بازدید 76061

تصاویر: لاله‌‌‌ها و قله‌ها در افغانستان

کد خبر: ۲۷۶۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۸ 06 October 2012
لاله‌زارهای شادیان «مزارشریف»، مجسمه‌های «بامیان»، «غزنی» و «هرات» باستان و کوه‌های سر به فلک کشیده هندوکش بخشی از هویت سزمین افغانستان هستند که در سایه جنگ فرصت شکوفا شدن نیافته‌اند.

به گزارش فارس، واژه افغانستان در ذهن بسیاری جنگ و ناآرامی را به یاد می‌آورد اما این سرزمین، زیبایی‌ها و جاذبه‌هایی دارد که تحت تأثیر چند دهه جنگ هرگز شکوفا نشده‌اند.

مساحت افغانستان در منابع مختلف بین 620 تا 700 هزار کیلومتر مربع ذکر شده و چهلمین کشور جهان از لحاظ مساحت به شمار می‌آید.

کشور افغانستان پس از اردن دومین کشور خاورمیانه است که محدود به خشکی بوده و به آب‌های آزاد راه ندارد.

رشته کوه‌های هندوکش به طول 600 و عرض 100 کیلومتر از شمال شرقی به سمت غرب و جنوب غربی افغانستان کشیده شده و به طور تقریبی افغانستان را از وسط به 2 بخش شمالی و جنوبی تقسیم کرده است.



این کوه‌ها بیش از نیمی از سرزمین افغانستان را فراگرفته و برای شهرهای «کابل»، «قندهار» و «هرات» موقعیت استراتژیک مهمی را ایجاد کرده است. بسیاری، کوه‌های هندوکش را جزئی از هویت افغانستان می‌دانند.

در ارتفاعات هندوکش همواره برف وجود دارد و حتی در تابستان‌های گرم این کشور، قله‌های سر به فلک کشیده و یخچال‌های طبیعی این رشته کوه پیر پوشیده از برف است.

در خصوص وجه تسمیه این کوه روایت‌های گوناگونی در بین مردم و مراجع تاریخی افغانستان وجود دارد که از محل زندگی هندوها و شکست آنان در این منطقه گرفته تا کشته شدن اسیران آنان به دلیل سردی هوا در دامنه‌های این کوه و ... از جمله روایت‌هایی است که مطرح است.

«نصیر مهرین» نویسنده و مورخ افغان در این خصوص تصریح کرده است: در «اوستا» از این رشته کوه بنام «ابارسین» که به معنی (بالاتر از عقاب) است یاد شده است.

بعدها یونانیان که فکر می‌کردند «قفقاز» آخر دنیاست، پس از کشف این رشته کوه، آن را «کوکازوس اندیکوس»، یعنی (قفقاز هندی) نام‌گذاری کردند و این نام یونانی پس از قرن‌ها، به شکل امروزی آن که هندوکش است، درآمده است.

در میان ارتفاعات هندوکش، دره‌های عمیق، خوش آب و هوا و زمین‌های حاصلخیزی وجود دارد که اقلیم مساعدی برای پرورش دام و تولید میوه دارد.

دره‌های «پنجشیر» و «بدخشان» از جمله دره‌های سرسبز، زیبا و حاصلخیزی هستند که این کوه‌های سر به آسمان ساییده در دل خود پنهان کرده‌اند.



کوه‌های سر به فلک کشیده و دره‌ها عمیق، رگبار‌های تند بهاری و تابستان‌های خشک، زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌های گرم، ارتفاعات پوشیده از برف و سرزمین‌های پست و خشک وسوزان، همه این ویژگی‌ها در یک کشور جمع شده و نام آن را افغانستان گذاشته‌اند.

افغانستان دارای 34 ولایت است که هر کدام از آنها آب و هوا، سنت‌ها، آداب و رسوم و جذابیت خاص خود را دارد.



مهمترین ولایت‌های افغانستان شامل «کابل»، «قندهار»، «هرات»، «بلخ»، «غزنی» و «ننگرهار» است.

همه ساله جشن بزرگ نوروز به نام «جشن گل سرخ» در شهر مزار شریف ولایت بلخ برگزار می‌شود که در آن با برافراشتن پرچم منسوب به حضرت علی (ع) مردم جشن خود را آغاز می‌کنند.

این جشن به نام گل سرخ مشهور است زیرا در فصل بهار دشت شادیان مزار شریف که روزگاری محل دریاچه باستانی بلخ بوده است از گل‌های سرخ و زیبای لاله پوشیده می‌شود.





در گوشه گوشه افغانستان، می‌توان آثار باستانی فراوانی را مشاهده کرد که همه و همه نشان از غنای فرهنگی و پیشینه تاریخی این کشور باستانی آسیای میانه دارد.

از مزار منسوب به حضرت علی (ع) در بلخ، مسجد جامع هرات، آرامگاه خواجه عبدالله انصاری شاعر و سالک پارسی گوی در هرات، مقبره امیرعلی شیرنوایی، مقبره سلطان محمود غزنوی در غزنی تا مجسمه‌های تخریب شده بودا در بامیان و صدها اثر و بنای تاریخی دیگر، همه و همه نشان دهنده عمق اصالت و غنای تاریخی افغانستان است.





متأسفانه سال‌های متمادی جنگ برخی از مناطق زیبا و آثار باستانی کشور افغانستان را تخریب کرده است، اما هنوز هم طبیعت زیبا و بکر و مناطق دیدنی بسیاری در افغانستان وجود دارد که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌سازد.





به امید آن روزی که کشور افغانستان به آرامش و صلح و ثبات رسیده و امنیت در تمام نقاط آن برقرار شود تا فرصتی برای دیده شدن زیبایی‌های این کشور فراهم آید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱۲
انتشار یافته: ۳۷
بسیار زیباست
خيلي زيبا بود . نظرم درباره ي افغانستان عوض شد . در اين كشور فقط جنگ و مواد مخدر نيست !!!
با سلام
ياد وطن كردم
باز هم از اين تصاوير زيبا بگذاريد تا از افغانستان چهره مثبت باشد نه منفي
باز هم از شما تشكر مي شود.
این که لاله زار نیست.دشت شقایق های سرخه
به اميد صلح و آسايش براي اين سرزمين تاريخي و زيبا.
از اینکه بر خلاف تمام رسانه های ایران نظر مثبت و تصویر مثبت نسبت به افغانستان داری ممنونم تابناک جان
یک افغان
چقدر قشنگه حيف اين كشور نيست كه مردمش براي آباداني اون تلاش نميكنند ودست از اينهمه كينه و جنگ ستيزي نميكشند ؟؟؟؟
خیلی قشنگه
باید دید چقدر از آثار باستانیشون توسط امریکایی ها و ناتو برده شده
لاله نیست. شقایق است.
پاسخ ها
saman
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
قابل توجه شما دوست عزیز لاله وحشی همون شقایقه که لاله داغ دار هم بهش می گن!
بند این چزا نباش از زیبایی ها لذت ببر!
واقعاعالی بود. من فکر نمی کنم زیبایی های افغانستان منحصر در تصاویر بالا باشد.
چقدر خوبه!
ممنون تابناک من همیشه نام افغانستان رو با توپ و تانک و کشتار در ذهن داشتم.
نمی دونستم همچین جاهای دیدنی و زیبایی داره!
خدایی مردمانش هم خوبن امیدوارم جنگ تو کشورشون تموم شه!
واقعا زیباست ولی از شما تعجب کردم .
«عمق اصالت و غنای تاریخی افغانستان ..»
اینها همه از اصالت و غنای تمدن ایران باستان است که حالا از جور زمان و بی لیاقتی پادشاهان قاجار از بدنه ایران بزرگ جدا شده اند و در قالب کشور دیگری جای گرفتند.
خود برداران افغان نیز همچنان به متصل بودن به تمدن ایرانی افتخار می کنند. خواهشا مطالب را طوری بنویسید که فردای روزگار مشاهیر چون خواجه عبداله انصاری و ... را از آن خود ندانند
از همه مردم چه افغان و ایرانی خواهش می کنم نظراتونو بذارین.
بذارین این مطلب پر بحث بشه و همه بدونن بابا ما از این همه خبر جنگ و درگیری و بدبختی خسته شدیم تا همه بدونن دلمون یه لحظه آرامش می خواد.
ممنون تابی که این خبرو گذاشتی تا دلمون واشه.
تخت رستم سمنگان وبلخ باستان باتمدنی هزاران ساله ازکیانیان که اولین جشن نوروز درانجا برگزارشد .درکل مهد اریاییان بلخ است
البته سرقت آثارباستانی به دست ناتو ومردم فقیر وتخریب بناهای قدیمی به دلیل فقرشدید مردم وضعف نظارتی حکومت بشدت جریان دارد .
نام افغانستان تنها با جنگ عجین نشده است. افغانستان سرزمین لعل بدخشان، سرزمین باستانی بلخ با قدمتی همچون شهر سوخته، مزار شریف، بامیان، سدرهای دیودار و احمد شاه مسعود است. چقدر دلم می خواهد افغانستان و تاجیکستان را از نزدیک لمس کنم
الهم صلي علي محمد وآل محمد
افغانستان ما خيلي زيباست اما متاسفانه خيلي كم به تصوير كشيده مي شوند
آدم اینا رو می بینه بعد میگه خوب چرا جنگ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ این آدما چی می خواین از دنیا
اللهم عجل لولیک الفرج
حیف ازین همه زیبایی که در خشونت ها گم شده
مردم افغانستان و ایران از یک حوزه فرهنگی و نژادی مشترک هستند که استعمار انگلیس آنها را از هم جدا کرده است
بخش اعظم افغانستان طبیعت خشک مانند مشهد و تهران دارد، اما جاهای زیبای زیادی دارد از جمله استان بدخشان که یکی از استانهای هم مرز چین است که مردمان آن بدلیل طبیعت کوهستانی آن هنوز ماشین ندیده اند یا سوار ماشین نشده اند. طبیعت آن همانند قطب شمال سرد است و مردمان همانند اسکیموها در اگلو زندگی می کنند.
خداییش نمیدانستم این کشور همسایه مون این قدر زیبایی هم داشته باشد. به امید بهروزی و موفقیت افغانها در تمام عرصه های زندگی.
واقعا سرزمین قشنگیه افغانستان فقط صد افسوس که کشت تریاک در آنجا مثل گندم رواج دارد
خیلی زیباست..کاش امنیت داشت تا میشد رفت به این کشور سر زد وبا مردمش که هم زبان وهم فرهنگیم بیشتر ارتابط داشته باشیم
چقدر زیبا به امید صلح و دوستی در این کشور تاریخی و باستانی
زیباست!
ممنون از تابناک
تشکر از شما وخبرگزاری فارس برای تهیه ونشر این تصاویر زیباازطبیعت بکرافغانستتان!
برای لحظه هم که شده فکرجنگ وترور وانتحاررا ازذهن انسان محومی کند.کاش می شدهمیشه زیبایی هارا به تماشانشست وهمه چیز رازیبادید.
به امید تأمین صلح وامنیت پایدار این مملکت وعزت وسربلندی مردمان آن!
جالب بود وزیبا
اردن از طریق بندر عقبه در دریای سرخ به دریاهای آزاد راه دارد
افغانستان پاره تن ایران است
دوستان زحمت كشيدند و يك سري تصاوير زيبا گذاشتند ولي يادمون باشه از نظر مناظر طبيعي و جاذبه هاي گردشگري تاريخي در افغانستان خيلي جاها وجود داره ولي اگر روي جاذبه هاي طبيعيشون كار ميكردند ميتونستند خيلي موفق بشوند چون اين كشور از نظر آب و هوا بخصوص وجود آب خوب فراوان در رتبه هاي اول جهان هست
کاش امنیت و آرامش در افغانستان برقرار می شد تا با خیال راحت می توانستیم به افغانستان با کمترین هزینه سفر می کردیم و از زیباییهای طبیعی و آثار باستانی آن لذت می بردیم . به امید آن روز
خانه به خانه گشتم
بی آشیانه گشتم
سرزمین من ...
ای جانم افغانستان
از طرف یک ایرانی مهمان نواز و افغان دوست و ...
ایران تلاش دارد تا کشور های همسایه و مسلمان پیشرفت کنند و سربلند باشند ولی متاسفانه این کشور های غربی هستند که سالهای سال است این کشور را در جنگ های داخلی و خارجی مشغول کرده است و مجال پیشرفت به این مردم انسان دوست و باهوش را نمی دهند ...به امید آن روز که مردم جهان با ظهور حضرت ولی عصر در صلح و آرامش در کنار همدیگر زندگی کنند.
خیلی زیبا بود. تشکر از نصیر مهرین و تابنک.
باسلام عکس دوم مربوط به قله جبهه شمالی قله اورست واقع در جنوب کشور چین میباشد
بسياردوست دارم به افغانستان سفركنم
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی