بازدید 41915

چگونه چهل سال واردات یک کالا در دست چهار نفر است؟

رئیس‌‌جمهور گفت: «... در خوراک دام چهار نفر فعالیت کرده و چهل سال خوراک دام وارد می‌کردند که البته این‌ها راه و چاه کار را بلد بودند، ولی وقتی این‌ها را بیرون کردند، فرد جدیدی آمد و در این باره با مشکلاتی مواجه شد...». اکنون پرسش این است، چرا چهار نفر، چهل سال این انحصار را در دست داشتند و چرا هم‌اکنون یک نفر این انحصار را به دست گرفته است؟
کد خبر: ۲۷۰۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۱ 06 September 2012
گفت‌وگوی زنده رئیس‌جمهور کشورمان با شبکه یک تلویزیون، نکات مهمی داشت که برخی از آنها، قابل تعمق و بررسی بیشتر است، به گونه‌ای که در برخی از ابعاد، لازم است به آسیب‌شناسی این سخنان پرداخته و در برخی نیز به هشدار‌ها و سخنان رئیس‌جمهور توجه جدی‌تر شود و نهادهای موجود در کشور هم بازنگری جدی‌تری درباره نقش‌ها و وظایف خود داشته باشند.

بنابراین، نظر به اهمیت سخنان رئیس‌جمهور، «تابناک» می‌خواهد در چند تحلیل و بررسی، سخنان رئیس‌جمهور را بیشتر مورد مداقه قرار دهد.

به گزارش «تابناک»، قطعا با دقت نظر در برخی موارد مورد اشاره رئیس‌جمهور، می‌توان ملاحظات خاصی را که شاید کمتر کسی از آنها خبردار بود، یا کمتر به آن‌ها اشاره می‌شد، دید و درباره آنها به بحث نشست؛ گفته‌هایی که مثبت و منفی بیش از هفت سال ریاست جمهوری احمدی‌نژاد را در خود نهفته داشت و شاید در حساس‌ترین شرایط اقتصادی بیان شد.

شاید کمتر کسی گمان می‌کرد، محمود احمدی‌نژاد، اقتصادی به مسائل اقتصادی اشاره کند؛ هرچند پیش از این، پاره‌هایی از آن را منتقدان و رسانه‌ها منتشر کرده بودند، اما کمتر کسی توان پرداختن به آنها در رسانه ملی را داشت. رئیس جمهور دیشب به خوبی و بدون پرده به مسائلی پرداخت که جامعه منتظر شنیدن آنها بود.

لحن صریح رئیس‌جمهور ـ که پیش از این نیز آن را دیده‌ایم ـ جای خشنودی بسیاری داشت؛ پرداختن به مسائل مهم اقتصادی کشور و بازگو کردن واقعیات و شرایط موجود، کاری بود که شاید کسی دیگر جز محمود احمدی‌نژاد توان آن را نداشت. سخنان رئیس‌جمهور نکات جالب توجهی داشت که می‌توان موردی به همه آنها پرداخت.

بخشی از این اشارات، مستقیم مربوط به گرانی‌های اخیر در سبد کالای خانوار بود. احمدی‌نژاد با ظرافت، موضوعی را مطرح می‌کند که جای توجه بسیاری دارد:

«... در خوراک دام چهار نفر فعالیت کرده و چهل سال خوراک دام وارد می‌کردند که البته این‌ها راه و چاه کار را بلد بودند، به گونه‌ای که ۱۰ درصد پول را می‌دادند و خوراک می‌آوردند و پس از آن ۹۰ درصد باقی‌ مانده را می‌دادند، ولی وقتی این‌ها را بیرون کردند، فرد جدیدی آمد و در این باره با مشکلاتی مواجه شد...».

این جمله از سخنان احمدی‌نژاد را می‌توان به چند بخش تجزیه کرد:

نخست: وجود تعدادی از وارد کنندگان‌ ـ طبیعتا به شکل انحصاری ـ در واردات خوراک دام.

دوم: فعالیت نزدیک چهل ساله این وارد کنندگان در بحث خوراک دام ـ باز هم طبیعتا به شکل انحصاری.

سوم: کنار رفتن این چهار نفر در بروز مشکلات اخیر و بر سر کار آمدن یک نفر؛ به عبارتی، تبدیل انحصار چهار نفره به انحصار یک نفره.

چهارم: نبود ساز و کاری مشخص و نهادی مسئول و کنترل کننده در بحث واردات اقلامی با حساسیت خوراک دام ـ که اساسا مواد اولیه صنعت دامداری به شمار می‌رود.

مشخص است، با یک تجزیه و تحلیل ساده از همین بخش کوچک از سخنان رئیس‌جمهور ـ که شاید تعمدی در بیان آن از سوی رئیس‌جمهور بوده ـ می‌توان به بطن مشکلی که چندی پیش پدید آمد و هنوز هم تا اندازه بسیاری ادامه دارد، پی برد.

انحصار تعداد اندک شمار از افراد در بحث خوراک دام، موضوعی بود که بارها در بحبوحه گرانی‌ها مطرح شد. در این بخش احمدی‌نژاد به نکته‌ای تازه‌ای اشاره نکرد، ولی تازه‌های سخنان او بازمی‌گردد به این که نخست، این افراد نزدیک چهل سال است به این تجارت مشغولند و دوم، تبدیل این چهار نفر به یک انحصار یک نفره؛ آن گونه که احمدی‌نژاد می‌گوید.

هر چند لحن کلام رئیس‌جمهور در این باره به گونه‌ای است که گویا دولت هیچ دخل و تصرفی در این موضوع نداشته است، جای چند پرسش اساسی باقی می‌ماند.

نخست این که: چرا درباره کالاهایی به حساسیت خوراک دام ـ که مستقیم و بدون هیچ واسطه‌ای در زندگی افراد جامعه اثرگذار است ـ انحصاری خاص و در دست عده‌ای اندک است؛ آن هم به مدت چهل سال که هفت سال از آن بی‌هیچ شکی در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد بوده؟ البته این موضوعی است پیش از این و در بحبوحه گرانی‌ها نیز مطرح شد، ولی بیش از این به آن پرداخته نشد.

دوم آن که: چرا این انحصار چهار نفره، سرانجام شکسته می‌شود و بر خلاف انتظار، نه یک سازوکار منسجم، بلکه یک انحصار یک نفره جایگزین آن می‌شود و اساسا آیا اکنون تفاوتی در بحث واردات خوراک دام پدید آمده است؟

بنابراین، باید گفت، بخش مهمی از مشکل گرانی‌های اخیر، مربوط به همین واردات انحصاری و در دست عده‌ای خاص بوده است و همچنین نبود سازوکاری منسجم و نهادی مشخص و مسئول در قبال تولید و واردات این اقلام به کشور، آسیب بزرگی است که گویا هنوز به قوت خود باقی است.

رئیس جمهور به خوبی و با صراحت این مشکل را مطرح می‌کند؛ اما این صراحت باعث نمی‌شود که دولت به کلی از این بحث رفع تکلیف کند. بی‌گمان، مسئولیت مستقیم هرگونه اخلال و اختلالی در این بخش با دولت و وزارت‌خانه‌های مربوطه و در رأس همه شخص رئیس‌جمهور است.

البته ناگفته نماند که راهکار این امر نیز کاملا مشخص است. می‌توان با کمی دقت و فعالیت مشخص، میزان نیاز کشور به خوراک دام ـ حتی دیگر اقلام مورد نیاز کشور ـ را مشخص ساخته و بر پایه آن، یک نهاد مشخص و با مسئولیت‌های تعریف شده را برای این امر تشکیل داد؛ این ساده‌ترین راه برای کنترل یک چنین شرایطی است که چندی پیش با آن روبه‌رو شدیم.

اما مسلما راهکار یک چنین مشکلی، رفع انحصار با انحصاری‌تر کردن نیست. نکته‌ای که رئیس جمهور به آن اشاره نکرده، دقیقا همین امر است که اساسا اتفاقی خاص در بحث تغییر واردات خوراک دام رخ نداده و همین نقطه است که منجر به آسیب‌های بعدی و بروز بحران‌های مشابه خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۳۳
انتشار یافته: ۲۴
به نظر شما اين عده خاص چه كساني هستند؟ من شما يا ......؟!!
چرا وقتي جسارت پرده برداري از يك حقيقت را نداريد بيخود آن را كنكاش ميكنيد؟
به این می گویند فرافکنی نه تحلیل ریشه ای مسائل
البته شرکت پشتیبانی اموردام کشور برای چنین مواقعی به وجود امد اما دریغ ...
باسلام ،متاسفانه اقای رئیس جمهور محترم از عملکرد وزرای خود گویا اطلاع دقیقی ندارند ،خوراک دام وکودشیمیایی و... توسط شرکتهای وابسته به وزارت جهاد کشاورزی وارد می شد (شرکتهای خدمات حمایتی وشرکت پشتیبانی دام) که پس از واگذاری این شرکتها به وزارت صنعت معدن وتجارت تصمیم گرفتند بدون برنامه ریزی مدیران وهیئت مدیره این شرکت را عوض کردند واین مصیبت به سر مردم وشرکتهای تولید مرغ وتخم مرغ رسید وهیچکس به این کار که زیان بزرگی به کشور ومردم عزیزمان زد رسیدگی نمی کند ویکی از وظایف دادستان کشور به عنوان مدعی العموم همین موضوع باید باشد .ایا خدا وکیلی این ضرروزیان به کشور که با تغییر برنامه ریزی نشده مدیران دولتی انجام شده رسیدگی خواهد شد .انشالله0
آقا چهل اسل پيش شما و من شپش توي لباسامون داشتيم. اين آقايان هر كي باشند واردات صادرات مي كردند. نوش جانشون انشالله با ائمه مهشور شن كه اينقدر به فكر دام و مملكت بودند. تازه به دوران رسيده ها مي خواهند همه چيزو انحصاري كنن كه طبق نظر رييس جمهور كردند و فاتحه كا ررو هم خوندن.
امیدوارم درج شود :
ایا کسانی رفتند بخواهند مجوز واردات بگیرند که داده نشده ؟
طبیعی است کسانی که 40 سال ( البته بو قول شما ) در این کار بودند فعالیتشان گسترش یابد . ضمنا رانت در یک دوره - 2 دوره - نه اینکه 40 سال . مگه میشه یکنفر هم زمان قبل و هم بعد از انقلاب و در تمام دوره های مدیریتی کشور بتواند این کار را به قولی شاید با رانت انجام دهد . نخیر آقای جان اینها کار را بلدند . اگر وارداتی انجام میدهند و حساب های بانک را نهایتا تسویه میکنند که سود بانک پرداخت میشود و مالیات را هم میپردازند چه اشکالی دارد 4 نفر که هیچ 400 نفر وارد کارزار شوند ؟؟
آقای رئیس جمهور این رو شما باید جواب بدهید نه اینکه از ما سئوال کنید. درضمن از این 40 سال 8 سال در زمان شما بوده.
یادمان باشد که در سال 1890 راکفلر و برخی دیگر از ثروتمندان آمریکایی با فروش سرمایه های خود و صرف آن در ساخت درمانگاه و دانشگاه و مدرسه و کتابخانه باعث توسعه آمریکا شدند. وقت آن رسیده که برخی ثروتمندان ایران هم از خودگذشتگی کنند آن هم کسانی که از این اتقلاب و مردم به سرمایه رسیده اند.
این که عجیب نیست تو این مملکت هر جنسی دست 1 چند نفر از عزیزانه مثلا شکر دست . . .
بهتر این نبود بجای حذف غیر منتظره و ضربتی چهار نفر ، بتدریج افراد دیگری را وارد این جریان میکردند تا انحصار آرام آرام شکسته شود و این همه به مردم اجهاف نشود ؟!
سلام
یک سئوال از رئیس جمهور
ایشان که مدام می گوید دولت هیچ کاره است و فقط اجرای اوامر دیگران را می کند و عملاً نابسامانی در هر حوزه را منتسب به دیگران و کارشکنی برخی ها می داند پس رئیس جمهوری که توان اداره نمودن کشور را ندارد برای چه مجدداً در انتخابات حاضر شده و برای خدمت به مردم سوگند وفاداری خورده است ؟
اقای رییس جمهور مطالبی را گفتند در مورد جامعه جهانی اما ایا در کشور خودمان اینها اجرایی شده؟.
کار نشدنی بیانش چه سودی دارد.
درست است دنیا دست چند نفر مخفی اداره میشود اما در کشور خودمان با همین مورد اعلامی شما (4نفر....) و بقیه موارد که دست و پای ملت را بسته چرا ایشان فقط بیان کردند و کاری نکردند شاید نمیشد اگر اینگونه باشد بهتر است کمی ارام تر باشیم.
مگر رئیس جمهور بالاترین مقام اجرائی نیست ؟ آیا می شود بدون هماهنگی با اوکسی مسئو لیت (واردات خوراک دام ) به این مهمی را داشته باشد ؟
چه کسی مجوز واردات را می دهد
چه کسی جوابگوی اسیب به قشر اسیب پذیر است که چند ماهی است بعضی نتوانسته اند یک لیوان شیر یا یک تکه گوشت مصرف کنند
آیا شیر یارنه ای یادتان هست
آیا نگفتید با حذف یارانه کمک نقدی داده شده نه تنها جبران هزینه ها را می کند بلکه زیاد خرج نکنید
مبل نخورید .....
پش انداز کنید سهام بخرید و .....
آیا مبلغ 200 هزار تومان یارانه و 400 هزار تومان حقوق کارگری می تواند جبران گوشت 8000 تومانی که الان 23000 تومان شده یا شیر 150 تومانی که 900 تومان با 200 گرم کمتر از قبل شده یا بنزین 100 تومانی قبلی کره-نان برق آب -گاز -لوازم التحریر -دارو و و و و و و ......
را جبران کند
تابناک گندت بزنه با این سانسورت... چرا نمی نویسی که در کشور ما همه کالاها مافیائی هستش و همین وضع را داره ... از مافیا خودرو گرفته ... تا میوه ، شکر ، دارو و..... همه شماها که دستتون توی یک کاسه هست... حتی تو تابناک
تو ایران این یکی از صدها هزار کالاست که اشاره شده؟
بدانید در همه چیز همین است مگر در اهن سیمان و ارز و حتی عروسک چنین نیست در همه دنیا هم همین است و ما ساد اوحانه میخواستیم تغییرش دهیم.
اگر ریس جمهور مردمی ما فقط این یک مورد را انجام میداد تاریخ ساز میشد.
1- جناب ريس جمهور بايد خودش پاسخ به دهد ايشان از چه كسي سوال مي كند ؟
2- ايا 8 سال كافي نبوده ايشان اصلاح امور كنند ؟
بعضی انحصار ها رو کاریش نمیشه کرد چون یارو خیلی قدره! مثلا در مورد بخصوص خوراک دام من اطلاع دارم که آقای ... که سلطان خوراک مرغ و ایناست، سر مسائل اختلاص و ... با مشکل برخورد کرد و از مشور رفت. این آدم کسیه چند سال پیش، وقتی چند محموله بزرگ واردات ذرتش به دلیل وجود محصول داخلی در گمرگ متوقف شد، تمام محصول داخل کشور به ارزش حدود 1000 میلیارد تومان را یکجا خرید و سپس بار خود را از گمرگ خارج کرد.
پس ببینید خروج انحصار از دست چنین افرادی تقریبا غیر ممکنه و حتی در صورت امکان به دلیل قدرت این افراد بازار دچار شک شدیدی میشه، مثل اینکه دیدیم!
خوبه دکتر این شجاعت رو داشت که بیاد این مسئله رو بگه تا شما بهش گیر بدین! مثل رئیس جمهورهای قبلی نبوده که حتی سالها بعد از ریاستشون مثل الان هم این واقعیتها رو نگن.
وقتی این مشکل هست قطعا به دنبال راه حلش هم هستند و اینطور نیست که دکتر این مسئله رو گفته باشه تا واسه دولت رفع تکلیف شده باشه اگر قرار بود دنبال راه حلش نباشند اصلا دمش در نمی کردند.
این موضوع تنها در خوراک دام نیست. در گوشت در شکر در موز در هر چیز دیگر متأسفانه سلطان های مخصوص داریم که انحصار آن کالا را با هر زد و بندی در اختیار دارند.
حالا فقط خوراک دام هست؟؟؟؟شکر نیست؟؟فلان نیست؟؟؟؟خوب اگر نتونید همینو منتشر کنی الان تابی جون بیخود تفسیر نکن محدودیت داریم دیگه
در ایران ما متاسفانه کارتل ها بشدت فعالند و جای کار برای دیگران نیست.
در هر موردی نگاه کنید یک مجموعه در ان حرفه و کالا اجازه حضور دیگران را نمیدهند .
قانونی نانوشته و نامرعی.
باید یگه حالا که این امتیازو از این 4 نفر بعد از 40 سال گرفته به چه کسی این امتیازو داده
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار