سپاه سلاح نمی‌داد که در آن زمان شهید چمران و آیت الله خامنه‌ای با نیروهای مردمی مقاومت کردند.

وی با بیان اینکه بنده با رهبری بیش از 30 سال است که آشنایی دارم گفت: ایشان در سخت‌ترین شرایط کشور را از گردنه‌ها عبور داده‌اند مثلا در مسئله هسته‌ای رهبری نظرشان را می‌گفتند ولی به نظر جمع هم احترام می‌گذاشتند.

وی اضافه کرد: من ندیدم که رهبری در مجلس هشتم و نهم دستوری به مجلس دهند؛ البته ممکن است ایشان نظرشان را به من گفته باشند و نظر ایشان هم برای من و سایر نمایندگان خیلی محترم است ولی ایشان معتقدند که مجلس باید کارش را انجام دهد بر همین اساس در استیضاح‌ها هم حتی ایشان دستوری به مجلس ندادند.

لاریجانی گفت: در حوزه قوه مجریه هم همین طور است و رهبری تاکید دارند که قوا کارشان را انجام دهند، ولایت فقیه عامل پایداری برای کشور است.

متفاوت بودن عیبی ندارد همدیگر را دشمن ندانیم

رئیس مجلس شورای اسلامی  در ادامه پاسخگویی به پرسش‌های دانشجویان، درباره فراکسیون رهروان ولایت اظهار داشت: همیشه بین خود اصولگرایان در مجلس هشتم اختلاف‌نظر بوده، حتی زمانی که یک فراکسیون اصولگرایان وجود داشت اما در همان زمان هم عده‌ای، فراکسیون دیگری را در دل فراکسیون اصولگرایان ایجاد کردند.

وی افزود: داشتن اختلاف‌نظر عیبی ندارد ولی باید با هم گفت‌وگو کرد نه مبارزه؛ متفاوت بودن عیبی ندارد، یکدیگر را دشمن ندانیم.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به پرسش دانشجویی که گفت: «انصافا فرهنگ موجود در مجلس، فرهنگ بدی نیست، فرهنگ افتضاحی است، چرا باید مدام از نمایندگان برای دادن رای خواهش کنید و چرا کمیسیون فرهنگی از نظر کمیت، سومین کمیسیون از آخر است» توضیح داد: فرهنگ داخل مجلس نکات مثبت زیادی دارد البته اشکالاتی هم داشته است اما اشکالات این مجلس خیلی کمتر و بهتر از مجلس هشتم است؛ معمولا جلسات مجلس نهم با بیش از 230 نماینده حاضر تشکیل می‌شود و نمایندگان بیشتر در صندلی‌هایشان مستقر هستند اما گفتن «دو دو » درست نیست ولی این موضوع در مجلس نهم خیلی کمتر شده است؛ گاهی نمایندگان برای رایزنی با مسئولی که در صحن علنی حضور یافته، می‌روند، این اشکال است ولی در مجلس نهم کم شده است.

اشکالاتی داریم که باید رفع شود

لاریجانی درباره کمیسیون فرهنگی نیز تاکید کرد: در کمیسیون فرهنگی افراد برجسته‌ای حضور دارند که مشغول کار هستند، آقای آقاتهرانی ریاست کمیسیون فرهنگی را برعهده دارد، که با علاقه کارشان را انجام می‌دهند اما باید بدانیم موضوع فرهنگ یک امر زیربنایی در مملکت است البته بحث مهمی است و ما آسیب‌هایی در این زمینه داریم و باید بدانیم وقتی راجع به فرهنگ حرف می‌زنیم باید شمول داشته باشد، اشکالاتی داریم که باید رفع شود.

در ادامه این مراسم دانشجویی با قرار گرفتن پشت تریبون از لاریجانی پرسید: «کدام یک از این گزینه‌ها درست است: 1_ اعلام پیروزی در انتخابات قبل از ساعت 11 روز انتخابات و درخواست اعتراض مردم در صورت بیرون نیامدن از صندوق، 2_ ادعای پیروزی قطعی از جانب یکی از نامزدها پیش از تمام شدن مراحل انتخابات، 3_ تبریک گفتن یکی از شخصیت‌های وزین مدعی گزینه 2، آشنا به قانون انتخابات قبل از اعلام نتیجه قطعی، 4_ هیچکدام از موارد فوق به انضمام اعتراف به اشتباهات فاحش در منظر خداوند و ملت نسبت به آنچه برخی خواص در جریان انتخابات 88 مرتکب آن شدند برای الگو شدن برای جوانان»

رئیس مجلس در پاسخ به این پرسش توضیح داد: عده‌ای، یک سری سوالات در سطح جامعه به وجود آوردند که خیلی‌هایشان را پاسخ دادم، اشکالی هم ندارد که دوباره پاسخ دهم اما فکر می‌کنم وقت افراد را می‌گیرد، بعضی جاها در کشور پمپاژ این کار را می‌کنند که معلوم نیست چه نفعی می‌برند، از این گزینه‌ها یکی بیشتر مورد نظر شما نبود و منظورتان از آن شخصیت وزین در گزینه 3 بنده بودم؛ بنده چند بار اعلام کرده‌ام که این سخن دروغ است اما نمی‌دانم چرا عده‌ای اصرار دارند این حرف را به من بچسبانند، همان زمان به یکی از آقایان گفتم که این حرف دروغ است.

دنبال تجارت در فتنه نبودم

وی ادامه داد: بعد از این همه کارهای سیاسی‌ای که انجام دادم، مختصر عقلی دارم که چنین کاری نکنم؛ فتنه 88 رخ داد و در آن زمان عده‌ای می‌خواستند آتش فتنه را شعله‌ورتر کنند اما من تصورم این بود که باید موضوع را حل کنیم، بعضی‌ها گفتند که لاریجانی در شبکه 2 گفت‌وگو کرد و حق را به عده‌ای داد اما این موضوع از تلویزیون پخش شد به عنوان وظیفه شرعی احساس کردم باید فضا را آرام کنم، دنبال تجارت نبودم فقط می‌خواستم روشنگری کنم.

«رهبر معظم انقلاب نیز 29 خرداد 88 در نماز جمعه صحبت کردند اما عده‌ای گوش ندادند، آقای کروبی گفت که در زندان‌ها تجاوز شده، در همان زمان کمیته‌ای در مجلس برای موضوع کهریزک تشکیل دادیم و من به آقای کروبی گفتم که اشتباه کرده است؛ در کهریزک اشتباهاتی بود که به رهبری گزارش دادیم که هنوز هم در حال رسیدگی است و در کوی دانشگاه نیز اشتباهاتی رخ داد.»

رئیس مجلس همچنین گفت: انتخابات نعمتی است که هر کسی وارد آن شود باید به قانونش احترام بگذارد البته همیشه اعتراضاتی وجود دارد ولی باید از مسیر قانونی خودش پیگیری شود؛ در درون همین نظام می‌خواهیم انتخابات را برگزار کنیم.

رئیس دستگاه قانونگذاری کشورمان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در کوی سبحان مردم را کتک زدند، ساختمان‌ها را تخریب کردند، کار نادرستی بود اما نباید برای کار نادرست، کار نادرست دیگری انجام داد، باید اعتدال و حقوق همه را حفظ کنیم و من الان نظرم را پنهان نمی‌کنم.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه با بعضی از ادبیات‌ها مخالف بوده است، تصریح کرد: در فتنه 88 عده‌ای روی آتش بنزین می‌‌ریختند، شعار و بیانیه می‌دادند، برای جمهوری اسلامی مسئله درست می‌کردند و عده‌ای هم از این طرف روی آن هیزم می‌ریختند.

وی اضافه کرد: داستان فتنه را باید حل کرد نه اینکه آتش آن را برافروخت؛ من به عنوان مقام مسئول، احساس می‌کردم باید فضا را آرام کنیم نه اینکه آتش آن را شعله‌ورتر کنیم؛ من چند بار بگویم که این سخن خلاف است بعد آن را تکذیب کنم؟!

درباره دیدار با حسنی مبارک نظر رهبری را از دفترشان پرسیدم اما...

علی لاریجانی در ادامه سخنانش با اشاره به اعتراض و انتقاد عده‌ای درباره دیدار وی با حسنی مبارک رئیس‌جمهور مخلوع مصر گفت: من از زمانی که در صدا و سیما بودم، مقید بودم که نظر رهبری را درباره سفرهای خارجی کسب کنم، هنگامی که می‌خواستم به مصر بروم، از رهبری سوال کردم که گاهی حضورا خدمتشان می‌رسم اما گاهی که فرصت نشود، از دفترشان سوال می‌کنم؛ بنده آن زمان از دفتر رهبری پرسیدم که به مصر می‌روم و می‌خواهم با حسنی مبارک دیدار کنم و نظر رهبری در این زمینه را جویا شدم، به بنده از دفتر رهبری گفتند که اگر رهبر انقلاب پاسخی ندادند یعنی نظرشان تائید است.

رئیس مجلس همچنین خاطرنشان کرد: بعد از دیدارم با حسنی مبارک، عده‌ای اعتراض کردند اما آقای حجازی از مسئولان دفتر رهبری مصاحبه کرد و گفت که فراموش کرده است سوال بنده را از رهبر انقلاب بپرسد و به همین دلیل مقام معظم رهبری آن زمان گفتند که از بنده درباره دیدار لاریجانی با حسنی مبارک سوالی نشده است.

رئیس مجلس ادامه داد: بنده پیش از سفر به مصر، به سوریه رفته بودم و در آنجا جلسه‌ای 2 ساعته با سید‌حسن نصرالله داشتم که در آنجا موضوع سفرم به مصر مطرح شد که سید‌حسن نصرالله گفت مطلب آنان را در این سفر پیگیری کنم؛ مطلب آنان این بود که بعد از موضوع غزه، مصر افرادی را دستگیر کرده است که می‌گویند با حزب‌الله ارتباط داشتند و قرار است آنها را اعدام کنند، بامبول درست کرده بودند و مطلب دیگر موردنظر سیدحسن نصرالله گذرگاه رفح بود که از من خواستند صحبت کنم تا این گذرگاه را باز کنند تا مواد غذایی و دارویی به مردم غزه فرستاده شود، همین دو موضوع را مطرح کردم.

در مصر دنبال ارث پدرمان نبودیم

« در دیدار با حسنی مبارک، او گلایه‌هایی داشت، درباره موضوع اول پذیرفت تجدید‌نظر کند اما درباره مطلب دوم نپذیرفت. بنابراین ما در آنجا دنبال ارث پدرمان نرفتیم و ماموریتی داشتیم، حالا که حسنی‌ مبارک رفته پی کارش، بیان این موضوعات شاید خیلی هزینه‌ای نداشته باشد.»

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی سخنانش، تصریح کرد: در صحنه بین‌‌المللی که ما با نماز شب‌ خوانها ملاقات نمی‌کنیم، یکی عرب است، یکی همجنس‌ باز است، ما دنبال کار خودمان هستیم.

لاریجانی در خاتمه یادآور شد: بنده جلسه‌ای با یکی از وزرای خارجه اروپایی داشتم که همجنس‌باز است، خب ما چکار کنیم؟ آیا ملاقات نکنیم، باید ملاقات کنیم و حرفمان را بزنیم، ما باید به دنبال منافع خودمان برویم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم