بازدید 3122

تنگنای هرمز آمریکا را به مانور وادار کرد

کد خبر: ۲۷۳۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۱ 19 September 2012
رسانه‌های آمریکایی با طرح موضوع بسته شدن تنگه هرمز در صورت حمله احتمالی رژیم صیهونیستی به ایران، فاز جدیدی از ایران هراسی را شروع کرده اند و همزمان دولت آمریکا سعی در بازسازی چهره خود در منطقه دارد.

به گزارش خانه ملت، در میانه دو پهنه آبی جنوب کشورمان آب راهی قرار گرفته که به زعم کارشناسان نظامی، مهمترین آب راه استراتژیک جهان است. تنگه ۱۵۸ کیلومتری هرمز که ۲۵ درصد عرضه جهانی نفت از آن می‌گذرد، نقش کلیدی در تامین بی‌وقفه انرژی دنیا دارد و همین موضوع تبدیل به بهانه‌ای شده تا کشورهای غربی، حضور ناوگان نظامی خود را در خلیج فارس و دریای عمان توجیه کنند.

این روزها آمریکا با همراهی ۳۰ کشور که هنوز اسامی تمام آنها به دلایلی منتشر نشده، در حال پایه‌ریزی یک مانور بین‌المللی در خلیج فارس است تا در برابر بسته شدن احتمالی این تنگه از سوی ایران آمادگی لازم را داشته باشد.

رسانه‌های غربی در تلاش برای القای این مطلب به مخاطبان خود هستند که در صورت حمله رژیم صهیونیستی به کشورمان، ایران تنگه هرمز را می‌بندد و با جلوگیری از صدور نفت، اقتصاد جهانی را مختل می‌کند.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که مسئولان نظامی جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده‌اند که با وجود توانایی ایران به مسدود کردن این تنگه  استراتژیک، نیازی به بستن آن احساس نمی‌کنند. با این وجود این پرسش هنوز مطرح است که در صورت حمله رژیم صهیونیستی چه واکنشی از سوی ایران مشاهده خواهد شد؟

سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در این باره می‌گوید: رژیم اشغالگر قدس به دنبال تهدید نظامی جمهوری اسلامی ایران است و در سال‌های اخیر بر این نکته که آمریکا و اروپایی‌ها باید در جهت تهاجم به تاسیسات هسته‌ای ایران گام بردارند، تاکید داشته است.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی با غرب رایزنی‌هایی برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران داشت، معتقد است: آمریکا و اروپا حاضر به چنین اقدامی نیستند و معتقدند هر نوع تهاجم نظامی به ایران با برخوردهای شدید جمهوری اسلامی روبرو خواهد شد.

وی با یادآوری توان دفاعی کشورمان در مقابله با هر نوع تهدید نظامی، در ادامه می‌گوید: اگر گلوله‌ای به سمت ایران شلیک شود، برخی کشورها باید پرونده خود را بسته بدانند و به همین جهت غرب صهیونیست‌ها را در موضوع حمله به ایران همراهی نخواهد کرد.

رویای آمریکا برای بازگشت به روزهای خوب گذشته

اگرچه شرایط امروز منطقه و قدرت بالای نظامی ایران حمله نظامی علیه کشورمان را به خواب و رویا تبدیل کرده اما  می‌توان دلایل گوناگونی برای برگزاری این مانور آمریکایی در خلیج فارس عنوان کرد. بی‌شک برگزاری موفق اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران و حضور پررنگ سران کشورها توازن قدرت سیاسی را در منطقه بر هم زده و آمریکا سعی دارد با همراهی هم‌پیمان‌هایش در یک مانور نظامی علیه ایران، توازن سیاسی را به نفع خود تغییر دهد.

آمریکا در حالی کشورهای منطقه را به همراهی با خود در این مانور نظامی تشویق کرده که این کشورها از حضور علنی در این مانور واهمه دارند و آمریکا را با کشتی‌های بدون پرچم همراهی خواهند کرد.

محمد اسماعیل کوثری، رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به حضور کشورهای منطقه در این رزمایش می‌گوید: ایران در زمان دفاع مقدس نشان داده که می‌تواند همزمان در برابر ۵۰ کشور جهان مقاومت کند و امروز با اقتداری که به دست آورده، به راحتی می‌تواند با هر قدرتی مقابله کند.

وی با توصیه به کشورهای منطقه برای هوشیاری در برابر آمریکا یادآور شد: امروز ایران دارای جایگاهی فراملیتی در میان مسلمانان منطقه است و ملت‌های منطقه اجازه اقدام ضد ایرانی به سردمداران خود نمی‌دهند و در برابر آنها ساکت نخواهند نشست.

ابراهم آقامحمدی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز بر این نکته صحه می‌گذارد و می‌گوید: دنیا به قدرت بلامنازع نظامی ایران در منطقه اعتراف کرده است و کشورهای منطقه به خوبی می‌دانند که هرگونه اقدام علیه ایران پاسخی کوبنده و غیر قابل جبران در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ایران خواهان همزیستی مسالمت آمیز با همسایگان خود است، تاکید می‌کند: ایران هیچگاه قصد تعرض به هیچ کشور را نداشته است و تنها در صورتی که مورد تهاجم واقع شود، از خود دفاع خواهد کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز از نقطه نظر دیگری به این مانور آمریکایی نگاه می‌کند. علاءالدین بروجردی با بیان اینکه اقدام آمریکا تحت عنوان تامین امنیت در خلیج فارس، باعث ایجاد ناامنی در منطقه می‌شود، می‌گوید: همین که آمریکا ۳۰ کشور را بسیج کرده تا او را در مین‌روبی تنگه هرمز همراهی کنند، نشان از ضعف آمریکا در برابر ایران دارد.

وی با تاکید بر اینکه تامین امنیت خلیج فارس باید توسط کشورهای منطقه انجام شود، معتقد است: رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا نیازمند قدرت‌نمایی و همچنین جلب حمایت صیهونیست‌ها دارد و دولت اوباما تلاش می‌کند با این حربه بر افکار عمومی مردم آمریکا تاثیر بگذارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی
وب گردی