بازدید 21389
آیا ایران برای چهارمین بار به جام جهانی می‌رسد؟

عملکرد ایران در مراحل مقدماتی جام جهانی

بهترین کارنامه ایران در مرحله مقدماتی مسابقات جام جهانی، مربوط به سال 1978 آرژانتین با مربیگری حشمت مهاجرانی به دست آمد که تیم کشورمان بدون شکست نخستین راهیابی خود را به جام جهانی جشن گرفت. نتيجه همه اين تلاش‌هاي ‪چندین‬ ساله (از مسابقات مقدماتي جام جهاني ‪ ۱۹۷۴‬آلمان تاکنون )، شركت در ‪ ‬دوره‌های گوناگون مسابقات مقدماتي جام جهاني، حضور در سه جام جهانی، آرژانتین، فرانسه و آلمان بوده است.
کد خبر: ۲۷۹۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۰ 16 October 2012
تیم‌های ملی فوتبال ایران و کره جنوبی، امشب در تهران در چهارچوب مرحله مقدماتی جام جهانی برای بیست و ششمین بار به مصاف هم می‌روند.

به گزارش «تابناک»، رقابت‌هاي جام جهاني فوتبال از سال‪  ۱۹۳۰‬آغاز شد كه نخستين دوره رقابت‌هايي با اين عنوان در كشور اروگوئه برگزار شد؛ اما براي ايران ‪۴۴‬ سال طول كشيد تا پا به اين رقابت‌ها بگذارد.

بنا بر این گزارش، از سال ‪ ۱۹۷۴‬زماني كه ايران براي نخستين بار رقابت براي حضور در ميان برترين‌هاي فوتبال جهان را در مسابقات مقدماتي تجربه كرد، كارنامه تلاش ايران در اين رقابت‌ها، كارنامه‌اي پرماجراست و نتيجه همه اين تلاش‌هاي ‪چندین‬ ساله (از مسابقات مقدماتي جام جهاني ‪ ۱۹۷۴‬آلمان تا کنون )، شركت در ‬دوره‌های گوناگون مسابقات مقدماتي جام جهاني، حضور در سه جام جهانی، آرژانتین، فرانسه و آلمان بوده است.

بهترین کارنامه ایران در مرحله مقدماتی مسابقات جام جهانی مربوط به سال 1978 آرژانتین با مربیگری حشمت مهاجرانی به دست آمد که تیم کشورمان بدون شکست نخستین راهیابی خود را به جام جهانی جشن گرفت.

در نخستين حضور ایران در مرحله مقدماتي ‪ ۱۹۷۴‬آلمان، بازي تيم‌هاي حاضر در گروه ايران به صورت رفت و برگشت در تهران برگزار شد كه متأسفانه تيم ايران در مرحله دوم اين پيكارها به علت تفاضل گل كمتر نسبت به استراليا از حضور در مرحله نهايي رقابت‌هاي جام جهاني بازماند.

کارنامه کامل حضور ایران در مراحل مقدماتی جام جهانی از سال 1974 تا 2006 که منجر به سه بار حضور ایران به جام جهانی شد:

ردیف

عنوان

بازی

برد

تساوی

باخت

امتیاز

مربی

کارنامه

1

مقدماتی 1974 آلمان

8

5

1

2

16

محمود بیاتی

حذف با تفاضل گل برابر استرالیا

2

مقدماتی 1978 آرژانتین

11

9

2

---

29

حشمت مهاجرانی

اولین صعود به جام جهانی

3

مقدماتی 1990 ایتالیا

6

5

---

1

15

رضا وطنخواه 3 بازی، مهدی مناجاتی 3 بازی

حذف با تفاضل گل برابر چین

4

مقدماتی 1994 آمریکا

11

5

3

3

18

علی پروین

حذف از مرحله دوم مقدماتی

5

مقدماتی 1998 فرانسه

17

8

6

3

30

مایلی کهن 14 بازی و والدیر ویرا 3 بازی

دومین صعود به جام جهانی

6

مقدماتی 2002 کره – ژاپن

14

9

3

2

30

میروسلاو بلازوویچ

حذف در مرحله دوم مقدماتی

7

مقدماتی 2006 آلمان

12

9

1

2

28

برانکو ایوانکوویچ

سومین صعود به جام جهانی


جمع

79

50

16

13

166




افزون بر این، در مرحله مقدماتی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی، علی دایی و افشین قطبی هدایت تیم ملی را بر عهده داشتند که در پایان تیم ملی کشورمان از صعود بازماند.

عملکرد تیم ملی در بازی‌های خانگی مقدماتی جام جهانی، شکست ناپذیر مقابل شرقی‌ها!

ایران در تاریخ مسابقات مقدماتی جام جهانی تاکنون در هیچ بازی خانگی مقابل تیمی از شرق و جنوب شرق آسیا شکست نخورده و همین، یک رکورد قابل توجه و پشتوانه روحی روانی خوبی برای ملی پوشان است.

تیم ملی تاکنون 52 بار در مسابقات مقدماتی جام جهانی میزبان تیم‌های آسیایی بوده است که سه بار مغلوب شده است. این سه شکست نیز مقابل تیم‌های سوریه در مقدماتی 1974، اردن در مقدماتی 2006 و عربستان در مقدماتی 2010 بوده است. ایران تاکنون با تیم‌های اندونزی، کره شمالی، کره جنوبی، ژاپن، چین، هنگ کنگ، تایوان، تایلند، مالدیو، لائوس، بنگلادش و استرالیا (اگر استرالیا را نیز جزو تیم‌های شرقی به شمار آوریم) در خانه روبه‌رو شده است.

در 21 بازی که ایران میزبان این تیم‌های شرقی بوده است، هفده برد و چهار تساوی حاصل کار ملی پوشان ایرانی است که عملکرد فوق العاده ای به شمار می‌رود. ایران در این بازی‌ها 75 گل زده و 9 گل دریافت کرده است. از این نوزده بازی، هفده بازی در آزادی برگزار شده و امجدیه و تبریز نیز یک بار میزبان دیدارهای تیم ملی با شرق آسیایی‌ها در مقدماتی جام جهانی بوده اند. آخرین بازی خانگی تیم ملی مقابل شرقی‌ها در مرحله اول مقدماتی جام جهانی 2014 مقابل اندونزی بود که سه، صفر پیروز شد. این بازی یازده شهریور سال گذشته برگزار شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی