بازدید 2101
در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس انجام می‌شود؛

بررسی تعطیلی سفارت کانادا در مجلس

کد خبر: ۲۷۱۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۷ 08 September 2012
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره اقدام غیر دیپلماتیک دولت کانادا در تعطیلی سفارت خود در تهران، گفت: دلایل اتاوا در قطع روابط سیاسی با تهران را فاقد سندیت و استدلال منطقی است.

سید‌حسین نقوی‌حسینی در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره اقدام غیر دیپلماتیک دولت کانادا در تعطیلی سفارت خود در تهران، گفت: در عرصه دیپلماتیک، تعطیلی سفارت‌خانه یا تعلیق روابط سیاسی باید در یک فرآیند زمانی و بر مبنای عرف دیپلماتیک صورت گیرد و اقدام کانادا در این زمینه سخیف و افراطی است.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی، وی دلایل اتاوا در قطع روابط سیاسی با تهران را فاقد سندیت و استدلال منطقی خواند و تصریح کرد: تیرگی روابط دو کشور بدون وجود سابقه منازعه دیپلماتیک و مکاتبات و گفتمان‌های منازعه‌ای، اساس و وجاهت قانونی ندارد.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس، اقدامات ایران ستیزانه کانادا را در مسیر جنگ تبلیغاتی آمریکا و رژیم‌صهیونیستی خواند و افزود: پس از برگزاری اجلاس با شکوه عدم‌تعهد در تهران با حضور شخصیت‌ها و مقامات برجسته ۱۲۰ کشور جهان، قدرت‌های بزرگ که خود را شکست‌خورده و در انزوا می‌بینند، در تلاش هستند تا طعم شیرین پیروزی دیپلماتیک ایران را تلخ کنند.

وی گفت: کانادا به عنوان کشوری که همواره همسو و هم‌جهت با سیاست‌های واشنگتن و رژیم صهیونیستی عمل می‌کند، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و برای اثبات عدم استقلال خود در عرصه سیاست بین‌الملل، به ضدیت با ایران می‌پردازد و با تعطیلی سفارت در تهران دست به اقدامی انتحاری در حوزه دیپلماتیک زد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با تاکید بر اینکه این مساله قرار است در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیگیری شود، تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی ایران باید با این اقدام افراطی مطابق با قاعده مقابله به مثل عمل کند و نشان دهد که متقاضی برقراری چنین روابطی با اتاوا نیست.

جان بیرد وزیر امور خارجه کانادا جمعه ۱۷ شهریور با صدور بیانیه ای اعلام کرد که این کشور سفارت خود در تهران را تعطیل کرده است و به دیپلمات های ایرانی در کانادا پنج روز مهلت داده است تا خاک این کشور را ترک کنند.در همین جهت رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه، اقدام دولت کانادا در قطع روابط دیپلماتیک با ایران را غیر‌قابل توضیح خواند و گفت: حتما واکنش مناسبی به این اقدام دولت کانادا توسط دستگاه سیاست خارجی ایران داده خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل