بازدید 31880

تورم و این همه بلا : کسی هم به فکر نیست!

در حالی که گویا اعلام نرخ تورم برای برخی از مسئولان، تبدل به بازیچه‌ای شده که تنها شامل عدد و رقم محض است، همین اعداد و ارقام می‌رود تا فقر، فحشا، فساد، دزدی، دروغ و قتل و جنایت را برای همیشه در درون جامعه نهادینه سازد.
کد خبر: ۲۷۳۲۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۲ 19 September 2012
برای واژگون کردن اساس یک جامعه، هیچ وسیله‌ای ظریف‌تر و مطمئن‌تر از کاهش ارزش پول رایج نیست. تنزل ارزش پول رایج، تمام نیروهای پنهان اقتصادی را در راستای نابودی به کار می‌گیرد و این عمل را به گونه‌ای انجام می‌دهد که حتی یک نفر از میلیون‌ها نفر نیز متوجه آن نمی‌شود... (جان مینارد کینز).

به گزارش «تابناک»، پدیده تورم و آثار مخرب آن بر ساختارهای اقتصادی کشور‌ها، موضوعی است که بارها مورد توجه اقتصاددانان بزرگ قرار گرفته و پژوهش‌های مفصلی پیرامون آن شده است. این مسأله، یعنی اهمیت تأثیر تورم بر ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و در واقع همه شئون زیست اجتماعی افراد از دو دهه پیش مورد توجه بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه قرار گرفته، ولی متأسفانه در کشور ما، این امر به درستی درک نشده است.

در این میان و صرف‌نظر از پیامدهای اقتصادی تورم، نکته مهم، آثار مخرب اخلاقی و اجتماعی است که پدیده تورم در حیات یک جامعه از خود بر جای می‌گذارد. اساساً گفته می‌شود که تورم ظالمانه‌ترین مالیاتی است که یک دولت با سیاست‌گذاری نادرست خود از فقرا و به سود اغنیا دریافت می‌کند.

دکتر فرشاد مؤمنی در مطلبی اشاره می‌کند: در شرایط تورمی، ممکن است تولیدکنندگان ناگزیر به تنزل کیفیت تولیدات و تقلب در کمیت محصولات شوند. در واکنش به سیطره احساس آینده هراسی اقدام به ذخیره‌سازی‌های بی‌منطق رواج پیدا می‌کند و نابرابری‌های حاصل از آن، مصرف‌گرایی و تجمل و فخر فروشی را به نوعی قاعده رفتاری تبدیل می‌کند. رواج رشوه، اختلاس و صدور چک‌های بی‌محل یا رواج دروغ و... گوشه‌های دیگری از آثار اخلاقی تورم را به نمایش می‌گذارد... .

با خواندن همین بخش کوتاه، به خوبی درمی‌باییم که اصولاً بخش اعظمی از این پیامد‌ها، هم‌اکنون در کشور ما دیده می‌شود و آنچه از آن به عنوان فساد و بی‌اخلاقی اقتصادی یاد می‌شود و از اثرات مستقیم تورم است، اکنون گریبان جامعه ایرانی را سخت چسبیده است.

از یک دیدگاه نظری، هرچند پدیدهایی مانند طلاق، فحشا، دزدی، رشوه، کم کاری، نزاع و درگیری، فحاشی و قتل و جنایت، پدیده‌هایی اجتماعی در نظر گرفته می‌شوند، اما با یک واکاوی می‌توان به درستی دریافت که همه این مسائل ریشه در یک واقعیت اقتصادی به نام تورم و کاهش ارزش دارایی و قدرت خرید قشر متوسط و فقیر جامعه است؛ افزون بر آنکه همین امر می‌تواند به فاصله گرفتن هر چه بیشتر اغنیا با فقرا منجر شود.

بی‌گمان، می‌توان به خوبی حدس زد و دید که آمار مربوط به این گونه نا‌هنجاری‌های اجتماعی در کشور طی سال‌های اخیر تا چه اندازه افزایش پیدا کرده است؛ هرچند در آمار رسمی به این امر پرداخته نشود. نگاهی به وضعیت تورمی کشور در سال‌های اخیر می‌تواند به خوبی رابطه فشار اقتصادی و افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی را نشان دهد.

بر پایه مطالعات، در فاصله سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۸۸ سطح عمومی قیمت‌ها، تغییری نزدیک به سی برابر داشته و هزینه‌های بهداشت و درمان افزایش ۷۱ برابری نشان می‌دهد. همچنین نشان داده می‌شود که شاخص هزینه‌های تفریح و تحصیل نیز ۵۷ برابر رشد داشته است.

بنا بر گزارش صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۰۷، نرخ تورم در ایران، کمتر از چهار کشور اریتره، گینه، میانمار و زیمباوه بوده است. گزارش سال ۲۰۱۱ همین نهاد نشان می‌دهد که ایران به رتبه سومین کشور جهان از نظر بالا‌ترین نرخ تورم دست یافته و به عبارتی، دو کشور در مهار تورم موفق‌تر از ایران رفتار کردند.

اما در این میان، نباید از پیامدهای منفی و مخرب افزایش نرخ ارز و پایین آمدن روزمره ارزش پول ملی در برابر دیگر ارز‌ها نیز غافل ماند.

بار دیگر فرشاد مؤمنی در این رابطه می‌گوید: هنگامی که فضای رانتی طی چند دوره استمرار می‌یابد، دولت رانتی با رویه‌های کوته‌نگر خود، ملت را نیز به سمت رانت جویی می‌راند و رانتی شدن دولت به رانتی شدن ملت می‌انجامد. در چنین فضایی، وقتی گروه‌های ذینفع توان رقابت خود را از دست رفته می‌بینند، هرگز دولت را بابت سهل‌انگاری‌هایش سرزنش نخواهند کرد، بلکه هم دولت و هم این گروه‌ها، رویه‌های کوته‌نگر و راهکارهای دوپینگی را در اولویت می‌گذارند.

در این شرایط، برای نمونه، دولت بدون آنکه بر زبان بیاورد، تمایل دارد نرخ ارز را افزایش دهد، زیرا تصور می‌کند از این طریق بدون آنکه دردسر ارتقای ظرفیت‌های مالیات ستانی را بر خود هموار کند، فوری و زود بازده می‌تواند درآمد بیشتری به دست آ‌ورد. گروه‌های ذینفع رانت جو نیز از این مسأله استقبال می‌کنند؛ غافل از اینکه شوک درمانی با نرخ ارز در بهترین حالت در کوتاه مدت، می‌تواند اثرات موضعی داشته باشد و به محض آنکه آثار تورمی آن بر ساختار هزینه‌ها ظاهر شود، فریاد دولت و ملت بار دیگر به آسمان می‌رود.

واقعیت‌های امروز شرایط اقتصاد کشور، به خوبی با بیان جان مینارد کینز مطابقت می‌کند که: برای واژگون کردن پایه یک جامعه، هیچ وسیله‌ای ظریف‌تر و مطمئن‌تر از کاهش ارزش پول رایج نیست. تنزل ارزش پول رایج، تمام نیروهای پنهان اقتصادی را در راستای نابودی به کار می‌گیرد و این کار را به گونه‌ای انجام می‌دهد که حتی یک نفر از میلیون‌ها نفر نیز متوجه آن نمی‌شود.

پیامدهای مخرب اقتصادی و اجتماعی تورم می‌تواند همه رشته‌های به هم پیوستگی اجتماعی را از هم بگسلد و جامعه‌ای را رقم بزند که از درون فروپاشیده است و تنها پوسته یک جامعه را به تن دارد. این در حالی است که متأسفانه در سال‌های اخیر، هیچ گونه برنامه و سیاست‌گذاری منسجمی در راستای مهار تورم در کشور دیده نشده و آجرهای دیوار تورم هر ماه یک به یک روی هم چیده می‌شوند، بدون آنکه کسی از این بابت نگرانی داشته باشد.

در حالی که اعلام نرخ تورم برای مسئولان، گویا تبدل به بازیچه‌ای شده که تنها شامل عدد و رقم محض است، همین اعداد و ارقام می‌رود تا فقر، فحشا، فساد، دزدی، دروغ و قتل و جنایت را برای همیشه در بطن جامعه نهادینه سازد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۸۲
انتشار یافته: ۴۹
خوش انصافها تازه قراره فساد و جرم و جنایت نهادینه بشه یا شده؟!!!
نه آقا چرا کفر میگید؟؟؟؟ همه چیز عالی هست و ما هم به سوی پیشرفت تا آخرین قطره نفت!!!
اگه قیمت اقلام مصرفی امروزباسه ماه قبل رومقایسه کنیدمعلوم میشه تورم چنددرصده.درصدتورم درکف بازاروجامعه است نه تواتاقهای کارمجلل وزیرکولرگازی؟
واقعا عالی بود..
ولی متاسفانه گوش شنوا وجود ندارد..
صحبتهای کاملا به جا و منطقی بود اما کو گوش شنوا. دولت که انگار خودش رو به خواب زده و شاید هم به عمد این وضعیت رو به وجود آورده. در هر دو صورت خیانت بزرگی در حق جامعه و به خصوص آیندگان در حال انجام است. ضربه ای که داریم می خوریم از جنگ تحمیلی هم شدید تر است. منتها این ضربه اش نامحسوس است ولی عواقبش وحشتناک. مهمترین عاملش هم بی کفایتی و بد مدیریت کردن مسولان است هر چند تحریم نیز تاثیر زیادی دارد اما نه به اندازه ضعف مدیریت
بسيار زيبا و با بياني ساده در عين حال كارشناسانه واقعيت تلخ أوضاع اقتصادي را به نگارش آورديد و عجب از تابناك كه منتشر كرد
اقا اشکنه پیاز دوای حل این معظلات هست .
سیاست اشکنه ای موفق بوده
تورم چیه ؟ دو دلال ارز با 4 تا تو گوشی تمام مفاسد کشور رو به گردن خواهند گرفت .
بدتر از تورم انکار تورم است.
جانا سخن از زبان ما می گویی!
شما با بیان این مباحث سیاه نمایی
می کنید وماهیت صهیونیستی خود رافاش
میکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
تو مغزت معیوبه. الکی اسم خودته گذاشتی فدایی رهبر. رهبر ما چنین فدایی نمیخواد تو اول برو خودتو درمان کن بیچاره.
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
آخه تو با این طرز فکرت چرا این اسم رو برای خود گذاشتی که چهره فدایان رهبر عزیزمان را خدشه دار کنی تابناک خواهشا نظر من رو چاپ کن تا بفهمه اگر بفهمد!!!!
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
امان ازتحجر.امان ازعقب ماندگی؟
هاديل
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
برو خودتو جمع كن، تو خودت از انگليس داري مواجب ميگيري اينا رو تاسايت مينويسي!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
شما فدایی قدرت و مقامید جناب مشخصه دیگه چرا از نام بقیه برای حقانیت خودت استفاده می کنی مرد باش بگو منافعم رو به خطر انداختی
ناشناس
| Malaysia |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
تا افرادی مثل شما هستند این دولت که هیچ صد تا بد تر از اونم مشکل نداره عالیه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
شما فدایی رییس جمهوری برادر. او که از نظر ما عامدانه کشور را به لبه پرتگاه می رساند. وگرنه رهر ما منطقی است و مشکلات را حاشا نمی کند. حال راستش را بگو رهبر شما کیست؟
ملت ایران تاوان کدام گناه را می پردازند؟؟؟شاید بی کفایتی این دولت به اصطلاح عدالت محور!!!!
این تورم ناشی از نقدینگی است که انهم از رانت برای بعضی ها ایجاد میشه و عادت کردند مملکت را با رانت نظر سیاسی بدهند تابی تابی تابی تابناک
وقتی وکیل مجلس از سوال کردن خسته میشه وزیر اقتصاد از سئوال اقتصادی شانه خالی میکنه تورم که ....
نمره 20
صدآفرین
.با تشکر از چاپ این مطلب جالب ،حقا که درد مردم رامطرح کردید ولی چه فایده که گوش شنوایی نیست و با این وضع این کشور خود بخود در حال فروپاشی است و نیاز به هیچ حمله ای احساس نمی شود چرا که مدیران نالایق و رانت خوارخود زمینه ساز نابودی خواهند بود تا الان هم که که گذشته از برکت خون شهدا و عنایات ائمه اطهار بوده است
افرين تابي جان كلام راگفتي ولي كو گوش شنوا
مشكل جامعه ما روراست نبودن مسئولان با مردم است به طوري كه اعتماد مردم به مسئولان به طور كامل از بين رفته است.چند روز پيش در جمع خانوادگي بوديم كه تلوزيون اعلام كرد كه تهران سومين شهر ارزان جهان است وتمام حضار زدند زير خنده وبه مسخره كردن صدا وسيما پرداختند ومن كه تازه از كشورهاي تركيه وگرجستان برگشته بودم به آنها گفتم از بابت هر سرويس دستشوئي در گرجستان 2000تومان پرداخت مي كردم كه هيچ كس باورش نمي شد .به خدا ارزانترين ممالك ايران است ولي واي از دست مسئولان بي كفايت .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
اون کشور هایی که تو میگی ..اولا فکر نکنم برا دستشویی پول بگرین

حتی اگر بگیرن هم ..به ما مربوطی نیست

این کشورها ..در آمد های رویایی نفتی که ما داریم رو ندارن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
جنابعالی مثکه متوجه این موضوع نشدی! وقتی تهران به عنوان ارزانترین شهر مطرح میشه این به این معنا نیست که اینجا عالیه، این به این معناست که نرخ تمام چیزها به نرخ جهانی داره حساب میشه و چون ریال بی ارزشه و ارز گرونه در نظر جهانیان ایران ارزان محشوب میشه.
میتونی حالا اینجوری نگاه کنی که توکیو گرونترین شهر دنیاست و سطح رفاه به شدت بالاست. چون سطح درامد و قدرت پولشون هم بسیار بالاست!
ینده خدا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
آقای محترم،
برای مقایسه سطح عمومی قیمتها بایستی قیمت سبدی از کالاهای مصرفی را با کشورهای همسایه مقایسه کنی.
کاملا درسته. پول ایراد داره بی ارزش میشه!!!!!!!!!! این یک حقیقته. اگر مسئولان ذی ربط به فکر نباشند اوضاع بدتر از این خواهد شد. تورم بیداد خواهد کرد و حتی به سمت قحطی خواهیم رفت. بهتر است به جای دادن شعارهای بی ربط و بدون تفکر به فکر مردم باشیم و با جدی گرفتن بحث تحریم و مدیریت کردن آن و زنده کردن صنعت و تولید و جلوگیری از واردات بی رویه سعی در دور زدن تحریم ها بکنیم
میگم راست است که میگن یکی از مسئولین اقتصادی در مجلس گفته نرخ ارز به وزارتخانه من مربوط نمیشه و اصلا من نمی دونم تورم با تای دو نقطه است یا با طای دسته دار ؟
ای وووووووووووووووووووووووووول تابناک گل گفتی
از امام معصوم نقل شده که اگر فقر از دری وارد شود ايمان از در ديگر خارج می شود. دانشمندان اقتصادی علت های بوجود آمدن تورم و راه برون رفت از آنرا ارائه می دهند ولی متاسفانه دولت که بايد حرکت رو به جلو و مثبتی داشته باشد در اين کار بسيار ضعيف عمل می نمايد و با سياست های اعمال شده در اقتصاد متاسفانه سوداگران روز به روز به مال و منال بی حساب و کتاب می رسند و سهم فقرا و قشر کم درآمد جامعه هم حسرت و کاهش قدرت خريد و درجا زدن در مشکلات معيشتی است.
تابی جون کو گوش شنواااا؟؟؟؟خیلی از این نوشته ها نوشتی و ما خوندیم اما کجان اونایی که باید بخونن؟!مرسی تابی جون
به سايت محترم پيشنهاد مي شود از چند اقتصادان راهكاري براي بيرون رفت از اين اقتصاد بدهند البته ميدانيم كه دولت پر مدعا خودش را اآزاد ميداند و حاضر نيست هيج پيشنهادي را بپذيرد ولي كساني كه مردم وايران رادوست دارند بايد در اي امر تلاش كنند
فقط خدا به داد ما وخانواده های ما برسه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
به خدا چه ربطی داره ؟
به كجا چنين شتابان؟
يادش بخير يه رييس جمهوري نمودار و جدول نشون ميداد و وعده وعيد وزراش كه هيچكدوم بوي صداقت و واقعيت نداشت؟ هدف چيه؟ از ريشه زني نظام؟ تو اين دولت شريف از مدرك جعلي وزير علوم شد تا اختلاسي رييس بانكي. دولتي كه بيش از هر دولتي ادعا كرد، تورم و نقش ايران تو منطقه و وضعيت نرخ ارز و اعتبار ايران و ايراني و پول ايراني و بانك ايراني و هر چي وابسته به ايرانو لكه دار كرد. مگه خون ايراني تو رگ اينا نيست؟ چرا كسي وجداني و محض رضاي خدا مخلصانه خدمت نميكنه؟ كي به فكر اين ملت بيچاره و تحت فشاره؟؟؟
من می خوام بدونم که چه حد از بی کفایتی باید باشد تا یک دولت رای عدم کفایت بگیره؟ تمام مسئولان و نهادهایی که مسئل عزل و نصبند هم مسئول این فلاکتند.
اگه دولت نرخ ارز رو عمدا افزایش داده و از ارزش پول ملی کاسته پس چرا آقای احمدینژاد همه اینهارو تقصیر استکبار جهانی و دلالان اقتصادی میندازه
همه دنیا مشکلات اقتصادی هست، ایرانم همینطور.مهم اینکه ما پای اصولمون هستیم. اینگونه مقالات هم بزار منتشر بشه ایران کشور آزادیه حتی با نگاه سیاه نمایی.
شما ها خبر ندارید اینها همه اش کم کردن فاصله طبقاتی و عمل کردن به فرموده رسول اکرم "فقر از هر در وارد شود ایمان از در دیگر خارج می شود" است و لاغیر!
تابناك جان بنده روز گذشته نظري شبيه همين مقاله را در مقاله سفارش خنده به حوزه ارائه دادم كه تا اين لحظه رو سايت نرفته البته شما بسيار كاملترموضوع را مو شكافي كرده ايد واقعا تورم يك معذل خانه مان سوز هست و جالبه كه ما ايرانيها سالهاست كه بهش عادت كرديم تورم باعث شده مردم ما هميشه در حسرت گذشته و نگراني ا ز آينده بسر ببرند و همين مساله رواني هزينه هاي گزافي را برمردم تحميل كرده كه شامل هزينه هاي ريالي و روحي و رواني ميشود اما در اين ميان موضوعي كه براي بنده جاي سوال است اينه كه طبق تئوري هاي اقتصادي زماني كه ارزش پول كشوري كاهش پيدا ميكنه صادرات آن كشور افزايش پيدا ميكنه كه اين موضوع را شما در كشور چين كاملا مشاهده ميكنيد با اين كاهش ارزش ريال الان ما بايد صادرات خوبي داشته باشيم كه نتيجه آن ميشود افزايش توليد و بهره وري و بازار كار خوب اما دقيقا برعكس شده توليد خوابيده و كارگرها روزبروز بيكار ميشوند اگر شما و يا خوانندگان عزيز پاسخ اين معما را ميدانند لطفا توضيح بدهند .
مردم خیلی پر رو شده اند چرا که اعتراض می کنند و می گویند چرا گرانی شده و چرا ما نمی توانیم روزی حلال به خانواده مون بدهیم واقعا که پر رویی هم حدی داره !
من بازنشته دولت 30سال زحمت کشیدم 30 میلیون پاداش گرفتم ولی به اندازه 12 میلیون تومان ارزش نداره اقای رییس جمهور گناه ما چیست که در ایام بازنشتگی باید فقر را تجربه کینم
یکی از ایرادهایی که دولت عدالت محور! همواره به دولت آقای هاشمی می گرفت این بود که به فکر طبقه محروم نبوده و ما هستیم، ما مردمی هستیم و صرفه جو اما متاسفانه ماشینی که به آرامی در شیب بالا می رفت به یکباره وارد سرازیری تند شده و قیمت ها مرتب در حال افزایش به گونه ای که گاهی قابل باور نیست. آیا بهتر شدن زندگی بعد از هدفمندی یارانه ها که آنقدر در بوق و کرنا شد، آنقدر صدا و سیما تبلیغ کرد (آن هم مدت چند ماهی که به زود دولت قیمت ها تغییر چندانی نکرده بود) این بود!!! دولت تا کمتر از یک سال دیگر تمام می شود ولی هزینه همه این خطاها و آزمون و خطاها و سختی که مردم می کشند شاید بیشتر از ندانم کاری برخی مسئولان، رسانه ها به ویژه صدا و سیما و بعد هم مجلس و نهادهای ناظر باشند که به جای تذکر مشفقانه، به جای نقد دلسوزانه و بیان خطاها تمام مدت سعی کردند خطا پوشی کنند، هر نقصی را کمال و هر کوتاهی را خوبی نشان دهند تا مردم خوشحال باشند!!
عاقبت دولتی که خودراعدالت محورمی نامید وناجوانمردانه دولتهای قبلی را به بی کفایتی ودزدی متهم می کرد بهتر از این نمی شود.
در وصف این جامعه الآن ما همین بس که بگویم امسال در 21 ماه رمضان نزدیک اذان مغرب در ماشین مان 3 نفر روزه بودیم و از بهشت زهرا بر میگشتیم( سالگرد مادربزرگم بود)
که در اتوبان افسریه کیف قاپی کیف ماردم را ربود.
دین مردم با این تورم و عدم رسیدگی به تخلفات و فسادهای اقتصادی نیز ضعیف شده است. اگر به خیابانهای شهرهای ایران بروید و اگر در مغازه ها خرید کنید و... میبینید که دین مردم چقدر سست شده و اعتقادات مردم ضعیف شده!!!! چه عوامل درونی در داخل کشور ما باعث ضعیفی دین مردم شده؟ در محرم عزادارن راستکی چند نفر هستند؟ و چند نفر شوی عزاداری اجرا میکنند ولی عزادار نیستند؟
همه چیز آرومه، ما چقدر خوشبختیم
افرادی که کسب و پیشه آزاد دارند هیچگاه و با هیچ تورمی متضررنمی شوند زیرا به روز سود خود رادارند . در این میان افراد بدون در آمد یا با درآمد ثابت و مستمری بگیر متضرر واقعی اند.
افزایش قیمت دلار جنبه های مثبت وراهبردی هم دارد اینکار متاسفانه دستکم با 15 سال تاخیر انجام شدوهمین تاخیر موجب خروج انهدام گونه صدها میلیارد دلار از کشور شد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار