بازدید 21651

جوان اسيد پاش به نديدن محكوم شد

مردجوان با تهيه ظرفي پر از اسيد، عصر روز دوازدهم آبان 83، در حوالي پل سيدخندان به كمين آمنه نشست و درست زماني كه دختر جوان در راه بازگشت به خانه بود، او را غافلگير كرد و به ‌صورتش اسيد پاشيد.
کد خبر: ۲۷۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۱ 27 November 2008
در جريان رسيدگي به جنجالي‌ترين پرونده اسيد پاشي سال‌هاي اخير، قضات دادگاه كيفري استان تهران، رأي به قصاص هر دو چشم مرد اسيدپاش دادند.

متهم پس از اين‌كه در دانشگاه با دختري به نام آمنه آشنا شد، از او خواستگاري كرد، اما هنگامي كه از دختر مورد علاقه‌اش جواب رد شنيد، تصميم گرفت از وي انتقام بگيرد.

مرد جوان با تهيه ظرفي پر از اسيد، عصر دوازدهم آبان 83، در حوالي پل سيدخندان به كمين آمنه نشست و درست زماني كه دختر جوان در راه بازگشت به خانه بود، او را غافلگير كرد و به ‌صورتش اسيد پاشيد.

به‌ دنبال اين ماجرا، دختر جوان به بيمارستان انتقال يافت، اما تلاش پزشكان براي نجات بينايي او بي‌نتيجه ماند و هر دو چشم آمنه نابينا شد.

چند روز پس از اين انتقام‌جويي سياه، جوان اسيدپاش از سوي پليس دستگير شد و پس از اعتراف به اين جنايت، پرونده با صدور كيفرخواست براي آغاز محاكمه به شعبه 71 دادگاه كيفري استان تهران فرستاده شد.

جلسه دادگاه
صبح ديروز در جريان رسيدگي به اين پرونده، نماينده دادستان تهران به بيان كيفرخواست پرداخت و بعد از آن به دستور قاضي عزيزمحمدي، آمنه براي بيان خواسته‌اش در جايگاه قرار گرفت؛ «ازشما مي‌خواهم او را كه من را به اين روز انداخته، به زندگي مثل من دچار كنيد.»

اين نخستين جمله‌اي بود كه دختر جوان به زبان آورد و وقتي قاضي از وي پرسيد آيا مي‌خواهي همانطور كه او به‌ صورت تو اسيد پاشيد، به ‌صورتش اسيد پاشيده شود، دختر جوان پاسخ داد: اين كار وحشيانه و غيرممكن است.فقط بيست قطره اسيد در چشمانش بريزيد تا بفهمد من چه زجري را تحمل مي‌كنم.

سپس دختر جوان در تشريح حادثه گفت: پيش از حادثه چند بار خانواده‌اش از من خواستگاري كردند اما هميشه به آنها مي‌گفتم پسرتان را نمي‌شناسم و علتي ندارد به فردي كه نمي‌شناسم جواب مثبت بدهم.

بعد از اين ماجرا، يك روز او به محل كارم تلفن كرد و گفت: تو نمي‌تواني جواب منفي به من بدهي، چون قبلا جواب مثبت داده بودي و من در ذهنم با تو زندگي ساخته‌ام، اما در جوابش به او گفتم كه من هيچ‌وقت به تو جواب مثبت نداده‌ام و بعد گوشي را گذاشتم.

دختر جوان افزود: مدتي از اين ماجرا گذشت و در حالي كه مزاحمت‌هاي او ادامه داشت با مراجعه به كلانتري موضوع را گزارش كردم، اما در كلانتري گفتند تا حادثه‌اي اتفاق نيفتاده ما نمي‌توانيم كاري كنيم.

بعد از مراجعه به كلانتري، دو روز از او خبري نبود تا اينكه روز حادثه، زماني كه از محل كارم به خانه برمي‌گشتم، مقابل پارك رسالت احساس كردم يك نفر پشت سرم حركت مي‌كند.

سرعتم را بيشتر كردم تا از او فاصله بگيرم كه يك دفعه سوزش شديدي را در صورتم احساس كردم و آخرين تصويري كه ديدم مرد جوان بود كه در حال فرار بود.

در حالي كه از شدت سوزش داد و فرياد مي‌كردم، مردي به كمكم آمد و بطري آبي به من داد تا صورتم را بشويم. همان مرد بود كه من را تا بيمارستان برد.

* قاضي: آيا متهم تو را تهديد به اسيدپاشي كرده بود؟

آمنه: اصلا، من را تهديد به پاشيدن اسيد نكرده بود.

* قاضي: اگر متهم حاضر شود در اين حالت با تو ازدواج كند حاضري اين درخواستش را بپذيري؟

آمنه: نه

* قاضي: آيا حاضري ديه بگيري؟

آمنه: از نظر مالي در مضيقه هستم و براي ادامه درمان نيز مشكل دارم. افراد خيري نيز كه تاكنون كمكم كرده‌اند، در ادامه درمان ناتوان مانده‌اند. هزينه درمان سرسام‌آور است. ديه‌ جراحات وارده به‌ صورت و ديگر نقاط بدنم را مي‌خواهم، اما درباره چشم‌هايم قصاص مي‌خواهم.

* قاضي: آيا پزشكان اسپانيايي نظر قطعي براي نابينايي مطلق داده‌اند؟

آمنه: من در چهار سال همه فكرم براي درمان بود. دو سال در اسپانيا فقط نور و سايه را مي‌ديدم و يك روز در منزل احساس كردم چيزي روي گونه‌هايم حركت مي‌كند، وقتي دست به چشمانم كشيدم ديدم چيزي وجود ندارد. حالا هم فقط مي‌خواهم زندگي او مثل زندگي من باشد.

بعد از اظهارات دختر جوان، متهم در جايگاه قرار گرفت تا از خود دفاع كند.

قاضي عزيز محمدي ابتدا اتهام وي مبني بر اسيد پاشي را به او تفهيم كرد كه متهم پاسخ داد: اسيدپاشي را مي‌پذيرم.

* قاضي: آمنه چه گناهي داشته كه اين كار را با او كرده‌اي؟

متهم: من دوستش داشتم و به ‌دنبالش رفتم، اما او جواب رد داد.

* قاضي: در اعترافات قبلي‌ات عنوان كرده بودي بر رويش اسيد پاشيدي تا با او ازدواج كني، اما آيا حالا حاضري با او ازدواج كني؟

متهم: حاضرم با او ازدواج كنم اما ديه ندارم كه پرداخت كنم. آمنه به دروغ به من گفته بود كه ازدواج كرده، اسيد پاشيدم تا نامزدش برود و او همسر من شود.

من قصد انتقام نداشتم بلكه قصد ازدواج داشتم و تحت فشار دوستانم كه مي‌گفتند چرا اين دختر براي تو كلاس مي‌گذارد اين كار را كردم.

متهم در ادامه به قضات دادگاه گفت: چرا با كساني كه بعد از من جرم اسيد پاشي را مرتكب شدند، اين‌گونه برخورد نشد و فقط براي من جنجال ايجاد شد؟

الان چهار سال است كه روزنامه‌ها از من مي‌نويسند كه قاضي عزيزمحمدي پاسخ داد: نشريات جنجال به پا نكردند، واقعيت‌ها را گفتند. حادثه‌اي كه براي آمنه اتفاق افتاده بي‌نظير است.

بعد از اين ماجرا، قضات شعبه‌ 71 دادگاه كيفري استان تهران پس از انجام مشورت رأي خود را صادر كردند و منشي دادگاه رأي را به اين شرح خواند: قضات اين شعبه پس از انجام محاكمه، حكم قصاص دو چشم به شيوه‌ مورد درخواست شاكي و پرداخت ديه‌ جراحات وارده پس از پرداخت تفاضل ديه از سوي شاكي را صادر كردند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۰
حكم بسيار بجايي است البته به نظر من اين فرد مستحق مجازات حبس ابد نيز هست چون انساني را از داشتن زندگي عادي محروم كرده.
بيائيم آماري تهيه كنيم كه مثلا" در 12 سال گذشته چند مورد اسيد پاشي برروي صورت دختران انجام گرفته بعد مجازاتهائي را كه براي اين عناصر پليد در نظر گرفته ايم را هم اعلام كنيم . گذشت 4 سال براي اعلام راي يك دادگاه! ترا بخدا بيائيم جرم را در اين كشور تعريف كنيم . كلانتري اظهار داشته تا اتفاقي نيافته نمي توانيم عكس العمل نشان دهيم واقعه اتفاق افتاد يك دختر جوان دو چشمش كور و صورتش از شكل طبيعي خارج شد . نكته جالب اين است كه اين مرد خبيث گفته براي من جنجال ايجاد شد اما تباه كردن زندگي يك دختر جوان چي ؟ مجددا" بيان ميدارم جرم را تعريف كنيم و با آن مبارزه قاطع داشته باشيم تا كسي به خود جرات انجام چنين كارهائي را ندهد
هرچند مشکل این خواهر عزیز را حل نمی کند ولی عبرتی برای دیگران هست.
اين حكم با توجه به تقاضاي دختر بسيار خوب هست و نبايد در دادگاه هاي بدوي تخفيفي به اين فرد بدهند
به نظر من حكم قصاص انساني نيست ولي حبس ابد عادلانه است
اگر چند بار چنين حكم‌هايي صادر و اجرا شود، ديگر كسي به خودش اجازه‌ي انجام دادن چنين اعمال وحشيانه‌اي را نخواهد داد.
پیشگیری بهتر از قصاص است.

متاسفانه باید صبر کنند تا دختری قربانی تجاوز ، اسیدپاشی و یا... قرارگیرد تا آن موقع مجرم را قصاص یا اعدام و... کنند... و این داستان ادامه دارد.
حکم کاملا به جایی است
گر تو با بد بد کنی پس فرق چیست؟
دقت کردید قربانی چه گفت: "اما در كلانتري گفتند تا حادثه‌اي اتفاق نيفتاده ما نمي‌توانيم كاري كنيم". پس پیش گیری از جرم چه می شود؟ حالا که "اتفاقی افتاده" کلانتری چکار می تواند بکند!
به نظر بنده باید ابتدا با کلانتری که به شکایت اولیه دختر، قبل از اسید پاشی توجهی نکردند، برخورد شود. شاید اگر آنها به این موضوع رسیدگی کرده بودند و حداقل یک تذکر کوچک داده بودند، هیچگاه این اتفاق نمی افتاد.

در مورد حکم قصاص، من احساس خوبی ندارم. اگر یک نفر کار وحشیانه ای انجام دهد که بقیه جامعه نیر نباید آن کار را تکرار کنند. شاید چند بار حبس ابد ( به جهت جلوگیری از بخشودگی های احتمالی) حکم مناسبی باشد.
کاش اعدام مي شد این ظالم نامرد....
حکم اعلام شده فقط قصاص و مقابله به مثل است . برای چنين مواردی بايد جنبه عمومی جرم هم درنظر گرفته شده و مجازات های سنگين تری نيز اعمال گردد تا حالت پيشگيری از چنين مواردی نيز تا حدودی بالفعل شود . نظر کلانتری نيز در جای خود بسيار جالب توجه است . جالب اينکه اين استدلال هميشگی کلانتری ها برای شانه خالی کردن از مسئوليت می باشد .
قبل از هرچیز باید شیوه ی جلوگیری از وقوع جرم را به مردم یاد داد. بعد باید افرادی مثل کلانتر اون کلانتری رو که معتقدند باید حتما جرمی اتفاق بیافته بعد اونا مجرم رو بگیرن و به اطلاعات مردمی برای جلوگیری از وقوع جرم اهمیتی نمیدن مجازات کرد و در نهایت باید کار علمی و روانشناسی کرد و علت ها را هم یافت چون مجازات به تنها یی کافی نیست چون حتی اگر این فرد یک میلیارد سال هم بره زندان یا صد بار قصاص بشه ، متاسفانه آمنه بیناییش رو به دست نمیاره !!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست