بازدید 28845
در نقد تصمیمات جمعیتی شورای انقلاب فرهنگی

به جای بچه ساختن، انسان بسازید!

هنگامی که چند سال پیش، محمود احمدی‌نژاد باب گفت‌وگو درباره پیش‌بینی مشکلات جمعیتی کشور را باز کرد، بسیاری شگفت‌زده شدند، ولی اکنون تغییر در سیاست‌های جمعیتی کشور به بحثی فراگیر در کشور تبدیل شده است. حال بر فرض که به مرور همه مقامات و نخبگان سیاسی و اجرایی کشور به ضرورت تغییر نرخ رشد جمعیت کشور معتقد شوند، راه درست روند نامناسب پیشین چیست؟
کد خبر: ۲۷۹۹۳۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۳ 22 October 2012
وقتی که چند سال پیش محمود احمدی‌نژاد باب گفت‌وگو درباره پیش‌بینی مشکلات جمعیتی کشور را باز کرد بسیاری شگفت‌زده شدند، ولی اکنون تغییر در سیاست‌های جمعیتی کشور به بحثی فراگیر در کشور تبدیل شده است.

پیش از هر چیز باید آرزو کرد که این موضوع گرفتار کسانی نشود که با یک غوره سردی و با یک مویز گرمی می‌کنند. شاید بهتر آن باشد که همگان یاد بگیرند به این مسأله فنی نگاه کنند و نه سیاسی. برای یادآوری برخی از همین سیاسیون، بهتر است یادآوری شود که سیاست کنترل افزایش جمعیت سیاستی بوده که در درون کشور و توسط عقلای کشور گرفته شده و همان‌ گونه که رهبر انقلاب هم تأکید کرده، پیروی از این سیاست تا دهه هفتاد درست بوده و آن اشتباه فنی مورد مناقشه این است که از دوره‌ای به بعد، باید در اجرای سیاست قبلی تعدیلاتی صورت می‌گرفته است.

چسباندن یک سیاست داخلی به صهیونیسم جهانی و فراماسونری بین‌الملل از آن کارهایی است که تنها از عده‌ای خاص برمی‌آید و جز به بیراهه بردن و هیجان مخرب ایجاد کردن فایده‌ای ندارد.

دفاع از تغییر سیاست کنترل جمعیت آن هم در شرایط اقتصادی کنونی که در جو دلار و سکه زده کنونی که حتی در میان اخبار ورزش هم بحث نرخ دلار مطرح می‌شود، به نظر عاقلانه نمی‌آید، اما فقط به عنوان یک دلیل جدید در کنار دلایل قبلی مطرح شده، امروز یکی از اقتصاددانان ایرانی هشدار داده است که هم‌اکنون تعداد شاغلین کشور سه میلیون و ششصد هزار نفر و تعداد بازنشسته‌ها سه میلیون و هشتصد هزار نفر است؛ یعنی برای نخستین بار تعداد بازنشسته‌ها بیشتر از شاغلین است.

هرچند بخشی از این بی‌تعادلی به دلیل نرخ بالای بیکاری است، جای تردیدی وجود ندارد با پیر شدن متولیدن دهه 60 و کاهش نرخ موالید در سال‌های اخیر، این روند نامطلوب احتمالا تشدید خواهد شد و متولدین دهه 60 که در بحران پوشک و شیرخشک به دنیا آمدند، باید در بحران عصا و کفن از دنیا بروند.

حال بر فرض که به مرور همه مقامات و نخبگان سیاسی و اجرایی کشور به ضرورت تغییر نرخ رشد جمعیت کشور معتقد شوند، راه درست روند نامناسب قبلی چیست؟

به طور معمول کشورها برای جبران کاهش رشد جمعیت خود به برخی سیاست‌ها متوسل می‌شوند که مهمترین آنها عبارتند از:

1 ـ ارائه مشوق‌های اقتصادی به زنانی که مادر می‌شوند،
2ـ افزایش حمایت‌ها در دوران کودکی و رشد کودکان،
3 ـ تغییر سن و میزان ازدواج،
4ـ تغییر نگرش به فرزندآوری
5 ـ و سیاست‌های مهاجرتی.

این که برای هر کشوری کدام یک از دسته سیاست‌های بالا مناسب‌تر است، به شرابط اقتصادی و اجتماعی آن کشور وابسته است. اما از ظاهر مصوبه شورای انقلاب فرهنگی برمی‌آید که این شورا روش تشویق زنان به بچه‌دار شدن را برگزیده است، هر چند برخی سیاست‌های تشویقی هم ممکن است، غیر مستقیم به تغییر در نگاه به ازدواج و فرزندآوری و کاهش سن ازدواج منجر شود.

حال باید به دو نکته توجه کرد:

1 ـ تشویق اقتصادی مادران به زاد و ولد سیاست معمول در کشورهای مرفه غربی و ژاپن است که دارای شرایط فرهنگی و اجتماعی متفاوت با ایران هستند.

2 ـ تأثیرپذیری مردم مناطق گوناگون کشور از برنامه‌های کنترل جمعیت متفاوت بوده است. به طور کلی مناطق روستایی، مرزی و محروم کمتر زیر بار این سیاست رفته‌اند و در عوض کسانی که امروز باعث نگرانی دولتمردان شده‌اند، طبقه متوسط و تحصیل‌کرده هستند.

شاید بتوان به آسانی از دو نکته نامبرده نتیجه گرفت که نباید به آسانی از فرمولی که برای کشوری دیگر نوشته شده، تقلید کرد بلکه باید به مسأله نگاهی بومی داشت و هر سیاستی که در پیش گرفته می‌شود، به گونه‌ای باشد که تا جایی که می‌شود، گروه هدف را مورد توجه قرار دهد.

در همین چارچوب، پیشنهاد بهتر احتمالا این خواهد بود که به جای حمایت ساده اقتصادی از زاد و ولد که ممکن است عواقب نامطلوب هم داشته باشد، از ازدواج حمایت شود، از تربیت و پرورش کودکان پشتیبانی به خصوص مالی بشود و جلوی مهاجرت نیروی فعال و مفید کشور گرفته شود.

مورد اول و سوم شاید به شرح و توصیف فراوانی نیاز نداشته باشد اما در مورد ضرورت پشتیبانی از تربیت و پرورش کودکان، نگرانی‌هایی جدی وجود دارد؛ برای نمونه:

دلیل آن که والدین درباره بچه‌دار شدن دچار تردید می‌‌شوند تا اندازه بسیاری، زحمات و مشقات بزرگ کردن فرزند در دوران کنونی است.

سیستم آموزش پیش‌دبستانی ایران در قیاس با حتی برخی کشورهای آفریقایی نیز نقایصی دارد.

3 ـ در اسرائیل به عنوان یک رقیب منطقه‌ای ایران، از سال 2012 به بعد آموزش پیش‌دبستانی برای کودکان سه سال به بالا رایگان شده است.

4 ـ همگان از هزینه‌های گزاف نام‌نویسی در مهد کودک‌ها، پیش‌دبستانی‌ها و به تازگی مدارس عادی آگاهی دارند.

5 ـ مسأله اوقات خارج از مدرسه کودکان و نوجوانان ایرانی در ابعاد علمی، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در سالیان اخیر پیشرفت قابل ذکری نکرده است.

6 ـ شرایط دنیای دوره کنونی با دنیای سی سال تفاوت‌های جدی فراوانی دارد. هیچ تضمینی نیست که بتوان تا چند سال دیگر سن مناسب برای آغاز تحصیل کودکان را شش یا هفت سال دانست.

نمونه‌هایی از این دست، این ایده را به ذهن می‌آورد که به جای دادن مشوق اقتصادی به تولد فرزندان بیشتر، بهتر است نرخ زاد و ولد از راه حمایت از تربیت و پرورش کودکان اصلاح شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۲۹
انتشار یافته: ۱۳۰
تشويقهايي كه جذابيت مالي دارد تنها براي خانواده هاي فقير و مشكل دار ( بخصوص معتاد كه زياد هم است ) و . .. تاثير دارد كه اين افزايش كه با تربيت و رسيدگي درست نمي‌تواند باشد باعث بزه شدن اين كودكان در جواني و نوجواني خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
ای آقا. الان که این دوستان با سواد کامپیوتر دار دارن نظر میدن توی خیلی شهرستانهاو روستاهای دور افتاده شروع به ازدیاد نسل کردن
واقعا خجالت نمی کشید دم از زاد ولد می زنید بچه زائیدن آسان است من دانش آموز پیش دبستانی داشتم 200هزار تومان شهریه آن شد امسال رفتم می گویند 700 هزار تومان باید با این وضع روز 20 بچه زائید هر نفر
بجاي طرح افزايش جمعيت به فكر حفظ خانواده هاي فعلي باشيد فكري براي جلوگيري از رشد طلاق بكنيد
پاسخ ها
منصوره
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
این درسته اما هر چیزی سر جای خودش . رسیدگی به این وضع سر جای خودش . برنامه ریزی برای آینده هم سر جای خودش
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
یک میلیون مثبت هم کمه . ما بنگاههای زود بازده را اختراع کردیم غافل از اینکه صنایع قدیمی را نابود میکنیم. حالا هم خانواده های قدیمی را رها کردیم چسبیدیم به کسانی که معلوم نیست ازدواجشان 6 ماه هم دوام بیاورد بیایید اگر تسهیلاتی میدهیم بر اساس سنوات زندگی مشترک باشد
سعید
| United Kingdom |
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
منصوره خانم! شما آمادگی دارید فرزندی بدنیا بیارین که نه مطمئن از مصون بودنش از آسیبهای اجتماعی مثل اعتیاد هستین،نه امنیت شغلی خواهد داشت، نه سلامت روانی بواسطه انواع ناملایمات اجتماعی مثل فقر ،تبعیض، پارتی بازی و.........لطفا منطقی باشین و جوگیر نشین
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
اگر بچه نباشد بتدریج باید از بچه های مهاجر دیگر کشورها انسان بسازیم!!!!!!!!!!!
ای کاش سیاسیون تو هیچی دخالت نمی کردن . نه تو اقتصاد نه تو ورزش نه تو فرهنگ نه تو ساخت و ساز نه تو زاد و ولد .........و نه تو سیاست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
جالب بود
با سلام
در هرصورت والدين امروز آن ظرفيت هاي لازم براي فرزند پروري موفقيت آميزو مناسب را ندارند دچار بي حوصله گي شديد شده و انرژي لازم (رواني وجسمي) براي رشد و شكوفايي و تربيت كودكان خود را در بعد مادي و معنوي ندارند. مهم كميت و داشتن تعداد فرزندان نيست مهم كيفيت رشد ، شكوفائي استعداهاي مادي و معنوي كودكان است. حيوانات هم اگر بخواهند در طول مدتي كم تعداد فرزند زياد بياورند دچار عواقب بعدي مي شوند(رشد جسمي حيوان فقط مطرح است). در مورد انسان كه خدا مي داند چقدر بايد مسائل را رعايت نمود.در هر صورت خدا را شكر مردم ديگر خودشان اينقدر فهيم شده اند كه به صرف مشوق هاي اقتصادي و مادي حاضر به داشتن فرزندان بيش از يك يا دو نمي باشند.تازه اين در بهترين حالت است. بعضي ها حاضر به ازدواج نيستند و بعضي ازدواج كرده و حاضر به داشتن فرزند نيستند . حال بررسي كنيد ببينيد چرا مردم داراي چنين نگرشي شده اند.چه اتفاقاتي افتاده كه نگرش مردم اينگونه شده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
احسنت بسیارزیبابود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
درسته که کیفیت مهم تر از کمیته ولی یادمون نره کمیتم سر جای خودش خیلی مهمه
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
مدارس ابتدایی دارن تعطیل میشن جامعه جوان می تواند در عرصه تولید موفق باشد نه پیر نه فکر کنید وضع من خوب است اینجور صحبت میکنم من ماهی 500 هزار تومان حق.ق میگیرم اما موافق نظرات شما نیستم هر کس که تمکن مالی دارد و مشکل ندارد می تواند بچه بیاورد
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
اون کسی که ازدواج نمیکنه از خدا نا امیده چون خداوند ازدواج را تضمین کرده و هرکس از خدا نامید بشه در اسلامش باید شک کرد اما نگرش مردم چرا اینجور شده بخاطر اینکه سطح توقع خودشون و فرزندانشون را بردن بالا چون تربیت بچه ها از اول بر اساس قناعت نبوده براساس ترحم بوده واسراف کاری برای این تفکرتان متاسفم کمی آسمانی فکر کنید معادلات زمینی با آسمانی متفاوت است شکر نعمت کنید نه کفران
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
اصلا هم زيبا نبود آقاي مهدي پور اين جمله شما خيلي عجيب است" خداراشكر مردم اينقدر فهمده شده اند كه حاضر به بچه دارشدن بيش از يك يا دو نيستند" يعني فهميده بودن آدم ها به اين است كه كمتر بچه داشته باشند. به نظر من آن هايي كه معمولا ترجيح مي دهند بچه دار نشوند يا حداكثر يك بچه داشته باشند معمولا از قشر تحصيل كرده و با وضعيت مالي نسبتا خوب هستند كه هم شرايط مالي و هم شرايط فرهنگي و اجتماعي خوبي براي نگهداري و تربيت بچه را دارند. به نظر من بهتر است اين موضوع را به اين نحو اداره و تشويق كرد: كساني كه وضع مالي خوب و سطح تحصيلات و فرهنگ بالايي دارند تشويق به داشتن بچه بيشتر شوند. اين طوري كيفيتي كه مد نظر شما هم هست برآورده مي شود. در مورد مسئله رشد جمعيت كشور اگر به صورت بلند مدت و عميق نگاه و فكر شود كميت هم به اندازه كيفيت مهم است.
سلام تابناک
صبح بخیر
خواطتم فقط این رو بگم. سیاستهای کنترل جمعیت هیچ تاثیری در باروری قشر متوسط نداشته. بلکه علم و اگاهی و مسایل مالی باعث شده که مردم فزند کمتر بیارن
من الان سه ساله که ازدواج کردم. خودت بگو با این وضع مسایل اقتصادی کشور میشه بچه اورد؟ من رفیقام که الان بچه دارن همگی با هم بهم میگن اصلا بچه دار نشو!!! یکیشون گفت از وقتی تحریم شدیم شیر خشک هم گیر نمیاد و گرون شده!!!
بخدا مردم نه کورن نه کر و نه ... خودشون دارن واقعیتها رو میبینن...
پاسخ ها
اميد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
اگه منتظري كه دولت و ... برات وضع زندگي مناسب تهيه كنند بدان كه در اشتباهي . روزي دست كسي است كه تورم و غير تورم توي روزي دادنش اثري نداره.
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
راستی چرا قدیمی ها بچه زیاد داشتن پول هم نداشتند پدر من در یک خانواده 11 نفره به دنیا آمد تو کپر زندگی میکردند نون شب نداشتند 4 تا بچه یتیم را هم بزرگ کردند یعنی 15 نفر با یک درآمد اما حالا همه اون بچه ها دکتر و مهندس ، معلم هستند با وضع بسیار خوب مادر بزرگم میگه این بچه ها رو با نون وچایی بزرگ کردم روی زمین خاکی پدر بزرگم میگه نتیجه زندگی من از قناعت بود شما دارید خدا رو فراموش میکنید
یعنی تو کل تاریخ کسی مثل ما دهه شصتی ها بوده؟!!!
به نظر من ما در شرایط گذر قرار گرفته ایم و شاید تربیت صحیح بیش از 2فرزند برای خیلی از خوانواده ها میسر نباشد با یک راه می توان هم تعداد کارکنان را نسبت به بازنشسته ها بیشتر نمود و هم جمعیت را صحیح در تعادل نگه داشت و آن ایجاد شغل است اگر شغل ایجاد شود و بچه ها از سن 20سالگی در بازار کار فعالیت نمایند سن ازدواج و به تبع آن سن بچه دار شدن به پایین خواهد آمد و با این طریق مشکل جمعیتی نیز حل خواهد شد
قربون آدم چیز فهم حالا کو گوش شنوا
من به عنوان یک دبیر اعلام خطر می کنم. تربیت بچه هایمان، رفتارها, برخوردها، هویت ها، ... دارای اصول انسانی نیست. بدون هویت و بی نظم دارند بزرگ می شوند. به قانون احترام نمی گذارند. به هر حال خداوند به آینده این مملکت بزرگ صبر دهد.
پاسخ ها
نوشین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
معلم گرامی خودتون باید متوجه دلیل اینگونه برخوردها شده باشید ! پدر ومادری که بچه های کوچکشون رو به مهد کودک میسپارن و هردو شاغل هستند و هشتشون گرو نهشونه و شب خسته ومونده میان خونه دیگه دل ودماغی ندارن برای تربیت صحیح و اصولی ! الگوی بچه ها شده یه مشت دایی و خاله ناتنی توی تلویزیون که هر اراجیفی رو توگوش بچه ها میکنند ! دیگه چه توقعی میشه از این بچه داشت آخه!!!!!!!!!!!
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
سلام بسیار باعث تاسف است که یک معلم چنین حرفی بزنه. البته از معلمان حالا هم بیشتر از این توقعی نیست. دایم در حال نالیدن از حقوق هستند درحالیکه 2 شیفت خانوادگی کار می کنند. شما اگر نان حلال ببری سر سفره و به فکر 2 روز بیشتر تعطیل کردن نوروز نباشی هم روزیت بابرکت میشه که 2 شیقت کار نکنی هم بچه هات مومن و بافرهنگ بزرگ میشن و در این صورت فرقی نداره 1 بچه داشته باشی یا 10 تا چون دیگه مطمینی که بچه هات سربه راه هستند. ببخشید اگه املام غلط داشت استاد.
با سلام از لحاظ دید فرهنگی به تعداد بچه در میان خانواده ایرانی تغییر اساسی ایجاد شده است در حال حاضر جامعه ایرانی بیشتر از دو فرزند را قبول ندارد و این نتیجه سیاستی است که در طول چندین سال ایجاد شده و تغییر این دیدگاه به مشوق های اقتصادی امکان پذیر نمی باشد بنده اگر با 3 فرزندم به بیرون بروم مردم طوری نگاه میکنند که اینگار جنایت کرده ام.
بچه دار شدن بيش از دو فرزند دل خوش ميخواد و حوصله و وقت كه ما نه دل خوش داريم نه تفريح و نه حوصله و نه وقت
تابناک محترم
با سپاس از نگاه علمی شما
آیا بهتر نیست، قبل از گسترش و ارتقای هر موضوعی، ابتدا وضع موجود بررسی عمیق شود و به حالت بهینه درآید ؟

مسلما وقتی جوانان خودشان درگیر مشکلاتی مثل مسکن و کار هستند رغبتی به موالید ندارند. این رهنمود عالی هست ولی که باید قبل از تصویر سازی از آینده، زمان فعل را باید بهبود بخشید.
می دانید که همه چیز در اقتصاد نیست، اما اقتصاد خوب زمینه ساز شرایط رشد سالم است
به جای بچه ساختن، نگذارید فرار مغزها صورت گیرد و نخبه فراری و نخبه کسی در این مرزبوم عادت شود به جای بچه سازی نگذاریم سرمایه بلقوه و عظیم ملت که همانا نیروی انسانی است در بیهودگی و فرسودگی و فسیل شدن نامدیریتی و بی کیاستی بعضی از مسئولین مغرض به هدر رود و یا در راه به جایی نبرند تلف کردن انرزی و پتانسیل دانش خود از کشور فرار کنند و سر از مرزهای خارجی و بعضا دشمن در بیاورند و یا دردرون مرزها به خودسوزی فکری دچار و به بی انگیزه گی و بی احساسی و بی حالی و درماندگی و بی خیالی دچار شوند چون ثروت ملی هر کشوری در وحله اول نیروی انسانی مهار و غیر مهار ان کشور هست که بتواند ثروت های درون وبرون کشورش را در راه بهم رسیدن اهداف کشورش با دانش و علم تکنولوژی و فناوری به روز شده بکار گیرند.
سیاستمداران ما قبل از اجرای سیاست باید زیر زیر بنا رو پیاده کنن.تجربه نشون داده که این طور سیاست ها جز ضرر و بیشتر کردن مشکلات سودی نداره.تقریبا همه سیاست های فرهنگی و اقتصادی چند سال اخیر هیجانی بوده و بدون سود.
بنظر من طرح فعلی ازدیاد زاد و ولد 100% به ضرر فرزندان آینده مملکت چون هیچ تضمینی برای آینده آنها اورده نشده و صرفا تشویق به تولدشون کردن و این خیانت به آنهاست.
واقعا جای تاسفه که بعضا مشکلات مادی و اقتصادی رو بهونه می کنند انگار مردم قدیم که 5 یا 6 یا بیشتر بچه داشتند چنین مشکلاتی نداشتند به خصوص در زمان قبل از انقلاب که فاصله طبقاتی بیش از زمان کنونی بود!
مردم امروزه بیشتر به دنبال رفاهیات بیشتری هستند و یکی از دلایل فرزند کمتر هم سختیهای تربیت و بزرگ کردن اونهاست.
مادرانی رو می شناسم که اصلا حوصله شیردادن به بچه ندارند چون فرم هیکلشون به هم میخوره و و و و ....
از همینا بپرسید چرا بچه نمی آورند مسائل اقتصادی و مالی و مادی رو مطرح می کنند در حالیکه خودشونم می دونند که واقعیت ماجرا چیه و از بی منطق بودن دلیل اصلیشون خبر دارن!
خداوند در قرآن می فرماید:
وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُم إنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْءًا كَبِيرًا ﴿اسراء/۳۱﴾
و از بيم تنگدستى فرزندان خود را مكشيد ماييم كه به آنها و شما روزى مى‏بخشيم آرى كشتن آنان همواره خطايى بزرگ است.

منظور از کشتن بچه، صرفا بچه آوردن و کشتن اون نیست بلکه هر نطفه ای پتانسیل جنین شدن رو دارند و اگر همین نطفه بی مورد دور ریخته شود هم شامل میشه.
در کل پیام آیه اینه که از بچه دار شدن و بچه داشتن نترسید و مسائل مادی و اقتصادی رو بهونه نکنید که خدا روزی دهنده شما و اونهاست مگر بین خود مردم کم خواهر و برادر دارند و یا داریم الحمدلله هیچکدوم هم از گرسنگی نمردیم!
آنکه دندان دهد، نان دهد اما کو گوش شنوا!!
واقعا جای تاسفه که بعضا مشکلات مادی و اقتصادی رو بهونه می کنند انگار مردم قدیم که 5 یا 6 یا بیشتر بچه داشتند چنین مشکلاتی نداشتند به خصوص در زمان قبل از انقلاب که فاصله طبقاتی بیش از زمان کنونی بود!
مردم امروزه بیشتر به دنبال رفاهیات بیشتری هستند و یکی از دلایل فرزند کمتر هم سختیهای تربیت و بزرگ کردن اونهاست.
مادرانی رو می شناسم که اصلا حوصله شیردادن به بچه ندارند چون فرم هیکلشون به هم میخوره و و و و ....
از همینا بپرسید چرا بچه نمی آورند مسائل اقتصادی و مالی و مادی رو مطرح می کنند در حالیکه خودشونم می دونند که واقعیت ماجرا چیه و از بی منطق بودن دلیل اصلیشون خبر دارن!
خداوند در قرآن می فرماید:
وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُم إنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْءًا كَبِيرًا ﴿اسراء/۳۱﴾
و از بيم تنگدستى فرزندان خود را مكشيد ماييم كه به آنها و شما روزى مى‏بخشيم آرى كشتن آنان همواره خطايى بزرگ است.

منظور از کشتن بچه، صرفا بچه آوردن و کشتن اون نیست بلکه هر نطفه ای پتانسیل جنین شدن رو دارند و اگر همین نطفه بی مورد دور ریخته شود هم شامل میشه.
در کل پیام آیه اینه که از بچه دار شدن و بچه داشتن نترسید و مسائل مادی و اقتصادی رو بهونه نکنید که خدا روزی دهنده شما و اونهاست مگر بین خود مردم کم خواهر و برادر دارند و یا داریم الحمدلله هیچکدوم هم از گرسنگی نمردیم!
آنکه دندان دهد، نان دهد اما کو گوش شنوا!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
کاش جنابعالی می فرمودید چند تا بچه دارید؟چون با این تفاسیری که نوشتید کمتر از 5 یا 6 بچه نباید داشته باشید... (که مطمئنم ندارید!)
احسان
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
داداش ما نمیتونیم ازدواج کنیم،اونوقت شما داری چی میگی-احتمالا الگوی شما بنگلادش و پاکستان-در ضمن زندگی فقط خوردن و خوابیدن نیست!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
ببخشيد كه بچه هاي قديم مدارس غيرانتفاعي وموبايل و شار/ سيم كارت كلاس زبان وورزش وفلان وفلان نداشتن ومرغ وگوشت كيلوي اينقدرنيود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
مطالبت را در زمان حاضر اصلا قبول ندارم
يارباران
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
آخه با شعور رو چه توجيهي داري اينا رو ميگي ، با چه درآمدي با چه تأميني قديما حقوق يك كارگر واسه سير كردن شكم 7 بچه كافي بود ولي الان با حقوق 400 توماني و اين همه گروني چطور ميشه ، چطور فقط كافيه اين بچه يه مريضي بگير و يك هفته بستري بشه اونوقت بايد حقوق 3 ماه آينده رو هم واسه خرج بيمارستانش بدي برو يه كم به اين مورد فكر كن بعد بقيه موردها هم مياد تو ذهنت. البته اگر واقعا چيزي به نام ذهن داشته باشي . تابناك جان اين چندمين باره كه نظر ميدم و نميبينم ، اينم منتشر نكني ها شايد به نفعت نباشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
همانطور كه خدا گفته ما روزي شما را مي دهيم همانطور گفته ما نعمت هايمان را از شما بخاطر ظلم و جور و ناحقي مي گيريم كه ديگر چيزي كه در اين مملكت نمانده عدل و عدالت است و خداوند گفته روزي حلال بخوريد شما در كجاي اين مملكت كسي را مي بيني كه روزي حلال بدست آورد به جز عده معدود
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
آنکه دندان دهد از آسمان نان ندهد، فکر و جسم داده بری خودت نان دربیاری. عقل و بدن هرکس هم در شرایط زمانش تا ی حدی میتونه نان دربیاره
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
دوست عزیر تمام فرمایشات شما را من قبول خواهم کرد و با اینکه 8 ساله ازدواج کردم نخواستیم بچه دار بشیم اگه جواب ای سوال رو بدی که آنکه دندان دهد نان دهد چرا در افریقا و هند و... این کارو انجام نمیده ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
خودتم ميدوني كه حرفهات كاملا بي منطقه آزموده را آزمودن خطاست. برادر من اينهمه بچه هاي كار چرا بوجود آمدند چرا اينقدر سن بزه اومده پايين پس بيزحمت حرف بي منطق نزنيد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
بسيار عالي بود. نگاه مادي و عقل حسابگر تو همه زمينه ها قابل اعتماد نيستند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
بحث نون و دندون نیست . مردم سطح درک و فهمشون بالا رفته و میفهمند که بچه درست کردن ساده است ولی تربیت بچه مهمه .ولی مسولین محترم به خاطر ملاحظاتی تعداد جمعیت براشون مهمتره.
زيبا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
من با نظر شما كاملا موافقم. همه يادشان رفته كه قديم وضعيت معيشتي و تحصيل و بهداشت و امكانات مردم چگونه بوده است؟ بعد هم اين ها همه بهانه است. اتفاقا الان كساني مخالف بچه دار شدن هستند كه اكثريت از وضع رفاهي خوبي برخوردارند و خود خواهي و فرار از مسئوليت خود را با بهانه مشكلات مالي توجيه مي كنند. ما الان وضعمان هرچه هم بد باشد (كه البته من نيز مشكلات اقتصادي حاكم بر جامعه را قبول دارم) ولي به بدي قديم نيست. يعني خيلي بهتر از قديم است. از نظر بهداشتي، آموزشي، اجتماعي، سواد، فرهنگي و ... وضعمان بهتر از قديم است ولي خوب مردم راحت طلب و تجمل گرا شده اند. مردم حاضر نيستند به هيچ وجه از خريد Lcd , لب تاب، موبايل هاي گران قيمت،يخچال سايد و ترد ميل مبلمان و غيره و غيره و غيره بگذرند بعد گراني مرغ و تخم مرغ را بهانه بچه دار نشدنشان مي كنند.
يه دهه شصتي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
احسنت بالاخره يكي حرف حساب رو زد من يه زن كارمند هستم با اينكه براي بچه اولم خيلي سختي كشيدم ولي بهش شيرخشك ندادم وحالا هم حاضرم 2تابچه ديگه هم بيارم اگه اداره مربوطه اخراجم نكنه و امكانات روبرام فراهم كنه
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
کوته فکری از آنجا ناشی میشه که همه چیز رو مادی میبینیم! مگه تنها مشکل مشکل تامین مالی هستش؟؟
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
من نمیدونم چرا به این نظر منفی دادن!!!! کجای این نظر ایراد داره. ایشون داره شاهد عینی براتون میاره. الان سن ازدواج تو خانواده های مرفه بالاتراز غیر مرفه هست. پس قضیه چیز دیگه ای هست. یک موج دگر اندیشی اتفاق افتاده و یه چماق تربیت هم واسه خودمون درست کردیم که ای وای بچه کجا تربیت بشه چه جوری بزرگ بشه. اگه این حرف درست بود باید خونواده های مرفه بچه بیشتر داشتن ولی به خدا قسم که برعکسه هر چی رفاه بیشتر میشه این افکار پوسیده غربی بیشتر خودشو نشون میده. ما از فرهنگ ناب اسلامی خودمون فاصله گرفتیم. چشمهامون رو بستیم فکرمون رو دادیم دست برنامه ریزهای غربی که خودشون الان تو سیستم اقتصادی سیاسی خودشون موندن. ما هر جا داریم ضربه میخوریم به دلیل تقلید کورکورانه از غربی هاست. ... چشمها را باید شست ... دوباره باید فکر کرد...
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
آخه برادر من یه خانم توی کل زندگیش 400 تا تخمک تولید می کنه یهو بگو 400 تا بچه می خوام دیگه . یعنی چی (( هر نطفه ای پتانسیل جنین شدن رو دارد و اگر همین نطفه بی مورد دور ریخته شود هم شامل میشه )) ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
ای شیخ شما یه تفسیر قرآن بنویس حیفه دنیا از نظرات شما بی بهره بمونه پاینده باشی
دست شما درد نکنه
عالی بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
ولي واقعيات زندگي ما خلاف آن است
مقاله جالبی بود .اما به همه گرفتاریها نپرداخته بود.امروز مردم می فهمند با دادن یک سکه و یا 9 ماه مرخصی به زنان کارمند و همچنین 15000تومان افزایش حق اولاد به پدران کارمند و کارگر در فیش حقوقی کفاف زندگی را نخواهد کرد این همان شعار همیشگی دولت مردان ما در مقابل غرب بود که می گفتند " هویج در برابر چماق" امروز هزینه اداره کردن یک بچه از شکل گرفتن نطفه داخل رحم مادر شروع میشود مانند: انجام آزمایشات پزشکی، تحت نظر بودن یک متخصص،سونوگرافی،قرص هاو داروهای دوران بارداری همانند کلسیوم،فولیک اسید،آهن ومولتی ویتامین ها و.....در پایان 9 ماهگی هزینه میلیونی بیمارستان و پول زیر میزی دکتر معالج و بعد از آن خریدن پوشک و شیر خشک که همگی وارداتی و باارز فلان قدری و سیسمونی چند میلیونی وسپس هزینه های مهد کودک ، سرویس ، دکتر متخصص اطفال،لباس ،خوراک ،و.....بعدش ثبت نام در مدرسه خوب با هزینه های آنچنانی و......کلاس های کنکور و دانشگاه آزاد و سربازی و دست آخر بیکاری و افسردگی و زبانم لال اعتیاد .....نتیجه زحمات پدر و مادر است .پس چه کار کنیم:امروز باید برای تحقق اهداف بلند مدت نگاهی به سیاستهای کشور آلمان بیاندازید و ببینید برای این امر چکار کرده یا می کنند، از زمان مثبت بودن آزمایش باردار بودن مادر شما را به یک کلینیک معرفی کرده و شما تحت مراقبت بهترین ماماها و متخصصین زنان و بهداشت و تغذیه قرار میگیرید ،سپس یک حساب بانکی به نام یکی از والدین به دستور دادگاه افتتاح شده و امروز ماهانه900 یورو واریز می کنند و بعد از تولد نیز یک حساب دیگر به نام نوزاد افتتاح شده و ماهانه مبلغ 300 یورو به آن واریز می کنند تا 18 سالگی کسی حق برداشت ندارد.مادر به مدت 24 ماه مرخصی زایمان و پدر 2 ماه در کشور سوئد پدر 1 سال مرخصی دارد تا در کنار همسر و فرزندش باشد.سپس هزینه های شیر خشک،پوشک و.....دقیقاً یک پنجم کشور خودمان است و همچنین هزینه مهد،مدرسه و....رایگان و حتی دولت وظیفه خود می داند به نحو صحیح این بچه ها را آموزش دهد و به خورد و خوراک آنها بپردازد چون می داند با این کار جامعه ای کارآمد و سالم و باسواد خواهد داشت و از همه مهمتر دولت به این وظایف به دید هزینه نگاه نمی کند بلکه به دید سرمایه گذاری آینده نگاه می کندو امروزه می بینید در تمام کارها موفق هستنددر زمینه صنعت،ورزش،تجارت،تفریح،سلامت و بهداشت ،آموزش عمومی و تخصصی و دانشگاهی،نشریات،رسانه و.....
اول همينها يي كه هستند فكرى به حالشان بكنند نه اينكه دنبال اعزام نيروى كار تحصيل كرده به خارج باشند وخود نيروى جوان وتحصيل كردها براى فرار از بيكارى وسوخته شدن عمرش راهي غيراز خروج از كشور دارد .وبايدنظاره كر از دست رفتن فرصتهاباشد مثل درامدهاى ارزى بيسابقه جند سال كذشته. كه اكر مديريت ميشد ميتوانست ......
فقط شیر خشک در سال گذشته چهار مرتبه افزایش داشته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
من بردارم يك بچه داره 6 ماهشه هزينش از تك تك اعضاي خانوانده بيشتره
خواهشمندیم همین بچه هایی رو که داریم بزرگ کنیم و براشون امکانات تحصیل و شغل فراهم کنیم بقیش پیشکش.
بجاي حذف برنامه هاي كنترل جمعيت، زمينه ازدواج جوانان را تسهيل كنيد وقتي جواني با سن 30 الي 35 سال هنوز ازدواج نكرده نرخ رشد جمعيت هم كاهش مي يابد
پاسخ ها
دهه ی 60تی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
آقا دو سال اجباری رو بگو!!!
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
درود بر شما، اگه همین جوان ها در سن 25-28 ازدواج کرده بودن حداقل 50درصدشون بچه دار میشدن! و رشد جمعیت بیشتر بود، واقعا کوته فکری در مسئولین موج میزنه، فکر میکنن فقط میزان زاد و ولد باید زیاد شه! اصلا فکر نمیکنن افزایش 5ساله سن ازدواج چطور میتونه جمعیت رو تهدید کنه!
اگرزوجی توان تربیت و بزرگ کردن یک بچه در رفاه کافی رو ندارندنباید بچه داربشوند.این یک ظلم بزرگه درحق یک انسان.
بجاي سياهي لشكر درست كردن نگذاريد نخبگان از كشور فرار كنند بعبارت بهتر قدر انها را بدانيد وفراري اشان ندهيد
با سلام
به نظرم کافیه سن بازنشستگی را بالا ببریم تا تعداد کارمندان به بازنشستگان متناسب شود وگرنه درد سر جدیدی به نام افزایش جمعیت برای کشوری که به بدترین نحو ممکن منابعی انسانی خود را از بین می برد فقط در آینده تعداد معتادان و بیکاران آدم های افسرده و.. را زیاد می کند. ما اگر می توانستیم مدیریت منابع خوبی داشته باشیم برای همین جوانان امروز کار پیدا می کردیم
چرا یه نسخه ملی برای کل کشور می پیچید. این نسخه باید استانی و منطقه ای باشد. با دادن یک سکه به هر بچه فقط باز تولید فقر و عقب افتادگی فرهنگی ایجاد میکنید چرا که بیشتر طبقات ضعیف حاضر هستند بخاطر یک سکه بچه دار شن نه تحصیلکرده و پولدار
سلام تابناک لطفا ثبت و منتشر نمائید

با کمال تاسف در کشور ما نه سیاستمدار در جای خود قرار گرفته نه اقتصاد دان و نه سایر اقشار بلکه این منیتهای نا آگاه به علوم روز است که اوضاع را به هم ریخته زمانی فرزند چهارم شامل جریمه پرداخت بیمه شد و هنوز هم ادامه دارد آنگاه حالا مشوقهای اقتصادی برای افزایش بچه داده میشود دم خروس را باید دید یا قسم حضرت عباس را باور کرد اگر بنا بر ساختن و آباد کردن ایران است راهکارهای علمی بلند مدت لازم است نه هر روز برنامه ای که هیچ کدام هم به سر منزل مقصد نرسیده و نمی رسد . اولا در هر کشوری در تمامی موارد داشتن قانون مدون با پشتوانه محکم الزامی است لذا باید روح قانون بر کشور حکم فرما باشد نه سلایق افراد بجای قانون که مورد دوم در همه دستگاهها ساری و جاریست که بلای جان وضعیت معیشتی مردم ، بازار و کشور شده با امید اینکه بتوان قانون را در کل کشور حاکم نمود و اگر مسئولی به هر دلیلی با صدور دستور العملی موجبات ضرر و زیان به اقتصاد و سیاست کلی میگردد ملزم به جبران خسارات وارده شود تا هر شاگردی ادعای استادی ننماید و موجب تخریب و ضرر وزیان به ساختارهایی زیر بنائی کشور نگردد
گل گفتی.
جناب آقاي توكلي با سلام در وضيعت فعلي هيچ انسان عاقل نمي تواند در افزايش جمعيت تصميم گيري نمايد .
اعدم ثبات قيمت ها در بازار
2- تغيير لحظه به لحظه قيمت اجناس
3- ثابت بودن حقوق قشر كارمندو در برابر تورم كمرشكن100در100در عرض دو وسه ماه اخير
4- صاحب خانه ها تعداد افراد مستاجر بيش از 3نفر قبول ندارند واز طرف ديگر مستاجران بچه كوچك نبايد داشته باشند!
5-بيكاري وعدم وجود اشتغال
6-وچندين دليل ديگر
انتظار دارد به قول انگلسي ها به جاي دادن ماهي(يارانه ها!به مردم)ماهي گيري را به مردم ياد دهيد!يعني مشكلات فوق را دولت مردان برطرف كنند بقيه خواسته خود به خود تامين مي شود.
يكي از مشكلات رشد جمعيت مربوط به تداخل شغلي خانم ها با فرزند آوري آنان مي باشد به گونه اي كه بسياري از خانم ها بين شغل و فرزند آوري يكي را انتخاب مي كنند
پيشنهاد مي كنم "طرح نيم شيفت نيم حقوق " را اجرا كرده تا خانم ها بتوانند ضمن مشغول شدن به كار با سختي پايين فرصت نگهداري فرزندان هم داشته باشند و براي فرزند آوري تشويق گردند
سلام
مسئولان اول مشكل ازدواج رو حل كنند بعد به فكر بچه دار شدن و افزايش جمعيت بيفتند.
با تشویق به بچه دار شدن ، باز هم تنها اقشار ضعیف و ساکنان شهرهای کوچک و روستاها رو به تولید مثل میاورند و این صحبت ها تاثیری بر اقشار تحصیلکرده و متوسط ندارد ، نتیجه اش هم اضافه شدن نسلی بدون پشتوانه اقتصادی و آموزشی و فرهنگی مناسب می باشد که برای خود و جامعه مشکل ایجاد خواهند کرد.
آیا براستی فکر می کنید پستهای اشتغالی در ادارات وکارخانه ها وصنعت و..... داریم که خوف خالی ماندن آنها در حال حاضر وآینده وجود دارد و در آن صورت مجبور شویم نیروی خارجی وارد کنیم.!!!
با سلام
اگر همین جوانها بتوانند ازدواج کنند و تشکیل خانواده دهند شاید لازم نباشد هرخانواده چندین بچه داشته باشد و با یک بچه و تعداد ازدواج های رو زیاد کنیم مشکل جمعیت کشور حل میشه و هیچکس هم فشار رو احساس نخواهد کرد
تابناک جون بگو به ما شصتی ها شغل بدن اونقد بچه بدنیا می آریم که خودمون از دنیا بریم
آقا،من یه نظر دارم،یه چند تا داوطلب زن و مرد جور کنید و مثل مرکز نگهداری مرغ مادر ازشون جوجه کشی کنید ،فک کنم بهترین راه حله ، هم جمعیت زیاد میشه و هم برای بقیه عواقب نداره....
توجه کنید: روزی خواهد رسید که با نرخ زاد و ولد بالا به جمعیت 200 میلیون نفر رسیدیم و مجبوریم نرخ زاد و ولد را کم کنیم باز هم مشکل پیری جمعیت خواهیم داشت و مجبور میشویم دوباره نرخ زاد و ولد را بالا ببریم. این دور باطل است پس مشکل پیری جمعیت نیست و ...
استادهایی که چندین سال در خصوص کنترل جمعیت صحبت کردند و حالا باید در خصوص مزایای جمعیت صحبت کنند. به ویژه به دانشجویانی که این درس را افتادند، واقعا جای تفکر ندارد!
دواش ازدواج دوم و سوم نیاز به دستور داره...وای من که نگفتم...
با سلام و عرض ارادت
من یک کارشناس اقتصاد هستم که سال72 لیسانس اقتصاد گرفتم اون موقع مباحث کنترل جمعیت به شدت در کلاسهای ما رونق داشت ولی بنده هیچ اعتقادی به آن نداشتم
درسال75ازدواج کردم الان سه فرزند پسر دارم که یکی از آنها در دوم ریاضی مشغول به تحصیله
دوتای دیگر هم ابتدایی هستن
خودم رزمنده دوران دفاع مقدس هستم وبه چشم خود دیدم که این مملکت برای زنده ماندن به نیرو احتیاج دارد
بعضی ها تنبلی میکنند به قول خودشان میخواهند خوش باشن
بچه بزرگ کردن فقط مرد میخواهد و همت بقیه اینها به خدا بهانه هست
سوء استفاده عده ای برای اینکه بگن مجری سخنان رهبری هستند باعث اینکارهای غیر کارشناسی و یک دفعه ای میشه. هر چی که ایشون میگه بدون کار کارشناسی و همینجور هرتکی می خوان اجرا کنن
توجه به این نکته لازم است که افرادی که در دهه 60 و بعد متولد شدند الان در سن باروری هستند و گر هر زوج فقط یک فرزند بیاورند ما در مدت بسیار کوتاهی یک پیک افزایش جمعیتی حداقل بیست میلیونی خواهیم داشت که لازم است مسئولین امر به این نکته توجه داشته باشند
lمگه دورانی که زیاد بچه آورده میشد با استاندارهای زندگی بزرگ شدند همه بدبخت وگرسنه وسر سفره کارگری وتو روستاها وشهرهای کوچیک 7 تا 8تا بچه آوردند مگه ثروتمندان وطبقه مرفه چقدر بچه آوردند مادر من به همه ما میگه من با بدبختی شمارو بزرگ کردم هرگز حلالتون نمی کنم اگه یه بچه بیشتر بیارید.الان نه سلامتی داره نه دست داره نه پا داره فکر کردید بزرگ کردن 6 تا بچه وبه دنیا آوردنشون در سخت ترین شرایط کار راحتیه.حتی اگه رفاه هم به درجه عالی برسه کسی حاضر نیست این همه درد سر برا خودش درست کنه درست کردن دانشگاه آزاد وپیام نور وبردن آنها به کوره دهاتها اگه هیچ فایده ای نداشت زن ایرانی رو اینقدر روشن کرد که به فکر سلامتی خودش هم باشه به دنیا نیامده که فدا بشه.این رو گفتم که بدونید چقدر دلم برا مادرم که شب تا صبح به خاطر اون همه زایمان ورنج از درد نمی خوابه خیلی می سوزه
مردم ایران مسلمان وتابع دین وزیادی فرزندند ولی تبلیغات مانع این کار شد
اينها را ول كنيد، فقط تصور كنيد اگر الان بجاي هفتاد هشتاد ميليون ما پنجاه ميليون جمعيت داشتيم حالا با هر تناسب و گستره سني، شايد خيلي از مشكلات الان اينقدر حاد نبود.
این دور باطل است..... اگر فکر میکنید کسی با این طناب تو چاه میره زیادی خوش بین هستید..! و اگر فکر میکنید کاهش جمعیت حاصل سیاست های کنترل جمعیتی کشور است پس چشم خود را به روی حقیقت بستید...!! این بلا حاصل سیاست های موفق اقتصادی کشور است...!!!
اميد به آينده مطمئن است كه ترس را از داشتن بچه مي ريزد
اگر دولت موضوع بیکاری راحل کند وجوانهای دهه 60شغل پیدا کنند وازدواج کنندزادوولد رشد پیدا میکند پسرم 25ساله /بیکار است /نمی تواند ازدواج کنذ چون بیکار است /من 25ساله بودم 3تا بچه داشتم اکه جوونها 20سالگی ازدواج کنند هیچ مشکلی نداریم /مشکل باید ریشه ای حل شود
کمی فکر کنید آیا قرار است ما فرزندانی به دنیا آوریم که:
1- هر سال 25 هزار نفر از آنان در تصادفات رانندگی کشته شوند ؟
2- حیات اقتصادی آنها گرفتار هرج و مرج و بازیچه دلال ها باشد ؟
3- از شدت ترافیک، هوای آلوده و سر وصدای اتومبیل ها اقلامی را که همسرشان در خانه از آنها خواست بخرند فراموش کنند و...و...و
رهبر انقلاب در صحبت های چند روز پیش خود فرمودند: "بدون پیشرفت در سبک زندگی اهداف تمدن اسلامی محقق نمی‌شود" ما از یک طرف حافظ و سعدی و ملاصدرا داریم و از طرف دیگر ماشین هایی مانند کامپیوتر که محصول زمان فعلی است را برای شبیه سازی و سازماندهی در اختیار داریم کمی فکر کنید اگر ما که خلیفه خدا در زمین هستیم وافعاً از میراث عظیم فرهنگ ایران و توانایی های مخصوص این زمانه در جهت روبراه کردن جامعه استفاده کنیم وضعیت عوض نخواهد شد ؟ نباید فقط به پای فیل دست بزنیم و بگوییم ستون است باید چراغ روشن کرد و تمام فیل را دید و بعد تصمیم گرفت. با روشنایی هر تصمیمی بگیریم درست است و بدون آن همه تصمیم ها غلط. جواب همه سوالات و ابهام های ما همین است.
کشوری که اقتصادش دست جمشید بسم اله باشه و دزداش توی کانادا به ریش ملت بخندند و نمایندگان مجلسش بایت گران کردن خودرو پژو پارس هدیه بگیرن بهتر که جمعیتش بشه مثل واتیکان .
مهمترين مشكلات در راه زاد و ولد از نگاه يك پدر:
نبود شغل و درآمد مناسب براي پدر و مادر
عدم اطمينان از آينده كشور
نبود سيستم آموزشي درست در كشور
مشكلات اجتماعي مانند اعيتاد فرزندان
هزينه گزاف زندگي و تحصيل
تهديدهاي فيزيكي مانند تهديد به جنگ كه از سال 56 تاكنون هر روز شنيده شده است.
نگارنده با پیش از بیست سال تجربه کلینیکی به این نتیجه رسیده ام که فرزند یک پدر و مادر جوان ،آگاه !، صبور، پر انرژی ... می خواهد که دلش برای بچه اش ضعف برود!و بتواند در مدیریت خانواده اقدام به موقع انجام دهد.
متولدین دهه 60 که در بحران پوشک و شیرخشک به دنیا آمدند باید در بحران عصا و کفن از دنیا بروند.
اين جمله واقعا" باحال و خنده دار بود.
من يك مادرم چند وقت پيش اومدند يك سري پرسشنامه دادند در نورد انگيزه بچه دار شده و در اون يك سري مسائل مادي رو مطرح كردند.
بعد گفتند با كدامشون شما تشويش به داشتن بچه دوم مي شويد ما كه زير همين يكي هم مونديم تازه مامان بابام هم كمك حالمونند ولي خود اونها هم اعتراف مي كنند كه بزرگ كردن ما سه تا اينقدر كه اين يكي زحمت داره به زحمت ننداخته بودشون بابا بچه هاي اين دوره زمونه عوض شدند خيلي مسئوليت بزرگي مي خواد هر كي كه داره بچه دار ميشه البته من معتقدم كه حتما يكي بچه رو حداقل بايد داشت
با سلام
به نظرم کافیه سن بازنشستگی را بالا ببریم تا تعداد کارمندان به بازنشستگان متناسب شود وگرنه درد سر جدیدی به نام افزایش جمعیت برای کشوری که به بدترین نحو ممکن منابعی انسانی خود را از بین می برد فقط در آینده تعداد معتادان و بیکاران آدم های افسرده و.. را زیاد می کند. ما اگر می توانستیم مدیریت منابع خوبی داشته باشیم برای همین جوانان امروز کار پیدا می کردیم
با سلام
فکر نمی کنم اگر به دختری بگویید 10 فرزند بیاورد خوشحال باشد. چون تمام عمر خود را صرف بچه ها خواهد کرد . از لذت زندگی چیزی نخواهد فهمید.فقط دستگاه ماشین جوجه کشی خواهد بود.بهتر است زمینه سازی برای دختران باشد . چون زنان علاقه ندارند بچه های زیادی داشته باشند .دوران پدر سالاری از بین رفته است
متن خبر گویای همه چیز است انسان بسازید نه یک سر و دوگوشی که بی بندو بار و بی اخلاق است جوانهای فعلی که در دام اعتیاد گیر کردند مثل همانهایی هستند که هنوز متولد نشده اند شما که برای اینها برنامه ندارید خوب بالقوه اونها رو هم معتاد و مفلوک میکنیدمگر کارخانه جوجه کشی است که هر چقدر میتوانید تخم بذارید
سلام این نظر که باید از لحاظ فرهنگی نیز روی خانواده ها کار کنیم مخصوصا هنگامی که تعداد بچه ها قراره زیاد تر بشه درسته و خیلی هم ضروریه اما مهمتر از بحث ازدیاد بچه بهتره به فکر ازدواج خانواده های تک نفری باشیم!
بزرگ كردن بچه و درست بزرگ شدن احتياج به امكانات مادي دارد. اين حرف كه خيلي ها بچه شير نمي دهند كه اندامشون خراب نشه درست نيست بچه كه فقط شير نميخواد بعلاوه مادر هم بايد تغذيه درست داشته باشه. تازه وقتي بچه بزرگ ميشه امكانات آموزشي، پرورشي و ... همه پولي هستش
مادر پدر هم بايد وقت داشته باشند كه به فرزندانشون برسند وقتي هر دو فقط فكر تامين حداقل امكانات زندگي هستند چطور ميتوانند به تربيت بچه ها برسند. الان ما حتي حداقل امكانات مادي رو هم نداريم و همش نگران هستيم كه مايحتاج روزانه رو ميتونيم تهيه كنيم يا نه؟ ميتونيم يه قوطي شير معمولي براي بچه در حال رشد(بالاي 2 سال) تهيه كنيم يا نه؟ ميتونيم گوشت مورد نياز خانواده رو تامين كنيم كه آهن و هوش بچه تامين بشه؟ ميتونيم حداقل سبزي و ميوه رو بخريم؟ با اين اوضاع گراني و نسبتش با حقوق دريافتي تازه براي كساني كه شغلي دارند. چطور مي شود دخل و خرج رو با هم تطابق داد؟ تازه باز هم بريم بچه دار بشيم! اگر بچه ها بدون تربيت و حداقل امكانات بزرگ شوند خودشون بزرگ ترين خطر براي جامعه ميشن
آقايون و خانمها...آيا بخش خصوصي ميتونه 6 ماه مرخصي زايمان به خانم من بده و يك ماه مرخصي با حقوق به من تا من اقدام كنم براي بچه دار شدن؟...آيا هزينه هاي هنگفت ناباروري كه من و خانمم الان 4 ساله باهاش دست و پنجه نرم ميكنيم و هيچ شركتي هم حاضر به بيمه تكميلي نيست را دولت پرداخت ميكنه تا من اقدام عاجل كنم...آيا 4 ماه حقوق عقب مانده من در صورت بچه دار شدن به عنوان هديه به من پرداخت ميشه تا حداقل من يه آرامش نسبي در چند ماه اول داشته باشم؟...اجاره خونه و بقيه هزينه ها و سزارين و ... با خودم...
بايد عرض كنم به خدا ما كوچيك بوديم پدرمان نمي دانست كلاس چندميم. مادرمان هم بي سواد بود و هيچي راجع به "چگونگي رشد استعدادهاي فرزند" و از اين دست حرفها نداشت ولي به نحو احسن تمامي بچه‌هاش تربيت شده و با پائين ترين سطح زندگي همگي داراي تحصيلات عاليه در حد مهندسي و دكترا هستند. به نظر من مهمترين موضوع در شكل‌گيري شخصيت انسانها، آوردن لقمه حلال از سوي والدين بر روي سفره است همين موضوع رعايت بشه ساير موارد ديگه را خود خداوند در حد معقول تضمين كرده مطابق با سنت خودش
برادر من یکساله که عقد کرده کار پیدا نمی کنه از اینکه ازدواج کرده پشیمونه چه رسد که به خواد بچه دار هم بشه .... مشکلات اقتصادی مردم رو به زانو درآورده .. وقتی من نتونم شکم بچه ام رو پر کنم وقتی نتونم به تحصیل و رفاه و تفریحش برسم چرا باید یه بی گناه رو بیارم تو این دنیا ؟!!!!!
آلان برنامه شفاف و مشخص نظام برای مسکن و شغل و ازدواج جوانان متولد دهه شصت و هفتاد کجاست . تا ما هم یه فکری واسه بچه بعدی بکنیم.
دولت اگه می خواد بقیه رو به بچه دار شدن ترغیب کنه, همین امروز بیاد بگه بچه دار شدن ممنوعه! اونوقت نگاه کن هر خانواده ای حداقل 5 تا بچه میاره.
فرض همه اين حرفا كه "آي شيرخشك گرون شده" "آي پول نيست" "آي نداريم" درست. فقط يه سوال منو كسي جواب بده چرا اونايي كه ماشين آخرين مدل و شاسي بلند و خونه ويلايي دارند بچه نميارند؟ معلومه، بخاطر تن‌پروري ديگه اگه بچه دار بشند بچه دست و پا گيره و به تفريحات خارج از كشورشون درست نمي رسند تازه يه دليل ديگه هم داره چندتا بچه داشتن عين بي كلاسيه. لطفا اين نظر ما را حتما درج كنيد بي زحمت
مشوق هایی که اخیراً اعلام شده فقط میتواند توجه قشر روستایی یا کم درآمد را جلب کند.

به جای این حرف ها به فکر آموزش و پرورش بهتر و تامین جاری و آتی زندگی ها باشید به مراتب موثر تر است.

دنیای آینده دنیای اقتصاد است. بیخودی دنبال سیاهی لشگر بی تخصص و گرسنه نباشیم.
به جاي بچه زياد به فكرآينده همين بچه ها باشيم تا كشور پيش رفت كند.
بجاي ساختن سنگر بايد به فكر فتح سنگر هابود
جمعيت اگه كم ميشه چرا اينهمه جوان معتادميميرند؟چرا اينهمه درمسافرت جونشونو از دست ميدن؟همين كه داريم قدرشو بدانيم بعد به فكر داشتن بيشتر باشيم
وقتی دولت تحت شعار خصوصی سازی سیاست حمایتی خود راازجامعه حذف می کند وقبل از اینکه ایجاد کار و اشتغال کند پست های اداری را کارشناسی نشده حذف مینماید نماید واستخدام را در سازمانهای اداری ممنوع می کند وموضوع اشتغال با همه حساسیت های ان از حیطه مسولیت خودخارج بداند وبا دید منفعت طلبی به اموزش عالی بنگرد به همه مدرک تحصیلی در قبال پول بدهد اما در مقابل مدارک از کار خبری نباشد وبحران بیکاری ایجاد کندهر خانواده ای یکی دو تا جوان بیکار دارد که سوهان اعصاب پدر مادر شده اند و والدین انهاهم دستشان به هیچ جا بند نیست جز غم وغصه وناراحتی چگونه میتوان انتظار داشت مردم افزلیش موالید را ادامه دهند
سلام من مادر یه دختر 8 ساله هستم که خودم و همسرم از نظر درامد و وضع زندگی خودمون رو در حد خوب میدونیم و توانایی بزرگ کردن 3 بچه رو داریم و از نظر اقتصادی مشکلی نداریم ولی تصمیم گرفتیم دیگه بچه دار نشیم خیلی از کسانی که مثل ما فکر میکنن شاید درصد کمی از این تصمیم رو به وضع اقتصادی نسنت بدن واقعیت اینکه اینده ی فرزندای ما تعمین نیست اگر چه شاید خانواده ها از نیازهای خودشون بگذرند و بخوان فرزندشون تو رفاه تعمین بشن ولی همچی پول نیست فرزندای مارو خطرات دیگی هم تهدید میکنه مثله امنیت شغلی و... اگر قرار باشه خوده پدر مادرا بلاتکلیف باشن بهتر نیست که لااقل بچه بیگناه دیگی بدنیا نیاد؟؟؟
بالاخره يک نفر حرف حساب زد. به فکر اين بيچاره هايی که به دنيا آمده اند باشيد نه به دنبال بجه هايی که بايد به دنيا بيايند ، خوب که چی بشه؟ بگيد جمعيت ما خيلی شده ؟
ما باید به هر کاری که دقت می کنیم، کیفیت آن کار را در نظر بگیریم نه کمیت! خانواده اگر با کیفیت باشد یکی هم برابر ده خانواده ی بی کیفیت می شود. بچه اگر تربیت درست و تعلیم و تعلم خوب داشته باشد یکی اش هم برابر است با صد بچه ی بی تربیت و بی سواد و بی کیفیت. در هر کاری اول کیفیت آن مد نظر است و اگر کیفیت را بشود بالا برد بعد می توانید با همان کیفیت به کمیت آن پرداخت.
معضلات اجتماعی- اقتصادی از جمله بیکاری، فقر،گرانی، اعتیاد و ... موجودی ها را هم دارد از بین می بره
هیچ کسی از تعداد بچه زیاد بدشر نمی یاد ولی دغدغه آینده نوزادان جلوی بچه دار شدن را می گیرد
من به تازگی بچه دومم بدنیا اومده هزینه دو تا بچه اونهم زیر 5 سال ماهی 300 الی 400 هزار تومان هست حال برن مدرسه دیگه چی می شه

بی خیال
دهه شصتی ها واقعاً نسل سوخته اند بحران جنگ و شیر خشک و الان هم بحران اقتصادی و تورم
متولدین دهه 60 که در بحران پوشک و شیرخشک به دنیا آمدند، باید در بحران عصا و کفن از دنیا بروند
چهار بچهئ دهه 60 دارم که 29 و27 24 22 سال دارند کار.
بنده یک فرزند دختر دارم، اگر شرائط خوب باشد، نگران آینده اش نباشم حاضرم تا 5 بچه داشته باشم.
نگاهی به آمار تعداد بچه در آمریکا داشته باشید می بینید در ایالت هائی مانند تگزاس که وضعیت مالی خانواده ها نسبتا خوب است و تراکم جمعیت در مزارع می باشد، تعداد فرزندان به 7 و 8 هم میرسد.
وضعیت معاش و تامین اجتماعی قابل اعتماد باشد، مطمئن باشید بطور خودجوش جمعیت زیاد می شود.
اما با سیاستهای غلط تشویقی اگر کسی هم ترغیب به بچه دار شدن پیدا کند اقشار کم درآمد و زیر خط فقر هستند که با زیاد شدن تعداد فرزندانشان مشکلات اجتماعی از قبیل بزه کاری و غیره را افزایش می دهند.
در شرایطی که حتی تکلیف فردای خودمان را هم نمی دانیم و از پس زندگی خودمان هم بر نمی آییم چرا باید یک انسان دیگر را که هیچ اختیاری در به دنیا آمدنش ندارد، بالاجبار شریک مشکلات و بی برنامه گی هامون بکنیم
موضوع خوبي را مطرح كرديد. ممنون
من يك نكته رو ميگم و اينه كه ما بايستي بحث آموزش و پرورش را جدي بگيريم. الام آموزش كه در حد خوبي نيست و پرورش هم كلا تعطيله. بهتره كمي به فكر معلم‌ها باشيم. اينها آدم تربيت ميكنند. (من هميشه برام اين سوال بود كه چرا يك معلم بايد از يك كارمند وزارت نفت يا تامين اجتماعي و ... كمتر بگيره. با احترامي كه براي تمام اين دوستان قائلم به نظرم آدم‌سازي خيلي مهمه)
من واقعا موندم. به قول آقای رحیم پور ازغدی هویت ما مثل میمون شده. ظاهرمان چیزی است و باطنمان چیز دیگری. شعارمان به سمتی و حرکتمان به سمتی دیگر است. اگر ما مسلمان هستیم و به دینمان اعتقاد داریم. دین اسلام سراسر پر است از این که روزی هر انسانی به دست خداوند است و پیامبر اسلام به زیادی امت خود می بالد. پس ما چه مرگمان است؟!!! جز این است که به این مسائل اعتقادی نداریم؟ جان من غیر از این است؟!!! از طرفی عینک غربی به چشم زده ایم و نسخه های آنها را تجویز می کنیم. از طرفی شعار میدهیم ما فرهنگ بومی داریم. چه بگویم که ز گویایی به خاموشی رسیدیم...
در ادامه واسه این که حواستون باشه همه چیزمون نسخه غربی هست. یاد آور میشم همین مورد مهد کودک که غصه شهریه اونو میخوریم الان ثابت شده باعث از هم پاشیدن نهاد خانواده هست. بچه باید تا هفت سالگی تو آغوش مادرش و حمایت مادرش زندگی کنه بچه رو از سه سالگی میفرستیم مهد فکر کردیم خیلی کار خوبی کردیم. یه مراجعه به کتاب "جنگ علیه خانواده" نوشته "ویلیام گاردنر" بفرمایید تا حساب بیاد دستتون.
فرزندپروری قطعاٌ از فرزندآوری سخت تر است
پمپرز بسته ای 70 هزار تومن شیر خشک 12000 تومن تازه چند وقته دیگه ممکنه نایاب شه ,خیلی آدم باید شجاع باشه الان بچه دار شه
یک سؤال برای من پیش آمده. در همین قانون فعلی تا 3 فرزند پیش بینی شده است، پس چرا بسیلری به یک فرزند قانعند. علت کمی فرزند، فقط بُعد اقتصادی نیست، بلکه از نظر بسیاری، عدم امنیت فرهنگی در جامعه باعث شده که فرزند کمتری داشته باشند.
باسلام خدمت عزيزان سايت تابناك وتمام دوستاني كه نظرات ارزشمندخودرادراين ارتباط فرستادند مطالبي بود كه نظرات شخصي خودم رابرايتان مي نويسم درابتدانظرفيسلوف چيني اگربرنامه يكساله داريد برنج بكاريد برنامه ده ساله داريد درخت بكاريد اگربرنامه صدساله داريد انسان تربيت كنيد باتوجه به اين نكته ايران بابيست ودوميليون خانواده پنجاه وسه درصد جوان بعنوان جوانترين كشور دنيا ماچه تدابيروبرنامه هوشمندي طراحي كرديم امروزه هفتاددرصدجمعيت شهري جمعيت مصرف كننده اقتصادي چگونه انتظارداريم اين جمعيت شهري كه نيازمند يك وضعيت باثبات اقتصادي راخواستارند امروز زوج هاي جوان وقتي ميل به زادولد ندارند يا ناباروري بخاطروضعيت زندگي شهري پارازيتها واسترس افسردگي كمي تحرك افزايش پيداكرده وبابالارفتن سن ازدواج ونبودن اشتغال پايداربراي جوانان وافزايش هزينه هاي مسكن اجاره اي چگونه ميتوانيم باتوجه به اين واقعيات تلخ زادولدداشته باشيم اين كارنيازمند شرايط اقتصادي مسنجم ومقتدرمي باشد آيا بيست ودوميليون خانواده ايراني بزرگ طي يك دهه پيش شرايط بهتراقتصادي دارند يادهه بعد شرايط اقتصادي بهتر ميشود ؟كه براي زاد ولد اقدام كنند زوج هاي ايراني طي يك دهه اخير به تك فرزندي روي آوردندچرا؟ بنظر من اولين راهكار سياست مشخص ومسنجم براي فزندآوري دريك دهه آينده يك برنامه مدون ومشخص اقتصادي مي باشد كه يك دهه آينده ازحالا چه تعدادي باتوجه به تحولات جمعيتي ازدواج مي كنند به كارنيازدارند چه تعدادي مسكن مي خواهند دوم فرزندان وكودكان بزرگ ايران زمين از اول ابتدايي تاتحصيلات عاليه براي مهارتهاي شغلي وزندگي مشترك ومهارتهاي اجتماعي نسل طلايي براي سرنوشت اين مملكت رقم بزنيم باتشكر از صبروحوصله اي كه بخرج داديد
به قول نيچه قبل از توليد مثل بيافرينيم و برازنده شويم.وظيفه در قبال زندگي ساخت موجودي برتره نه پست تر.انسان بسازيم حرف درستيه.
مردم به این مشوقا اعتماد نمیکنن نمونش اون 1ملیون که پس گرفتن یا مشوقهای خروج کارمندا ازتهران که به ما ندادن .یا سهام عدالت که ما نگرفتیم وانهایی که گرفتن سودی نداشت.میدونم
مطلب خیلی خوبی بود. اما توی اوضاع اقتصادی الان بچه بزرگ کردن خیلی سخت شده. فقط طبقه های مرفه میتونن بچه بیارن. اما مساله اصلی سخت شدن ازدواجه. اول باید موانع ازدواج هموار بشه بعدش برای بچه دار شدن خانواده ها رو تشویق کرد.
چرا کسی به این موضوع اشاره نمی کند که ایران کشوری خشک و بیابانی است و بیش از نیمی از کشور ما بیابان است و کمبود آب شیرین در آینده نزدیک تبدیل به بحران می شود.
من مطمئنم اگر تمام كشور را هم قباله كنيد و به نسل امروز بدهيد زير بار دردسر ازدواج دائم و بچه دار شدن نمي روند مگر صيغه چه اشكالي دارد كه آدم تن به اين ازدواجهاي مصيبت بار بدهد خانمها فهميده اند كه كمر باريك داشتن خيلي بيشتر مي ارزد تا مادر بودن . واقعا اگر ارزشهاي اخلاقي و انساني را از ازدواج و بچه د ار شدن بگيريم چه اهرم مادي مي توانند انسانهاي راحت طلب را به پذيرش چنين مسئوليت سنگيني مجاب نمايد تازه بعد از اين همه مصيبت فرزند به مادر بگويد كه ايكاش مرا به دنيا نمي آوردي اين هم شد زندگي ! راستي داشت يادم ميرفت كه اگر جلوي مهاجرت نخبگان را بگيريد به نابودي سريعتر آنان كمك كرده ايد زيرا اگر در كشور خودشان جايگاه مناسبي داشتند هرگز به بيگانگان پناه نمي بردند وقتي كه اينجا نه شغلي دارند نه جايگاه اجتماعي نه امنيت رواني نه امنيت اقتصادي ، با غل و زنجير هم نمي توان آنها را نگه داشت .
با سلام تابناک جان تا حالا چند بار نظر دادم و ..خبری نیستمن فقط میخواستم بگم کهکارگری که ماهی 500هزار تومان درامدشه و 200هزارش رو میده اجاره150هزارش رو میده اقساط وام لا 150هزار بقیش چطور میتونه هزینه بچه رو هم بپردازه لابد میگین از طریقه یارانه دولت
من از تابناک تشکر میکنم که این مطلب را به نقد گذاشته زیرا بعضی از افراد تصور میکنند اگر رهبری فرمایشی کرد باید بدون ( نقد علمی و برنامه ریزی کارشناسی فقط سریع عمل کرد! ) در صورتی که رهبری فرمایشات راهبردی میدهد .
من یه ساله ازدواج کردم، با نظر همسان همسرم تصمیم گرفتیم تا 5 سال بچه دار نشیم!
بعد از اون، اگه بخواهیم بچه دار شیم، تصمیم گرفتیم
رشد، پرورش و تربیت فرزندمون رو در یه کشور دیگه انجام بدیم!!!! فکر نکنید ما پولداریم ها!!!!
مجموع حقوق من و همسرم در ماه به یک میلیون و دویست نمی رسه!!!! کمک هم نداریم!!!!
فقط اینو می دونیم که ما که بچه های نسل فیل هستیم، با این تناقض های مذهبی و ... در اصل و عمل در جامعه ایران، خودمان هم داریم به بی دینی می رسیم!!! (همه چی کشکه)!!! فقط بعضی از رخداد ها و اعتقاداتمون هست که ما رو آروم می کنه!!!!!
حالا تو این بازار مکاره! ما چجوری بجه تربیت کنیم!!!! ما به بچه بگیم در اصل اینه!!!! اون میره بیرون میبینه همه چی هست جز اونی که میگیم اصله!!!!
حالا بحث اقتصادی رو هم که خیلی خیلی مهمه بذار کنار!!!!!
راستی ما پارسال (با توجه به اقتصاد و هزینه ها) تصمیم گرفتیم تا 5 سال بچه دار نشیم! با این اوضاع فکر کنم دلار هر جند برابر بشه، این 5 سال ما هم ضربدر همون میشه!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل